لزوم پرهيز دولت از رقابت با بخش خصوصي - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3982
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۴۰ |
عضو انجمن لوازم خانگي ايران در گفت‌و‌گو با رسالت مطرح کرد:

لزوم پرهيز دولت از رقابت با بخش خصوصي

عضو انجمن لوازم خانگي ايران بيان کرد: «بايد بخش خصوصي را در توليد محصولات داخلي کمک کرد اما نه به اين صورت که اشخاصي مانند بابک زنجاني ها به وجود بيايند بلکه بايد اجازه داده شود بخش خصوصي نفس بکشد و دولتي ها با آن رقابت نکنند.»
لزوم پرهيز دولت از رقابت با بخش خصوصي

عضو انجمن لوازم خانگي ايران بيان کرد: «بايد بخش خصوصي را در توليد محصولات داخلي کمک کرد اما نه به اين صورت که اشخاصي مانند بابک زنجاني ها به وجود بيايند بلکه بايد اجازه داده شود بخش خصوصي نفس بکشد و دولتي ها با آن رقابت نکنند.»
فرهاد رهنما، عضو انجمن لوازم خانگي ايران در گفت و گو با «رسالت» درباره بالا رفتن قيمت ارز و تاثير آن بر استقبال از محصولات خانگي داخلي گفت: «به دنبال بالارفتن نرخ ارز، قيمت محصولات لوازم خانگي وارداتي جهش زيادي داشت اما لوازم خانگي داخلي تنها به ميزان بالارفتن قطعات، افزايش پيدا کرده و جهش زيادي نداشته است.»
وي افزود: «مسلما قيمت يخچال ايراني چند برابر ارزان تر از يخچال خارجي تمام مي شود و اين يک فرصت و نقطه روشن اقتصاد جاري کشور مي تواند باشد. زماني بدون ملاحظه و بدون برنامه ريزي هر کالايي از کشورهاي ديگر به کشور وارد و در بازار عرضه مي شد اما امروز به علت بالارفتن دلار واردات کمتر شده و مردم ترجيح مي دهند از توليدات داخلي استفاده کنند. اکنون براي بخش خصوصي امکان توليد فراهم شده است و اين فرصت بايد توسط دولت مورد حمايت قرار بگيرد.»
رهنما با تاکيد بر بالا بودن کيفيت محصولات داخلي ادامه داد: «کيفيت محصولات داخلي به هيچ وجه کمتر از محصول خارجي نيست بنابراين فرصت به دست آمده را نقطه اي روشن مي بينيم. اما از سوي ديگر نمي دانيم اين وضعيت تا چه زماني ادامه خواهد داشت. زيرا بدون برنامه ريزي درست و پشتيباني از صنعت توليد محصولات لوازم خانگي پيشرفتي حاصل نمي شود.»
رهنما بيان کرد: «اشتغال يکي از مهم ترين دغدغه هاي کشور است اما متاسفانه کارخانه ها در حال تعطيل شدن هستند ولي ما اميدواريم بتوانيم خود را فعال نگه داريم. بعضي از کارخانه هاي داخلي قدمت ۷۰ ساله دارند در نتيجه ما داراي تجربه هاي
زيادي هستيم و سعي مي کنيم از گرداب فعلي خارج شويم.»
وي اضافه کرد: «خوشبختانه به علت بالارفتن ارز، خريد يخچال با قيمت ۴۰ ميليون به صرفه نيست و گراني محصولات هم روز به روز بيشتر مي شود. بايد بخش خصوصي را در توليد محصولات داخلي کمک کرد اما نه به اين صورت که اشخاصي مانند بابک زنجاني ها به وجود بيايند. بلکه بايد اجازه داده شود بخش خصوصي نفس بکشد تا دولتي ها با آن رقابت نکنند.»

عضو انجمن لوازم خانگي ايران با اشاره به نقش کولبران گفت: «کولبري يعني جنس قاچاق از مرز به کشور وارد شود در صورتي که براي ورود کالا به کشور بايد هزينه گمرک جنس وارد شده، پرداخت شود تا اينگونه نباشد که کالا به راحتي از راه قاچاق وارد کشور شود.»
وي با اشاره به مکانيسم پيشرفته توليد محصولات خارجي نسبت به محصولات داخلي گفت: «محصول خارجي به علت اينکه از امکانات مدرن و به روز و مواد اوليه مرغوب استفاده مي شود، کيفيت بهتري دارد در حاليکه ما مجبور هستيم پلاستيک داخل يخچال را از عراق، پاکستان يا هر جاي ديگر بدون هيچ کنترلي وارد کنيم و اين بر کيفيت محصول اثر مي گذارد.»
رهنما با اشاره به تبليغات کالاهاي ايراني در رسانه ها
گفت: «اين روزها تبليغات اجناس خارجي در رسانه ها کمتر شده است ضمن اينکه شرکت هاي ايراني که مجبورند قطعه يخچال را با پنج برابر قيمت از بازار تهيه کنند استطاعت پرداخت پول هاي گزاف به صدا و سيما را ندارند. امکان پرداخت پول هاي
هنگفتي که براي هر ثانيه تبليغات پرداخت
مي‌شود، براي بخش خصوصي وجود ندارد زيرا به زحمت خود را زنده نگه داشته است.»
وي درباره واردات محصولات لوازم خانگي با ارز ۴۲۰۰ توماني و فروش آنها با ارقام بسيار بالاتر گفت: «چند شرکت بزرگ لوازم خانگي هستند که از آنها حدود ۶۰۰ کانتينر محصول قاچاق ضبط شده اما هيچ کجا درباره آنها صحبتي نشده است. اين مسئله نياز به شفاف سازي دارد اما هنوز اقدامي در اين زمنيه صورت نگرفته است.»
رهنما با اشاره به عملکرد نامناسب بعضي از سازمان ها در برخورد با توليدکنندگان داخلي گفت: «سازمان تعزيرات حکومتي کالاي گرمايشي که همه اطلاعات آن به طور کامل بيان شده و درباره آن شفاف سازي شده است را به نام احتکار، پلمب کرد. در صورتي که ما تعداد و انواع هر کدام از اين کالاها را از قبل اعلام کرده بوديم. اين انبار کالا در شهريورماه سال گذشته پلمب شد و هنوز بعد از گذشت يکسال آزاد نشده اين در حالي است که تعزيرات بعد از گذشت اين مدت اذعان مي کند که تصميم اشتباهي اتخاذ کرده است.»
عضو انجمن لوازم خانگي ايران در پايان سخنانش گفت: «شرکت توليدکننده اين کالا از ۸ ماه قبل تعطيل شده و همه کارگران مشغول به کار آن بدون پرداخت حقوق بيکار شده اند. اين عملکرد سازمان تعزيرات، بي توجهي به بخش خصوصي است.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.