قیمت‌های سلیقه‌ای در سایه نبود نظارت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 18146
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۸:۵۸ |
نوسانات بازار خرید و فروش خودرو بررسی شد؛

قیمت‌های سلیقه‌ای در سایه نبود نظارت

هر سال در آستانه شب عید، بازار خودرو از جنب‌وجوش خاصی برخوردار بود و مشتریان زیادی را برای خرید به‌سوی خود فرامی‌خواند، اما امسال بازار خریدوفروش با تفاوت معناداری مواجه شده است، چراکه مهمان ناخوانده‌ای به‌نام کرونا سایه سنگینی بر اسین بازار انداخته است.
قیمت‌های سلیقه‌ای در سایه نبود نظارت

هر سال در آستانه شب عید، بازار خودرو از جنب‌وجوش خاصی برخوردار بود و مشتریان زیادی را برای خرید به‌سوی خود فرامی‌خواند، اما امسال بازار خریدوفروش با تفاوت معناداری مواجه شده است، چراکه مهمان ناخوانده‌ای به‌نام کرونا سایه سنگینی بر اسین بازار انداخته است.
نبود خریدار در بازار و نوسانات قیمت ارز در کنار این مهمان ناخوانده باعث شدند، معاملات خودرویی با افت چشمگیری مواجه شود. این در حالی است که همچنان خودروسازان به محدودیت در عرضه خودرو به بازار ادامه می‌دهند و نتوانستند به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند.
علاوه بر این به نظر می‌رسد قیمت‌ها بیشتر سلیقه‌ای اعمال می‌شوند و هر شخصی به‌دلخواه خود قیمت تعیین می‌کند، در حالی که اگر سقف قیمتی مشخص بود و نهادهای نظارتی می‌توانستند نظارت درستی بر بازارها داشته باشند، شاهد اعمال سلیقه‌ای در قیمت‌ها نبودیم.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران
اتومبیل در گفت‌وگو با« رسالت»درباره بازار خریدوفروش خودرو در آستانه نوروز و شب عید گفت: بازار خودروی امسال با سال‌های دیگر تفاوت معناداری داشته است. متأسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر دیگر بازارها بر خریدوفروش خودرو نیز تأثیر معناداری گذاشته است به‌طوری‌که ما با ۸۰ درصد افت معاملات در روزهای اخیر مواجه بوده‌ایم.
وی افزود: بسیاری از خریداران و فروشندگان خریدوفروش خودرو را به زمان دیگری موکول کردند چرا که به‌سلامتی خود اهمیت می‌دهند.
در حال حاضر کمتر خریداری به همکاران ما مراجعه می‌کند و رکودی که تا قبل از این بر بازار خودرو حاکم بود، در روزهای اخیر به‌مراتب افزایش بیشتری داشته است.موتمنی با اشاره به این‌که اکنون بعضی از فروشندگان خودرو به‌طور غیرحضوری در حال فعالیت هستند، گفت: به‌طور معمول عصرها زمان خریدوفروش خودروها محسوب می‌شود، اما این روزها تعداد مراجعه‌کنندگان بسیار پایین و با کاهش روبه‌رو شده است به همین علت بسیاری از همکاران ما هم به‌صورت غیرحضوری یا پاره‌وقت مشغول به فعالیت هستند. بازار آزاد خودرو بسیار آرام است و مردم منتظر هستند تا شیوع این ویروس کاهش پیدا کند و بعد از آن خرید خود را انجام دهند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به کاهش قیمت‌ها، افزود: بازار تابع عرضه و تقاضا است و اکنون‌که تقاضا برای خرید رو به کاهش گذاشته، شاهد پایین آمدن ۷ تا ۱۰ میلیون تومانی در خودروهای داخلی و ارقامی به‌مراتب بالاتر در خودروهای مونتاژی طی ۱۰ روز گذشته بوده‌ایم. در حال حاضر رکود سنگینی بر بازار حاکم است.
موتمنی با بیان این‌که تقاضای کاذب تا قبل از رکود فعلی در بازار خودرو وجود داشت، گفت: تقاضای کاذب در بازار خودرو به دلیل تفاوت قیمت میان بازار آزاد و کارخانه است، به همین علت تلاش زیادی برای ثبت‌نام توسط خریداران صورت می‌گیرد.
وی پیش‌بینی خود از بازار آزاد خودرو را طی روزهای آینده همراه با رکود بیشتری عنوان کرد و افزود: بازار در دو هفته آینده از این هم آرام‌تر خواهد شد. اگر ویروس کرونا مهار شود کسب‌وکارها رونق می‌گیرند. در حال حاضر سرمایه‌گذارانی که اقدام به فروش خودرو می‌کنند، در بازار حضور دارند، اما خریداری وجود ندارد.
موتمنی درباره تعیین قیمت در حاشیه بازار و تأثیر آن در قیمت‌گذاری خودروها گفت: همان‌طور که گفته شد بازار تابع عرضه و تقاضاست درصورتی‌که عرضه زیاد شود، فاصله میان کارخانه و بازار کم می‌شود. علاوه بر این‌زمانی که نرخ ارز بالا برود، فروشندگان خودرو به امید این‌که دوباره قیمت‌ها افزایش پیدا کند، اقدام به فروش نمی‌کنند. خریداران هم بلاتکلیف می‌مانند و به امید پایین آمدن نرخ ارز از خرید خودرو منصرف می‌شوند.
موتمنی ادامه داد: بازار خودرو مانند هر بازار دیگری نیازمند ثبات ارز و دوری از نوسانات قیمت‌هاست. باید عرضه خودرو به‌اندازه‌ کافی باشد تا بازار به ثبات برسد. به غیر از نوسانات نرخ ارز و محدودیت در عرضه خودرو، تحریم‌ها هم تأثیر زیادی بر قیمت‌ها داشتند، چراکه باعث کاهش تولید قطعات و محصولات شدند.
وی اضافه کرد: خودروسازان همواره در ماه‌های پایانی سال تلاش می‌کردند تعهدات خود را برای عرضه به مشتریان انجام دهند، اما امسال به دلیل وجود مشکلات به وجود آمده و شیوع ویروس کرونا، نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.
موتمنی در پایان سخنانش پیش‌بینی کرد در سال آینده فاصله قیمت‌ها میان کارخانه و بازار آزاد کاهش پیدا کند و شاهد تأثیرات مثبت آن در خریدوفروش خودرو خواهیم بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.