قشر خاکستری نداریم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12014
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۱۷ |
محمدباقر قاليباف، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در برنامه دستخط مطرح کرد

قشر خاکستری نداریم

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه مردم در اسفندماه افرادي را به مجلس بفرستند که دغدغه آنها را داشته باشند، گفت: بايد در اسفندماه درست گام برداريم.
قشر خاکستری نداریم

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه مردم در اسفندماه افرادي را به مجلس بفرستند که دغدغه آنها را داشته باشند، گفت: بايد در اسفندماه درست گام برداريم.برنامه دستخط اين هفته با حضور محمدباقر قاليباف شهردار اسبق تهران و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد.وي در اين برنامه در پاسخ به اين سؤال که هدف از نامه نگاري هاي اخير شما درخصوص انتخابات آتي مجلس چيست و تلاش مي‌کنید تا يک گروه جديد فارغ از جريان اصولگرايي تشکيل دهيد يا اينکه يک هدف کلي دارید که با جواناني از هر قشر و هر فکر در کشور، عرصه سياست را تکاني بدهید، گفت: واقعيت اين است که اگر تاريخ زندگي من را نگاه کنيد من هيچ‌گاه در زندگي خودم دلبستگي به جريانات سياسي به عنوان يک جريان حزبي نداشته‌ام.
آن چيزي که هميشه دغدغه من بوده، همان آرمان‌هايي بود که در آغاز جواني از امام عزيزمان دريافت کرديم و آن اسلام سياسي که حضرت امام براي ما تبيين فرمودند و در ادامه‌اش هم حضرت آقا به درستي آن مسير را تبيين کردند و ادامه دادند با شرايطي که در کشور و جهان و منطقه بود. دغدغه من هميشه اين بوده که دنبال مي‌کردم. لذا اگر اين نگاه را امروز به جوانان دارم، با همان نگاه دارم. بحث من از اين جهت روي مجلس بوده و تأکيد کردم که مجلس در رأس امور است؛ اين فرموده حضرت امام (ره) است، ولي امروز شاهد هستيم مجلس به هر دليلي که بيشتر فکر مي‌کنم به کارنامه خود مجلس بازمي‌گردد، در رأس امور نيست. خب ما در اسفند مي‌خواهيم گام ۴ ساله برداريم و خيلي مهم است که اين گام را درست برداريم. من در همين تأکيدي که در حوزه مجلس داشتم، گفتم مهم است که مردم ما افرادي را به مجلس بفرستند که دغدغه مردم را داشته باشند، دغدغه آرمان‌هاي انقلاب را داشته باشند.
قاليباف در خصوص وضعيت FATF در مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز گفت: اينها هنوز در دستور مجمع هست، الان هم روي اين بحث مي‌شود ولي شما نگاه کنيد اينکه مي‌گويم بايد مقداري مجلس به اين موضوعات توجه کند، خود شما از چه زماني با بحث FATF آشنا شديد و چقدر مورد بحث شما و در جامعه ما و حتي در بين نخبگان ما قرار گرفته است؟ ولي موضوع FATF، ۲۰ سال است که در دنيا کار خودش را انجام مي‌دهد و وقتي کارنامه FATF و سوابق آن را نگاه مي‌کنيم، اينکه چه کساني اين را شکل دادند، چه مأموريت‌هايي به عهده دارد، حتما منافع خيلي از کشورها را در نظر نگرفته است. حتي منافع خيلي از بخش‌هاي حقوقي و اقتصادي را در نظر نگرفته است، نه فقط کشور ما بلکه حتي در اروپا و آمریکاي شمالي اينچنين است. امروز اگر نگاه کنيد در کانادا وکلاي آنجا نسبت به FATF و رفتارهاي FATF معترض هستند. خود بخش‌هاي اقتصادي در اروپا و آمریکا نسبت به FATF معترض هستند. اين نيست که فقط ما معترض هستيم. الان يک بحثي در جامعه است که مي‌گويند همه عضو FATF هستند الا ايران و کره شمالي! خب بله، اين از يک نگاه وجود دارد ولي آيا آنهايي که امروز با FATF همکاري مي‌کنند FATF را قبول کردند و از آن راضي هستند يا جزء معترضين آن هستند؟ من نمي‌خواهم اين موضوع را مطرح کنم، اين موضوع بحث FATF نيست. وقتي مي‌گوييم ارکان اقتصاد فقط بحث بانک‌ها نيست؛ وقتي مقررات FATF را نگاه کنيد، يک بنگاه معاملاتي املاک در هر محله مکلف است گزارش خودش را به FATF بدهد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به اين پرسش که يک چيز ديگري که در اين ايام خيلي به آن توجه مي‌شود بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي است و تقريبا مي‌توان با قاطعيت بيان کرد که يک روح تازه‌اي از زمان آمدن رياست جديد قوه قضائيه آقاي رئيسي، گرفته است. چطور مي‌بينيد گفت: اصل مبارزه با فساد بدون شک کار پسنديده‌اي است. اين هم وظيفه ماها است و هم توقع مردم است. طبيعتا در رأس آن هم قوه قضائيه است و به نظر من هم بايد تشکر کرد و هم بايد تقويت کرد که اين کار را انجام دهند، ولي اين سؤال هم در جامعه وجود دارد که آيا ما مفاسد را فقط با اقدامات سلبي بايد حل و فصل کنيم؟ يا وقتي حرف از اخلالگر اقتصادي مي‌زنيم، منظور ما از اخلالگر اقتصادي کيست؟ چه کسي اخلالگر اقتصادي است؟ وقتي يک تصميم کسي که سياست اعمال مي‌کند و نظر و برنامه خودش را بيان مي‌کند، مسئول هم هست و اختيار هم دارد، قانون هم به او اختيار داده است نتيجه اين مي‌شود فردا صبح ده‌ها هزار نفر در صف خريد سکه قرار مي‌گيرند. بعد با آن کسي که سکه خريده برخورد مي‌کنيم، به نظر شما اخلالگر اقتصادي آن کسي است که در صف سکه ايستاده است يا آن کسي که اين تصميم نابخردانه را گرفته است؟ کدام يک از اينها اخلالگر اقتصادي است؟
قاليباف در ادامه در پاسخ به سؤال مجري برنامه مبني بر اينکه سال ۹۴ که برجام به نتيجه رسيد براي آقاي ظريف نامه نوشتيد و به او خداقوت گفتيد و در انتخابات ۹۶ هم گفتيد هر دولتي بود اين مسير را مي‌رفت و يک جايي گفته بوديد، برجام دو خاصيت خوب داشت که نشان داد که ما چقدر قابل اعتماد هستيم و پاي حرف خود ايستاديم و ديگر اينکه به مردم و افرادي که فکر مي‌کردند همه چاله‌ها پر مي‌شود و مشکلات ما با امضاي قرارداد مذاکره با آمریکا حل مي‌شود ثابت شد اينها غيرقابل اعتماد هستند. آيا هنوز هم روي گفته‌هاي خود هستيد، خاطرنشان کرد: بله. آن روزي که اين حرف را بيان کردم، حرفم اين بود که مجموعه تصميمي که براي برجام گرفته شد که فقط موضوع هسته‌اي و از جهت سطح، فقط در سطح وزير امور خارجه، يعني موضوع فقط هسته‌اي و سطح ارتباط هم وزير خارجه، اين تصميم نظام بود. اين در دولت آقاي احمدي‌نژاد تصويب شد. در دولت آقاي روحاني نبود منتها در اين صحبت‌ها من حرفي بيان کردم که از من پرسيدند با مذاکره موافق هستيد؟ گفتم به شرطي که بدانيم مذاکره، يک روش مبارزه است. اشکالي که وارد است در اينجا است. ما بايد بدانيم با دشمن حرف مي‌زنيم. اين دشمن است. آدم به دشمن نمي‌تواند اعتماد کند. اينجا بود که گفتم مذاکره يک روش مبارزه هم هست. لذا اين بحثي بود که من معتقد بودم، البته دوستان در حوزه مذاکرات واقعا زحمت کشيدند به همين دليل من از آقاي ظريف وظيفه داشتم تشکر کنم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.