قرارداد کار بازاریابی و نکات قانونی در مورد ضمانت، بیمه و مانند آن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78768
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۹:۲۵ |

قرارداد کار بازاریابی و نکات قانونی در مورد ضمانت، بیمه و مانند آن

اگر به آگهی‌های استخدامی مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که روزانه میزان قابل توجهی از این آگهی‌ها به موقعیت شغلی و حرفه بازاریابی اختصاص پیدا کرده است. شرکت‌ها و واحدهای تجاری بسیار زیادی برای افزایش میزان فروش محصولات خود، به همکاری با بازاریاب‌ها علاقه‌مند هستند.
قرارداد کار بازاریابی و نکات قانونی در مورد ضمانت، بیمه و مانند آن

اگر به آگهی‌های استخدامی مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که روزانه میزان قابل توجهی از این آگهی‌ها به موقعیت شغلی و حرفه بازاریابی اختصاص پیدا کرده است. شرکت‌ها و واحدهای تجاری بسیار زیادی برای افزایش میزان فروش محصولات خود، به همکاری با بازاریاب‌ها علاقه‌مند هستند. در این میان، بیشترین سوالی که برای مدیران منابع انسانی و مدیران شرکت‌ها پیش می‌آید این است که به چه شیوه‌ای باید با این اشخاص قرارداد امضا کنند و چه مواردی باید در قرارداد آن‌ها بیان شود. قرارداد کار بازاریابی قراردادی است که برای این موقعیت‌های شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه این مقاله به بررسی کلی شرایط همکاری با بازاریاب‌ها می‌پردازیم و مهمترین تعهدات کارفرما نسبت به پرسنل فعال در این بخش را شرح خواهیم داد.

قرارداد کار بازاریابی برای چه شرایطی استفاده می‌شود؟

تصور کنید صاحب یک شرکت یا یک واحد تولیدی هستید که محصولات یا کالاهای خاصی را برای فروش عرضه می‌کند. شما تمایل دارید که با جذب چند بازاریاب، به نوعی به تبلیغ بیشتر محصولات خود بپردازید و با یافتن و نشانه گذاری بازارهای هدف، محصولات و کالای خود را در ابعاد گسترده‌تری به فروش برسانید. برای دستیابی به این هدف، چند نیروی متخصص در امر بازاریابی را به خدمت می‌گیرید.

اگر شما برای همکاری با این بازاریاب‌ها، ساعت کاری خاصی در نظر می‌گیرید؛ پرسنل بازاریاب در محل کار شما حاضر می‌شوند یا بنابر خواسته شما در بازه زمانی خاصی، در مکان‌های از پیش تعیین شده حضور پیدا می‌کنند؛ احتمالا روابط شما به نوعی یک رابطه استخدامی خواهد بود.

در واقع باید اینطور بگوییم در شرایطی که تعریف کردیم، رابطه همکاری شرکت با بازاریاب، مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی خواهد شد و برای جذب بازاریاب در این شرکت، باید از انواع قرارداد کار استفاده شود.

حقوق و بیمه بازاریاب در قرارداد کار بازاریابی

نمونه قرارداد کار بازاریابی ، قراردادی است که برای همکاری و جذب بازاریاب در شرکت‌ها و کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین سوال کارفرمایان و حتی بازاریابان در خصوص این قرارداد این است که چه مبلغی باید برای حقوق بازاریاب در نظر گرفته شود و علاوه بر میزان حقوق، چه مزایایی به قرارداد کاری بازاریاب تعلق می‌گیرد.

شورای عالی کار ، هر ساله نرخ پایه حقوق نیروی کار انسانی را تعیین و اعلام می‌کند. کارفرمایان ملزم هستند که میزان حقوق هر کدام از پرسنل خود را مطابق با این نرخ، تعیین کنند. البته پایه حقوق اداره کار، برای پرسنل تازه کار و در اصلاح برای نیروی ساده در نظر گرفته شده است. در مواردی که بازاریاب، متخصص و با تجربه باشد، طرفین قرارداد می‌توانند با توافق یکدیگر، مبلغی بیشتر از پایه حقوق در نظر بگیرند. در نظر داشته باشید که این مبلغ باید حتما در متن قرارداد نوشته شود.

بیمه بازاریاب، از دیگر دغدغه‌های مهم کارفرمایان در خصوص قرارداد کار با بازاریاب است. بیشترین سوال در این زمینه این است که آیا می‌توانیم با کسب رضایت و توافق با بازاریاب، بیمه او را پرداخت نکنیم یا اینکه آیا به طور کلی اجباری برای بیمه کردن بازاریاب وجود دارد؟

در پاسخ به این سوالات باید با صراحت بگوییم که در قانون تامین اجتماعی به الزام بیمه کردن نیروی کار انسانی اشاره شده است. کارفرما یا شرکت استخدام کننده بازاریاب، ملزم است که نیروی کار انسانی را از اولین روز فعالیت او، نزد تامین اجتماعی بیمه کند. در غیر این صورت، امکان طرح شکایت از طرف بازاریاب وجود دارد. همچنین بازرس تامین اجتماعی نیز می‌تواند در این خصوص واحد تجاری شما را جریمه کند. بنابراین، مساله بیمه از ملزومات قرارداد استخدام بازاریاب است و کارفرمایان نمی‌توانند از پرداخت آن چشم پوشی کنید.

چگونه بازاریاب را بیمه نکنیم؟

اگر تمایل دارید که قرارداد همکاری شما با بازاریاب، مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نباشد و متعهد به پرداخت حقوق و مزایای اداره کار و بیمه نباشید، لازم است که به طور کلی شیوه همکاری خود با بازاریاب را تغییر دهید. در واقع، باید به شیوه‌ای با بازاریاب توافق کنید که همکاری شما به صورت استخدامی نباشد.

در شرایطی که با بازاریاب رابطه استخدامی نداشته باشید و صرفا در ازای فعالیت بازاریابی او در جهت فروش هر محصول، پورسانت بپردازید، می‌توانید از قرارداد بازاریابی بدون بیمه استفاده کنید. همانطور که توضیح دادیم، استفاده از این قرارداد شرایط خاصی دارد. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینکی که مشخص شده است، مقاله جامع مربوط به آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید و با در نظر گرفتن شرایطی که دارید، در خصوص قراردادی که برای شما مناسب است، تصمیم بگیرید.

در نظر گرفتن پورسانت برای قرارداد کار بازاریابی

کارفرمایان و صاحبان واحدهای تجاری برای افزایش تمایل و انگیزه بازاریاب‌ها برای فروش بیشتر محصولات، به پرداخت کردن پورسانت اقدام می‌کنند. در واقع، در نظر گرفتن امکان پرداخت پورسانت، می‌تواند یک انگیزه بسیار قوی برای بازاریاب‌ها باشد تا برای فروش بیشتر کالا یا خدمات مورد نظر کارفرما تلاش کنند. مسلم است که فعالیت هدفمند بازاریابان موجب گسترش کسب و کار مورد نظر و رونق اقتصادی شرکت یا سازمان آن‌ها می‌شود.

قرارداد کار درصدی ، بهترین قراردادی است که می‌توان در آن، به شرایط تعلق گرفتن پورسانت به فعالیت بازاریاب اشاره کرد. با زدن روی لینک، می‌توانید درباره این قرارداد مطالعه کنید.

البته اگر رابطه استخدامی میان طرفین برقرار باشد، لازم است که علاوه بر تعیین پورسانت، الزامات قانون کار و قانون تامین اجتماعی نیز رعایت شوند.

برای قرارداد کار بازاریابی چگونه ضمانت در نظر بگیریم؟

تعیین ضمانت حسن انجام کار و دریافت سفته یا چک ضمانت از بازاریاب، نگرانی‌هایی را برای این قشر ایجاد کرده است. برای جلوگیری از بروز اختلافات و مشکلات در این خصوص، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک قرارداد مکتوب داشته باشید و بدون امضای قرارداد، از ارائه چک و سفته خودداری کنید. علاوه براین، در نظر داشته باشید که حتما روی این اوراق و همچنین در متن قرارداد، به جهت ضمانت بودن آن‌‌ها اشاره کنید.

شروط استفاده از چک یا سفته ضمانت و موارد تعلق گرفتن خسارت و زیان را نیز در متن قرارداد بنویسید. علاوه بر ضمانت چک و سفته، طرفین می‌توانند برای قرارداد خود، وجه التزام نیز در نظر بگیرند. پیشنهاد می‌کنیم برای تعیین وجه التزام، حتما شرایط دریافت خسارت و مبلغ دقیق خسارت هر تخلف را مشخص کنید. لازم است که تمام این موارد به صورت مکتوب در متن قرارداد نوشته شوند. به خاطر داشته باشید که بهتر است تمام توافقات شما به صورت مکتوب بیان شوند و از انجام توافقات شفاهی بپرهیزید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.