قانون بقا در عصر گرگ‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37097
  پرینتخانه » سیاسی, یادداشت تاریخ انتشار : 22 دی 1399 - 7:14 |
یادداشت؛

قانون بقا در عصر گرگ‌ها

در بسیاری از کتب و مقالات علمی مربوط به روابط بین‌الملل یک مرکزیت درباره وجود آنارشی در جهان وجود دارد. ادبیاتی که توسط خود غربی‌ها تولیدشده و خود به وجود دنیای آنارشیک اذعان دارند. 
قانون بقا در عصر گرگ‌ها

مصطفی هدایی
در بسیاری از کتب و مقالات علمی مربوط به روابط بین‌الملل یک مرکزیت درباره وجود آنارشی در جهان وجود دارد. ادبیاتی که توسط خود غربی‌ها تولیدشده و خود به وجود دنیای آنارشیک اذعان دارند. 
دنیایی که در آن دولت- ملت‌ها می‌بایست برای بقا بر روی توانایی‌های خود سرمایه‌گذاری کنند و کسب، حفظ و افزایش قدرت را در تارگ اهداف عالیه قرار دهند. یک کشور و دولت ضعیف در جهان آنارشیک محکوم به فنا و نابودی است. 
در تمام طول تاریخ بشریت و شکل‌گیری دولت – ملت‌ها به‌خصوص، قدرتمندان بر ضعفا حکمران بوده‌اند و تضاد منافع باعث وقوع جنگ‌های بزرگی در تاریخ روابط بین‌الملل شده است. 
جنگ‌هایی که کشورهای ضعیف به‌راحتی اشغال‌شده‌اند و یا تحت استعمار و قیمومیت استعمارگران و قدرتمندان قرارگرفته‌اند. 
انقلاب اسلامی ایران در اواخر قرن بیستم، یکی از جلوه‌های اصلی بر هم‌زدن معادلات قدرت در روابط بین‌الملل بود. نه شرقی و نه غربی انقلاب اسلامی یک گفتمان جدید برای انقلاب جهانی در دنیای آنارشیکی بود که قدرتمندان تمام معادلات را تعیین و ابلاغ می‌کردند.
این امر برای غرب و شرق سنگین آمد و با جنگ، تحریم، تهدید و فتنه‌انگیزی سعی در نابودی این گفتمان را دارد. 
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب ممنوعیت خرید واکسن از انگلیس و آمریکا، برداشتن تحریم‌ها برای بازگشت تعهدات هسته‌ای و توصیه به دولت‌ها برای تقویت قدرت درونی از مؤلفه‌های اصلی فهم نظام بین‌الملل آنارشیک است.
متأسفانه عده‌ای با جنجال و هیاهو راهبرد نظام جمهوری اسلامی برای افزایش قدرت درونی را به سخره گرفته‌اند و آن را موضوعی نشدنی می‌دانند. 
آن‌ها با تکیه‌بر ممنوعیت خرید واکسن از انگلیس و آمریکا، این را بازی باجان میلیون‌ها ایرانی به خاطر سماجت و لجاجت حاکمیت در دشمنی با غرب ارزیابی می‌کنند. 
این انحرافات و شبهات باید به‌صورت کلیدی و اساسی پاسخ داده شود تا افکار عمومی از عدم وجود فضای شفاف در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به انحراف کشیده نشوند و رودر‌روی حاکمیت قرار نگیرند. 
جوانان ایرانی برای پیشرفت علمی و صنعتی دارای استعداد ذاتی هستند. سال‌هاست که در زمینه‌هایی مانند هسته‌ای، نانو، سلول‌های بنیادی، ماهواره، پزشکی و … حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و توانسته‌اند ایران را در بین ۱۰ کشور پیشرفته در این حوزه‌ها قرار دهند. این امر بدون حمایت رأس حاکمیت امکان‌پذیر نبود. 
دولت‌ها به خاطر حضور ۸ ساله در قدرت سعی می‌کنند تا نتایج راهبردی واصلی را فدای اهداف آنی و فوری کنند. ازاین‌رو کارهای زیرساختی ممکن است به عمر دولت‌ها قد ندهد و اینجا می‌بایست حاکمیت حمایت‌های فراتری را بر حوزه‌های راهبردی انجام دهد. 
ساخت واکسن و فناوری ساخت آن‌یکی از بنیادی‌ترین دانش‌های بشری است که می‌تواند برای همیشه یک ملت و مردمی را از بیرون از کشور مستقل سازد.
در ایام شیوع ویروس کرونا، انحصار ساخت واکسن در دست چند کشور بوده و آن‌ها برای کل جهان تعیین می‌کنند که چه استانداردی برای واکسن وجود دارد. 
اگر ایران بتواند واکسن کرونا را بسازد و مردم کشور را در مقابل این ویروس ایمنی‌سازی کند، انقلاب بزرگی در این موضوع در کشورهای اسلامی و آزادیخواه ایجاد خواهد شد. ایران خواهد توانست انحصار ساخت واکسن را از دست چند کشور و شرکت خارج کند و این دانش را به‌عنوان کشوری خارج از مدار قدرت‌های جهانی در اختیار تمامی کشورها قرار دهد. 
مردم ایران به اهمیت راهبردی کسب دانش‌ها و فناوری‌های بنیادی در حوزه بهداشت، درمان، ارتباطات، موشکی، هسته‌ای، نانو و … پی برده‌اند و برای همین است که باجان و دل بیانات رهبر معظم انقلاب را گوش فراداده و در انتظار نتیجه همت و تلاش دانشمندان جوان ایران‌زمین هستند. 
هرچند مقام معظم رهبری بنا بر مصلحت، ورود واکسن از دیگر کشورها را ممنوع نکردند ولی این امید وجود دارد تا چند ماه آینده واکسن ایرانی تست‌های انسانی را با موفقیت پشت سر بگذارد و کل جمعیت با این واکسن، از شر کرونا رها شوند. واکسن ایرانی کرونا تنها یک نمونه برای بقاء در عصر گرگ‌ها در جهان است. ایران در تیررس توطئه‌ها و خیانت‌های جهانی به‌ویژه از سوی غرب قرار دارد و اگر این چراغ امید مستضعفان و آزادی خواهان جهان خاموش شود، مستکبران، کل جهان را برای همیشه در سیطره خواهند گرفت. 

نویسنده : مصطفی هدایی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای قانون بقا در عصر گرگ‌ها بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.