قالیباف در «صف اول»: پیشرفت با سرمایه‌گذاری و تولید ثروت امکان‌پذیر است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 101630
  پرینتخانه » اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲ |

قالیباف در «صف اول»: پیشرفت با سرمایه‌گذاری و تولید ثروت امکان‌پذیر است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه پیشرفت زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاری و تولید ثروت رخ دهد، گفت: باید ما کیک اقتصاد را بزرگ کنیم تا بتوانیم مشکلات را به‌طور جدی مرتفع کنیم.
قالیباف در «صف اول»: پیشرفت با سرمایه‌گذاری و تولید ثروت امکان‌پذیر است
محمد باقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه صف اول شبکه خبر که با موضوع برنامه‌های این نامزد پخش شد، گفت: از شهدا امام شهدا و شهید رئیسی یاد می‌کنم و یاد آن‌ها را گرامی می‌دارم.*سوابق اجراییقالیباف با اشاره به سوابق خود از ابتدای جوانی تاکنون عنوان کرد: آغاز جوانی من با آغاز بهار انقلاب و مبارزات انقلاب اسلامی مصادف بود و طبیعتاً فعالیت‌های سیاسی اجتماعی‌ام با این ایام مقارن شد. وی افزود: در سال ۵۷ زلزله طبس اتفاق افتاد و اولین سابقه جهادی و مدیریتی بنده در آن زمان با حضور در زلزله طبس آغاز شد. بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمان کوتاهی گذشت و جنگ تحمیلی اتفاق افتاد بنده توفیق داشتم تا ۸ سال دفاع مقدس در جبهه حضور داشتم، از یک رزمنده عادی تا سلسله مراتب فرماندهی.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: پس از دوران دفاع مقدس در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مسئولیت پذیرفتم و پس از آن نیز فرماندهی نیروی هوایی سپاه را بر عهده گرفتم که امروز یکی از قدرت‌های بزرگ موشکی در جهان است. وی ادامه داد: سپس توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتم و پس از آن به مدت ۱۲ سال شهردار تهران بودم. در آن زمان نیز، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام شدم و پس از آن نیز یک دوره در مجلس شورای اسلامی افتخار نمایندگی مردم تهران را داشتم. اکنون نیز در دوره دوازدهم در مجلس شورای اسلامی حضور دارم.
* سوابق تحصیلی
کانديدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سوابق تحصیلی خود، گفت: بعد از دفاع مقدس تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز کردم. دکتری جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شدم. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هستم. دانشیار پایه ۳۳ دانشگاه تهران هستم. با وجود مشغله کاری سعی کردم که ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کنم. کشورداری موضوع درس بنده در دانشگاه است. چندین تألیف در حوزه جغرافیای سياسی و حکمرانی دارم. تا همین ترم تدریس دانشگاهی داشتم.*فعالیت‌های نظامیوی تصریح کرد: یکی از توفیقاتی که ما پیدا کردیم حضور در آغاز انقلاب و جنگ تحمیلی بود که بر اساس ضرورت جبهه رفتیم. طبیعتاً قبل از این‌که وارد جبهه شوم به علت شکل‌گیری بسیج با مسائل آموزشی نظامی آشنایی داشتم اما در جبهه به عنوان یک رزمنده عادی حاضر شدیم. آن موقع در جبهه سازماندهی مثل امروز وجود نداشت. حتی نیرو زمینی نبود. بسیجی‌ها از اقصا نقاط کشور می‌آمدند. شهید باکری از تبریز و شهید سلیمانی از کرمان آمدند و هیچکدام همدیگر را تا قبل از جبهه نمی‌شناختند. خود را به خطوط جبهه رساندیم تا جلوی پیشروی دشمن را بگیریم.قالیباف گفت: کار ما هم اطلاعات عملیات، گشت و شناسایی و تخریب بود طبیعتا کم کم یگان‌ها، گردان‌ها و تیپ‌ها شکل گرفتند. مهمترین نکته‌ای جاری در جبهه فضای معنوی، مدیریتی، اعتماد کامل و دلبستگی خاص رزمندگان به یکدیگر بود. اخلاصی که در دوران دفاع مقدس بود بر اساس،شایسته سالاری نیروها انتخاب می‌شدند. خود رزمنده‌ها از بین خود نیرو انتخاب می‌کردند تا کم کم سیستم شکل گرفت. در ۲۰ سالگی فرمانده تیپ مستقل امام رضا شدم. بعد دوران دفاع مقدس قائم مقام نیروی مقاومت بسیج و بعد هم فرمانده هوافضا سپاه شدم.
وی اظهار کرد: شعاری که برای این دوره انتخاب کردم، خدمت و پیشرفت است و فقط یک شعار نیست و سابقه من نشان می‌دهد که هر وعده‌ای را که داده‌ام، پیگیری می‌کنم، مردم در معیشت در زحمت و مشکل هستند و باید این مشکل مرتفع شود.کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: باید قدرت خرید مردم افزایش یابد؛‌ این موضوعات را باید تحت عنوان خدمت و در برنامه‌های فشرده دنبال کنیم تا مردم به آسایش برسند.قالیباف با بیان اینکه پیشرفت زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاری و تولید ثروت رخ دهد، افزود: باید ما کیک اقتصاد را بزرگ کنیم تا بتوانیم مشکلات را به‌طور جدی مرتفع کنیم، نوع برنامه‌ریزی ما هم باید منطبق بر عدالت باشد.کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین، تأکید کرد: محور کارمان برنامه هفتم است که نمونه‌ای از همکاری‌های بین مجلس یازدهم و دولت شهید رئیسی است.
*اقدامات در راستای مردمی‌سازی
قالیباف تشریح کرد: در رشد اقتصادی کشور بخشی سرمایه و به‌شی بهره‌وری است. بهره‌وری و سرمایه وزن مساوی با هم دارند. ما هر جا توفیق خدمت داشتیم بهره‌وری را در اولویت گذاشتیم. این امر موجب می‌شود بدون این‌که هزینه اضافی شود و یا اگر محدودیتی هم در سرمایه‌گذاری هست با حوزه بهره‌وری این تحول عظیم اتفاق افتد. وقتی حرف از بهره‌وری می‌زنیم یعنی چابک کردن سازمان فرآیندها را دقیق کردن، تقسیم کار صحیح، استفاده از فناوری، این‌ها سیستم را کارآمد می‌کند و الا شما اگر سرمایه بیاوری اما از این کار نتوانید استفاده کنید حتما تحول اتفاق نخواهد افتاد.کانديدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مسائل اقتصادی هم با این نگاه باید باشد. امروز مهم‌ترین توانایی این هست که باید یک مدیریت دقیق و عمیقی صورت گیرد. این امر باید منطبق بر هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی باشد.وی خاطرنشان کرد: برای مردمی‌سازی در نیروی انتظامی امنیت را مردمی کردیم. قبل از حضور بنده در نیروی انتظامی سربازان و درجه‌داران نیرو انتظامی در سطح شهر گشت نی‌زدند که از جرم پیشگیری کنند. این روش پر هزینه، آسیب‌زا و کم اثر بود. *اقدامات و فعالیت‌ها در نیروی انتظامیقالیباف خاطر نشان کرد: ما با طراحی سامانه ۱۱۰ امنیت را مردمی‌سازی کردیم که با یک تلفن در کمترین ساعت منتقل می‌کردند. ما با کم‌ترین نیرو بیشترین بازدهی را در آن نقطه‌ای که لازم بود در کمتر از ۳ دقیقه حضور پیدا می‌کردیم. این یک مدل مردمی‌سازی است‌. ۱۹۷ را طراحی کردیم هر پلیس به وظیفه خود عمل نمی‌کرد همه مردم بر او نظارت می‌کردند و از طریق ۱۹۷ گزارش می‌دادند. این یعنی مردمی سازی.
*اقدامات در شهرداری تهران
کانديدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سامانه ۱۳۷ در شهرداری روزانه بیش از ۴۰۰۰ خدمت به مردم می‌داد. مردم اشکالات را با شهرداری از طریق این سامانه مطرح می‌کردند و شهرداری جهت حل مشکل حاضر می‌شد. این هم مردمی‌سازی است. اتوبان امام علی و پل صدر از سرمایه بخش خصوصی ساخته شد. مردمی‌سازی یک شعار نیست یک حقیقت و یک واقعیت است. در همین مجلس هم حرف ما این بود که اقتصاد با رویکرد اقتصاد مردمی تبدیل به یک اقتصاد مقاومتی و مردمی می‌شود.*قالیباف: شعار من «دولت خدمت و پیشرفت» استوی افزود: شعاری که من انتخاب کردم برای این دوره بحث خدمت و پیشرفت است. البته این یک شعار نیست. سابقه بنده نشان می‌دهد هر آن‌چه وعده دادم پیگیری کردم. چرا می‌گوییم خدمت؟ و چرا می‌گوییم پیشرفت؟ امروز ما مشکلاتی در اقتصاد داریم که بخشی از مردم راامروز در زحمت قرار داده و در معیشت آن‌ها مشکل ایجاد کرده است. ما باید با کارهای کوتاه مدت مشکلات مردم را بر طرف سازیم.قالیباف بیان کرد: باید به صورت برنامه‌های کوتاه مدت و فشرده مردم را در این زمینه به یک آسایش نسبی برسانیم. البته بخشی در فقر مطلق به سر می‌برند از طرف دیگر مشکلات باید به صورت ریشه‌ای بر طرف شود. تورم و گرانی کی حل می‌شود. این مشکلات به خاطر نوسانات و عدم ثبات در اقتصاد است که باید حل شود. حل این مسائل نیز یک راه بیشتر ندارد و آن پیشرفت است. اما پیشرفت چگونه حاصل می‌شود، حتما ما نیازمند سرمایه‌گذاری و تولید ثروت هستیم. باید بپذیریم که در یک دهه گذشته رشد سالانه متوسط یک درصد بوده است. به هر حال ما باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم. اگر این را بزرگ کردیم ما قادر به حل این مشکلات خواهیم بود.
کانديدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی ما حرف از تولید ثروت و رشد اقتصادی می‌زنیم اگر توأم با عدالت نباشد و نوع برنامه‌ریزی ما منطبق بر آن نباشد خود این مشکلات سخت‌تری را ممکن است برای ما به وجود آورد. شعار ما دولت خدمت و پیشرفت است. در این راستا هم کارهای کوتاه مدت داریم. محور کار ما پیگیری برنامه هفتم کشور است.
تعامل سران قوا کمک به بازدهی وی اظهار کرد: ما بر اساس قانون اساسی تفکیک قوا داریم. اصل ۱۱۰ از اختیارات رهبری است که بند هفت این اصل هماهنگی بین قوا است. حتما این ضرورت وجود دارد که در سطح سران قوا این هماهنگی و نشست‌ها وجود داشته باشد که در حال حاضر هم این نشست‌ها هست. قوا طبق این اصل نباید در کار هم دخالت کنند اما باید با هم تعامل داشته باشند. به هر حال قانون را مجلس می‌نویسد و اجرا را دولت انجام می‌دهد. در قوه قضائیه هم نظارت توسط سازمان بازرسی کل کشور صورت می‌گیرد. پس برای انجام کار‌ها همکاری سه قوه لازم است. در سران قوا فرصت درک متقابل فراهم می‌شود. قالیباف با اشاره به هم‌دلی سران قوا، گفت: وقتی سازمان بازرسی نظارت را انجام می‌دهد و یا دیوان محاسبات کارهای حسابرسی و کنترل که دولت در مسیر ریل‌گذاری یعنی بودجه در مسیر خودش استفاده شود، این‌ها اگر با هم‌افزایی و هم‌دلی پیش نرود قطعاً هم‌افزایی لازم صورت نمی‌پذیرد. خیلی از مدیران ممکن است نتوانند آن خلاقیت‌های لازم را داشته باشند. بعضی اوقات مدیران ما شجاعت خود را از دست می‌دهند.
*قالیباف: مردم به گذشته نامزدها و کارنامه آن‌ها نگاه کنند
کانديدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تشریح کرد: ما در کشور سه قوه نداریم چهار قوه داریم. یک قوه، قوه دیوان سالاری است. یعنی وزیر و شهردار تصمیم می‌گیرند. مجلس قانون می‌نویسد. وقتی این تصمیمات و قوانین داخل سیستم می‌شود یک اتفاق دیگری رخ می‌دهد. قانون به درستی اجرا نمی‌شود. قوه چهارم که قوه دیوان‌سالاری است بر سه قوه دیگر سوار است. نتیجه این است که یک برنامه خوب می‌نویسیم خروجی ندارد. تصمیم خوب می‌گیریم خروجی ندارد. این می‌شه همین شعار دادن، برنامه دادن و کار نکردن پس کارنامه اساس کار است. بزرگترين فساد در کشور ناکارآمدی است، مردم باید به گذشته نامزدها و کارنامه آن‌ها نگاه کنند.
وی در ادامه گفت: در مجلس یازدهم انتقاد به دولت را تبدیل به قانون کردیم. این قانون ابلاغ شد. مردم اگر گزارش از فساد داشتند می‌توانند ارائه کنند. قانون امنیت گزارش‌دهنده‌های فساد را تأمین کرده و اطلاعات این افراد را حفظ می‌کند. حتی بابت این گزارشات را پاداش نیز در قانون سوت‌زنی در نظر گرفته شده است. البته هوشمندسازی گلوگاه‌های فساد را خواهد گرفت.
*قالیباف: پست‌ها و مناصب ارث نیست که سهمیه بدهیم
قالیباف با اشاره به شایسته‌سالاری، گفت: به مردم قول می‌دهم اگر به بنده اعتماد کردند آن‌ها را شرمنده اعتماد و آبرویی که برای من گرو گذاشتند، نکنم. وعده می‌دهم که اگر آمدم کار را درست انجام دهم. هیچ وقت وعده‌ نخواهم داد اگر به من رای بدهید به شما پست می‌دهم. هیچ فرقی بین کسی که در ستاد است با کسی که در ستاد نیست وجود ندارد. مهم این است که وقتی در دولت آمدیم بر اساس شایسته‌گزینی کار را پیش ببریم. در هر جا توفیق خدمت داشتم جوان‌گرایی، به کارگیری نیروهای فعال و با تجربه اساس کار بنده بوده است. در بسیاری از مواقع افراد از لحاظ حزبی با بنده همراه نبودند اما دیدم نیروهای کارآمدی بودند لذا آن‌ها را به کار گرفتم. در شهرداری تهران شهردار ۲۷ ساله داشتم. چرا باید فرصت را از جوانی که توانمند، مبتکر و کاردان است گرفت؟ سعی بنده بر رشد نیروهای جوان بوده و هست‌.
قالیباف: به بدنه دولت فعلی شوک وارد نمی‌کنم
کانديدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کسانی را برای به کارگیری در پست‌ها با توجه به سابقه کاری در نظر دارم اما بدون مشورت و خرد جمعی با دیگران چنین تصمیمی را نخواهم گرفت. کشور در شرایط خاصی است. با توجه به حادثه تلخ شهادت شهید رئیسی اولویت بنده این است که در اداره دولت شوک به بدنه دولت فعلی وارد نکنیم مبنا کارآمدی است اگر کار انجام می‌دهند و کارآمد و شایسته هستند سعی می‌کنیم کار را با همان افراد پیش ببریم مگر در موارد خاصی نیاز به اصلاح باشد.*قالیباف: مطالبه من از رسانه ملی رصد وعده‌های انتخاباتی استوی افزود: همه وعده‌هایی که می‌دهم زمانبندی خواهد داشت و پاسخگوی تمام وعده‌ها به ملت عزیز ایران خواهم بود. و حتما صدا و سیما می‌تواند در زمان‌های مشخص وعده‌ها را پیگیری کند و به سمع و نظر مردم برساند. مطالبه من از رسانه ملی رصد وعده‌های انتخاباتی است.

*قالیباف: دوست من، شهید رئیسی کارگزار تراز نظام اسلامی بود

قالیباف در خاتمه گفت: من با شهید رئیسی رفیق بودم. اولین آشنایی بنده با این شهید بزرگوار سال ۵۶ قبل از انقلاب در مشهد بود. این دوستی تا لحظه شهادت ایشان به طول انجامید. در دهه ۹۰ در بحث‌های مدیریتی و سیاسی همکار بسیار نزدیک شدیم. انصافاً شهید رئیسی از خستگی‌ ناپذیری، اخلاص، تلاش، پرکاری و از روحیه مردمی برخوردار بود. او به تراز کارگزار نظام اسلامی توجه کرد. در نظام اسلامی باور داریم که رابطه بین کارگزار و مردم مثل عدالت است. به تعبیر شهید بهشتی عدالت دگم است. حکم ثانوی ندارد. هیچ چیزی حتی خطر جانی نمی‌تواند مانع بین کارگزار و مردم شود. شهید رئیسی در بالاترین پست اجرایی کشور به عنوان رئیس جمهور هیچ وقت ارتباط مردمی خود را با مردم قطع نکرد.
|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.