فصلی تازه برای ستاد مقابله با کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50776
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵ |
«رسالت» مأموریت‌های جدید وزیر کشور را بررسی می‌کند

فصلی تازه برای ستاد مقابله با کرونا

بیش از یک سال است که شیوع ویروس کرونا تمام دنیا را درگیر کرده و هراز چند گاهی جهش نیز پیدا می‌کند. این ویروس در ابتدا قربانی‌های بسیاری گرفت و اقتصاد کشورها را تحت تأثیر قرارداد. اقتصاد خرد و کلان راکد شد و معیشت مردم مستقیما تأثیر پذیرفت.
فصلی تازه برای ستاد مقابله با کرونا

حانیه مسجودی
بیش از یک سال است که شیوع ویروس کرونا تمام دنیا را درگیر کرده و هراز چند گاهی جهش نیز پیدا می‌کند. این ویروس در ابتدا قربانی‌های بسیاری گرفت و اقتصاد کشورها را تحت تأثیر قرارداد. اقتصاد خرد و کلان راکد شد و معیشت مردم مستقیما تأثیر پذیرفت.

شیوع این ویروس در کشور ما مانند سایر کشورها همچنان ادامه دارد. اما اکنون به‌واسطه سرعت گرفتن واکسیناسیون در دولت سیزدهم کورسوی امیدی برای کنترل این بیماری و کاهش آمار مرگ‌ومیر آن ایجادشده است. 
همان‌طور که این ویروس جدید در سال ۱۳۹۹ همه‌گیر شد، ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایران تشکیل و مأموریت یافت تا دستورات لازم را برای کنترل بهتر و کاهش و متوقف کردن شیوع این ویروس اتخاذ کند.
 از ضرب الاجل دولت سیزدهم در کنترل کرونا و واردات واکسن تا تصمیمات نسنجیده ستاد ملی مبارزه با کرونا در دولت قبل
اما از ابتدای شیوع ویروس تاکنون شاهد تصمیمات گاها نسنجیده ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده‌ایم. تصمیماتی که بسیاری از جوانب را مدنظر قرار نمی‌داد و حتی بعد از آغاز پیک‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم  تازه تصمیماتی را می‌گرفت که مانند نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود.

علت اصلی تصمیمات نامناسب و نسنجیده این ستاد می‌تواند به دلیل ناهماهنگی مسئولان دولت قبل باشد. ناهماهنگی و لج بازی سیاسی که به قیمت جان مردم تمام شد و حال کاری کرده که هنوز هم بیشتر جمعیت کشورمان واکسینه نشده‌اند.
اکنون اما شاهد سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در دولت جدید هستیم و هرچقدر دولت قبلی در واردکردن واکسن برای جلوگیری از شیوع این ویروس ناتوان بود، دولت سیزدهم در روزهای آغازین کار خود میلیون‌ها دز واکسن وارد کشور کرده است.
 وزیر کشور فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا
در همین حال حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان برای مدیریت هرچه بهتر این ویروس و کنترل شیوع آن و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با صدور حکمی احمد وحیدی، وزیر کشور را به‌عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا منصوب کرد.

متن حکم حجت‌الاسلام رئیسی به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر احمد وحیدی
وزیر محترم کشور
پیرو فرمایشات و توصیه‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۸/۳ ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تشکیل قرارگاه عملیاتی برای اجرای مصوبات ستاد ملی و لزوم مشارکت و همکاری حداکثری در کنترل، پیشگیری و درمان بیماری کرونا و تقلیل میزان فراگیری این ویروس و استمرار آگاه‌سازی و آموزش همگانی در نحوه مراقبت و مقابله با این بیماری، به‌موجب این حکم جناب‌عالی را به‌عنوان «فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» منصوب می‌نمایم.
ضروری است اقدامات قرارگاه را با توجه به وظایف و اولویت‌های ذیل برنامه‌ریزی و اجرا نموده و نتایج آن مستمراً به این‌جانب گزارش شود.
۱-تسهیل و پیگیری مستمر اجرای دقیق و به‌موقع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و رفع موانع احتمالی.
۲- تدوین دستورالعمل‌ اجرایی برای عملیاتی شدن مصوبات ستاد ملی با توجه بر واقعیت‌های میدانی با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط.
۳- استفاده از ظرفیت‌های مردمی ازجمله مساجد، بسیج، خیرین و سمن‌ها و سایر سرمایه‌های عمومی برای حمایت از اجرای مصوبات و کمک به تأمین معیشت اقشار آسیب‌پذیر.
۴- ایجاد تفاهم میان نیروهای اجتماعی، تقویت روحیه همکاری و تحکیم مسئولیت‌های عمومی در مواجهه با شرایط پیچیده کنونی.
۵- ارتقاء فضای هم‌افزایی، همکاری و همدلی میان بخش‌های دولتی و خصوصی و قوای کشوری و لشکری.
۶- افزایش حضور محسوس ضابطین و ناظرین پروتکل‌های مصوب و ترغیب اقشار مردم به رعایت الزامات بهداشتی.
۷- آموزش و فرهنگ‌سازی به‌منظور ایجاد اعتماد و انگیزه اجتماعی نسبت به اجرای مصوبات ستاد ملی.
۸- ایجاد هماهنگی بین دبیرخانه ستاد مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیته‌های مختلف در مقام اجرای مصوبات ستاد و نظارت بر حسن اجرای مأموریت‌های محوله، لذا با توجه به اولویت‌هایی  که رئیس‌جمهور کشورمان برای فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا یا همان وزیر کشور تعیین کرده است، می‌توان به لزوم کار انقلابی و جهادی پی برد. دولت سیزدهم به‌تدریج و به بهانه‌های مختلف اثبات می‌کند که اولویتی جز سروسامان دادن به اوضاع فعلی و معیشت مردم وجود ندارد.
اهمیت مأموریت وزیر کشور به‌عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا
کشور ما در زمان‌های مختلف با چالش‌ها و بحران‌های مختلفی روبه رو شده و ناتوانی مسئولان وقت برای حل فوری همان مسائلی که به‌یک‌باره در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی یا حتی بین‌المللی ایجادشده منجر به تلنبار شدن مشکلات و تبدیل‌شدن به مسائل کلان کشور شده است.ویروس کرونا نیز از این قاعده مستثنا نیست. یک کشور قدرتمند با زیرساخت‌های مناسب و منابع کافی باید بتواند در برابر ناملایمات و طوفان‌های لحظه‌ای دوام بیاورد و برای شرایط بحرانی برنامه اجرایی داشته باشد. متأسفانه ویروس کرونا دقیقاً زمانی به کشور ما رسید که مسئولان دولت روحانی کار را رها کرده بودند و در دفاتر خود منتظر به پایان رسیدن روزهای کاری خود یا درگیر دعواهای سیاسی بودند.آن‌قدر که رئیس‌جمهور و دولتمردان دولت قبلی در پاسخ به منتقدان یا افرادی که سمت‌وسوی سیاسی‌شان با آن‌ها متفاوت بود، سرعت عمل داشتند به همان نسبت در پیگیری امور مردم و وعده‌هایی که داده بودند کند و لاک‌پشت‌وار عمل می‌کردند یا حتی اصلاً هیچ اقدامی نمی‌کردند و مشخص نبود تصمیمات غیر کارشناسی اتخاذشده تقصیر کدامشان است!

وزیر کشور و مأموریتی که باجان و نان مردم گره‌خورده است
همین رویه منجر به فشار بار زندگی به مردم و کسب‌وکارهای خرد کشورمان شد و به نسبت به تولیدات کلان و صادرات نیز ضربه وارد کرد. در خلل همین سیاست و عدم نظارت بر بازار و هماهنگی وزارتخانه‌های مختلف با یکدیگر قیمت تمام اقلام موجود در بازارهای مختلف ازجمله سکه، طلا، خودرو، مسکن، سهام، پوشاک، خوراک و … به‌صورت روزانه افزایش یافت. 

مردم یادشان نمی‌رود که همین سیاست و نادیده گرفتن آن‌ها توسط دولت منجر به طولانی شدن روند واکسیناسیون و از دست دادن عزیزانشان شد. مردم فراموش نمی‌کنند که درآمدشان به ریال، کم‌ارزش‌ترین پول منطقه غرب آسیاست و مخارجشان به دلار است. آن‌ها فراموش نمی‌کنند که مدیران دولتی می‌توانند چه تأثیری بر کیفیت زندگی آن‌ها و پیشرفت کشورشان داشته باشند و می‌بینند که حضور یک دولت مردمی با مسئولان جهادی و انقلابی چطور می‌تواند در کمتر از یک ماه خودشان و خانواده‌هایشان را واکسینه کند.
همین پاراگراف پایانی، نشان از اهمیت مأموریت وزیر کشور برای مدیریت و پیگیری کنترل ویروس کرونا کافی است. مأموریتی که مستقیماً باجان و نان مردم گره‌خورده است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.