فرق قطارهای ستاره دار با قطارهای معمولی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91435
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳ |

فرق قطارهای ستاره دار با قطارهای معمولی

قطار یک وسیله‌ی نقلیه‌ی محبوب برای کسانی است که امنیت در سفر و لذت بردن از مسیر برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است. سامانه‌ی ریلی گسترده در کشور ما باعث شده تا مسافران بتوانند به وسیله‌ی قطار به مقاصد مختلفی سفر کنند.
فرق قطارهای ستاره دار با قطارهای معمولی

قطار یک وسیله‌ی نقلیه‌ی محبوب برای کسانی است که امنیت در سفر و لذت بردن از مسیر برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است. سامانه‌ی ریلی گسترده در کشور ما باعث شده تا مسافران بتوانند به وسیله‌ی قطار به مقاصد مختلفی سفر کنند. این سامانه انواع مختلفی از قطارها، از قطارهای لوکس گرفته تا قطارهای معمولی را دربرمی‌گیرد. بسیاری از افراد پیش از تهیه‎‌ی بلیط قطار با این گزینه‌های مختلف روبرو شده و تفاوت انواع آن‌ها برایشان مشخص نیست. در این نوشته به شما توضیح خواهیم داد که قطارهای معمولی چه تفاوتی با قطارهای ستاره‌دار دارند تا هنگام خرید بلیط بتوانید انتخاب بهتری داشته‌باشید.

قطارهای معمولی؛ تجربه‌ی یک سفر مقرون به صرفه

قطارهای معمولی با نام قطارهای استاندارد نیز شناخته می‌شوند. این قطارها تقریبا در تمامی مسیرهای ریلی کشور تردد می‌کنند و از این جهت برای رفتن به مقاصد مختلف مناسب هستند. قطارهای معمولی عموما اتوبوسی بوده و دارای صندلی‌های درجه یک و درجه دو هستند که هرکدام ویژگی‌های خود را دارند. برای مثال صندلی‌های درجه یک، راحتی بیشتری دارند و فضای بیشتری را در اختیار مسافران قرار می‌دهند و همچنین دارای امکاناتی مانند تهویه‌ی مطبوع، چراغ مطالعه و پریز برق هستند. صندلی‌های درجه دو در قطارهای معمولی از امکانات کمتری برخوردار هستند اما قیمت بسیار مناسبی دارند و همچنان می‌توانند به عنوان یک گزینه‌ی مناسب برای سفر به مقاصد مختلف در نظر گرفته شوند. به طور کلی این قطارها دارای امکانات اولیه‌ای مانند سرویس بهداشتی، ماشین غذاخوری و تنقلات و نوشیدنی‌های ساده نیز هستند. قطارهای معمولی عموما دارای امکانات خواب نیستند، به همین دلیل در صورتیکه این مساله برای شما مهم است حتما هنگام خرید بلیط قطار در بخش توضیحات خدمات، به این نکته توجه کنید. نکته‌ی دیگری که وجود دارد نیز این است که این قطارها معمولا دارای کارکنان کمتری هستند و به همین دلیل سطح خدمات و رسیدگی به مسافران در قطارهای معمولی در حد بالا، مانند قطارهای ستاره‌دار، نیست.

قطارهای ستاره‌دار؛ راحت و یا حتی لوکس

قطارهای سه ستاره

قطارهای سه ستاره، در دسته‌ی قطارهای میان‌رده قرار می‌گیرند؛ زیرا این قطارها امکانات مجلل و لوکس به مسافران ارائه نمی‌دهند اما امکانات آن‌ها از قطارهای معمولی بیشتر است. برای مثال امکاناتی همچون صندلی راحت‌تر، تهویه‌ی مطبوع و همچنین امکانات اولیه‌ی غذاخوری ارائه می‌دهند و بلیط آن‌ها نیز قیمت مناسبی دارد. برخی از این قطارها مانند قطارهای معمولی دارای صندلی درجه یک و دو نیز هستند که این مساله گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

قطارهای چهار ستاره

قطارهای چهار ستاره در دسته‌ی قطارهای با کیفیتی قرار می‌گیرند که هزینه‌ی بالاتری دارند و امکانات بهتری را ارائه می‌دهند. در صورتی که به یک سفر راحت که امکانات مختلف در طول سفر فراهم باشد تمایل داشته باشید، این گزینه، گزینه‌ی مناسبی برای شماست. قطارهای چهار ستاره دارای امکاناتی مانند صندلی‌های راحت‌تر و امکانات غذاخوری بهتر نسبت به قطارهای سه ستاره و معمولی هستند. در این قطارها ممکن است امکانات سرگرمی و رفاهی متنوعی نیز ارائه شود. این قطارها با وجود امکانات رفاهی مناسبی که ارائه می‌دهند، هزینه‌ی کمتری نسبت به قطارهای پنج ستاره دارند.

برای مثال شرکت رجا، دارای قطارهای چهارستاره‌ای است که امکانات متنوعی مانند سیستم تهویه شامل سرمایش و گرمایش، سیستم صوتی تصویری داخل کوپه و سیستم پیجینگ مرکزی، امکانات گرم کردن و سرد کردن مواد غذایی در کوپه مهماندار و… را به مسافران ارائه می‌کند. در صورتی که قصد سفر با قطارهای چهارستاره را داشته‌باشید، خرید بلیط قطار رجا یک گزینه‌ی مناسب برای شما خواهدبود. قطارهای غزال، سیمرغ، سبز، پلور سبز، سریر، پردیس رجا و صبا نیز جزو قطارهای چهارستاره‌ی موجود به شمار می‌آیند.

قطارهای پنج ستاره

لوکس‌ترین نوع قطار، قطارهای پنج ستاره هستند که بالاترین سطح امکانات رفاهی را به مسافران ارائه می‌دهند. کوپه‌های اختصاصی به همراه تخت‌های راحت برای استراحت از جمله‌ی این امکانات هستند. در این قطارها کوپه‌ها دارای مبلمانی راحت و با طراحی مخصوص هستند که در یک سفر طولانی با قطار نکته‌ی مهمی محسوب می‌شود. از دیگر نکات مهم این قطارها، رستوران آن‌ها با منوی گسترده‌ای از انواع غذاها و همچنین پذیرایی‌های متنوع با تنقلات و نوشنیدنی‌های مختلف در طول سفر است. در قطارهای پنج ستاره تعداد زیادی از کارکنان و خدمات‌دهندگان حرفه‌ای حضور دارند که بالاترین سطح خدمات و رسیدگی را به مسافران ارائه می‌دهند. امکانات و سیستم‌های سرگرمی متنوعی نیز در این قطارها وجود دارد. تخت‌های راحت و ملحفه‌های تمیز جزو سایر امکاناتی است که در رفاه و آسایش مسافران در طول سفر اهمیت بسیاری دارد.

قطار فدک، یکی از قطارهای پنج ستاره‌ی موجود در ایران است دارای امکانات متنوعی است. برای مثال کوپه‎‌های قطار فدک برای جلوگیری از ورود صداهای آزاردهنده عایق شده‌اند، این کوپه‌ها دارای دکوراسیونی شیک و مدرن هستند و دستگاه نمایش فیلم و موسیقی نیز دارند. وجود تختهایی بزرگ و راحت در کوپه‌ها و همچنین غذاهای متنوع ایرانی و خارجی از دیگر نکات مثبت این قطارهاست. بلیط قطار فدک برای مسافرانی که به امکانات مختلف در طول سفر اهمیت می‌دهند و قصد سفر با قطار پنج ستاره را دارند، انتخاب مناسبی خواهد بود. به جز قطار فدک، قطارهای زندگی و نورالرضا نیز از انواع قطارهای پنج ستاره‌ی موجود هستند.

کلام آخر

قطارها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع خود، امکانات متنوعی را به مسافران ارائه می‌کنند. انواع قطارها در ایران شامل قطارها معمولی (با صندلی‌های درجه‌ی یک و دو)، قطارهای سه ستاره (با صندلی‌های درجه یک و دو)، قطارهای چهار ستاره و پنج ستاره هستند. در این نوشته به امکانات و ویژگی‌های انواع این قطارها اشاره کردیم. در مجموع قطارهای معمولی امکانات اولیه را به مسافران ارائه می‌دهند و قیمت بسیار مناسبی دارند اما قطارهای ستاره‌دار دارای امکانات بیشتر و متنوع‌تری هستند که اهمیت این مساله در سفرهای طولانی بیشتر مشخص می‌شود. با این وجود قطارهای ستاره‌دار به صورت طبیعی به علت خدمات سطح بالایی که ارائه می‌کنند، بلیط‌های گران‌تری دارند. در مجموع مسافران باید با توجه به اولویت‌های خود برای سفر یک قطار مناسب را انتخاب کنند. برای مثال شاید برای یک سفر کوتاه با بودجه‌ی کمتر، قطارهای معمولی گزینه‌ی بهتری باشند اما برای یک سفر طولانی که محدودیت بودجه در آن وجود ندارد و راحتی و امکانات از اهمیت بالایی برخوردار است، قطارهای ستاره‌دار انتخاب بهتری هستند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.