فدراسیون ۵ ستاره، موش زایید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27420
  پرینتخانه » اسلایدر, ورزشی تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱ |
«رسالت» از رأی فیفا درباره قرارداد مارک ویلموتس گزارش می‌دهد؛

فدراسیون ۵ ستاره، موش زایید

سناریوی تکراری شکایت مربیان و بازیکنان خارجی از فدراسیون فوتبال این بار به مارک ویلموتس بلژیکی رسید و فیفا رأی خود را در قبال شکایت او از فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد. 
فدراسیون ۵ ستاره، موش زایید

نفیسه امامی
سناریوی تکراری شکایت مربیان و بازیکنان خارجی از فدراسیون فوتبال این بار به مارک ویلموتس بلژیکی رسید و فیفا رأی خود را در قبال شکایت او از فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد. 
با رأی فیفا، فدراسیون فوتبال درپی شاهکاری که در انعقاد قرارداد خود با این مربی خارجی خلق کرده، محکوم‌به پرداخت بیش از ۶ میلیون یورو شده است. این رأی اولیه فیفا در خصوص این پرونده است. 
ویلموتس در زمان حضور خود قراردادی سه‌ساله به مبلغ ۸ میلیون یورو با فدراسیون فوتبال بست که از این رقم، معادل ۲ میلیون یورو به‌صورت نقد به وی پرداخت شد. ویلموتس بعد از خروجش از ایران و بر اساس مفاد قراردادی که با وی بسته‌شده بود  باقیمانده مطالبات خود را درخواست کرد و به همین منظور هم از فدراسیون به فیفا شکایت نمود.
 فدراسیون فوتبال در شرایطی باید در حدود ۱۶۰ میلیارد تومان را از جیب مردم به ویلموتس پرداخت کند که در عمل حضور او هیچ آورده‌ای برای فوتبال کشور به همراه نداشت و پرداخت این مبلغ از بیت‌المال در اوضاع مالی اسفبار فدراسیون به ازای تنها ۲۱ روز حضور سرمربی سابق تیم ملی در ایران است. متأسفانه فدراسیون فوتبال در زمان عقد قرارداد ویلموتس به بهانه محرمانه بودن بدون کم‌ترین سروصدایی آن را منعقد کرد و حالا که دامنه خسارت گسترده آن عیان شده، هیچ مسئولی خود را پاسخگو نمی‌داند. 
به‌طورقطع بروز چالش‌های چندین‌باره برای فوتبال کشور را نمی‌توان تصادفی و ناشی از سهل‌انگاری قلمداد کرد، بلکه ناکارآمدی مدیران ورزشی و عدم شفاف‌سازی و پاسخگویی که در مسند مدیریت ریشه گسترانیده است، باعث بروز چنین معضلاتی در بدنه ورزش کشور شده است درحالی‌که هزینه چنین اقدامات و اشتباهاتی را مردم و ورزش کشور می‌دهند.
امیررضا واعظی آشتیانی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره رأی فیفا پیرامون شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال، گفت: یکی از دلایل اصلی بروز چنین مشکلاتی، نه‌تنها در فوتبال و ورزش بلکه در بخش‌های دیگر کشور، عدم نظارت و پاسخگویی مسئولان و مدیران است. به همین علت هم هرروز اخبار اختلاس‌های بزرگ و قراردادهای غیرمتعارف را می‌شنویم، درصورتی‌که باوجود نظارت قوی این مسائل کم‌تر می‌تواند اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: فدراسیون‌های ورزشی زیر نظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند، بنابراین باید به آن پاسخگو باشند. من دلیل اصلی انعقاد قراردادهای عجیب مانند قرارداد مارک ویلموتس را ضعف مدیریتی در وزارت ورزش و دستگاه‌های نظارتی می‌دانم که در زمانی که لازم است، به این موضوعات ورود نمی‌کنند.
واعظ آشتیانی بیان کرد: زمانی که رسانه‌ها به دنبال شفاف‌سازی درباره قرارداد ویلموتس بودند، فدراسیون از پاسخ‌گویی درباره آن شانه خالی کرد و در برابر رسانه‌ها مقاومت نمود، اما سؤال اینجاست که چرا وزارت ورزش به این مسئله وارد نشد؟ آیا فدراسیون فوتبال می‌توانست در برابر وزارتخانه و وزیر بایستد و پاسخ‌گو نباشد؟
وی بابیان اینکه عدم نظارت بر اقدامات فدراسیون فوتبال، بیت‌المال را با ضرر میلیاردی روبه‌رو کرده است، افزود: باید وزیر ورزش و کسانی که در جریان قرارداد ویلموتس بودند در این رابطه پاسخگو باشند. طبق گفته مسئولین کمیته فنی فدراسیون فوتبال، آن‌ها در جریان انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال نبودند که این ابهام بزرگی است. کمیته فنی در جایگاهی است که می‌تواند سرمربی تیم ملی را ازنظر معیارهای فنی مورد ارزیابی قرار دهد، اما این اتفاق نیفتاده است. واعظی آشتیانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در این قرارداد افشاگری‌های دیگری هم مبنی بر اینکه چه افرادی به‌غیراز متولیان فدراسیون فوتبال در حضور ویلموتس در ایران نقش داشتند یا منتفع شدند، مطرح شود. امیدوارم قوه قضائیه باکسانی که در این پرونده دچار خطا شدند، برخورد جدی داشته باشد تا حقوق بیت‌المال استیفا شود.  وی با تأکید بر ضرورت ورود محاکم قضائی به شفاف‌سازی این پرونده گفت: در جریان انعقاد این قرارداد، حقوق ملت تضییع‌شده است، درصورتی‌که جریمه قرارداد ویلموتس باید از جیب کسانی پرداخت شود که در    آوردن و حضور او در ایران نقش داشتند.مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال اظهار کرد: متولیان وزارت ورزش به دلیلنداشتن بینش دیپلماسی، فضای فیفا هراسی را در کشور ایجاد کردند، به این معنا که هر کاری بخواهند انجام بدهند، اما حق دخالت و پرسشگری به هیچ شخص یا ارگانی را ندهند، چون فیفا چنین قوانینی را وضع کرده است!واعظی آشتیانی بابیان اینکه  ما خودمان را از نظارت و شفاف‌سازی محروم کرده‌ایم و به هیچ‌کس هم پاسخگو نیستیم، گفت: تا زمانی که نظارت در ورزش نباشد، باوجود بهترین مدیران هم‌چنین مشکلاتی به وجود می‌آید.واعظی آشتیانی بابیان اینکه فدراسیون فوتبال زیر پرچم ایران تأسیس‌شده است و باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشد گفت:  قوانین فیفا به دولت‌ها اجازه عزل و نصب در فدراسیون را نمی‌دهد، اما هرگز اعلام نکرده سرنوشت فوتبال ملی نادیده گرفته شود. دولت‌ها در کشورهای اروپایی هم نسبت به عملکرد فدراسیون‌های ورزشی خود بی‌تفاوت نیستند، بلکه آن‌ها دیپلماسی پنهان را به‌خوبی پیاده می‌کنند، به همین علت کمتر چنین آسیب‌هایی را در فدراسیون‌های ورزشی کشورهای اروپایی شاهد هستیم. واعظی آشتیانی در پایان سخنانش بابیان این‌که بسیاری از مدیران وجود بیماری را برای استعفای خودخواسته و عدم پاسخگویی به مشکلاتی که ایجاد کرده‌اند انتخاب می‌کنند، گفت: این مدیران می‌دانند اگر به بهانه بیماری از صحنه خارج شوند، کم‌تر برای بیان توضیحات درباره اقداماتی که انجام داده‌اند به سراغشان می‌روند، درحالی‌که هر مدیر و مسئولی حتی وقتی‌که در کفن هم گذاشته می‌شود، باید پاسخگوی کارهای خود درزمانی که در مسند قدرت بوده، باشد.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.