فدائيان اسلام سندي ماندگار در تاريخ انقلاب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4295
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۵۹ |
حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با رسالت خط مشي فدائيان اسلام را تشريح كرد

فدائيان اسلام سندي ماندگار در تاريخ انقلاب

26 خردادماه؛ پنجاه و چهارمين سالروز شهادت شهيدان «محمد بخارايي»، «صادق اماني»، «مرتضي نيک نژاد» و «رضا صفار هرندي» است.
فدائيان اسلام سندي ماندگار در تاريخ انقلاب

حسن شجاعي
۲۶ خردادماه؛ پنجاه و چهارمين سالروز شهادت شهيدان «محمد بخارايي»، «صادق اماني»، «مرتضي نيک نژاد» و «رضا صفار هرندي» است. شهداي موتلفه در اول بهمن سال ۱۳۴۳ در عمليات ترور حسنعلي منصور، نخست وزير وقت رژيم پهلوي كه براي تاييد لايحه كاپيتولاسيون راهي مجلس شوراي ملي شده بود را به درك واصل كرده و پس از دستگيري صبح روز ۲۶ خرداد ۱۳۴۴ اعدام و به شهادت رسيدند.
براي آشنايي با مشي و مرام اين شهداي والامقام پاي صحبت هاي حميدرضا ترقي عضو شوراي مرکزي و معاون بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي نشستيم تا از زبان وي در اين مورد جويا شويم.
وي در ابتدا با گراميداشت ياد و خاطره شهداي فدائيان اسلام و با اشاره به جايگاه ارزشمندي كه اين عزيزان در ماندگاري تاريخ انقلاب اسلامي دارند گفت : اين شهدا با فدا كردن جان خود سند ماندگاري و شجاعت را در پاسداشت ارزش هاي
انقلاب و اسلام به يادگار گذاشتند و نشان دادند، كه جوان مجاهد ايراني به هيچ فرد خائني اجازه نخواهد داد تا زمينه ساز سلطه اجنبي بر اين كشور باشد و ايران و ايراني با استعانت از الطاف خداوند متعال و پيروي از سيره مرجعيت همواره براي رسيدن به اهداف متعالي اسلام از جان و مال خود مي گذرد.
ترقي سپس به اثرات و تبعات ترور قهرمانانه حسنعلي منصور توسط فدائيان اسلام اشاره كرد و ادامه داد: پيام اين اقدام شجاعانه اين بود كه رژيم پهلوي به خوبي متوجه شد كه به هيچ عنوان امكان ندارد تا سلطه اجنبي بر اين كشور حاكم شود و جوانان غيور فدائيان اسلام راه‌هاي اين نفوذ بيگانه را بستند و نشان دادند كه هر مسئولي در هر مقامي كه باشد و بخواهد سلطه بيگانگان را بر كشور فراهم سازد خائن به ملت‌و كشور بوده و بايد دست او را كه براي زمينه سازي تسلط بيگانگان تلاش مي كند قطع كرد.
عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي انديشه ديني و تفكر برآمده از آموزه هاي اسلامي را الهام بخش فدائيان اسلام عنوان كرد و افزود: اين عزيزان با پيروي از قرآن و عترت و همچنين مواضع قاطع حضرت امام(ره) در فضايي كه دولت پهلوي براي جا انداختن لايجه كاپيتولاسيون تلاش مي‌كرد فضاي جامعه را به سمت حركت هاي
ضد استعمار و استكبار رهنمون ساختند تا نشان دهند اقدامات شاه برخلاف منافع ملي و مغاير با ارزش هاي اسلامي است.
ترقي سپس به وضعيت فعلي كشور و فضاي امروز جامعه اشاره كرد و با تاكيد بر اين نكته كه بايد راه و سيره فدائيان اسلام امروز هم جاري و ساري باشد گفت: انتظار امروز مردم هم از مسئولان اين است كه با هر فردي كه با مذاكره و تفاهم با دشمن قصد دارد تا زمينه سلطه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را فراهم آورد برخورد شود زيرا نظام اسلامي نظامي مستقل و پوياست و به هيچ عنوان پذيراي سلطه بيگانگان نخواهد بود.
وي سپس به كار تشكيلاتي و حزبي به عنوان يكي از كاركردهاي مهم حزب موتلفه اسلامي اشاره كرد و گفت: حزب موتلفه به دنبال حادثه ۲۶ خرداد فعاليت خود را در قالب تشكيلاتي ادامه داد و با سازماندهي برنامه هاي خود تلاش كرد تا ادامه دهنده راه امام راحل عظيم الشأن باشد و هدف مقدسي كه تشكيل جامعه نمونه اسلامي است را تحقق بخشد.
ترقي افزود: موتلفه براي تحقق اين شعار بيش از ۵۰ سال است كه تلاش مي كند و امروز شاهديم اين برنامه هدفمند و با پيروي از راه بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي و تبعيت از منويات مقام معظم رهبري با قدرت در حال پيگيري است و به لطف خدا و با همت و تلاش همه نيروهاي تشكيلاتي در كشور تا رسيدن به تمدن نوين اسلامي از پاي نخواهيم نشست.
گفتني است پنجاه و چهارمين سالگرد شهداي موتلفه اسلامي عصر امروز با حضور آحاد شخصيت‌هاي سياسي و با سخنراني محمدحسين صفارهرندي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي دبيرکل جامعه روحانيت مبارز برگزار مي‌شود. اين برنامه ساعت ۱۸ تا ۲۰ يکشنبه در موسسه فرهنگي شهداي موتلفه اسلامي واقع در دروازه شميران، خيابان شهيد بياني برگزار خواهد شد.
نام: افقي گل رنگ
بيست و ششم خرداد يادآور ياران است
يادآور خونين آن چهار دليران است
بيست و ششم خرداد دارد افقي گل رنگ
زيبايي سرخ آن از خون شهيدان است
شامش چه غمين بود و تاريك بسي اما
اندر پي آن روزي نوراني و تابان است
دادند پيام آن شب با حنجره خونين
هنگامه جانبازي بر جمله ياران است
در آن شب ظلماني نيكو بدرخشيدند
شب‌تابي و جانبازي اين رسم عياران است
رفتند سوي معشوق با چهره خون‌آلود
اينگونه خودآرايي از عشق مداران است
شد چهار قمر پنهان‌ گر از نظر ياران
گفتند چرا پنهان خورشيد جماران است
دشمن چه خزان مي‌ديد پرپر شدن گل‌ها
اندر چمن عشاق اين رسم بهاران است
در مسلخ عشق حق بر خشم خروشيدن
آثار وفاداري اين چهره خونبار است
فرخ كه بدي روزي خود همسفر ياران
امروز در اين وادي سرگشته و حيران است
فضل‌الله فرخ

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.