فاطمه(س) حجت خدا بر حجج الهی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16420
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶ |
گزارش ميداني «رسالت» از جايگاه ايام فاطميه(س) در بين اقشار مختلف جامعه؛

فاطمه(س) حجت خدا بر حجج الهی

ايام فاطميه(س)، ازجمله روزهايي است که يادآور فداکاري‌ها و ايثار بانويي است که با سيره خود، نسل‌هاي بسياري را به وادي هدايت رهنمون ساخت و نشان داد تابع محض ولايت بودن، زيربناي اسلام ناب محمدي(ص) است.
فاطمه(س) حجت خدا بر حجج الهی

|زينب السادات حسيني فر|
ايام فاطميه(س)، ازجمله روزهايي است که يادآور فداکاري‌ها و ايثار بانويي است که با سيره خود، نسل‌هاي بسياري را به وادي هدايت رهنمون ساخت و نشان داد تابع محض ولايت بودن، زيربناي اسلام ناب محمدي(ص) است.
حضرت فاطمه سلام‌الله عليها در طول عمر کوتاه اما بابرکت خود مسير طريقت و افق دست‌يابي به رضاي باري‌تعالي را به بهترين شکل ممکن به نمايش گذاشت و باتربيت نسلي شجاع و بصير، مسير اسلام واقعي را ترسيم نمود تا نسل‌هاي بعد نيز بتوانند از اين چراغ هدايت بهره وافر برده و راه رسيدن به رضاي خداوند متعال را گم نکنند.
شايد پاسداشت ايام فاطميه (س) فرصت مناسبي باشد تا نسل‌هاي جديد هم با زندگي اين بانوي بزرگوار اسلام آشنا شده و در شرايط و زمانه‌اي که بيش از هميشه نيازمند بصيرت و آگاهي براي دوري از غفلت‌ها هستيم، خط‌مشي زندگي ايشان و نحوه برخورد با مشکلات و مسائل آن روز جهان اسلام فرصت مغتنمي براي رسيدن به کمال واقعي باشد. 
نقش حضرت زهرا سلام‌الله عليها در حفظ و گسترش دين اسلام قابل‌چشم‌پوشي نيست. آن حضرت پس از رحلت حضرت رسول (ص) به دليل جايگاه اجتماعي‌اي که داشتند بسيار موردتوجه جامعه اسلامي بودند و درزمينه حفظ و تثبيت ولايت امير مؤمنان علي عليه‌السلام نقش بي‌بديلي ايفا کردند. پيامبر اکرم صلي‌الله و عليه و آله با سخنان گوهربار خود درباره جايگاه حضرت زهرا سلام‌الله عليها نزد خدا جامعه را براي پذيرش امامت حضرت علي عليه‌السلام و جايگاه ويژه زهراي مرضيه سلام‌الله عليها آماده ساختند.
حضرت زهرا سلام‌الله عليها که در بطن مسائل سياسي و بحران‌ها رشد پيداکرده بود، رسالت دفاع از حق و حقيقت را به عهده داشت. بررسي فعاليت‌ها و روش‌هايي که دخت پيامبر اکرم صلي‌الله و عليه و آله اتخاذ کرده بود نمونه‌اي است که نشان مي‌دهد ، اسلام مي‌خواهد زنان و مردان نسبت به مسائل جامعه‌اي که در آن زندگي مي‌کنند آگاهي و شناخت داشته باشند. حضرت صديقه طاهره سلام‌الله عليها در دوران حيات بابرکت خود بر تفکر غلط جاهليت نسبت به زن که با تمام وجود، سرشار از عشق الهي و رسالت نبي، دفاع از امامت و ولايت را رهبري کرد خط بطلان کشيد.
يکي از درس‌هاي مهم و بزرگي که حضرت زهرا(س) به‌عنوان بهترين الگوي زنان در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهد حضور فعال درصحنه‌هاي اجتماعي سياسي با حفظ عفّت و حجاب و ارزش‏هاي وجودي زن است که در انقلاب اسلامي، جلوه يافت و الگويي براي زنان مسلمان در سطح جهان شد. ذکر اين نکته نيز حائز اهميت است که زندگي حضرت فاطمه سلام‌الله عليها سراسر آموزنده است و در يک‌کلام، آن حضرت مرجع فکري و فرهنگي مردم زمان خود بودند و در زمان حال نيز اين سيره و روش بيش از هميشه کار آيي دارد.
براي بررسي شناخت مردم از جايگاه حضرت زهرا سلام‌الله عليها و نگاه مردم به سيره ايشان و همچنين اهميت ايام فاطميه(س) ، «رسالت» به سراغ مردم کوچه و بازار رفته تا نظرات آن‌ها را از نزديک بشنود.
حسني ، کارمند يکي از شرکت‌هاي خصوصي در رابطه با وظيفه ما در برابر سيره حضرت زهرا سلام‌الله عليها گفت : حضرت فاطمه سلام‌الله عليها تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي زيادي در زندگي اجتماعي از خود نشان دادند؛ مانند دفاع از معصوم،رعايت حق‌وحقوق فرزندان، تحمل و مدارا با سختي‌ها و خيلي موارد ديگر که ذکر کردن آن‌ها محال است، اما فکر مي‌کنم وظيفه ما به‌عنوان يک مسلمان و شيعه، ادامه دادن راه ايشان است و حتي برداشتن قدمي کوچک در اين راه به روشن‌تر شدن اين مسير کمک مي‌کند. ايام فاطميه(س) نيز فرصت مناسبي است تا زندگي اين بانوي بزرگ بار ديگر براي نسل جديد بازخواني شود.
جوادي ، دانشجوي مقطع کارشناسي رشته الهيات نيز در رابطه با نقش حضرت صديقه طاهره سلام‌الله عليها در تربيت خانواده و در قبال همسر گفت: حضرت زهرا سلام‌الله عليها بهترين الگو براي زنان مسلمان و شيعه است و ما مي‌توانيم لحظه‌لحظه زندگي ايشان را سرلوحه زندگي‌مان قرار دهيم. تربيت فرزنداني مثل امام حسين عليه‌السلام و امام حسن عليه‌السلام و اسوه صبر و شکيبايي حضرت زينب سلام‌الله عليها نشان از بي‌نظير بودن آن حضرت دارد و همچنين زندگي ايشان با حضرت علي عليه‌السلام باوجود سادگي، سراسر عشق و محبت بود. من فکر مي‌کنم بهترين الگوي زندگي خانوادگي و اجتماعي اهل‌بيت و امامان معصوم عليهم‌السلام هستند و در اين ميان خانواده اميرالمؤمنين عليه‌السلام بهترين الگو براي ما خواهند بود. ايام پرفيض فاطميه(س) نيز در اين برهه از تاريخ نيازمند توجه بيشتري است تا بتوانيم از نحوه مقابله خاندان نبوت در برابر مشکلات درس گرفته و در زندگي خود ساري و جاري کنيم.
عزيزي ، خانه‌دار هم در رابطه با دستاوردهاي ايام فاطميه(س) گفت : اين دوران باعث نزديکي بيشتر ما به آن حضرت مي‌شود و هميشه فضايي که در اين مدت حاکم است موجب خواهد شد بيشتر بخوانيم و مطالعه کنيم تا بتوانيم بازندگي‌شان آشنا شويم. رسانه‌ها نيز در اين زمينه تأثير به سزايي دارند و بايد به سبک زندگي ايشان بپردازند تا مردم بتواند از اين نعمات الهي  بيش از هميشه بهره‌مند شوند.
ناصري ، دانشجوي مقطع کارشناسي رشته پژوهشگري اجتماعي نيز در رابطه با دلايل مخالفت دشمنان با سيره حضرت فاطمه سلام‌الله عليها گفت : حضرت زهرا سلام‌الله عليها براي دفاع از حق جنگيدند و سکوت نکردند؛ ايشان مي‌دانستند که بايد در مقابل حماقت‌ها و تعصبات مردم جاهل آن زمان چگونه رفتار کنند و چه سياست‌هايي را پيش بگيرند تا بتوانند کار درست را انجام دهند. ضمن اينکه ايشان تحت هر شرايطي براي دفاع ازحق عليه باطل ايستادگي کردند و با حفظ عفت و شئونات درصحنه حضور داشت. به همين دليل است که دشمنان با ايشان مخالف‌اند.محمدي ، خانه‌دار نيز در رابطه با وظيفه ما در برابر ايشان گفت: حضرت فاطمه سلام‌الله عليها با رفتار و کردار خود در طول حيات کوتاه شان به ما درس‌هاي زيادي دادند؛ با نوع زندگي‌شان ، تربيت فرزندانشان ، نحوه رفتارشان با فرزندان و حضرت علي عليه‌السلام به ما مسير درست زندگي کردن را نشان دادند. هرچند که ما نمي‌توانيم عين آن حضرت باشيم، اما مي‌توانيم با الگو قرار دادن ايشان اندکي شبيه آن حضرت رفتار کنيم. 

نویسنده : زينب السادات حسيني فر |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.