غرب‌آسیا، گورستان آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16143
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۵۶ |
«رسالت» هم‌پوشانی منافع کشورهای آسیای غربی با ایران را پس از شهادت سردار سپهبد سلیمانی تحلیل می‌کند؛

غرب‌آسیا، گورستان آمریکا

هرروز باخبرهايي در سطح جهان مواجه مي‌شويم که تمام آن‌ها به ترور سردار سپهبد قاسم سليماني مربوط است، اين روزها حتي قيمت نفت و اعتبار بازارهاي سهام کشورهاي متحد آمريکا در خليج‌فارس با اقدام احمقانه احمق درجه‌يک جهان تأثير گرفته است.
غرب‌آسیا، گورستان آمریکا

|حانيه مسجودي|
هرروز باخبرهايي در سطح جهان مواجه مي‌شويم که تمام آن‌ها به ترور سردار سپهبد قاسم سليماني مربوط است، اين روزها حتي قيمت نفت و اعتبار بازارهاي سهام کشورهاي متحد آمريکا در خليج‌فارس با اقدام احمقانه احمق درجه‌يک جهان تأثير گرفته است. کشورهاي غرب آسيا ازجمله کره جنوبي و چين و حتي ژاپن نسبت به ترور حاج قاسم سليماني واکنش منفي نشان دادند و ابراز نگراني کردند.
سفير جمهوري خلق چين در کشورمان با درج چند عکس در حساب توئيتري خود به تهديد ترامپ عليه ايران واکنش نشان داده است.
چانگ هوا سفير چين در تهران در حساب‌رسمي توئيتري خود به تهديد دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا مبني بر حمله به اماکن فرهنگي ايران واکنش نشان داده و با درج چهار تصوير از جاذبه‌هاي گردشگري ايران نوشته است: ميراث فرهنگي جهاني متعلق به تمام بشريت است.
از طرف ديگر درحالي‌که خبرگزاري رسمي کره شمالي روز دوشنبه، در گزارشي به ترور سردار سليماني به دست آمريکا در عراق واکنش نشان داد، تارنماي «مياري» اين کشور هم نوشت غرب‌آسیا ممکن است به «گورستان» سربازان آمريکا تبديل شود. اين وب‌سايت مي‌گويد: تحليل کارشناسان نظامي جهاني نشانگر اين است که آمريکا در غرب‌آسیا گرفتار جنگي مي‌شود که به هلاکت خود منجر مي‌گردد، حتي طرفداران آمريکا در منطقه نيز به دليل سياست‌هاي داخلي و چالش‌هاي اقتصادي خود، به درخواست آمريکا براي ارسال نيرو به منطقه واکنش منفي نشان داده‌اند و اين موضوع باعث نگراني واشنگتن شده است.
همچنين اين در حالي است که کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي هفته گذشته در يک همايش چهارروزه، آمريکا را متهم کرد که از مذاکرات هسته‌اي عقب کشيده و تهديد کرد در آينده نزديک، سلاح استراتژيک جديدي را به جهانيان معرفي مي‌کند.
او افزود تا زماني که آمريکا سياست خصمانه خود را در مورد کره شمالي پايان ندهد و به مکانيسم صلح پايدار و بادوام در شبه‌جزيره کره روي نياورد هرگز امکان خنثي‌سازي و کاهش تنش در منطقه وجود ندارد.
طبق نظر کارشناسان پس از ترور سردار شهيد قاسم سليماني واکنش کره شمالي شديدتر خواهد بود.
از طرفي وزراي امور خارجه چين و روسيه نيز در ارتباط تلفني در مورد ترور سردار سپهبد قاسم سليماني معترض شدند و نه‌تنها به سوءاستفاده از قدرت نظامي در روابط بين‌الملل معترض شده‌اند بلکه اعلام کرده‌اند نمي‌توانند اقدامات نظامي ماجراجويانه را تحمل کنند.
وزراي خارجه روسيه و چين همچنين يادآور شدند که اقدامات غيرقانوني و تحريک‌آميز آمريکا، اوضاع منطقه را به‌طورجدي به سمت وخامت سوق داده است و در چنين شرايطي، روسيه و چين علاقه‌مند به کاهش تنش‌ها هستند و براي ايجاد شرايط مناسب براي حل‌وفصل مسالمت‌آميز وضعيت متشنج کنوني، اقدامات مشترکي را انجام خواهند داد.
از طرف ديگر معاون نمايندگي روسيه در سازمان ملل، اقدام تروريستي آمريکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سليماني را نقض قوانين بين‌المللي دانست.
در اين ميان وانگ يي، وزير امور خارجه جمهوري خلق چين و محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان در يک گفت وگوي تلفني، آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي به‌ويژه پس از ترور سردار شهيد حاج قاسم سليماني را بررسي کردند.
همچنين به نقل از خبرگزاري فرانسه، «آبه شينزو» نخست‌وزير ژاپن در بحبوحه افزايش تنش‌ها در منطقه غرب آسيا قصد دارد هفته آينده به عربستان سعودي، عمان و امارات عربي متحده سفر کند. سخنگوي دولت ژاپن گفته است که اين سفر ۱۲ تا ۱۵ ژانويه (۲۲ تا ۲۵ دي) انجام خواهد شد.
اما سؤالي که پس از واکنش‌هاي منعکس‌شده سران کشورهاي آسيایي به‌ويژه غرب آسيا، پيش مي‌آيد اين است که آيا ترور حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس در بغداد به دست آمريکا و نقض آشکار حقوق بين‌الملل کشورها مي‌تواند منجر به اتحادي قوي عليه خروج نامشروع نظاميان آمريکايي از منطقه غرب‌آسیا شود؟
«رسالت» در گفت وگو با صاحب‌نظران اين موضوع را بررسي مي‌کند.
*خروج نظاميان آمريکا از منطقه حتمي و قطعي است
سيد رضا صدرالحسيني،‌ کارشناس مسائل غرب آسيا در گفت‌وگو با «رسالت» بيان کرد: «با نگاهي به روندهاي حضور نيروهاي متجاوز آمريکايي در مناطق مختلف دنيا که شامل بيش از ۱۳۰ پايگاه و تعداد قريب بر یک ميليون نيروي نظامي در خارج از خاک آمريکا،‌(شامل نيروي نظامي، کارمندان و مستخدمين نيروي نظامي آمريکا در نقاط مختلف دنيا) متوجه مي‌شويم که اقدامات ‌آن‌ها نشان از تجاوز آشکار اين کشور براي تأمين امنيت و منافع خودش با زير پا گذاشتن حقوق مسلم بعضي از نقاط کشورهاست.»
وي با اشاره به رخنه کردن نيروهاي نظامي آمريکا پس از جنگ جهاني دوم در منطقه مهم غرب‌آسیا و ساير نقاط، گفت: «آمريکايي‌ها پس از پايان جنگ دوم جهاني با حضور در نقاط مختلف دنيا تجاوز نوين را بدون راه انداختن جنگ با ايجاد پايگاه و حضور نيروهاي نظامي رقم زدند به همين دليل بسياري از مردم در نقاط مختلف دنيا از حضور آن‌ها بسيار نگران، ناراحت و دغدغه‌مند هستند و در برخي از نقاط دنيا نيز سالانه به‌طور مستمر اعتراضات و تظاهراتي عليه حضور نيروهاي آمريکايي در منطقه انجام مي‌شود.»
اين کارشناس مسائل غرب آسيا افزود: «نيروهاي آمريکايي در عراق بيش از يک دهه گذشته استقلال عراق را زير پا گذاشتند و با دخالت‌هاي مستقيم و غيرمستقيم خويش از پيشرفت و توسعه اين کشور جلوگيري کردند و خود را صاحب اين سرزمين مي‌دانند. اما پارلمان عراق طي فرآيندهاي مختلف قانوني طي دو ماه گذشته درنهايت در ۱۵ دي‌ماه با مصوبه انقلابي خود به اين نتيجه رسيد که نيروهاي آمريکايي بايد از خاک عراق خارج شوند.»
صدرالحسيني به اشاره به تهديدهاي ترامپ عليه عراق پس از تصويب مصوبه خروج نظاميان از اين کشور، ابراز کرد: «واکنش‌هاي مختلفي دراين‌باره پديد آمد که اولين آن، واکنش ترامپ بود و متأسفانه به‌جاي قبول و قانون دانستن اين مصوبه نمايندگان مجلس در عراق بلافاصله با تهديد تحريم، اين مصوبه را روبه‌رو کرد و قصد داشت مردم عراق و مسئولان اين کشور را بترساند تا مصوبه اجرايي نشود اما مقتدی صدر پاسخش را داد.»
وي ادامه داد: «رئيس‌جمهور آمريکا پس از تصويب طرح خروج نظاميان آمريکا از عراق،‌ تهديد کرده بود در صورت اجراي اين مصوبه عراق را تحريم خواهد کرد.»
اما مقتدي صدر چه واکنشي نشان داده بود؟ مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق پس از تهديد ترامپ که گفته بود در صورت اجراي مصوبه خروج نظاميان آمريکا از عراق،‌ اين کشور را تحريم مي‌کند، خطاب به ترامپ گفت که خانه تو از خانه عنکبوت سست‌تر و سلاحت از نيش پشه ضعيف‌تر است.
در ادامه اين کارشناس روابط بين‌الملل تصريح کرد: «واکنش‌هاي مختلفي نسبت به ترور حاج قاسم صورت گرفته است، هم کره شمالي و هم‌چين نسبت به اين مسئله واکنش نشان دادند و موافقت خودشان را با مصوبه ملي پارلمان عراق نشان دادند، البته ممکن است اين برداشت از واکنش‌ها صورت بگيرد که به دليل دخالت‌هاي نيروهاي آمريکايي در نزديکي مرز دو کشور چين و کره شمالي آن‌ها نيز دخالت‌هاي نظامي آمريکايي‌ها را چشيده و مشکلات آن را تحمل کردند و حال که چنين مصوبه‌اي از يک مجلس انقلابي صادر مي‌شود چنين واکنشي نسبت به آن نشان مي‌دهند.»
*شکست هيمنه حضور نظاميان آمريکا از عراق آغاز خواهد شد
صدرالحسيني خاطرنشان کرد: «واقعيت اين است که فضاي کنوني مي‌تواند شروع خروج نيروهاي آمريکايي از عراق، غرب آسيا و شايد بسياري از نقاط ديگر دنيا که با اقدامات تجاوزکارانه خود و زير پا گذاشتن حقوق بين‌المللي ،حضور غيرقانوني خودشان را تثبيت کردند و به آن دامن مي‌زنند را به دنبال داشته باشد.»
وي گفت: «ممکن است به دليل مظلوميت خون شهداي مقاومت، اخراج آمريکا در بسياري از سرزمين‌هايي که تنفر ذاتي از آمريکا دارند شروع و شکسته شدن اين هيمنه از عراق آغاز شود و به ديگر نقاط دنيا که البته از غرب آسيا آغاز مي‌شود تداوم داشته باشد.»
طبق اخبار منتشره پس از تصويب مصوبه خروج نظاميان آمريکا از خاک عراق،‌ رسانه‌هاي اپوزيسيون و خارج نشين که جيره آن‌ها را به‌صورت آشکار عربستان سعودي،‌ انگليس و آمريکا تأمين مي‌کند درصدد اختلاف‌افکني بين مسئولان عراقي براي اجراي اين مصوبه هستند.
*مثلث عبري-عربي-غربي رسانه‌هاي خارج نشين
صدرالحسيني درواکنش به اختلاف‌افکني رسانه‌هاي خارج نشين که با پشتوانه سعودي و انگليس اداره مي‌شوند‌، گفت: «در طول دو دهه گذشته تاکنون رسانه‌هاي مختلف که آن‌ها را در پشت پرده مجموعه نظام سلطه و مثلث عبري-عربي-غربي هدايت مي‌کند براي ايجاد اختلاف در نقاط مختلف، ازجمله عراق، کردها، اهل تسنن، شيعيان و فرقه‌هاي مختلف در عراق تلاش مي‌کنند درحالي‌که مصوبه خروج نظاميان آمريکايي هيچ ارتباطي به مسائل قوميتي ندارد و مصوبه‌اي را که اکثريت پارلمان عراق به آن رأي مثبت دادند دولت موظف به اجرا و عملياتي کردن آن است.»
اين کارشناس افزود: «علي‌رغم اختلاف‌نظرهاي سياسي که بعضي از اقوام در عراق با آن روبه‌رو هستند، مصوبه‌اي که با اکثريت آرای نمايندگان عراق شکل‌گرفته اجرا خواهد شد، اختلافات بين برخي عراقي‌ها بيشتر جنبه عمليات رواني دارد که برخي رسانه‌ها به آن دامن مي‌زنند.»
صدرالحسيني بيان کرد «تمام فرآيندهاي قانوني مصوبه طي شده و دولت موظف است آن را اجرا کند به‌ويژه اين‌که عادل عبد المهدي نيز براي اجراي اين کار اعلام آمادگي کرده است. رسانه‌هاي وابسته حرف‌هايشان فقط براي ايجاد اختلاف و بزرگ کردن کوچک‌ترين اختلاف داخلي است.»
پس از شهادت سردار سپهبد قاسم سليماني شاهد هستيم که فرصت‌هاي ايجادشده و ترس آمريکايي‌ها بيش‌ازپيش شده و نمي‌توان برکات آن را منکر شد.
*درگيري‌های چندساله منطقه درنهايت به سود مردم منطقه و به زيان آمريکا تمام مي‌شود
جواد منصوري،‌ سفير اسبق ايران در چين و کارشناس روابط بين‌الملل دراين‌باره به «رسالت» مي‌گويد:«رقابت چين و آمريکا در شرق آسيا به‌طور طبيعي آثار و پيامدهاي مهمي براي آمريکا دارد. به‌ويژه اين‌که در اين منطقه، کشورهايي مانند ژاپن،‌ تايوان، ‌استراليا و کره جنوبي متحدان اقتصادي و دفاعي آمريکا هستند به همين دليل در غرب آسيا طي دوره ترامپ تنش‌هاي تبليغاتي-‌سياسي و اقتصادي زيادي به وجود آمده و حتي در بخش نظامي شاهد درخواست تهديدات متقابلي از طرف آمريکا و چين بوديم.»
وي افزود: «دولت چين به‌نوعي حامي کره شمالي و آمريکا حامي کره جنوبيهستند. بنابراين به‌نوعي آمريکا از کره جنوبي و چين از کره شمالي حمايت مي‌کنند و به‌اين‌ترتيب جنگ سرد شديدي بين آن‌ها در جريان است.»
منصوري تأکيد کرد: «دولت آمريکا بالطبع مانع حضور چين در منطقه غرب آسيا خواهد شد و علتش هم اين است که چنانچه چين وارد اين منطقه شود به‌تدريج بخشي از منافع آمريکا را جذب مي‌کند و ترامپ نيز بر اين مسئله بسيار حساس است زيرا چيني‌ها به‌راحتي مي‌توانند بازار منطقه را در اختيار بگيرند.»
او ادامه داد: «ورود چين در مانور دريايي هفته گذشته به‌طور حتم يکي از دلايل اخير موضع‌گيري چين در ترور شهيد قاسم سليماني بوده است، به‌عبارت‌ديگر چيني‌ها پس‌ازاين مانور مشترک مي‌خواهند حضور خودشان را در منطقه پررنگ‌تر کنند. نکته حائز اهميت بعدي اين است که درگيري‌های چندساله منطقه درنهايت و به‌تدريج به سود مردم اين منطقه و به زيان آمريکا تمام مي‌شود.»
سفير اسبق ايران در چين ابراز کرد: «در چنين فرصتي چين علاقه‌مند است پايگاه و جايگاه خود را در اين منطقه تثبيت کند و به همين دليل شاهد هستيم چندين شبکه تلويزيوني عربي راه انداخته و کادر خود را در کشورهاي منطقه تقويت کرده است. بنابراين مسئله ترور سردار سپهبد قاسم سليماني زمينه‌اي است که مي‌تواند براي تقويت موقعيت چين با موضع‌گيري اخير آن‌ها حتي در شرق آسيا مؤثر باشد.»
اين کارشناس مسائل غرب آسيا مي‌گويد: «درنتيجه ايران و چين مجدد به يکديگر نزديک‌تر و کشورهاي منطقه نيز بافاصله گرفتن از آمريکا به سمت چين کشيده مي‌شوند،‌ همچنين در آينده‌اي نزديک شاهد روابط گسترده‌تر عراق و پس‌ازآن نيز سوريه و يمن با چين خواهيم بود، به همين دليل است که آمريکايي‌ها بسيار نگران هستند.»
وي در پايان تصريح کرد: «با توجه به وضعيت و فضايي که به وجود آمده خروج نظاميان آمريکايي از منطقه با جديت دنبال شود،‌ ممکن است پس‌ازآن آمريکايي‌ها بخشي از نيروهاي خود را به شمال سوريه منتقل و اين‌طور وانمود کنند که از عراق خارج شدند يا به‌طور مثال نيروهاي خود را به يکي از کشورهاي حاشيه خليج‌فارس بياورند. اما به‌هرحال موقعيت آمريکا در منطقه رو به افت و نزول است.»
*چين سعي دارد با حضور در منطقه، آمريکا را تحت‌فشار قرار دهد
همچنين نوذر شفيعي، کارشناس روابط بين‌المللي نيز در گفت‌وگو با «رسالت» ابراز کرد: «نظريه رئاليسم تهاجمي در روابط بين‌الملل معتقد است که قدرت‌هاي بزرگ ذاتا رقيب يکديگر قلمداد مي‌شوند و هرکدام از قدرت‌ها براي تبديل‌شدن به قدرت هژمون با يکديگر در رقابت هستند.»
وي تصريح کرد: «در حال حاضر آمريکا يک هژمون است و چين براي کسب موقعيت هژمونيک آمريکا در عرصه‌هاي مختلف به چالش کشيده مي‌شود. در اين چارچوب هر خلايي که يکي از اين دو به وجود بياورد ديگري تلاش مي‌کند آن را پر کند، بنابراين پيشنهاد چين به عراق براي پر کردن اين خلأ آمريکا چيزي جز بازي بزرگ چين و آمريکا در عرصه بين‌الملل و به‌ويژه منطقه غرب‌آسیا نيست.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل در ادامه گفت: «چيني‌ها معتقدند براي تبديل‌شدن به قدرتي هژمون بايد در مناطق مختلف جهان حضور و نفوذ داشته باشند و به همان ميزان که آمريکا با متحدانش در منطقه شرق آسيا مانند ژاپن، کره جنوبي، تايوان، استراليا و هند سعي مي‌کنند چين را تحت‌فشار قرار دهند. اين موضوع در حالي است که چين سعي دارد در مناطق ديگري ازجمله غرب‌آسیا که آمريکا حضور دارد با دوستان و متحدان خود در اين مناطق، آمريکا را تحت‌فشار قرار دهد.»
وي در پايان افزود: «با توجه به موضوعات مذکور بايد در نظر داشت، فضايي که پس از شهادت سردار قاسم سليماني به وجود آمد، منجر به تصميم دولت عراق در اخراج نيروهاي آمريکايي همچنين باعث ايجاد تنش بين عراق و آمريکا در شکل تهديد ترامپ و تحريم عراق شده است. با اين اوصاف بلافاصله پکن در پي پر کردن اين خلأ برمي‌آيد، بنابراين عراق مي‌تواند با نزديکي به پکن و مسکو و از سويي ديگر با ايران، خلأ ناشي از تخليه نيروهاي آمريکا را در عراق پر کند و در مقابل تحريم‌هايي که آمريکا عليه اين کشور وضع کرده، مقاومت کند.»
درنتيجه با جنگ قدرتي که آمريکا با گستاخي تمام در دنيا به راه انداخته است مي‌توان گفت پايان آمريکا آغاز شد و شرق بار ديگر باقدرت تمام منطقه تحت نفوذ زورگويانه آمريکا را باز پس مي‌گيرد.

نویسنده : حانيه مسجودي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.