غافلگیری از نوع اسکوچیچ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17269
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۹:۱۳ |
در گفت‌وگو با کارشناسان، دلایل انتخاب سرمربی جدید تیم ملی بررسی شد؛

غافلگیری از نوع اسکوچیچ

بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار در انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال، دراگان اسکوچیچ به‌طور رسمی به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی به‌جای مارک ویلموتس معرفی شد؛ نامی که تعجب همه را برانگیخت و کمتر کسی احتمال حضور او را در قامت سرمربی تیم ملی تصور می‌کرد.
غافلگیری از نوع اسکوچیچ

‌|نفیسه امامی|
بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار در انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال، دراگان اسکوچیچ به‌طور رسمی به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی به‌جای مارک ویلموتس معرفی شد؛ نامی که تعجب همه را برانگیخت و کمتر کسی احتمال حضور او را در قامت سرمربی تیم ملی تصور می‌کرد. وی که در طول پنج سال گذشته در باشگاه‌های مختلفی ازجمله ملوان بندر انزلی، خونه‌به‌خونه و صنعت نفت آبادان حضور داشته، اکنون سکاندار تیم ملی شده و نشست خبری‌ای را با خبرنگاران در هتل آکادمی برگزار کرده است. 
با نگاهی به کارنامه حضور  وی در لیگ باشگاه‌های کشور، می‌توان به عملکرد نه‌چندان موفقی از او دست یافت. همین مسئله بود که پیکان انتقادات بسیاری را به این انتخاب «فدراسیون بی رئیس» و وزارت ورزش و جوانان  وارد کرد. به‌زعم بسیاری از کارشناسان، حضور اسکوچیچ در تیم ملی را می‌توان نمونه بارز حضور دلالان و واسطه‌گران پرنفوذ دانست که چنین انتخابی را رقم زدند.
در حال حاضر اسکوچیچ حدود یک ماه و نیم فرصت دارد تا تیم ملی را برای بازی‌های انتخابیه جام جهانی ۲۰۲۲ که هفتم فروردین برگزار می‌شود، آماده کند. او معتقد است به دلیل حضور در باشگاه‌های ایران ذهنیت بازیکنان ایرانی را درک می‌کند و این نکته می‌تواند برای او مثبت تلقی شود. این در حالی است که او حتی نتوانسته نتایج خوبی را در زمان حضور در باشگاه‌ها کسب کند. 
ناصر ابراهیمی مربی و بازیکن اسبق تیم ملی در گفت‌وگو با «رسالت» درباره نحوه انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: «مشخص نیست چگونه بعد از در نظر گرفتن مربی‌های داخلی برای سرمربیگری تیم ملی، اسکوچیچ انتخاب شد. وی دارای مدارک مربیگری هست، اما نتوانسته در باشگاه‌های ایرانی موفق ظاهر شود.»
وی افزود: «اگر او تیم ملی را به جام جهانی و المپیک برساند، کار مهمی انجام داده و می‌تواند خود را در آسیا به چهره موفقی تبدیل کند، اما با شرایط فعلی کار او سخت خواهد بود. تیم ملی ایران نقطه عطفی برای او محسوب  می‌شود،درصورتی‌که بتواند به موفقیت دست پیدا کند.»
وی درباره سخن اسکوچیچ درباره مدیریت لژیونرهای تیم ملی گفت: «او با بازیکنانی روبه‌رو است که سال‌ها با کی روش کار کرده‌اند. بازیکنانی که او به تیم ملی دعوت کرده بود، در حال پیر شدن هستند و به انگیزه‌هایی که به دنبال آن‌ها بودند، دست پیدا کرده‌اند و اکنون بیشتر مطالبات مادی برای آن‌ها مطرح است. بنابراین کار کردن با آن‌ها در تیم ملی دشوار خواهد بود.»ابراهیمی حضور اسکوچیچ در تیم ملی را به دلیل وجود دلالان و واسطه‌گران دانست و گفت: «مشخص نیست کدام دلال، اسکوچیچ را به تیم ملی آورد، اما هر شخصی که بوده از قدرت زیادی برخوردار است. اگر قلعه‌نویی یا دایی برای سرمربیگری تیم ملی انتخاب می‌شدند، دلالان نمی‌توانستند نقشی ایفا کنند، زیرا این افراد به‌طور مستقیم با فدراسیون در ارتباط خواهند بود. برای وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال متأسفم که طی سال‌های اخیر لطمه‌های زیادی به فوتبال زدند و در نهایت بدون هیچ توجیهی و به بهانه مشکلات جسمی استعفا دادند.»   
مربی اسبق تیم ملی درباره حضور پنج‌ساله اسکوچیچ در لیگ ایران و مزیت دانستن این مسئله در هدایت تیم ملی گفت: «این موضوع نمی‌تواند به وی کمکی کند. مربی‌ای که چند سال در فوتبال ایران حضور دارد، باید آینده‌نگری داشته باشد و قرارداد چهارساله با فدراسیون ببندد، ولی اسکوچیچ اکنون هیچ چاره‌ای ندارد جز اینکه فقط با بازیکنانی که کی روش با آن‌ها در تیم ملی کارکرده تمرین کند، همان‌طور که ویلموتس هم نتوانست با بازیکن دیگری کار کند.» 
ابراهیمی در ادامه گفت: «اسکوچیچ برنامه کوتاه‌مدتی دارد، زیرا اولین بازی تیم ملی در فروردین‌ماه است و نمی‌تواند بازیکنان جایگزینی انتخاب کند. احتمالا لژیونرها هم با  وی همراهی نکنند، زیرا سرمربی‌ بزرگی مانند کی روش را از دست داده‌اند. هشت سال از زمانی که کی روش بازیکنان تیم ملی را انتخاب کرد، می‌گذرد و  بسیاری از آن‌ها گمنام بودند و اکنون صاحب‌نام شده‌اند که  همین موضوع می‌تواند به مشکلی برای اسکوچیچ تبدیل شود.» 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا انتخاب اسکوچیچ را در قامت سرمربی تیم ملی مناسب می‌داند یا خیر، گفت: «به نظر من این انتخاب خوبی نبود، اما برای وی آرزوی موفقیت می‌کنم.» 
*انتخاب غافلگیرانه اسکوچیچ
حضور دراگان اسکوچیچ در قامت سر مربی تیم ملی باعث غافلگیری بود، اما از آن تعجب‌برانگیزتر این است که هیچ شخصی از فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان، درباره انتخاب وی شفاف‌سازی نمی‌کند که چگونه ارزیابی‌ها به انتخاب وی منجر شد.  
بیژن ذوالفقار نسب کارشناس و مربی فوتبال در گفت‌وگو با «رسالت»، انتخاب اسکوچیچ به سرمربیگری تیم ملی را غافلگیرانه دانست و گفت: «چند روز قبل از این انتخاب، افراد صاحبنظر فوتبال و نهادهایی مانند کانون مربیان فوتبال بیانیه‌ای مبنی بر این دادند که؛ در این مقطع زمانی و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، باید فرصت را مغتنم شمرد و سرمربی تیم ملی فوتبال را از مربیان ایرانی انتخاب کرد. تصور می‌شد این نظر مورد تأیید قرارگرفته و بعد از این بیانیه، اسامی افرادی مانند علی دایی و امیر قلعه‌نویی مطرح شد، اما به‌یکباره خبر انتخاب اسکوچیچ اعلام گردید.»
وی به عدم معرفی افرادی که زمینه‌ساز حضور اسکوچیچ در تیم ملی بودند اشاره کرد و افزود: «آنچه تعجب‌برانگیز است عدم شفاف‌سازی از کسانی است که وی را به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کردند. کمیته فنی فدراسیون فوتبال منکر این انتخاب است و هیچ شخصی از درون فدراسیون هم مسئولیت آن را نمی‌پذیرد و متأسفانه اکنون حضور وی به‌عنوان سرمربی تیم ملی قطعیت پیداکرده است.» 
مربی سابق فوتبال، عملکرد اسکوچیچ را در تیم‌های باشگاهی ایران ناموفق عنوان کرد و گفت: «اسکوچیچ از پنج سال قبل در ایران حضور پیداکرده و سابقه سرمربیگری دارد و در باشگاه‌های مختلفی کارکرده، اما در هیچ‌کدام از این باشگاه‌ها کارنامه
 قابل قبولی ارائه نداده است. کارشناسان همواره بر اساس پیشینه مربی‌ها عملکرد آن‌ها را ارزیابی می‌کنند و به همین علت نمی‌توان عملکرد مثبتی از او در تیم ملی انتظار داشت.» 
ذوالفقار نسب تصریح کرد: «من بر اساس راندمان کار اسکوچیچ پیش‌بینی می‌کنم   وی در فوتبال ملی ما نتایج مناسبی را کسب نمی‌کند. کارنامه او در باشگاه‌های خونه به خونه، ملوان بندر‌انزلی، فولاد خوزستان و صنعت نفت آبادان خوب نبوده است. ظاهرا در این اواخر هم دارای مشکلات قلبی و خانوادگی شده و به همین دلایل از باشگاه صنعت نفت آبادان خارج‌شده است.» 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.