عین شیر به عین الاسد حمله کردیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15386
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵ |
«رسالت» در گفت‌وگو با صاحب‌نظران، اقدام ایران علیه پایگاه نظامی آمریکا در منطقه را بررسی می‌کند؛

عین شیر به عین الاسد حمله کردیم

کمتر از گذشت يک هفته از شهادت سردار سليماني، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اقدامي تلافي‌جويانه پايگاه نظامي آمريکا در عراق را موردحمله قرارداد.
عین شیر به عین الاسد حمله کردیم

|فاطمه فلاح زاده-سارا عسگري| 
کمتر از گذشت يک هفته از شهادت سردار سليماني، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اقدامي تلافي‌جويانه پايگاه نظامي آمريکا در عراق را موردحمله قرارداد. نکته جالب‌توجه انتقام تلافي‌جويانه بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اين است که حمله موشکي به پايگاه‌هاي نظاميان آمريکايي در ساعت ۱:۲۰ دقيقه يعني زمان به شهادت رسيدن سردار قاسم سليماني صورت گرفته است. 
اين در حالي است که رئيس‌جمهور آمريکا گفت: «جاي نگراني نيست. بررسي ميزان تلفات و خسارات در جريان است تاکنون همه‌چيز خوب بوده است ما با اختلاف بزرگ‌ترين و مجهزترين ارتش جهان را داريم.»
رسانه‌هاي اسرائيلي نيز در سرتاسر فلسطين اشغالي وضعيت فوق‌العاده و آماده‌باش اعلام کردند و برخي از مقامات آمريکايي در واکنش به اين اقدام بزرگ سپاه مانند نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان آمريکا اعلام کرد جهان جنگ نمي‌خواهد و حتي اسپر وزير دفاع آمريکا نيز گفت آمريکا آماده پايان هرگونه جنگ با ايران است. همچنين وندي شرمن نماينده ارشد آمريکا در مذاکرات هسته‌اي، در توئيتي خطاب به ترامپ نوشت: «همه‌چيز خوب است؟ اوضاع جدي است، وقت تکبر نيست.»
کشورهاي محور مقاومت در منطقه مانند حشدالشعبي و حزب‌الله بعدازاين اقدام هوشيارانه سپاه اعلام کردند ما نخست منتظر حمله ايران بوديم و انتقام جداگانه‌اي خواهيم گرفت. بعدازاين اقدام مقتدرانه سپاه تشويش و نگراني را مي‌توان در سخنان غربي‌ها مشاهده کرد. اما به غربي‌ها تنها مي‌توان گفت بسم‌الله الرحمن الرحيم.
در اين اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و حمله به پايگاه آمريکايي عين الاسد در عراق، ده‌ها تروريست آمريکايي به هلاکت رسيدند. طبق گزارش‌هاي دقيق دست‌کم ۸۰ نظامي آمريکايي به هلاکت رسيدند و حدود ۲۰۰ نفر زخمي‌شده‌اند که زخمي‌ها بلافاصله با بالگرد از اين پايگاه خارج کردند. 
پايگاه عين الاسد يک مجموعه راهبردي براي آمريکا بوده که پشتيباني از هواپيماهاي بدون سرنشين در اين پايگاه انجام مي‌شد. ۲۰ نقطه حساس اين پايگاه توسط ۱۵ موشک ايران مورد اصابت قرار گرفت و تعداد قابل‌توجهي پهپاد و بالگرد نيز منهدم شد. دقت موشک‌ها به حدي بود که برخي هم‌زمان چند هدف را منهدم کرده است. به‌رغم آماده‌باش آمريکايي‌ها پدافند آن‌ها نتوانست هيچ عکس‌العملي نشان دهد و حتي گفته مي‌شود ۱۰۴ نقطه حساس از مواضع آمريکا در منطقه شناسايي‌شده که به‌محض اولين خطاي آمريکايي‌ها منهدم خواهد شد.
*بر امت زنده واجب است که در مقابل ظلم بايستد و سيلي محکمي به ظالم بزند
محمدعلي موحدي کرماني، روحاني و سياستمدار ايراني در گفت‌وگو با «رسالت» بيان کرد:«آمريکا مرتکب اقدامي جنايتکارانه شده بود و بايد در پاسخ اين اقدام قصاص صورت مي‌گرفت. قرآن کريم در آيه ۱۷۹سوره بقره مي‌فرمايد : (وَ لَکُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ) و حيات شما در قصاص نهفته است.»
وي افزود: «يک امت زنده، امتي است که در مقابل ظلم ايستادگي کند و سيلي محکمي به ظالم بزند. اقدام امروز، حق ايران بود زيرا ظلم ناپايدار است و در برابر آن نبايد سکوت کرد.»
آيت‌الله موحدي کرماني درباره پيامدهاي اين اقدام، خاطرنشان کرد: «پيامدهاي بعدي را نمي‌توان پيش‌بيني کرد اما هرچه که اتفاق افتد، رسالت ما است که به وظايف ديني خود عمل کنيم. خداوند از ما مي‌خواهد در مقابل ستم بايستيم و با قصاص، به حيات نهفته در آن راه يابيم. بنابراين اقدامات بعدي و پيامدها هرچه باشد  مسلمان هستيم و اطاعت از خداوند و به‌جا آوردن وظيفه ديني بر ما واجب است.»
در ادامه بررسي اين موضوع «رسالت» به گفت‌وگو با ابراهيم آقا محمدي، نماينده دوره نهم و عضو کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي پرداخت که در ادامه مي‌خوانيد.
*دست از پا خطا کنند هر نقطه‌ حضورشان در معرض حمله ايران خواهد بود
ابراهيم آقا محمدي، نماينده دوره نهم و عضو کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «رسالت» بيان کرد: «نيروهاي جنايتکار و تروريست آمريکا با روي کار آمدن دونالد ترامپ، چهره واقعي خود را عيان کردند و اين چهره ظالم و بي‌شک واقعي آنان با بي‌اعتنايي نسبت به قوانين بين‌الملل و رعايت نکردن مرز کشورها به‌راحتي براي تمام مردم مشهود است.»
وي افزود: «منطق آمريکايي‌ها؛ زورگويي است و همواره درصدد آن‌اند که با جنايات بي‌رحمانه خود کشورهاي حاشيه خليج‌فارس را اشغال کنند و مردم را به رعب و وحشت بيندازند زيرا مي‌دانند در هيچ کجاي دنيا محبوبيتي ندارند و تمام مردم صورت و سيرت ظالم آنان را مي‌شناسند.»
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: «آمريکا با گستاخي و جسارت تمام، مهمان يک کشور ثالث را که محبوب‌ترين چهره ملت ايران و کشورهاي محور مقاومت بود ترور کردند و با همان منطق بي‌منطق شان فکر کردند اقدامي عليه آنان نيست و پاسخي دريافت نخواهند کرد، اما ايران ديگر ايران ۴۰ سال قبل نيست و تغيير کرده است. بعد از انقلاب مردم توانايي و قدرت همبستگي خود را باور کردند، هنوز هم اين وحدت و همبستگي در مردم وجود دارد و نمونه بارز آن را در تشييع پيکر پاک سردار حاج قاسم سليماني ديديم.»
*اين اقدام پايان حضور آمريکا در منطقه است 
او ضمن بيان اينکه اين اقدام شکست بزرگي براي آمريکا بود، اظهار کرد: «آمريکايي‌ها و دشمنان اسلام و ايران بر آن بودند که انتقامي گرفته نمي‌شود اما ايران بااقتدار هرچه‌تمام‌تر مهم‌ترين و بزرگ‌ترين پايگاه نظامي نيروهاي تروريست آمريکايي را در عين الاسد عراق موشک‌باران کرد. اين نشان‌مي‌دهد که اگر آمريکا بخواهد مجدد دست به اقدامي عليه ايران بزند و باز مرتکب بي‌عقلي شود ، ايران مجدد و به‌مراتب انتقامي سخت‌تر خواهد گرفت.»
نماينده دوره نهم تصريح کرد: «ايران هرگز اجازه نمي‌دهد اين اقدامات بي‌پاسخ بماند و اگر چنين امري باز صورت گيرد، اقدام بعدي بي‌شک به‌گونه‌اي خواهد بود که اين مرد قمارباز با ذلت و پريشاني هرچه‌تمام‌تر خاک منطقه را ترک کند.»
آقا محمدي در پايان ضمن تأکيد بر اينکه اين اقدامات شروع پايان آمريکا خواهد بود، خاطرنشان کرد: «اين اقدام پاياني است بر حضور آمريکا در منطقه و اگر آمريکا دست از پا خطا کند هر نقطه‌اي که از آن استفاده مي‌کند در معرض حمله ايران خواهد بود زيرا جوانان جهادي ايراني و حتي کشورهاي اشغالي همواره غيرتشان مي‌جوشد.»
در ادامه بررسي کارشناسي «رسالت» از ديدگاه فواد ايزدي، کارشناس روابط بين‌الملل.
*پاسخ ايران مي‌تواند زمينه‌ساز حل بسياري از معادلات باشد
فواد ايزدي، کارشناس روابط بين‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» بيان کرد: «ايران بايد پاسخ خود را عليه آمريکايي‌ها مي‌داد. ترور شهيد قاسم سليماني آزمون سنجش تحمل ايران بود تا ببينند و بدانند اگر چنين فردي موردحمله قرار گيرد واکنش ايران چه خواهد بود.»
وي افزود: «اگر عکس‌العمل و پاسخي ضعيف داده مي‌شد، قدم بعدي حمله به ايران بود بنابراين بر ما واجب بود که پاسخ و اقدامي محکم و جدي عليه آمريکايي‌ها بدهيم.»
وي ضمن بيان اينکه اين اقدام بي‌شک مثبت بود ادامه داد :«پاسخ ايران با موشک‌هاي ايراني آن‌هم به مهم‌ترين و بزرگ‌ترين مرکز استقرار نيروهاي آمريکايي در منطقه عين الاسد عراق به‌طور حتم قدم مثبتي بود و مي‌تواند زمينه‌ساز حل بسياري از معادلات باشد.»
*شرايط براي ترامپ خوب نيست و به دنبال رفع‌ورجوع است 
ايزدي در پايان در مورد پيامدهاي اين اتفاق گفت:«جريان‌هاي جنگ‌طلب و طالب جنگ در آمريکا وجود دارد اما پيش‌بيني مي‌شود که تنها حرف باشد و اين جريان‌ها نيز متوقف شود زيرا سامانه‌هاي ضد موشکي آمريکايي عمل نکردند.اين در حالي است که گفته‌شده بود نيروهاي آنان در حالت آماده‌باش هستند. ترامپ پرمدعا هم عقب‌نشيني کرد. او پس‌ازاين اقدام در توئيتي بيان کرد که همه‌چيز خوب است بي‌شک اين تنها رفع‌ورجوع است.»
در پايان گفت‌وگوي سيد هادي سيدافقهي، کارشناس امور خاورميانه با «رسالت» را مي‌خوانيد.
*خواستار جنگ نيستيم اما اگر دست به ماجراجويي بزنند بي‌شک وارد عمل مي‌شويم
سيد هادي سيدافقهي، کارشناس امور خاورميانه در گفت‌وگو با «رسالت» بيان کرد: «حمله به پايگاه عين الاسد در کردستان عراق به آمريکا حق ما بود زيرا آمريکا با يک اقدام تروريستي سردار رشيد اسلام و هم‌رزم او را از ما گرفتند اين اقدام خلاف مقررات بين‌الملل بود. فرودگاه بغداد در زمان جنگ، منطقه ممنوعه است چه‌بسا وضعيت چند روز قبل که زمان صلح بود.»
او گفت: «اين اقدام، اقدامي بازدارنده و هشداردهنده بود و خواستار جنگ نيستيم اما اگر دست به ماجراجويي بزنند بي‌شک وارد عمل مي‌شويم و پاسخ محکم‌تري را خواهيم داشت .جالب‌توجه است با توجه به ادعاي مبني بر امکانات فني و جنگي پيشرفته نتوانستند موشک‌هاي ما را رهگيري کنند اين به‌خوبي نشان مي هد تکنولوژي جنگي ما به فنّاوري جنگي آن‌ها برتري دارد.»
کارشناس امور خاورميانه در پايان افزود: «معتقديم اين ضربه کافي است اما اگر آمريکا دست به جسارت ديگري بزند و بخواهد اعلام جنگ کند بي‌شک بي‌پاسخ نمي‌ماند و به مراتب اين پاسخ قوي‌تر خواهد بود. هرچند باوجود مسئولان آمريکايي مخالف ترامپ که از او حمايتي نکردند و اظهار داشتند که اين اقدام خطرات بسياري براي آمريکا دارد، چنين اتفاقي پيش‌بيني نمي‌شود.» 

نویسنده : |فاطمه فلاح زاده-سارا عسگري |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.