عملکرد سؤال‌برانگيز پليس نيوزيلند در حادثه قتل عام مسلمانان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1389
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶ |
بازخواني گزارش گاردين در رسالت امروز

عملکرد سؤال‌برانگيز پليس نيوزيلند در حادثه قتل عام مسلمانان

در حالي که دنيا در شوک ناشي از حادثه تروريستي نيوزيلند و کشتار بيرحمانه ده‌ها مسلمان بي‌گناه به سر مي برد،همچنان ابهامات زيادي در خصوص اين حادثه باقي مانده است.
عملکرد سؤال‌برانگيز پليس نيوزيلند در حادثه قتل عام مسلمانان

بخش بين الملل روزنامه رسالت
در حالي که دنيا در شوک ناشي از حادثه تروريستي نيوزيلند و کشتار بيرحمانه ده‌ها مسلمان بي‌گناه به سر مي برد،همچنان ابهامات زيادي در خصوص اين حادثه باقي مانده است. در ميان شهداي اين حادثه، کودکان نيز وجود دارند. موضوعي که مقامات ارشد نيوزيلندي نيز نسبت به آن اذعان کرده اند. روزنامه گاردين در گزارش خود پيرامون اين حادثه تروريستي، به نکات قابل تاملي اشاره کرده است:
“حمله به کريستچرچ بدترين حمله تروريستي در طول تاريخ نيوزيلند محسوب مي شود. موضوعي که باعث شد نيوزيلند نيز به کشوري پرخطر ( براي مسلمانان ) تبديل شود. هم اکنون شاهد افزايش سطح هشدارهاي امنيتي در اين کشور هستيم. اين حمله، فرضيه دور ماندن نيوزيلند از حملات تروريستي و وجود امنيت در اين کشور را از بين برد. ژاکيندا آردرن نخست وزير نيوزيلند از روز جمعه( روز وقوع حادثه ) ، به عنوان يکي از تاريک ترين روزهاي تاريخ در کشورش ياد کرده است. وي وعده داده که به زودي در قوانين آزادنه حمل سلاح در اين کشور تجديد نظر کند. به دنبال حملاتي که اخيرا در کريستچرچ رخ داد، سطح هشدارهاي امنيتي در قبال ديگر مساجد نيوزيلند و جهان افزايش يافته است. “
گاردين در ادامه مي نويسد :
“آنتونيو گوترش دبير کل سازمان ملل متحد در واکنش به حمله تروريستي اخير در نيوزيلند، خواستار مواجهه با اسلام هراسي در جهان شده است. در اين ميان، برخي شهروندان نيوزيلندي از نحوه حضور پليس در مواجهه با حادثه تروريستي مسجد کريستچرچ انتقاد کرده اند. بر اين اساس، از زمان وقوع حادثه تا حضور پليس در صحنه ، حدود ۲۰ دقيقه زمان سپري شده است. “
خالد النباني، از افراد حاضر در مسجد مي گويد :
” يک مرد( عامل حمله تروريستي ) با دو اسلحه وارد مسجد شد و شروع به تيراندازي به همه افراد کرد. او به پير و جوان و زن و مرد تيراندازي مي کرد. او در راهروهاي مسجد نيز اقدام به تيراندازي کرد. او يک نفر از مسلمانان را در مقابل سه فرزندش به قتل رساند.”خالد النباني نيز موضوع تاخير پليس نيوزيلند در رسيدن به محل حادثه را به صورتي شفاف مطرح مي کند:
“۲۰ دقيقه طول کشيد تا پليس به محل حادثه برسد. محل مسجد، در وسط شهر کريستچرچ بوده است. هيچ ترافيکي نيز در آن زمان وجود نداشت که مانعي براي حضور پليس ايجاد کند. حداکثر دو دقيقه زمان لازم بود تا پليس به محل حادثه برسد. “
در يک سند آنلاين ۷۳ صفحه اي که از سوي عامل حادثه منتشر شده بود، وي به تاثيرپذيري خود از آندس برويک، تروريست نروژي اشاره کرده بود. او نيز به مانند برويک به جريان راست افراطي(جريان نژادپرست) تعلق داشت. برويک در سال ۲۰۱۱ ميلادي دست به قتل عامي بزرگ در کشور نروژ زده بود و هم اکنون نيز در زندان به سر مي برد. در حال حاضر، محاکمه عامل اين حمله تروريستي در کشور نيوزيلند آغاز شده است.
واقعيت امر اين است که با گذشت زمان، ابهامات بيشتري در خصوص اين حادثه به ذهن خطور مي کند. از ابهامات حقوقي ناشي از آزادي حمل سلاح در نيوزيلند تا ابهاماتي که به حضور ديرهنگام و بي فايده پليس نيوزيلند در زمان وقوع حادثه مربوط مي شود. موضوعاتي که دولت و نهادهاي امنيتي در نيوزيلند بايد نسبت به آنها پاسخگو باشند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.