علت افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور چیست؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 100862
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰ |

علت افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور چیست؟

یکی از چالش‌های اصلی رسانه‌ها با مسئولان و سامانه‌های آماری رسمی در کشور، توجیه مدیران در تاثیرگذاری رسانه‌ها بر بازارهای مختلف است.
علت افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور چیست؟

یکی از چالش‌های اصلی رسانه‌ها با مسئولان و سامانه‌های آماری رسمی در کشور، توجیه مدیران در تاثیرگذاری رسانه‌ها بر بازارهای مختلف است. در این بین علاوه بر طرح ایراد به رسانه‌ها برای بازارهای اقتصادی مانند خودرو، مسکن و دلار که از سوی مدیران همواره به عنوان مفری برای پاسخگویی مطرح شده، انتساب معضلات اجتماعی به رسانه ها و یا حمله به سینما و نمایش خانگی به عنوان عامل افزایش برخی معضلات در کشور، همواره محل چالش میان هنرمندان و مسئولان بوده است. با این همه جامعه‌شناسان معتقدند عوامل متعددی بر افزایش یا کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیر گذار است و سینما قطعا نمی‌تواند علت العلل و یا شاخص افزایش یک ناهنجاری در کشور باشد.

نادر صادقیان، جامعه‌شناس در خصوص تأثیرگذاری رسانه‌ها و از جمله شبکه نمایش خانگی بر آمار معضلاتی چون بزهکاری و اعتیاد به خبرنگار ما گفت: اگر بخواهیم بین این دو مقوله یعنی آمار و نقدهای ارائه شده پیرامون یک معضل با تأثیرگذاری مثلاً نمایش خانگی بر آن ارتباط برقرار کنیم، باید استنتاج و استدلال علمی برای آن داشته باشیم و تحقیق و بررسی میدانی گسترده‌ای درباره‌اش صورت بگیرد.

او افزود: بیشتر از قدمت رسانه‌ها این معضلات و پدیده‌های مختلف همیشه وجود داشته و اگر بگوییم که نمایش خانگی یا هر رسانه‌ دیگری روی گسترش آمار مثلاً استعمال دخانیات تأثیر داشته، قطعاً علت ریشه‌ای نیست چرا که این موضوع تنها برای مقطع زمانی کنونی نیست و عمر آن بیشتر از شروع فعالیت‌ این رسانه‌ها است. به همین دلیل اختصاص دلیل اصلی این معضلات به رسانه اساساً درست نیست.

صادقیان با اشاره به عوامل متعدد موثر بر آسیب‌های اجتماعی و معضلات مدنی، اضافه کرد: موارد بسیاری هستند که می‌توانند فردی را به سمت اعتیاد یا استعمال دخانیات سوق دهند. فشارهای گوناگون روانی، بیکاری، تورم و علل مختلف دیگری که هر کدام به شکلی روی این موضوع تأثیر می‌‍گذارند و جزو عوامل بنیادین و اصلی هستند. به همین دلیل این نگاه که یک جوان با دیدن سریالی که در آن بازیگری سیگار می‌کشد، سراغ دخانیات رفته، خیلی سطحی است و باعث می‌شود بقیه موارد و علت‌های اصلی مغفول و نادیده گرفته شوند.

«به طور کلی باید دامنه این تأثیرگذاری‌ها را سنجید اما نه به شکلی که از دلایل و مسیر اصلی منحرف شد.» این موضوعی بود که صادقیان با اشاره به به آن عنوان کرد: در پرداختن و به تصویر کشیدن معضلات اجتماعی، شیوه این انعکاس اهمیت دارد چرا که رسالت آثار هنری پرداخت به معضلات مختلف است اما چگونگی این واکاوی است که باید به گونه‌ای باشد تا قبح آن خلاف یا معضل ریخته نشود. وی افزود: البته پرداخت غیر مستقیم و کمک گرفتن از الگو آثاری که این شیوه پرداخت را داشتند از موار دیگری است که می‌تواند به کمک این نگاه بیاید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.