عقل سرخ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28228
  پرینتخانه » اسلایدر, فرهنگی تاریخ انتشار : 09 شهریور 1399 - 22:30 |
امتزاج شور و شعور حسینی در یک دهه عزاداری تجلی یافت

عقل سرخ

عاشورای سال 1442 هجری قمری در حالی به پایان رسید که مردم عزادار ایران اسلامی بازهم از جان برای سروروسالار شهیدان مایه گذاشتند و نشان دادند که حسین بن علی علیه‌السلام تنها نیست و هزار و اندی سال بعد از واقعه عاشورا هستند مردان و زنانی که با اعتقاد کامل به قیام سیدالشهدا علیه‌السلام برای پاسداشت قیامش ادای احترام کردند.
عقل سرخ

حسن شجاعی- دبیر گروه فرهنگی
عاشورای سال ۱۴۴۲ هجری قمری در حالی به پایان رسید که مردم عزادار ایران اسلامی بازهم از جان برای سروروسالار شهیدان مایه گذاشتند و نشان دادند که حسین بن علی علیه‌السلام تنها نیست و هزار و اندی سال بعد از واقعه عاشورا هستند مردان و زنانی که با اعتقاد کامل به قیام سیدالشهدا علیه‌السلام برای پاسداشت قیامش ادای احترام کردند.
بااین‌که با شیوع کرونا نگرانی از نحوه و چگونگی برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال، هم در میان مردم و هم مسئولان وجود داشت اما ملت امام حسین علیه‌السلام در اقدامی بی‌سابقه، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام‌شده بود، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله علیه‌السلام را در اقصی نقاط کشور برگزار کردند و نشان دادند که پاسداشت قیام عاشورا تعطیل‌بردار نیست.
در این میان دشمنان آیین حسینی هم از هر تلاشی برای کمرنگ کردن مراسم عزاداری محرم امسال کوتاهی نکردند و از طریق رسانه‌های خود سعی کردند تا مردم را از خیمه‌گاه اباعبدالله علیه‌السلام دور کرده و با بهانه کردن کرونا، مردم را از شور و شعور حسینی غافل کنند. اما این بار هم به دنبال توصیه اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حفظ و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ،خادمان اهل‌بیت با برنامه‌ریزی و خلاقیت، هم مراسم‌های باشکوهی را در کشور برگزار کردند و هم نشان دادند که اقامه عزای حسینی حتی در دوران اوج کرونا هم شدنی است و در این زمینه الگوها و زیبایی‌های زیادی را خلق کردند. 
از  روضه‌خوانی‌های خانگی و هیئت‌های محلی تا تکیه‌های سیار و حضور پررنگ شبکه‌های اجتماعی در ترویج و بازنشر تکریم و تعظیم شعائر اهل‌بیت، همه و همه نشان داد که با اندکی خلاقیت هم  می‌توان نقشه دشمنان اسلام و شیعیان را نقش بر آب کرد و هم عزت حسینی را پاسداری نمود.
نگاهی به تصاویری که از قاب عکاسان و تصویربرداران رسانه‌ها دیده می‌شد نشان می‌داد که در تمامی مراسم‌های بزرگ و کوچکی که در تهران و شهرستان‌ها برگزار شد مردم و مسئولان پا به پای هم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهیم بودند و اگر هم در این زمینه کوتاهی‌هایی  نیز صورت می‌گرفت با تذکر به‌سرعت رفع می‌شد تا اقامه عزای حسینی به بهترین شکل ممکن انجام شود. استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از نکات برجسته‌ای بود که در هیئت‌ها و مکان‌های مقدس از سوی مردم شاهد بودیم و نکته‌ای که شاید بیش از همه به چشم می‌آمد توصیه به رعایت این دستورالعمل‌ها از سوی مردم و نیز مداحان و سخنرانان بود تا خدای‌ناکرده بلای کرونا بیش از این دامنگیر نشود و مردم در صحت و سلامت در عزای سرور و سالار شهیدان حضورداشته باشند.
شاید در کمتر مناسبت و رویدادی در کشور شاهد این حجم از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا بودیم و بسیاری از مسئولان کشوری در این زمینه لب به اعتراف گشوده و از مردم قدردانی کردند. 
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با وزرای کشور و بهداشت، از رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی توسط متولیان هیئات، وعاظ، مداحان و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در ایام ماه محرم، به‌ویژه در شب‌های تاسوعا و عاشورا که در گزارش رحمانی فضلی و نمکی به‌عنوان رؤسای کمیته‌های امنیتی و بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا انعکاس یافته بود، ابراز خرسندی و قدردانی کرد. وی رفتار متدینانه و متعهدانه مردم در برگزاری شکوهمند و متفاوت سوگواری‌هایشان، همراه با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی را برآمده از فرهنگ غنی دینی مردم و تعهدشان نسبت به مسائل انسانی و نوع‌دوستی توصیف کرد و اظهار داشت: امیدوارم مردم در تمام مراسم‌ها و آیین‌های پیش‌رو در ماه‌های محرم و صفر همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را به همین شکل دقیق رعایت کنند تا کسی درنتیجه شرکت در آیین‌های سوگواری امام حسین (ع) به بیماری کرونا مبتلا نشود.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در یادداشتی عنوان کرده بود: با مدیریت و برنامه‌ریزی خیلی خوب هیئات و همراهی حداکثری مردم، مراسم‌های سوگواری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سراسر کشور برگزار شد.
در همین زمینه انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم از رعایت بیش از ۸۶درصدی پروتکل‌های بهداشتی در این استان از سوی هیئت‌های مذهبی خبر داده بود. به گفته وی، بر اساس گزارش مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران و بازرسی‌هایی که انجام‌شده، هم مردم و هم منبری‌ها و هیئت‌ها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی عزاداری کرده‌اند.
این در حالی است که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد هیئت‌های مذهبی تهران همچون شب‌های گذشته دهه اول، مراسم عزاداری خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند و بااین‌که بسیاری از هیئت‌های تهران شاهد حضور جمعیت بسیار زیادی بودند، اما با تلاش‌های خادمان هیئت‌ها و رعایت مردم دستورالعمل‌های ارائه‌شده به‌خوبی اجرا شد.
پیر حسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور نیز درزمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم گفت: آنچه اکنون در هیئت‌ها و غالب جاهایی که مراسم عزاداری برگزار می‌شود شاهدیم، این است که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.
دهه اول محرم امسال هم با همه سختگیری‌ها و دشواری‌هایی که برای برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام وجود داشت به پایان رسید و باید از آن درس‌های فراوانی گرفت. درست است که عزاداری‌های امسال رنگ و بوی سال‌های قبل را نداشت اما به ما نشان داد که  برای اقامه شعائر دین می‌توان با همراهی و اتحاد و اندکی خلاقیت، به نسل آینده نشان داد که سیره اباعبدالله علیه‌السلام تعطیل‌بردار نیست و به فراخور حوادث روزگار باید پرچم حسینی بالا بماند و امسال هم باشکوه هرچه‌تمام‌تر این اتفاق افتاد. 

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای عقل سرخ بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.