عقب‌نشینی حریری از افزایش مالیات‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11207
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۰۹ |
چهارمین روز ناآرامی‌ها در لبنان؛

عقب‌نشینی حریری از افزایش مالیات‌ها

ده‌ها هزار لبناني‌ ديروز براي چهارمين روز متوالي در بيروت و ديگر شهرها به اعتراضات خود عليه وضعيت اقتصادي و درخواست براي تغييرات سياسي ادامه دادند. آنها خواهان بازگشايي تمامي مسيرها شدند تا همگان بتوانند به ميادين تحصن و ميدان رياض الصلح در بيروت براي برگزاري تظاهرات اصلي برسند.
عقب‌نشینی حریری از افزایش مالیات‌ها

ده‌ها هزار لبناني‌ ديروز براي چهارمين روز متوالي در بيروت و ديگر شهرها به اعتراضات خود عليه وضعيت اقتصادي و درخواست براي تغييرات سياسي ادامه دادند. آنها خواهان بازگشايي تمامي مسيرها شدند تا همگان بتوانند به ميادين تحصن و ميدان رياض الصلح در بيروت براي برگزاري تظاهرات اصلي برسند.
نيروهاي امنيتي نيز در اين راستا تدابير امنيتي شديدي را اتخاذ کردند. همچنين تمامي مسيرهاي منتهي به کاخ رياست‌جمهوري لبنان با سيم‌هاي خاردار و خودروهاي نظامي بسته شده است.در جنوب لبنان نيز تظاهرکنندگان در شهر صور تجمع کردند.
گشت‌هاي ارتش لبنان نيز در اطراف اين مکان و داخل خيابان‌هاي شهر مستقر شدند.در شمال نيز تعدادي از جوانان چادري را در شهر ارده-قضاء برپا کردند و اتوباني را که شهر طرابلس را به الضنيه وصل مي‌کند، بستند.
تحصن‌کنندگان در داخل اين چادر اعلام کردند که تا زمان تحقق خواسته‌هايشان اتوبان را باز نخواهند کرد.در البقاع نيز جاده بين‌المللي از شهرک الليله تا شهرک العين، الزيتون و رأس بعلبک بسته شد و تظاهرکنندگان در ميدان شهرک اللبوه تجمع کردند.از سوي ديگر اتحاديه بانک‌هاي لبنان اعلام کرد که به دليل ادامه تظاهرات مردمي ديروز تمامي بانک‌ها بسته هستند.دانشگاه‌هاي لبنان نيز در سايه اعتراضات کنوني فعلا تدريس را متوقف کرده و امتحانات را به زماني ديگر موکول کرده‌اند.
شبکه المنار نيز گزارش داد: تعدادمحدودي از وزيران کابينه به رياست‌ الحريري در بيت الوسط براي بررسي سند اقتصادي و اعمال تغييرات در آن تشکيل جلسه خواهند داد و اين جلسه کوچک مقدمه نشست فوري کابينه در کاخ رياست‌جمهوري خواهد بود.منابع به الميادين گفتند،‌ سند اقتصادي شامل مشارکت دادن بانک‌ها در حل بحران و کاهش حقوق و مزاياي وزيران و نمايندگان مجلس است.
از سوي ديگر، شبکه «LBC» لبنان به نقل از منابع آگاه گزارش داد: همه احزاب سياسي اين کشور با طرح پيشنهادي نخست‌وزير «سعد الحريري» در پي اتفاقات اخير موافقت کرده‌اند.الحريري ضرب‌الاجلي ۷۲ ساعته تعيين کرده بود و خواستار پاسخ صريح طرف‌هاي لبناني در اين مورد شده بود.
اين شبکه در خبري ديگر گزارش داد: سعد الحريري در حال انجام اصلاحات پاياني بر روي طرح اقتصادي خود است و پس از اينکه موافقت طيف‌هاي سياسي را کسب کرده، فضا را مثبت مي‌داند.در ادامه اين گزارش آمده: تماس‌ها براي مشخص کردن موعد جلسه کابينه دولت لبنان همچنان ادامه دارد.
گفته مي‌شود طرح پيشنهادي الحريري شامل اقدامات بي‌سابقه‌اي است و در آن انواع افزايش ماليات بر ارزش افزوده، تلفن و خدمات عمومي حذف شده و تمامي پيشنهادهاي قبلي درباره حقوق کارمندان در آن لغو شده است.
الحريري در ادامه طرح پيشنهادي خود به مواردي مانند عدم محرمانه بودن اطلاعات حساب‌هاي بانکي تمام مقامات لبنان، بازگرداندن اموال به غارت رفته، ايجاد سازوکار مشخص براي مقابله با فساد، لغو قوانين خاص مربوط به هزينه‌ها در بخش‌هاي ارتباطات و راه‌ها، کار در راستاي کاهش حقوق رؤسا، وزرا، نمايندگان پارلمان در حد ۵۰ درصد و لغو امتيازات سازمان‌هاي دولتي و اعضاي آن اشاره کرده است يكي ازروزنامه ها در گزارشي اعلام کرد: سعد الحريري حمايت لازم براي ادامه کار دولت خود را از آمريکا و فرانسه دريافت کرده است.
رئيس جمهوري لبنان نيز از وجود راه‌حل اطمينان بخش و قانع‌کننده براي حل بحران اين کشور که از چهار روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده است، خبر داد. ميشل عون، رئيس جمهوري لبنان در صفحه کاربري خود در توئيتر نوشت: راهکار اطمينان‌بخشي براي بحراني که در کشورش پس از آغاز اعتراضات گسترده در تعدادي از شهرهاي لبنان در اعتراض به مصوبه جديد ماليات‌ها ايجاد شده است، وجود خواهد داشت.در همين راستا، علي حسن خليل، وزير دارايي لبنان اعلام کرد: بودجه جديد شامل اتخاذ اقداماتي در مسير اصلاحات جدي در بخش بانکي خواهد بود تا هيچ مالياتي حتي اندک بر مردم تحميل نشود.شهروندان لبناني از روز پنج شنبه در بيروت و تعدادي از مناطق ديگر در اعتراض به اوضاع اقتصادي، مصوبه اعمال ماليات‌هاي جديد و اوضاع نابسامان معيشتي تظاهرات کردند و جمعه با ادامه دادن اعتراضات خود خواستار استعفاي دولت سعد الحريري، نخست وزير اين کشور شدند.وي در صفحه کاربري خود در توئيتر نوشت: در ديدار با سعد الحريري تأكيد شد، بودجه کشور بدون هيچ‌گونه ماليات و يا عوارض جديد تنظيم شود و تمامي طرح‌هايي که در اين خصوص از سوي هر طرفي ارائه شده بود، لغو مي‌شود.
استمرار ناآرامي ها در لبنان، بر روي وضعيت اتباع ديگر کشورها در بيروت و ساير شهرها نيز تأثيرگذاشته و آنها را مجبور به بازگشت از لبنان کرده است.
به گزارش روزنامه کويتي «القبس»، فرودگاه کويت تنها در روز شنبه پذيراي ۳۰۰ کويتي بازگشته از لبنان بود. اين افراد تأكيد داشتند که آنها به علت هشدارهاي وزارت خارجه کشورشان در خصوص بازگشت هرچه سريع تر از لبنان، به کويت بازگشته اند.اين شهروندان کويتي در مصاحبه با القبس ، اوضاع لبنان را نگران کننده توصيف و تأكيد کردند که تمام مراکز تجاري در پي اعتراضات و آتش زدن لاستيک ماشين هاو شکستن شيشه مغازه ها بسته بود و نمي توانستيم از هتل ها بيرون بياييم.
در همين راستا «عبدالعال القناعي» سفير کويت در لبنان تأكيد کرد که از آغاز تظاهرات در لبنان، راهنمايي هاي مستقيم«الشيخ صباح الخالد» وزير خارجه و «خالد جارالله» معاون وزير خارجه کويت را در خصوص تلاش براي حفظ امنيت کويتي ها و بازگرداندن آنها در کوتاهترين زمان ممکن دريافت مي کرديم.وزارت خارجه کويت از آغاز اعتراضات در لبنان با صدور دو بيانيه ضمن هشدار به کويتي هاي لبنان در خصوص دوري از مناطق تظاهرات از افرادي که قصد سفر به لبنان را دارند، خواست سفر خود را به تعويق بيندازند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.