عقب‌نشيني آمريکا پس از ايستادگي ايران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 2683
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1398 - 8:48 |
در گفت‌و‌گوي رسالت با کارشناسان سياسي مطرح شد؛

عقب‌نشيني آمريکا پس از ايستادگي ايران

پس از ايستادگي و مقاومت مسئولان و مردم در مقابل تهديد‌ها و ياوه‌گويي‌هاي مقامات آمريکايي درباره افزايش اعمال تحريم‌ها بر کشور، گويي آمريکايي‌ها نسبت به مواضع گذشته خود کوتاه آمده و عقب‌نشيني کرده‌اند.
عقب‌نشيني آمريکا پس از ايستادگي ايران

پس از ايستادگي و مقاومت مسئولان و مردم در مقابل تهديد‌ها و ياوه‌گويي‌هاي مقامات آمريکايي درباره افزايش اعمال تحريم‌ها بر کشور، گويي آمريکايي‌ها نسبت به مواضع گذشته خود کوتاه آمده و عقب‌نشيني کرده‌اند. مسئولان دولتي معتقد بودند که با آمريکا مي‌توان از طريق مذاکره به يک نتيجه قابل درک رسيد اما سال گذشته شاهد خروج آمريکا از برجام و چندي پيش هم شاهد عدم تمديد معافيت‌هاي نفتي بوديم. مقامات ايران پس از اين اتفاق به طور قاطع اعلام کردند در صورتي که نفت ايران از تنگه هرمز عبور نکند حتما نفت ديگران هم عبور نخواهد کرد. هنوز يک هفته از مواضع محکم ايران در مقابل آمريکا نگذشته است که جان بولتون مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهوري آمريکا گفت: «به تهران هشدار مي‌دهيم اما نمي‌خواهيم بجنگيم.» اين موضع آمريکا را مي‌توان عقب‌نشيني دولتش محسوب کرد. به همين منظور رسالت گفت‌وگويي با دو کارشناس مسائل بين‌الملل داشته که در ادامه مي‌خوانيد.

هدف آمريکا رسيدن به برجام ترامپي است
عضو سابق کميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به موضع اخير آمريکا نسبت به ايران به رسالت گفت: دونالد ترامپ و جان بولتون در رأس تيم تندرو آمريکا و همچنين بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم اشغالگر هميشه نسبت به جمهوري اسلامي با موضع خصمانه رفتار داشته و دارند. حسين سبحاني‌نيا ادامه داد: مقامات آمريکايي و اسرائيلي تنها به دنبال محدود کردن بُرد سياست خارجي و بين‌المللي جمهوري اسلامي هستند تا بتوانند ايران را را مجددا به پاي ميز مذاکره بکشانند و در حقيقت تنها هدفشان رسيدن به برجام مورد نظر ترامپ است. او ادامه داد: نگاه خاورميانه‌اي و محوريت دولت آمريکا تنها حفظ موجوديت و امنيت اسرائيل در اين منطقه است تا بتواند با فشار بر جمهوري اسلامي تهديد را از روي سر رژيم صهيونيستي بردارد.

مواضع مقام معظم رهبري درباره مذاکره شفاف است
سبحاني‌نيا تصريح کرد: مواضع مقام معظم رهبري نسبت به مذاکره کاملا مشخص، شفاف و روشن بوده چرا که مذاکره با آنها هيچ سودي براي کشور ندارد و تنها به دنبال وقت‌کشي هستند. قول‌هاي آمريکا هيچ‌گونه تضمين محکمي درباره برجام ندارد، بنابراين خيلي به برجام نبايد اميد داشت به همين جهت مردم را متوقع نسبت به حل مشکلات تنها با برجام نکنيدچرا که اينگونه نگاه‌ها نتيجه‌بخش نيست. خوشبختانه طي ماه‌هاي اخير دست اندرکار دولت هم به اين نتيجه رسيدند.

موضع محکم مسئولان درمقابل فزون‌طلبي‌هاي آمريکا
اين کارشناس مسائل بين‌الملل افزود: طي ماه‌هاي اخير رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه کشورمان مواضع محکمي در مقابل فزون‌طلبي‌هاي آمريکا داشته‌اند. او ادامه داد: مسئولان دولت کنوني نسبت به روند کار برجام اميدوار بودند و امروز اعلام مي‌کنند تاکنون دستاورد برجام اروپايي صفر است و يک درصد هم نيست و اين موضوع نشان مي‌دهد که آمريکا توانسته اروپا را به سمت خروج از برجام بکشاند و تا زماني که اقدامي از سوي اروپا انجام نگيرد عملا برجام بي‌معناست.

مسئولان درباره آمريکا به وحدت نظر رسيدند
او با بيان اين که دست‌اندرکاران اصلي دستگاه ديپلماسي به يک موضع محکم در مقابله آمريکا رسيده‌اند، افزود: اين هماهنگي به آن معنا است که وحدت نظري در اين باره ميان نيروهاي سياسي، دولت، ملت، سپاه، ارتش و مردم وجود دارد. عضو سابق کميسيون امنيت ملي مجلس درباره برخي اعلام نظر‌ها مبني بر ايجاد جنگ ميان ايران و آمريکا گفت: پاسخ‌هاي محکمي از ناحيه مسئولان در اين رابطه مطرح شده است؛ البته بايد توجه داشت که اين‌گونه تهديدها بر جمهوري اسلامي يک موضوع جديدي نيست چرا که حدود ۴۰ سال نوک پيکان اين تهديدها به سوي جمهوري اسلامي بوده و هست.

اشراف ايران بر خليج فارس و تنگه هرمز
سبحاني‌نيا تصريح کرد: امروز که اوج اقتدار منطقه‌اي جمهوري اسلامي قرار گرفته اينگونه تهديدها راه به جايي نخواهد داشت و اگر دشمنان بخواهند براي نفت ايران محدوديت‌ کنند بايد بدانند که جمهوري اسلامي به منطقه خليج فارس و تنگه هرمز اشراف کامل دارد و اين موضوع تهديدي براي منافع کشورهايي مانند آمريکا در منطقه است.

وحدت کلمه مسئولان آمريکا را به کما برد
او با اشاره به موضع جان بولتن و ديگر مقامات آمريکا درباره نفت و تحريم‌ها تصريح کرد: اين موضع‌هاي مقامات آمريکا تنها به معناي ورود به عرصه جنگ بود اما با توجه به مشاهده کردن توانمندي‌هاي دفاعي، داخلي و وحدت کلمه‌اي که ميان مقام معظم رهبري، رئيس‌جمهور، دولت و نيروهاي مسلح وجود دارد، آمريکايي‌ها گويي به کما رفته و در ادامه موضع بولتون درباره جنگ را شاهد بوديم. سبحاني‌نيا افزود: قطعا تا زماني که اين همدلي و انسجام در ميان مسئولان و مردم کشور وجود داشته باشد هيچ تهديد نمي‌تواند براي ايران مشکل‌ساز شود. اين کارشناس مسائل بين‌المللي ادامه داد: از شرايطي که نظام سلطه براي ما ايجاد کرده، مانند ۴۰ سال گذشته عبور خواهيم کرد و روسياهي‌اش تنها براي افرادي خواهد ماند که خواستار امنيت و آرامش زير پرچم آمريکا بوده و هستند.

استحکام ايران در مقابله با هرگونه فزون‌خواهي
سبحاني‌نيا در پاسخ به اين که تا چه اندازه ايستادگي و مقاومت ايران در مقابل آمريکا نتايج مثبتي را در پي خواهد داشت، گفت: موضع جمهوري اسلامي استحکام در مقابله با هرگونه فزون‌خواهي است، ما هيچ گاه طالب جنگ نبوديم اما دفاع از کشور و حيثيت‌مان را در منطقه حق مشروع و قانوني خود مي‌دانيم. اگر دشمنان خطايي از سوي دشمنان کشور مرتکب شود بايد منتظر پاسخ محکم جمهوري اسلامي باشند. او با بيان اين که در حال حاضر بدترين زمان براي گفت‌وگو يا مذاکره است، گفت: دو طرف مذاکره به شکل مساوي در جهت حل اختلافات کنار يکديگر نشسته و به مذاکره مي‌پردازند، اينکه آمريکا خود را در مقابل جمهوري اسلامي ديوي مي‌سازد در مذاکره هيچ معنا و مفهومي ندارد.
راه ما و جمهوري اسلامي براي حفظ حيثيت و موضعيت بين‌المللي‌مان در داخل و منطقه در جهت مقابله با زورگويي‌ها، ايستادگي و دفاع از حقوق کشور و ملت‌هاي مظلوم منطقه در مقابل اين نظام استکباري است.

تلاش بولتون براي همسويي با ترامپ
يک کارشناس مسائل آمريکاي لاتين درباره اين‌که سخنان اخير بولتون تا چه اندازه نشان‌دهنده عقب‌نشيني مواضع آمريکا نسبت به ايران است، به رسالت گفت: به‌نظر مي‌رسد رويکرد مشاور امنيت ملي آمريکا در اين ابراز موضع، مقداري تدافعي و در واکنش به نقل‌قول‌هايي است که اخيرا از رئيس‌جمهور اين کشور منتشر شده و در آنها به تلاش و تمايل بولتون به ايجاد جنگ در نقاط مختلف جهان اشاره شده است. لذا تصور مي‌کنم بولتون تلاش مي‌کند خود را همسو با رئيس‌جمهور و اين سياست اعلامي را برخوردار از پشتوانه عملي ترامپ نشان دهد.

ايران نياز به اقدامات «تهديد» دارد
اميرحسين تفرشي همچنين درباره اينکه ايران چه واکنشي بايد نسبت به موضع بولتون داشته باشد، گفت: هنوز باوري جدي درباره امکان يک برخورد نظامي بين ما و آمريکا وجود ندارد؛ نه در داخل و نه در محيط بين‌المللي. اما آنچه براي همه روشن شده، اشتهاي سيري‌ناپذير رئيس‌جمهور آمريکا به عقب راندن و امتياز گرفتن از مخالفان و حتي رقباي خود در صحنه بين‌المللي است. او ادامه داد: مشخصا در پاسخ به سوال شما، ايران نياز به اقدامات «تهديدزدا» در شرايط کنوني دارد. تهديدزدايي بدين معنا که امکاناتي براي خود فراهم آوريم که دشمن را از ايجاد تهديدات جدي‌تر منصرف کند. اين رويکرد، متفاوت با سياست «تنش‌زدايي» است. اعمال سياست تنش‌زدايي در شرايط کنوني، موجب تحريک اشتهاي دولت ايالات متحده براي ايجاد تنش‌هاي روزافزون و اخذ امتيازات بيشتر خواهد شد.
پارادايم فکري متفاوتي در دولت حاکم است
تفرشي همچنين درباره نتايج ايستادگي و مقاومت ايران در مقابل آمريکا گفت: اگر ايستادگي به معناي پوشاندن نقاط آسيب‌پذير و سلب ابزارهاي اعمال فشار به کشور باشد، موثر خواهد بود و در غير اين صورت، با گذشت زمان بي‌اعتبار و پشتوانه مردمي را از دست خواهد داد. او ادامه داد: بنده حامي اين ايده با تعريفي که عرض کردم هستم. در اين خصوص اختلاف‌نظر وجود دارد. واقعيت آن است که پارادايم فکري متفاوتي در دولت کنوني حاکم است که امنيت را از مجراي هضم در سازوکارهاي جهاني جستجو مي‌کند.

مواضع اخير آمريکا تنها کلي‌گويي است
اين کارشناس مسائل بين‌الملل در پايان گفت: مواضع اخير دولت آمريکا در موردي که اشاره کرديد با کلي‌گويي و ايجاد ابهام همراه بوده که مي‌تواند تعمدي يا اتفاقي باشد. به نظر مي‌رسد ديدگاه واحدي در دستگاه سياست خارجي آمريکا در ارتباط با راهبرد مواجهه با ايران وجود ندارد. در خصوص برخي ديگر مسائل صحنه بين‌المللي نيز اين بي‌نظمي در اجزاء تصميم‌گير و تصميم‌ساز در ايالات متحده مشاهده مي‌شود. او ادامه داد: مسئله ديگر اين است که دولت ايالات متحده، موضوع ايران را منفصل و منفک از کانتکست منطقه‌اي نمي‌بيند و متقابلا ما موظفيم اين ديدگاه را در تنظيم سياست‌هاي اعلامي و اعمالي‌مان در دستور کار قرار دهيم. غرب آسيا در دوران گذار به نظم جديدي است که بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي در صدد کسب رتبه‌اي مطلوب در آن هستند که ايران يکي از محورهاي اين تنظيمات است.

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای عقب‌نشيني آمريکا پس از ايستادگي ايران بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.