عدلیه در امتداد تحول - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46652
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱ |
«رسالت» از مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید قوه قضائیه گزارش می‌دهد

عدلیه در امتداد تحول

روز گذشته مراسم تکریم و معارفه رؤسای قوه قضائیه با حضور مسئولان لشکری، کشوری و قضائی برگزار شد
عدلیه در امتداد تحول

حانیه مسجودی 
روز گذشته مراسم تکریم و معارفه رؤسای قوه قضائیه با حضور مسئولان لشکری، کشوری و قضائی برگزار شد. حال قوه قضائیه در آبستن تغییری دیگر، وظایف سنگینی برعهده‌ دارد. در   چند سال گذشته حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به ریاست این قوه منصوب و انتصاب او سرآغاز تغییر و تحولات بنیادی در قوه قضائیه بود.   اما روز گذشته نیز فصلی دیگر از ادامه تغییرات و تحولات اساسی در قوه‌ گشوده شد که باید عدلیه و عدل آن بر اساس حکومت اسلامی باشد. رئیسی در چندسال اخیر گام‌های جدی و بزرگی را در راستای مبارزه با فساد و برخورد با دانه درشت‌ها برداشت. ازجمله برخورد با فرزندان وزرا و وابستگان معاونان رئیس‌جمهور دولت یازدهم و دوازدهم. با این اوصاف می‌توان گفت که رئیسی هرکجا قدم گذاشت، توقعات جامعه را نسبت به آینده بالا برد. اکنون نیز به واسطه عملکرد عالی و برخوردهای شجاعانه رئیسی، توقعات از محسنی اژه‌ای برای اجرای عدالت در کشور بالاست. 
مراسم تکریم و معارفه رؤسای قوه قضائیه نیز به‌نوعی بیانگر همین موضوع بود. مسئولان حاضر در این مراسم همگی بر لزوم ادامه تحول و پیشرفت بیشتر این قوه تأکید کردند. 
در این مراسم حجت‌الاسلام گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت، پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، سید علیرضا آوایی، وزیر دادگستری، علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما، حناچی، شهردار تهران،‌ کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و جمعی دیگر از مسئولان کشوری حضور داشتند. 
   حکم مقام معظم رهبری برای انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای  
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در این مراسم متن حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری را قرائت کرد، متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: 
بسم‌الله الرحمن الرحیم 
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژه‌ای دامت تأییداته 
اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست‌جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامه‌ افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به‌جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه‌ گران‌بها و شناخت عمیق و سابقه‌ درخشان در امر قضا می‌باشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه‌وهفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب می‌کنم. 
انتظار این‌جانب، اولا: اهتمام جدی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت و احیاء حقوق عام و تأمین آزادی‌های مشروع و نظارت بر حسن اجرای قوانین و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ قاطع با فساد. 
و ثانیا: ادامه‌ رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه. 
و ثالثا: گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی. 
و رابعا: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیت‌ها و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری. 
و خامسا: ارج نهادن به خدمات قضات پاک‌دامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف. 
و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است. 
توفیقات جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد، بحوله و قوّته. 
حجت‌الاسلام رئیسی پس از موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری، با ارسال نامه‌ای از مقام معظم رهبری از ایشان درخواست کرد برای آمادگی تشکیل دولت جدید، تمرکز خود را بر امور مربوط به دولت قرار دهد و رئیس جدید قوه قضائیه زودتر معرفی شود. 
رهبر انقلاب نیز پنج شنبه گذشته حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای را به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه منصوب کردند. 
 دادستان کل کشور: یکی از انتظارات مجموعه قوه قضائیه، انتخاب ریاست این قوه از درون قوه قضائیه بوده است
 در ابتدای این مراسم، دادستان کل کشور با تشکر از مقام معظم رهبری گفت: با انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برای دومین بار مدیریت عالی و ریاست قوه قضائیه از درون قوه قضائیه صورت گرفت که سوابق نورانی و طولانی و تجارب گران‌قدر دارد. 
حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری گفت: با چهار تقدیر و تشکر سخن را آغاز می‌کنم ابتدا از مقام معظم رهبری تشکر دارم که برای دومین بار مدیریت ریاست قوه قضائیه را از درون قوه انتخاب و انتصاب فرمودند.
وی افزود: بنده دو بار افتخار مأموریت از ناحیه مقام معظم رهبری در سال ۸۶ و ۸۷ داشته‌ام و یکی از انتظاراتی که مجموعه قوه قضائیه داشته است این است که ریاست این قوه از درون قوه قضائیه انتخاب شود که خوشبختانه این انتظار به حق در سه سال قبل محقق شد و مدیریت عالی قوه قضائیه از درون مجموعه انتخاب شدند که متأسفانه این دوران، دوران کوتاهی بود و ریاست قوه قضائیه حجت‌الاسلام رئیسی برای تصدی پست ریاست جمهوری از سوی مردم انتخاب شدند.
منتظری اظهار کرد: اکنون برای دومین بار از ناحیه مقام معظم رهبری مدیریت عالی و ریاست قوه از درون این قوه با انتصاب و انتخاب حجت الاسلام محسنی اژه‌ای که دارای سوابق بسیار طولانی و تجربیات گران‌قدر از قوه قضائیه هستند از امروز تصدی این پست مهم را با انتخاب مقام معظم رهبری عهده‌دار خواهند شد.
   حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی: محسنی اژه‌ای در بسیاری از پیشرفت‌ها نقش داشتند اما تلاش می‌کردند بی‌نام و نشان باشند
همچنین حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب و رئیس سابق قوه قضائیه در این مراسم با تأکید بر صلاحیت حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای برای ریاست قوه قضائیه گفت: من ۳۶ سال است که از نزدیک با حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی همکار هستم و در این ۳۶ سال چیزی که از ایشان دیدم، صلاحیت‌های عملی و تسلط بر مبانی و حقوق است و ایشان قاضی توانمندی است. ایشان روحیه‌ای انقلابی دارند و تطورات ایام ایشان را دچار تغییر نکرده است.
وی افزود: در این ۲ سال و اندی هم که در قوه قضائیه مسئولیت داشتم نقش ایشان در مدیریت پرونده‌های ملی و مهم از مواردی بود که به مجموعه آرامش می‌داد. ایشان مشاوری امین برای همه قضات و بنده بودند و لازم است که از همه همکاران در سراسر کشور تقدیر و تشکر کنم.
رئیس‌جمهور منتخب بابیان مشکلات و کمبود امکانات در قوه قضائیه گفت: ما ۴۰ تا ۵۰ درصد کمبود قاضی داریم ولی آنچه از عزیزان خواستیم شبانه‌روز برایش تلاش کردند و عزیزان کارنامه‌ای ارائه دادند که منجر به اظهارنظر رهبر معظم انقلاب در هفتم تیرماه درباره قوه قضائیه شد که سند افتخاری برای دستگاه قضاست.
رئیس‌جمهور منتخب با تأکید بر اینکه استمرار تحول برای قوه قضائیه ضرورت دارد، گفت: دستگاه قضائی در بستر گام دوم نیاز به تحول داشت و این تحول در بستر سندی که ارائه شد تبیین شده و ان شاء الله سال به سال به‌روز شود و ارتقاء یابد.
رئیس سابق قوه قضائیه با اشاره به تلاش‌های محسنی اژه‌ای اظهار کرد: ایشان در بسیاری از پیشرفت‌ها نقش داشتند اما همیشه تلاش می‌کردند که بی‌نام و نشان باشند. تا جایی که من یادم می‌آید ایشان در خیلی از پرونده‌ها که تلاش می‌کردند دوست نداشتند نامشان باشد و البته ما از این همکاران در قوه قضائیه کم نداریم.
 حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای: محور برنامه‌های قوه قضائیه سند تحول است/ این دوره، دوره تحول و تعالی خواهد بود
حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در این مراسم اظهار کرد: من خوشحال بودم که کس دیگری به این سمت انتخاب می‌کردند و من در خدمت ایشان می‌بودم ولی تقدیر این‌گونه بود و من دلم بسیار روشن است که با فضل پروردگار و کمک دیگران قدم‌هایی را برای قدمت به مردم و نظام برداریم.
وی با تأکید بر سند تحول قضائی گفت: محور برنامه‌های قوه قضائیه سند تحول است و این دوره تحول و تعالی خواهد بود و باید همان‌طور که انتظار مردم است با وحدت و یکپارچگی با همه مسئولین قدم‌های بلندی برداریم.
محسنی اژه‌ای در ادامه به بیان محورهای اصلی برنامه‌های قوه قضائیه در دوره جدید پرداخت و گسترش عدالت در همه ساحت‌ها، مبارزه جدی‌تر و قاطع‌تر با فساد در همه عرصه‌ها و توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان‌تر و در مواردی به صورت مجانی را سه برنامه اول قوه قضائیه دانست.
گسترش آزادی‌های مشروع نیاز به سازوکار دارد
وی ایجاد سازوکارهای گسترش آزادی‌های مشروع را برنامه دیگر قوه قضائیه در دوره جدید برشمرد و اظهار کرد: آزادی‌های مشروع سازوکار و تعریفی می‌خواهد تا از آزادی‌های مشروع بیش از پیش بتوانیم دفاع کنیم.
محسنی اژه‌ای بازنگری در ارتباط ضابط و قاضی و بازنگری در نحوه سرویس‌دهی به مقامات امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی را از دیگر ضرورت‌های تحول دستگاه قضا دانست و گفت: باید به صورت گسترده برای همه اقشار جامعه آرامش ایجاد شود و از نفوذ بدخواهان به بخش‌های نظام جلوگیری شود.
وی افزود: به علاوه باید از تفحص و تجسس بی‌مورد در مواردی که اسلام و قانون اجازه نداده است، جلوگیری شود.
 جا دارد که مردم خانواده بزرگ قوه قضائیه را بشناسند
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر نیاز به توجه مضاعف به خانواده قوه قضائیه گفت: در این موضوع تلاش‌های بسیاری شده است اما هنوز جا دارد که این خانواده بزرگ را مردم بشناسند. ما بسیار قضات و مدیران شایسته داریم که زحمتشان بر مردم پوشیده است.
باید نسبت به کسانی که نه زبان گفتن، نه پای آمدن و نه قلم نوشتن دارند، نگاه و کمک ویژه‌ای داشته باشیم
رئیس قوه قضائیه اذعان کرد: قوه قضائیه تاکنون ملجأ و پناه همه بوده و از این به بعد نیز خواهد بود و با یک ارتقاء و توجه بیشتر این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. قوه قضائیه باید ملجأ و پناه همه و هر تظلم خواهی باشد و هر کس احساس کرد که می‌خواهد استیفای حق کند و مظلوم واقع‌شده و می‌خواهد از خود دفاع کند و حق خود را از متجاوز و متعدی بگیرد، بداند که این جایگاه در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و آن شخص می‌تواند باعزت، هزینه کم و فرصت کوتاه حق خود را به دست آورد و تظلم خواهی کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بابیان اینکه باید نسبت به کسانی که به فرمایش
 امام (ره) نه زبان گفتن، نه پای آمدن و نه قلم نوشتن دارند، نگاه و کمک ویژه‌ای داشته باشیم، تأکید کرد: افراد بسیاری هستند که نمی‌توانند وکیل بگیرند و به قانون آشنا نیستند و امکان رفت‌وآمد زیاد نیز ندارند و بعضاً پرداخت مقرره‌های قانونی برای کسی که می‌خواهد یک دادخواست حقوقی دهد در مرتبه اول میسر نیست و پرداخت حق کارشناسی در مرتبه اول که هنوز حق خود را از طرف مقابل نتوانسته است بگیرد، امکان ندارد. لذا باید نگاه ویژه‌ای نسبت به این قشر داشته باشیم و این موضوع سازوکار می‌خواهد و حتماً در این زمینه دولت و مجلس باید کمک کنند.
 وی افزود: با حضور حجت‌الاسلام رئیسی که بر تمام کمبودهای قوه قضائیه وقوف دارند، در قوه مجریه، امیدواریم بتوانیم بسیاری از مشکلات دستگاه قضا را حل کنیم.
 قالیباف: دوره‌ جدید و بی‌نظیری از حکمرانی آغازشده است
همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: دوره جدیدی از حکمرانی کشور آغازشده است و این فرصت کم‌نظیر است. مردم از امروز هیچ بهانه‌ای را از ما نخواهند پذیرفت.
وی افزود: اختلاف نظر بین مسئولان باید به خروجی یکپارچه به نفع مردم منجر شود؛ جنس کار‌های ما باید جهادی باشد، هم باید خوب کارکنیم هم کار خوب کنیم.
رئیس مجلس تصریح کرد: روشن است که بار اصلی مسئولیت بر عهده دولت آینده است، زیرا اساس ظرفیت‌های کشور در اختیار دولت و قوه مجریه است، اما دو قوه دیگر باید این فعالیت‌ها را تکمیل کنند و نقش کلیدی در همکاری و همدلی و هم‌افزایی دارند.
 وظیفه رئیس جدید قوه قضائیه؛ تقویت و ادامه مسیر تحول قضائی
اظهارات مسئولان حاضر در این مراسم به ویژه رئیس سابق و رئیس جدید قوه قضائیه نشان از عزم و جدیت کار است. اکنون کشور در یک برهه زمانی خاص و تحت حملات مستقیم دشمنان از تمام حوزه‌ها به ویژه فرهنگی و سیاسی قرارگرفته است. شبهات و ایرادات بسیاری به کار کشور وارد می‌کنند و تادندان‌مسلح منتظر کوچک‌ترین فرصت برای ایجاد هرج‌ومرج در کشور هستند. کیست که نداند قوه قضائیه در مقابله با این مسئله یکی از سنگرهای مهم نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و با شنیدن صدای بینوایان و بی قلم‌ها و بی‌قدرت‌ها می‌تواند طعم خوش عدالت را به مردم بچشاند و این امر باعث‌ترمیم امید از دست رفته مردم است.
اکنون مدت‌هاست که مردم عدالت را سرابی دوردست می‌بینند، هرچند اقدامات جدی حجت‌الاسلام رئیسی در برخورد با دانه درشت‌ها و قضات فاسد، امید را به آن‌ها برگرداند اما مردم تاکنون ندیده‌اند که دولت‌مردان صدایشان را بشنوند یا دردهایشان را درک کنند. جمهوری اسلامی ایران اکنون در برهه‌ای از زمان قرارگرفته که می‌تواند با انجام کارهای به‌ظاهر کوچک اما سخت، گام‌های بزرگی بردارد و مسیر قطار کشور را که به سمت ناکجاآباد در حال حرکت است به سمت تعالی و توسعه تغییر دهد. لذا همکاری و هماهنگی بیش از پیش قوا نیاز است تا خلأهای موجود جامعه و کشور برطرف شود.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.