عدالت در راه استان‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29057
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰:۵۳ |
نگاهی به شانزدهمین سفر استانی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی؛

عدالت در راه استان‌ها

یک دهه از این سخنان رهبر معظم انقلاب می‌گذرد که ابتدای فروردین ۸۸ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: «مسئله اقتصاد کشور با تنبلی، بی‌حالی و کم‌انگیزگی حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد، مدیریت‌های جهادی باید بر مسائل اقتصادی کشور احاطه داشته باشند، تصمیم‌گیری کنند؛ کار جهادی. کار جهادی یعنی کاری که هم در آن تلاش هست، خستگی‌ناپذیری هست، هم اخلاص هست؛ [یعنی] انسان می‌فهمد که برای خودش، برای پر کردن کیسه خودش کار نمی‌کند، دارد برای مردم کار می‌کند، برای خدا کار می‌کند.»
عدالت در راه استان‌ها

گروه سیاسی
یک دهه از این سخنان رهبر معظم انقلاب می‌گذرد که ابتدای فروردین ۸۸ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: «مسئله اقتصاد کشور با تنبلی، بی‌حالی و کم‌انگیزگی حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد، مدیریت‌های جهادی باید بر مسائل اقتصادی کشور احاطه داشته باشند، تصمیم‌گیری کنند؛ کار جهادی. کار جهادی یعنی کاری که هم در آن تلاش هست، خستگی‌ناپذیری هست، هم اخلاص هست؛ [یعنی] انسان می‌فهمد که برای خودش، برای پر کردن کیسه خودش کار نمی‌کند، دارد برای مردم کار می‌کند، برای خدا کار می‌کند.»
غرب انتظاری
مع‌الأسف در این یک دهه نه تنها آن‌طور که باید مدیریت جهادی وجود نداشت بلکه این اواخر «غرب انتظاری» گره مشکلات داخلی را کورتر کرد و عده‌ای حزبی ابن‌الوقت تا توانستند به کوره ناامیدسازی مردم دمیدند و همچنان می‌دمند؛ فارغ از آنکه همین چند سال پیش با شعار فریبنده «امید» تمام صندلی‌های اجرایی و تقنینی کشور را تصاحب کردند و به قول یکی از تئوریسین‌های خودشان اگر چوب به اندازه آن‌ها اختیارات داشت حتما کاری انجام می‌داد؛ بماند که برخی تئوریسین‌های‌شان هم با واردات گندم کاسبی می‌کنند تا از خون کشاورزان سرمست زندگی اشرافی‌شان شوند.
 آغاز اسفندی
اسفند ۹۷ با روی کارآمدن آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، «کار جهادی» و «مدیریت انقلابی» معنی پیدا کرد و با شروع دیدارهای چهره به چهره با مردم استان‌های مختلف، فاصله‌گذاری مدیریتی مقلدان تفکر اشرافی در حال ریزش است.
این روند بار دیگر در اسفند ۹۸ با تغییر پارادایم حاکم بر مجلس و روی کارآمدن وکلای جدید سرعت یافت و همین چند روز پیش، سفر استانی محمدباقر قالیباف به استان مقاوم خوزستان جیغ بنفش طبقه مدعی  ناکارآمد و اعوان و  انصارشان را درآورد. اما مردم منتظر هستند با رهیافت جدید مدیریتی که در کشور آغاز شده است «فروردین شود اسفندهای ما». ان‌شاءالله.
 سفرشانزدهم
رئیس قوه قضائیه که همزمان با آغاز تحول در این قوه، سفرهای استانی را در دستور کار قرار داده است تا ضمن لمس مشکلات و نارسایی‌های موجود با اشراف و دقت بیشتری تصمیمات قوه‌ای را پیش ببرد، رو پنج‌شنبه ۲۰ شهریور در رأس یک هیئت عالی‌رتبه قضائی وارد استان چهارمحال و بختیاری شد. این شانزدهمین سفر استانی رئیس دستگاه قضاست که به منظور دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضائی و پیگیری میدانی مشکلات استان‌ها، انجام می‌شود.
  کارشکنی دولت
دولت مستقر که از انبوهی رسانه رنگارنگ و غالبا زرد بهره می‌برد و موضوعات را آن‌طور که مایل است – نه آن‌طور که هست – به اطلاع افکار عمومی می‌رساند (همچون چرایی استعفای وزیر وقت آموزش و پرورش) در حوزه لوایح قضائی آن‌گونه که باید اقدام نمی‌کند – بخوانید کارشکنی می‌کند – و در ارسال این لوایح به مجلس تعلل می‌کند. لایحه «صیانت، کرامت و تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» از جمله این لوایح است که علی‌رغم ارسال به دولت هنوز به مجلس ارسال نشده است.
 لایحه استخدامی
آیت الله رئیسی آن‌طور که میزان گزارش کرده است، در بخشی از سخنانش در جمع رؤسای واحدهای قضائی و مسئولان سازمان‌های تابعه قوه قضائیه در استان چهارمحال و بختیاری به لایحه جامع اداری و استخدامی قوه قضائیه که توسط این قوه به دولت ارائه شده اشاره کرده و گفت: «از دولت می‌خواهیم در ارائه این لایحه به مجلس تسریع داشته باشد چرا که در این لایحه جامع، مشکلات و راهکارهای مرتبط با مسائل اداری و استخدامی کارکنان دستگاه قضا به صورت کامل مدنظر قرار گرفته است.»
وی همچنین در این نشست بیان داشت: «اگر دشمن به دنبال این است که ببیند مردم ما نسبت به دین و ارزش‌هایشان تا چه اندازه پایبند هستند، بختیاری‌های غیور ما و همه اهالی این منطقه از جمله آن کسانی هستند که رفتار آن‌ها در همه این سال‌ها نشان می‌دهد مردم ما تا چه اندازه نسبت به باورها و ارزش‌های دینی و کرامت‌های انسانی حساس هستند.»
 وعده آبی
طبق گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر یک روزه به استان چهارمحال و بختیاری با کشاورزان و دامداران استان در محل استانداری در شهرکرد دیدار کرد و در همین دیدار گفت: «بر اساس گزارش‌های ارائه شده، ۶ میلیارد متر مکعب آب استان چهارمحال و بختیاری به سه میلیارد کاهش یافته که طبعا اثر منفی بر کشاورزی خواهد داشت و لازم است برای مصرف بهینه این میزان آب، یک نیازسنجی دقیق و برنامه ریزی اصولی داشت.» 
رئیس دستگاه قضا همچنین از کارشناسان حوزه آب و کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری خواست گزارشی جامع از مشکلات آبی استان و راهکارها و پیشنهادات‌شان برای برون رفت از وضع موجود به دستگاه قضائی ارائه دهند تا شخصا موضوع را از طریق دولت، وزارت نیرو و شورای‌عالی آب پیگیری کند.
 ابطال واگذاری کشتارگاه جونقاه
در همین دیدار یکی از اعضای شورای شهر فارسان با انتقاد از نحوه واگذاری کشتارگاه صنعتی شهر جونقان به بخش خصوصی گفت: «مجموعه‌ای که با هزینه کرد میلیاردها تومان از بودجه بیت‌المال در ۹۰ هکتار اراضی حاصلخیز تأسیس شده است و قرار بوده حدود
 ۸۰۰ جوان در آن مشغول به کار شوند، با سرمایه‌ای ۵۰۰ میلیارد تومانی به مبلغ ۱۶ میلیارد تومان از سوی دولت فروخته و به یک مجموعه زیان ده تبدیل شده است!»
آیت الله رئیسی در پاسخ به این سخنان از جدیت و قاطعیت دستگاه قضائی در پیگیری پرونده‌های مربوط به خصوصی‌سازی سخن گفت و با اشاره به نتایج حاصل از این پیگیری‌ها، اعلام کرد که «قرارداد واگذاری کشتارگاه فارسان به بخش خصوصی در سازمان بازرسی کل کشور بررسی و حکم ابطال آن صادر شده که در مرحله تأیید قرار دارد و ان‌شاءالله به دولت برمی گردد.»
 انتقاد تلویحی
البته رئیس دستگاه قضا در شورای استان نیز تلویحا از روند واگذاری‌ها انتقاد کرد و گفت: «اگر خصوصی‌سازی درست اجرا می‌شد تولید و اشتغال در کشور رونق می‌گرفت، باید الزامات خصوصی‌سازی از جمله بررسی اهلیت فردی که می‌خواهد مالکیت یک کارخانه و بنگاه دولتی را به دست آورد و میزان آورده آن فرد برای توسعه تولید مورد توجه قرار گیرد.»
 سهم انتخاباتی
مرداد سال قبل مشرق از بازداشت میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی خبر داد. او پیش‌تر رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در استان آذربایجان‌شرقی بود و از این جهت انتصاب او را به ریاست چنین سازمان مهمی، سهم انتخاباتی می‌نامند. ماجرای واگذاری نیشکر هفت‌تپه، هپکوی اراک، ماشین‌سازی تبریز، پالایشگاه کرمانشاه و … از جمله قصه‌ای پر غصه و تلخی  است که همچنان ادامه دارد.
 پل ارتباطی
رئیس دستگاه قضا در حاشیه جلسه شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری، با حضور در جمع خبرنگاران این استان، خبرنگاران را پل ارتباطی مردم و مسئولان توصیف کرد و از آنان خواست با صداقت سخنان مردم و مسئولان را منتقل کنند و علاوه بر نوشتن از دغدغه‌ها و مشکلات مردم یک منطقه ، روستا و شهر، باید نگاه‌های حاکمیتی به موضوعات مختلف داشته باشند.
 دستاوردهای سفر
رئیس دستگاه قضا در پایان سفر یک روزه به استان چهارمحال و بختیاری در شبکه استانی «جهان‌بین» حضور یافت و ضمن تشریح دستاوردهای این سفر به سؤالات پاسخ گفت. آیت‌الله رئیسی با اشاره به دستاوردهای شانزدهمین سفر استانی خود گفت: «در جلسه شورای‌عالی قضائی بررسی‌های ۱۵ گروه و نیازمندی‌های استان مطرح شد. نزدیک به هزار میلیارد ریال از منابع قوه قضائیه و منابع استانی را برای مشکلات پزشکی قانونی، زندان‌ها، شورای حل اختلاف و مسائل مرتبط به دادگستری اختصاص دادیم. البته مهم‌تر از اصل سفر پیگیری مصوبات است و نتیجه پیگیری‌ها را باید مردم احساس کنند. رسانه ملی و عموم رسانه‌ها مسائل مرتبط با قوه قضائیه و پیگیری‌هایی که داریم را خوب مطرح می‌کنند. رسانه‌ها، پل ارتباطی صادقی بین مردم و مسئولان باشید و توقع نداریم همیشه نظرات ما برای مردم مطرح شود.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.