طرح حمایت معیشتی مجلس یک‌قدم تا اجرا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30243
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : 06 مهر 1399 - 22:47 |
بارأی موافق 200 نماینده مجلس کلید‌خورد؛

طرح حمایت معیشتی مجلس یک‌قدم تا اجرا

نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه، ششم مهرماه با طرح تأمین کالاهای اساسی با 200 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 1 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
طرح حمایت معیشتی مجلس یک‌قدم تا اجرا

نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه، ششم مهرماه با طرح تأمین کالاهای اساسی با ۲۰۰ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
حمیدرضا حاجی بابایی به‌عنوان نماینده درخواست‌کنندگان بررسی اولویت‌دار این طرح گفت: با افزایش قیمت‌ها وضعیت معیشتی و به‌ویژه تأمین کالاهای اساسی اقشار مختلف کشور به‌ویژه قشر ضعیف را که از درآمد پایداری برخوردار نیستند با مشکل مواجه کرده است؛ حدود ۲۰۰ نماینده به یک‌فوریت طرح رأی دادند که بر اساس آن دولت را مکلف کنیم در این مقطع زمانی کالابرگ در اختیار مردم قرار دهد.
 وی با اشاره به تصویب طرح تأمین کالاهای اساسی در کمیسیون برنامه‌وبودجه ادامه داد: حدود یک ماه و نیم طرح مذکور بررسی شد و به دلیل اینکه نمایندگان طی دو هفته آینده به حوزه انتخابیه سفر می‌کنند، درخواست می‌کنیم فوریت این طرح بررسی و تصویب شود و بر اساس خواسته نمایندگان برای درخواست یک‌فوریت قرار بر این شد مصوبه کمیسیون برنامه‌وبودجه که بر اساس آن ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل بند (و) تبصره (۲) و تبصره (۱۴) برای کالاهای اساسی تخصیص دهیم و حدود ۶۰ میلیون نفر با استفاده کارت از طرح معیشت برخوردار می‌شوند.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حدود ۲۰تا ۲۱میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و حدود ۷ میلیون نفر از این افراد کسانی هستند که هیچ جایی رد پا ندارند و بر اساس این طرح قرار است به این افراد ماهانه ۱۲۰ هزار تومان و به خانواده ۵نفره ۶۰۰ هزار تومان کالا در اختیارشان قرار داده شود؛ کارت مذکور اعتباری بوده و پولی نیست و باید کالا دریافت شود.بدانید؛ ۴۰ میلیون نفر از مردم آمریکا توسط کارت‌هایی مشابه کارت‌های مذکور کالا دریافت می‌کنند. حاجی بابایی افزود: درواقع سبد کالا در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که ۲۰ میلیون نفر اول پول پرداخت نمی‌کنند اما ۴۰ میلیون نفر مابقی ۵۰ درصد پول را پرداخت می‌کنند و در این رابطه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مبلغ آن است و این طرح ادامه‌دار نیست بلکه از اول مهر تا آخر اسفندماه عملیاتی خواهد شد و درصورتی‌که وضعیت بهبود یابد، فسخ و درصورتی‌که وضعیت مطلوب نباشد تمدید خواهد شد. مصری عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی درباره تخریب‌هایی که علیه مجلس انجام می‌شود، گفت: به‌عنوان‌مثال در صورت تصویب «طرح حمایت معیشتی از مردم» حدود ۶۰ میلیون از مردم مبلغی را ماهانه به‌منظور خرید کالاهای اساسی دریافت می‌کنند و در صورت اجرای طرح  «اخذ مالیات از خانه‌های خالی» قیمت مسکن مناسب خواهد شد بنابراین می‌توان گفت؛ مجلس تلاش‌های خوبی را در راستای حل مشکلات مردم کرده است. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی افزود: دولت نیز باید در کنار مجلس عزم خود را جزم کند تا این طرح‌ها پس از تصویب به‌درستی اجراشده و مردم بتوانند پس از مدت‌ها تغییرات مثبت اقتصادی را تجربه کنند. در ادامه نمایندگان مجلس با ۲۰۰ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر با در اولویت قرار گرفتن طرح تأمین کالاهای اساسی موافقت کردند. روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به تدوین و بررسی طرح تأمین کالاهای اساسی در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی اقتصادی که مردم با مشکلات معیشتی مواجه هستند، تأمین نیازهای آن‌ها جزو ضروریات و اولویت کاری مجلس است. نمایندگان مجلس با این رویکرد طرحی را آماده کردند که با دولت نیز درباره آن صحبت‌هایی انجام شد تا مردم بتوانند از طریق کارت‌های الکترونیکی کالاهای ضروری خود را خریداری کنند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه نمایندگان در این طرح پیش‌بینی کردند که این کارت‌ها قابلیت دریافت نقدی نداشته باشد، تصریح کرد: دلیل این اقدام هم برای عدم تأثیرگذاری این یارانه در تورم بود، نمایندگان تلاش کردند، تا با تدوین این طرح اطمینان خاطری را به مردم برای تأمین آسان ملزومات زندگی‌شان بدهند و مسلما این کار می‌تواند، جامعه را به یک ثبات برساند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به اینکه در طرح تأمین کالاهای اساسی تلاش شده تا افراد نیازمند از قلم نیفتند، اظهار کرد: البته باید دولت در زمان شناسایی افراد، الگوریتمی را تعریف کند تا بر اساس آن افرادی که درآمد و یا هزینه‌هایشان مناسب نیست، مشمول این طرح شوند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پیش‌تر گفته بود که اجازه نخواهیم داد سبد غذایی اقشار کم‌درآمد کوچک شود. مسائل اقتصادی باید ریشه‌ای حل شوند ولی دغدغه اولیه زندگی مردم را به‌صورت موقت در قالب طرح حمایت معیشتی از مردم برطرف خواهیم کرد.
روح‌الله نجابت نیز در حساب کاربری توییتر خود نوشت: امروز طرح تأمین کالاهای اساسی با ۲۰۰ رأی مثبت نمایندگان در اولویت قرار گرفت تا روز سه‌شنبه در صحن بررسی شود.مجلس انقلابی بر عهدی که بسته ایستاده است تا یاور و پشتیبان مردم در شرایط دشوار اقتصادی این روزهای کشور باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای طرح حمایت معیشتی مجلس یک‌قدم تا اجرا بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.