صنایع دستی زمینه‌ساز اشتغال پایدار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3907
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۴۷ |
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با رسالت عنوان كرد:

صنایع دستی زمینه‌ساز اشتغال پایدار

هفته صنايع دستي از روز دوشنبه 20خردادماه جاري در كشور آغاز مي شود و ايران به عنوان يكي از تمدن هاي قديمي جهان در حوزه صنايع دستي، فرصت هاي بسيار خوبي را براي استفاده از اين صنعت بومي و ملي داراست.
صنایع دستی زمینه‌ساز اشتغال پایدار

هفته صنايع دستي از روز دوشنبه ۲۰خردادماه جاري در كشور آغاز مي شود و ايران به عنوان يكي از تمدن هاي قديمي جهان در حوزه صنايع دستي، فرصت هاي بسيار خوبي را براي استفاده از اين صنعت بومي و ملي داراست.
طي سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي تلاش هايزيادي براي حفظ هويت ملي و فرهنگي كشور صورت گرفت و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به عنوان متولي حفظ و صيانت از اين حوزه تلاش هاي زيادي را صورت داده تا غناي فرهنگي و ملي كشور محفوظ بماند.
انتخاب روز جهاني صنايع دستي به عنوان يكي از فرصت هاي مهم و طلايي براي معرفي خدمات و اقدامات صورت گرفته در اين حوزه به شمار مي رود تا بتوان داشته هاو ظرفيت هاي فرهنگي كشور را به مردم بيش از گذشته معرفي كرد.
براي آشنايي با حال و هواي حوزه صنايع دستي كشور گفت‌و‌گويي با خانم دكتر پويا محموديان معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ترتيب داده ايم تا از زبان وي در اين خصوص جويا شويم.
وي در ابتدا با اشاره به جايگاهي كه حوزه صنايع دستي در ايجاد فضاي كسب و كار در كشور دارد خاطر نشان كرد: باتوجه به شرايط اقتصادي كشور حوزه صنايع دستي يكي از پايدارترين و اثربخش ترين حوزه ها در بخش كسب و كار محسوب مي شود تا جوانان جوياي كار و نيز ساير علاقه مندان بتوانند از ظرفيت هاي موجود در اين صنعت در جهت اشتغالزايي استفاده نمايند.
محموديان ادامه داد: سال گذشته به منظور حمايت از توليدكنندگان و بازرگانان ايراني واردات صنايع دستي خارجي ممنوع شد تا بازار به سود صنعتگران داخلي فعاليت كرده و سامان يابد. در همين راستا و با حمايت هاي صورت گرفته، سال گذشته ۲۸۹ ميليون دلار صادرات محصولات صنايع دستي را داشته ايم كه نسبت به مدت مشابه سه درصد افزايش را نشان مي دهد و مي تواند خبر خوبي در جهت افزايش توليد و كسب و كارهاي مربوط به اين حوزه باشد.
معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري حضور پيوسته در بازارها ونمايشگاه هاي خارجي در جهت معرفي و فروش محصولات صنايع دستي را يكي ديگر از فعاليت هاي اين حوزه عنوان كرد و گفت: سال گذشته حضور موفقي در بازارهاي بين المللي داشتيم كه يكي از مهم‌ترين اين حضورها شركت در نمايشگاه فاين كرافت پاريس بود كه يكي از بزرگ‌ترين و مهم ترين نمايشگاه‌هاي جهاني است و باوجود تحريم ها و مشكلاتي كه كشور با آن دست و پنجه نرم مي كند هنرمندان ما موفق شدند آثار ارزشمند خود را در مقابل ديدگان ميليون‌ها علاقه مند به نمايش گذاشته و فرهنگ و تمدن ايراني را به آنها ارائه نمايند.
وي همچنين به ثبت دو شهر و يك روستاي ايراني ازسوي شوراي جهاني صنايع دستي اشاره كرد و گفت : براين اساس بعد از بررسي هاي انجام گرفته، شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهاني منبت، شهر ميبد از استان يزد به عنوان شهر جهاني زيلو و روستاي خراشاد از خراسان جنوبي به عنوان روستاي توبافي (حوله بافي) ثبت جهاني شدند كه اين مسئله افتخار بزرگي براي كشورمان محسوب مي شود.
محموديان در ادامه با اشاره به اينكه امسال سال رونق توليد نام گرفته و در كشور بيش از دو ميليون نفر در حوزه صنايع دستي مشغول فعاليت هستند و ۵۴ هزار شغل در اين زمينه وجود دارد تصريح كرد: نكته قابل تامل در اين موضع اشتغال بيش از ۷۵درصدي زنان در فعاليت هاي مربوط به حوزه صنايع دستي است كه نشان از توانمندي اين عزيزان و نيز اشتغال پايدار در اقصي نقاط كشور است كه بايد اين ظرفيت مهم به درستي حمايت و پاس داشته شود تا بتوان در زمينه توليد گام هاي اساسي و مهمي برداشت.
معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مردم را به خريد و استفاده از صنايع دستي تشويق كرد و با اشاره به اينكه قيمت هاي صنايع دستي باتوجه به تنوع و كيفيت براي استفاده تمامي آحاد مردم فراهم است ادامه داد: ايران سومين كشور جهان از لحاظ تنوع در توليد صنايع دستي است و با شرايط مطلوبي كه در توليد صنايع دستي در كشور وجود دارد مردم مي توانند در پوشش،‌تزئينات، لوازم مصرفي و ساير مواردي كه در جامعه وجود دارد از محصولات صنايع دستي استفاده كنند تا علاوه بر رونق اقتصادي براي فعالان و صنعتگران اين حوزه از اثرات مثبت فرهنگي استفاده از محصولات ايراني و بومي نيز بهره مند شوند.
وي سپس به روز ۲۰ خرداد، روز جهاني صنايع دستي در كشور اشاره كرد و با عنوان اينكه با تاييد شوراي اسلامي شهر تهران خيابان استاد نجات اللهي در اين روز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به روي وسايل نقليه بسته شده و مردم مي توانند از اين فرصت براي بازديد از فروشگاه‌هاي صنايع دستي و برنامه هاييكه براي گراميداشت اين روز پيش بيني شده استفاده كنند گفت: بايد از اين فرصت براي نمايش توان صنعتگران و هنرمندان ايراني در حوزه صنايع دستي به مردم استفاده كنيم و من از مردم دعوتمي كنم با حضور در اين محل از برنامه هاي پيش بيني شده استفاده نمايند تا حال و هواي خودمان و شهرمان خوب شود. ضمن اينكه با هماهنگي صورت گرفته با شوراي سياستگذاري ائمه جمعه سراسر كشور قرار است تا از تريبون نماز جمعه توسط ائمه جمعه و نيز مديران مربوطه در خصوص ظرفيت هاي صنايع دستي در كشور براي مردم مطالبي عنوان شود.
محموديان سپس به قابليت هاي رسانه ها براي معرفي ظرفيت هاي صنايع دستي كشور براي معرفي بيشتر به مردم اشاره كرد و گفت : خوشبختانه مردم ما مردمي فرهنگ دوست و علاقه مند به هنر و اصالت ايراني هستند و اگر رسانه هاي كشور با اطلاع رساني و معرفي اين ظرفيت تلاش مضاعفي داشته باشند شاهد دستاوردهاي بسيار خوبي در جهت رونق توليد و بهبود فضاي كسب و كار كشور خواهيم داشت. ضمن اينكه ايرانيان خارج از كشور هم به عنوان سفيران فرهنگي كشور مي توانند
از ظرفيت معرفي محصولات ايراني براي ارزآوري براي كشور استفاده كرده و فارغ از مسائل سياسي زمينه را براي بهبود اقتصادي فعالان اين حوزه فراهم نمايند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.