شکست سنگین اردوغان در سوریه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17495
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳ |
ترکیه همچنان از تروریست‌ها در ادلب حمایت می کند؛

شکست سنگین اردوغان در سوریه

حمایت ترکیه از تکفیری‌ها  و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه ادامه دارد.
شکست سنگین اردوغان در سوریه
‌|  گروه بين‌الملل‌|  
حمایت ترکیه از تکفیری‌ها  و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه ادامه دارد.
 «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد مجدد از اظهارات تند مقامات ترکیه درباره ادلب، حمله به مواضع ارتش سوریه را نقض توافق سوچی دانست.به نوشته خبرگزاری «تاس»، زاخارووا طی نشست خبری صراحتا گفت حمایت ترکیه از شبه‌نظامیان و عناصر مسلح در ادلب و حمله به مواضع ارتش سوریه در ادلب نقض توافق آنکارا و مسکو است.
وی درباره حملات اخیر تروریست‌ها به ارتش سوریه در ادلب توضیح داد:‌ «در روز بیستم فوریه مرکز آشتی روسیه در سوریه گزارش داد یگان‌های تروریستی حملات متعدد گسترده‌ای با استفاده از تعداد زیادی خودروی زرهی به مواضع ارتش سوریه در منطقه کاهش تنش ادلب انجام داند.»
بر این اساس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به نقش ترکیه در این حملات نیز اشاره کرده و اظهار داشت: «همزمان، اقدامات عناصر مسلح مورد حمایت آتش توپخانه‌ای نیروهای ترکیه‌ای نیز قرار گرفت که به تروریست‌ها کمک کرد [خطوط] دفاعی ارتش سوریه را بشکنند.»
زاخارووا همچنین درباره پاسخ مسکو به این حملات و حمایت از ارتش سوریه نیز گفت که نیروهای هوافضای روسیه برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه، حملاتی را علیه تروریست‌ها انجام دادند که ارتش سوریه را قادر ساخت حملات را دفع کند.
وی با انتقاد از تنش‌زایی ترکیه در موضوع ادلب، افزود: «ما نگرانی شدید خود را از حمایت نیروهای ترکیه‌ای از عناصر مسلح اعلام می‌کنیم. این حادثه نشان‌دهنده نقض توافق روسیه-ترکیه در تمیز دادن معارضان مسلح از تروریست‌ها و ایجاد یک منطقه عاری از سلاح و همچنین [کاهش] خطر تحریک بیشتر درگیری در این بخش از سرزمین سوریه است.»
بعد از گذشت یک ماه از موفقیت‌های ارتش سوریه در استان‌های حلب و ادلب که منجر به آزادسازی بیش از ۷۰۰ کیلومتر مربع شد، ترکیه به عنوان کشوری که از امضاکنندگان توافقات آستانه و سوچی در مورد سوریه بوده و حامی معارضان و گروه‌های مسلح به شمار می‌رود، برای جبران انتقاد از عدم حمایت‌های خود از معارضان به اصطلاح میانه رو، در محور «نَیرب» (۳۰ کیلومتری مرکز استان ادلب) دست به عملیاتی علیه ارتش سوریه زده است.
این عملیات با گروه‌های تروریستی مسلح مانند جبهه النصره که تحت عنوان هیئت تحریر الشام
 فعالیت می‌کند، در این محور صورت می‌گیرد و ارتش سوریه بنا بر آخرین گزارش‌ها موفق شده حملات مشترک نظامیان ترکیه و گروه‌های تروریستی را دفع کند.
رسانه‌های سوریه از کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از عناصر مسلح و تروریستی در جبهه «نیرب» استان ادلب خبر دادند.خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از خبرنگار اعزامی خود به این جبهه شامگاه پنج‌شنبه گزارش داد که یگان‌های ارتش سوریه موفق شده‌اند، هجوم سنگین گروه‌های تروریستی را که با حمایت و کمک ترکیه قصد اشغال این شهرک را داشتند، دفع کنند.
خبرنگار سانا گفت که به رغم شکست حملات تروریست‌ها به نیرب، رسانه‌های متعلق به آن‌ها به همراه رسانه‌های ترکیه در حال پمپاژ اخبار دروغین و تحریف واقعیت میدانی هستند تا از این طریق بر شکست سنگین، کشته و زخمی شدن نیروهای خود سرپوش بگذارند.بر اساس این گزارش، تعداد زیادی از تجهیزات نظامی متعلق به تروریست‌ها از جمله خودورهای زرهی، تانک و نفربر منهدم شده است.
همزمان نیز شبکه الاخباریه سوریه که پیشروی‌های ارتش این کشور در ادلب را زنده پوشش می‌دهد، به نقل از خبرنگار نظامی خود گزارش داد که تلاش تروریست‌ها برای نفوذ به شهرک نیرب شکست خورده است.
خبرنگار سوری در باره نحوه آغاز حملات امروز تروریست‌ها و ارتش ترکیه این‌گونه گفت: «حمله  در محور نیرب ادلب آغاز شد و شمار زیادی از تروریست‌ها در این حمله مشارکت داشتند.»
به گفته او، بیش از ۲۵۰ تروریست به همراه چند سرباز ترکیه حین پاتک ارتش سوریه در اطراف نیرب کشته شده‌اند. خبرنگار الاخباریه می‌گوید بعد از دفع حمله اول، عناصر تروریست‌ها دو بار دیگر به این شهرک یورش بردند که با مقاومت ارتش سوریه این حمله نیز ناکام ماند و نزدیک به هفتاد تن از مهاجمان تروریست کشته شده‌اند.
مرکز دیدبان حقوق بشر سوریه (وابسته به معارضان و مستقر در لندن) نیز گزارش داد که از شدت درگیری‌ها در محور نیرب کاشته شده و گروه‌های تروریستی و نیروهای ترکیه بعد از درگیری‌های شدید از نیرب عقب‌ نشسته‌ و در اطراف آن مستقر شده‌اند.
شهرک نیرب دو هفته پیش در جریان پیشروی‌های ارتش سوریه در ریف استان ادلب آزاد شد و عناصر تروریستی مانند هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق که شاخه سوری القاعده است) مجبور به عقب‌نشینی از این شهرک شدند.
اهمیت این شهرک در نزدیکی به شهر ادلب (مرکز استان ادلب) است و این شهرک چیزی کمتر از ۱۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد و
 به لحاظ موقعیت جغرافیایی، برای عزیمت ارتش سوریه جهت آزادسازی آن حائز اهمیت است و حملات امروز گروه‌های تروریست به کمک ارتش ترکیه، به همین دلیل صورت گرفت و نیرب به عنوان دروازه‌ای برای ورود به شهر ادلب به شمار می‌رود؛ شهری که سال ۲۰۱۵ بعد از پنج روز حملات پی در پی معارضان مسلح سقوط کرد و ارتش سوریه مجبور به عقب‌نشینی از آن شد.
خبر دیگراینکه «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پنج شنبه شب در مصاحبه با شبکه CNN ترک گفت که ترکیه و روسیه ممکن است دوباره گشت زنی مشترک در مناطق کاهش تنش در ادلب را آغاز کنند. براساس گزارش خبرگزاری تاس، وی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌ها از احتمال آغاز دوباره این گشت‌زنی‌ها افزود: «همه اینها ممکن است انجام شود. مهم‌ترین چیز این است که توافق سوچی رعایت شود. نظامیان ما در ادلب مذاکرات خوبی دارند و تماس‌ها با روسیه بر سر ادلب ادامه خواهد یافت.»
وزیر دفاع ترکیه متذکر شد، «صحبت‌ها درباره استفاده از حریم هوایی ادلب ادامه دارد. اگر روسیه مانع ایجاد نکند مشکلات احتمالی رفع خواهد شد. هدف نهایی ما ایجاد یک رژیم آتش بس است.»
نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.