شکست تسلیحاتی آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 9360
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل تاریخ انتشار : ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱:۱۱ |
بررسی جنگ یمن و عربستان در گفت‌و‌گوی «رسالت» با صاحب‌نظران؛

شکست تسلیحاتی آمریکا

حمله پهپادي يمن به تأسيسات نفتي عربستان شکست بسيار سختي براي آمريکا و ائتلاف عربستان تلقي مي‌شود. جنگ عربستان يا همان آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان عليه يمن طي چهار سال به شکل ظالمانه‌اي اتفاق افتاد چرا‌که مي‌توان گفت جامعه بين‌الملل نسبت به اين جنگ سکوت اختيار کرده و هيچ اقدامي براي حمايت از يمن انجام ندادند.
شکست تسلیحاتی آمریکا

|راضيه فراهاني|
حمله پهپادي يمن به تأسيسات نفتي عربستان شکست بسيار سختي براي آمريکا و ائتلاف عربستان تلقي مي‌شود. جنگ عربستان يا همان آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان عليه يمن طي چهار سال به شکل ظالمانه‌اي اتفاق افتاد چرا‌که مي‌توان گفت جامعه بين‌الملل نسبت به اين جنگ سکوت اختيار کرده و هيچ اقدامي براي حمايت از يمن انجام ندادند. طي اين مدت انصارالله يمن با استفاده از تجارب به سراغ توليد پهپادهاي نقطه زن رفته و توانست قدرت خود را به عربستان و غربي‌ها نشان دهد. حمله اخير انصارالله به آرامکو را بايد يک پيروزي سياسي و نظامي دانست چراکه شرکت آرامکو داراي ۵۰درصد از سهام آمريکايي و ۵۰درصد سهام عربستاني است و جمهوري‌خواهان آمريکا از بيشترين سهامداران آن به‌حساب مي‌آيند. 
محمد البخيتي عضو دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن هدف از عمليات اخير پهپادي انصارالله به تأسيسات نفتي «آرامکو» را وادار کردن عربستان براي پايان دادن به جنگ دانست و گفت: «وقتي عربستان تجاوزگري خود را متوقف و به محاصره خود عليه يمن پايان دهد، اين عمليات به‌طور خودکار متوقف خواهد شد.» او بر ادامه عمليات پهپادي به مراکز حساس و حياتي عربستان تأکيد کرد و افزود: «اين حملات توسعه خواهد يافت و تأسيسات حياتي‌تر و حساس‌تر از تأسيسات نفتي را هدف قرار خواهد داد.» همچنين روز گذشته ارتش يمن در هشدار جديدي به عربستان گفت: «شرکت‌هاي خارجي تأسيسات نفتي عربستان سعودي در ابقيق را ترک کنند.» 
ضربه يمن به آرامکو باعث شکست سختي براي آمريکا است اما گويي حاضر به پذيرش اين موضوع نيستند و مقامات آمريکايي به جهت حفظ آبروي خود به دنبال فرافکني و درصدد اتهام‌زني به ايران هستند.
مايک پمپئو وزير امور خارجه ايالات‌متحده يک‌شنبه‌شب با تکرار ادعاهاي بي‌اساس ضد جمهوري اسلامي ايران مطرح کرد: «تهران پشت عمليات پهپادي مقاومت يمن عليه تأسيسات نفتي عربستان سعودي بوده است.» او در صفحه شخصي توئيتر خود نوشت: «تهران در پس حدود يک‌صد حمله‌اي است که تاکنون عليه عربستان سعودي انجام‌شده و اين در حالي است که روحاني و ظريف تظاهر مي‌کنند به ديپلماسي متوسل هستند.» همچنين دونالد ترامپ روز گذشته در توئيتي جانبدارانه، مدعي آمادگي براي واکنش به حملات آرامکو شد اما هرگونه اقدامي را به موضع‎گيري نهايي رياض منوط کرد. 
عباس موسوي سخنگوي وزارت خارجه در واکنش به ادعاهاي بي‌اساس مقامات آمريکايي گفت: «ما از اتهامات مطرح‌شده که مي‌گويند ايران در پشت حمله به تأسيسات آرامکو است غافلگير نشديم. پنج سال است يمن درگير جنگ بوده و ايران به‌صراحت اعلام کرده از مردم يمن و حقوق آنها حمايت مي‌کند و اينکه اين اقدامات را به ايران نسبت بدهند در راستاي دروغ حداکثري است.» او خاطرنشان کرد: «اتهامات عليه ايران بخشي از سياست دوشيدن کشورهاي عربي منطقه است.»
کارشناسان در اين باره معتقدند، آمريکا در جنگ ميان يمن و  عربستان، حمله اخير پهپادي يمن به مراکز نفتي سعودي در بقيق هرچند نخستين ضربات نفتي به سعودي‌ها توسط يمني‌ها طي ماه‌هاي اخير نبوده اما سهمگين‌ترين و دردناک‌ترين آنها بوده است. سطح اين حملات از نظر پيچيدگي و ميزان خسارت‌هاي عميق مادي نشان‌دهنده آن است که يمني‌ها وارد مرحله بسيار جدي از موازنه قوا با دشمن سعودي شده‌اند و ادامه و اختيار جنگ به تنهايي با رياض نيست.»
* سخنان ابهام‌انگيز ترامپ نشان‌دهنده ضعف او است
جعفر قنادباشي کارشناس مسائل خاورميانه دراين‌باره به «رسالت» گفت: «عمليات پهپادي اخير يمن به‌صورت آشکاري اثبات کرد که هيچ نقطه از عربستان امن نيست و جنبش انصارالله مي‌تواند هر نقطه از کشور را مورد هدف قرار دهد؛ به‌عبارت‌ديگر بايد گفت اين اتفاق به معناي ناتواني مجموعه سامانه‌هاي نظامي و دفاعي عربستان است.»
او افزود: «عربستان ثابت کرد که توانايي حفاظت از کشورش را ندارد، اگرچه اين کشور تاکنون اعتراف به شکست نکرده اما از ديدگاه کارشناسان نظامي طي چهارسال گذشته شکست‌خورده تلقي شده است و جنبش انصارالله نيز به مردم يمن اثبات کردند که در جنگ با عربستان حرف اول را مي‌زنند.»
اين کارشناس مسائل خاورميانه گفت: «اين نبرد موقعيت يمن را بسيار مستحکم مي‌کند و به همان اندازه عربستان را در موقعيت ضعيفي قرار داده است. جنگ ميان اين دو کشور حتي منافع آمريکا را نيز به خطر انداخته و از اکنون تسليحات آمريکايي هيچ بازار فروشي نخواهد داشت چراکه ناکارآمدي تسليحات نظامي آمريکا در عربستان اثبات شده است. در ادامه کمپاني‌هاي بزرگ تسليحاتي در کنار کمپاني‌هاي بزرگ نفتي از متضررين اصلي اين جنگ محسوب مي‌شوند.»
قنادباشي با اشاره به ادعاي اخير ترامپ مبني بر اينکه مقصر حمله به آرامکو را مي‌شناسد، گفت:«بايد توجه داشت که در اصل نگاه‌ها به واکنش ترامپ به اين جنگ دوخته‌شده است. ترامپ بارها عنوان کرده حافظ امنيت عربستان است و با اين سخنان تنها قدرت ارتش آمريکا را به رخ جهانيان کشيد، بنابراين ناگزير به پاسخ است. پاسخ ترامپ درباره اين حملات با ابهام و ايهام همراه بوده که نشان‌دهنده ضعف او است. اگر او، فردي قدرتمند باشد نبايد با ايهام و اشاره سخن بگويد بنابراين اين ايهام تنها پوششي براي پاسخ به انتظاراتي است که براي موضع‌گيري او وجود دارد. ترامپ قصد دارد تا با اين‌گونه پاسخ‌ها مخالفينش در آمريکا را قانع کند.»
* آمريکا در اين جنگ نقش منافقانه‌اي بازي مي‌کند 
همچنين حسين رويوران کارشناس مسائل خاورميانه دراين‌باره به «رسالت»‌ گفت: «عربستان چهار سال و نيم با استفاده از تمام امکانات نظامي جنگي عليه يمن آغاز کرده است. با توجه به اين‌که عربستان سعودي داراي توانايي اقتصادي بالايي بوده يمني‌ها تصميم گرفتند تا نقطه اقتصادي آن را مورد هدف قرار دهند. عبدالملک الحوثي رهبر انصارالله نيز اخيرا مطرح کرده بود بايد به شاهرگ عربستان ضربه زنيم و آن محلي است که درآمدهاي عربستان را تأمين مي‌کند که باعث استمرار اين جنگ ويرانگر شده است؛ به همين جهت يمن در ابتدا به ميدان نفتي «شيبه» و سپس به دو حوزه نفتي در شرق عربستان حمله کرد.»
او ادامه داد: «اين اقدام ازنظر نظامي يک نوع اقدام دفاعي است، يعني از بين بردن امکانات اقتصادي اقدامي هوشمند جهت پايان دادن جنگ است. انصارالله با هوشمندي بسيار اين جنگ را مديريت مي‌کند و عربستان را به‌شدت تحت‌فشار قرار داده است.»
اين کارشناس مناطق خاورميانه تصريح کرد: « اين جنگ متأسفانه تنها جنگ عربستان نيست چراکه بسياري از کشورهاي غربي به جهت درآمدهاي فروش تسليحات از آن حمايت مي‌کنند. در همين راستا آمريکا نيز مشارکت مستقيمي در اين جنگ دارد. تمام سوخت‌گيري‌هاي هوايي هواپيماهاي سعودي از سوي ارتش آمريکا تأمين مي‌شود. انگليس، فرانسه، آلمان و بسياري از کشورهاي غربي ديگر نيز متأسفانه در اين جنگ درگير هستند به همين جهت انصارالله در حال حاضر سعي دارد تا عربستان را مجبور به اتمام جنگ کند.»
او تأکيد کرد: «اين جنگ براي آمريکا بسيار حيثيتي است چراکه اگر عربستان ناچار به پايان جنگ شود، سلاح پيشرفته آمريکا به‌شدت به چالش کشيده مي‌شود يعني عربستان سعودي با برپايي اين جنگ تنها آوازه سلاح‌هاي ضدهوايي و بسياري از سلاح‌هاي ديگر آمريکا را به چالش کشيده است.»رويوران ادامه داد: «آمريکا به اين نتيجه رسيده است که بايد اين جنگ به پايان رسد چراکه از دوهفته پيش با نيروهاي انصارالله يمن وارد گفت‌وگو شده اما آنها حاضر به ارائه امتياز به او نشده‌اند و مطرح کرده‌اند تا زماني که جنگ ادامه داشته باشد هيچ‌گونه آتش‌بسي را نمي‌پذيريم. به همين جهت حمله يمن به عربستان باعث تحولات سياسي و نظامي شده است»
او با اشاره به اين‌که آمريکا در حال بازي کردن نقشي منافقانه در اين جنگ است، گفت: «اين کشور از سويي با نيروهاي انصارالله يمن وارد گفت‌وگو شده و از سوي ديگر سعي در حمايت از نظام سعودي دارد همچنين مدعي دست داشتن ايران در اين جنگ‌ها مي‌شود. اين‌گونه مسائل نشان‌دهنده نقش منافقانه‌اي است که آمريکا در اين ميان بازي مي‌کند اما به‌هرحال بايد توجه داشت که اين جنگ آمريکا و عربستان را تحت‌فشار قرار داده است.»
*ادامه جنگ در اختيار رياض نيست
سيد رضا قزويني غرابي کارشناس مسائل منطقه نيز در اين زمينه به «رسالت» گفت: «حمله اخير پهپادي يمن به مراکز نفتي سعودي در بقيق هرچند نخستين ضربات نفتي به سعودي‌ها توسط يمني‌ها طي ماه‌هاي اخير نبوده اما سهمگين‌ترين و دردناک‌ترين آنها بوده است. سطح اين حملات ازنظر پيچيدگي و ميزان خسارت‌هاي عميق مادي نشان‌دهنده آن است که يمني‌ها وارد مرحله بسيار جدي از موازنه قوا با دشمن سعودي شده‌اند و ادامه و اختيار جنگ به‌تنهايي با رياض نيست.»
او ادامه داد: «سعودي‌ها به دو نکته اساسي پي برده‌اند، هرچند بعيد به نظر مي‌رسد فهم اين نکات آنها را بر سر عقل بياورد. نخست اينکه عربستان در عرصه جنگ يمن تنها مانده و يمني‌ها زمام امور را تا حدي که به زيربناهاي حياتي‌شان ضربه بزند در دست گرفته‌اند، همچنين ايالات‌متحده اراده‌اي براي ورود به جنگ يمن حتي ضربه مستقيم به ايران ندارد و همين مسائل موجب فشار شديد رواني بر سعودي‌ها شده است.»
اين کارشناس مسائل منطقه افزود: « عربستان در تلاش است تا براي کاهش آبروريزي ناشي از هدف قرار گرفتن مراکز نفتي توسط يک کشور فقير در حال جنگ، با فرافکني ايران را متهم به انجام اين حملات کند،علاوه بر اينکه با اين تحولات آنها اکنون چاره‌اي جز تأمل جدي براي خروج آبرومندانه از جنگ (آبرويي که ديگر قابل حفظ نيست) ندارند.»
او افزود: «نکته‌اي که نبايد فراموش کرد اين است، حملات عليه آرامکو يک تاريخ تحول در عرصه سياسي و نظامي منطقه نيز به شمار خواهد رفت، از اين حيث که هر بازيگري به دنبال ماجراجويي باشد پيش از هر اقدامي، توانايي نظامي طرف مقابل را به‌طور دقيق لحاظ خواهد کرد به‌گونه‌اي که اقدام به جنگ‌ها يا ايجاد تنش‌هاي مستقيم نظامي را دشوار خواهد کرد. سعودي‌ها بدون توجه به اين مسئله و با درکي غير صحيح از توان نظامي جبهه مقابل وارد جنگ شدند.»
غرابي تصريح کرد: «هدف قرار گرفتن پهپاد آمريکايي توسط ايران، سقوط پهپادهاي آمريکايي در لبنان، هدف قرار گرفتن کشتي نظامي اسرائيل توسط حزب‌الله و حملات پهپادي نيروهاي مسلح يمن به مراکز نفت سعودي ازجمله مواردي است که به‌طورقطع باعث حسابگري دشمنان محور مقاومت پيش از هر حرکتي خواهد شد.»
او با اشاره به ادعاهاي اخير مقامات آمريکايي مبني بر دست داشتن ايران در جنگ يمن و عربستان افزود: «برخي در تلاش هستند تا نشان دهند به دليل حمايت ايران از دولت نجات در صنعا و همچنين انصارالله، هر رويدادي که توسط اين گروه يا ديگر مجموعه‌هاي متعلق به محور مقاومت در منطقه عليه آمريکا يا اسرائيل رخ مي‌دهد، با هدايت و مديريت تهران انجام مي‌شود.»
اين کارشناس مسائل منطقه گفت: «هرچند تمامي اضلاع محور مقاومت حامي يکديگر هستند اما تک‌تک اين اضلاع در کشورهايي هستند که استعمارگر يا متجاوزان نيز در آنجا حضور دارند و اين گروه‌ها براي نجات ملت و استقلال کشورشان راهي جز مقاومت و برخورد نمي‌بينند بنابراين صرف اتحاد در هدف، دليلي بر مديريت اقدامات آنها توسط يک کشور نيست.»
او ادامه داد: «جنگ‌طلبان آمريکايي‌اي که طي سال‌هاي اخير با همراهي اسرائيل و برخي کشورهاي عربي ازجمله سعودي و امارات، مواضع و اقدامات ضد ايراني اتخاذ کرده بودند از هر فرصتي براي ايجاد فشار بر تهران استفاده مي‌کنند. اين جنگ‌طلبان ازجمله وزير امور خارجه آمريکا که در حملات اخير يمن نيز مواضع تندي عليه ايران اتخاذ کرد در حقيقت تلاشي براي محدود کردن ايران در هرگونه مذاکرات بعدي با طرف‌هاي غربي است. علاوه بر اينکه تندرو‌ها در کاخ سفيد تلاش مي‌کنند تا با اثرگذاري بر رئيس‌جمهور آمريکا و همراهي چند کشور منطقه، دست به اقدامات نظامي عليه ايران زنند وازديد آنها حملات پهپادي اخير نيز يک فرصت براي اين موضوع است.»
غرابي افزود: «اکنون اهميت ندارد که اين پهپادها از کجا حرکت کرده‌ يا عبور کرده‌اند، مسئله اين است که توازن قوا در منطقه و در جنگ يمن دگرگون و اقتصاد جهان براثر اين موضوع دچار چالش جدي شده است و ادامه جنگ در يمن، وضعيت اين اقتصاد را براي همگان سخت خواهد کرد.»

«رسالت» تأثیر حمله یمن  به تأسیسات عربستان بر بازار نفت را  بررسی می‌کند
طلای سیاه به تلاطم افتاد

| حانيه مسجودي |
چاه مکن بهر کسي اول خودت دوم کسي؛ چهار سالي است عربستان جنگي نابرابر را با يمن آغاز کرده است، اما اين روزها صحبت از حملات سنگين يمن به تأسيسات و پالايشگاه نفتي عربستان سعودي است، در ساعت ابتدايي بامداد شنبه ۱۴ سپتامبر‌(۲۳ شهريور) انفجار مهيبي در تأسيسات «بقيق» و «خريص» متعلق به شرکت نفت دولتي «آرامکو» در شرق عربستان رخ داد.
بنابر اعلام رسانه‌هاي عربستان از ساعت ۴ صبح به وقت محلي تيم امنيتي شرکت آرامکو تلاش خود براي مهار آتش‌سوزي در هر دو محل حادثه ديده را آغاز نمود، بعد از آن سخنگوي جنبش انصارالله يمن اعلام کرد که با ۱۰ پهپاد اين حملات را انجام داده‌اند.
حملات يمن؛ کاهش و وقفه در صادرات نفت عربستان
با شروع به کار بازار جهاني بعد از تعطيلات و پس از حملات يمن به تأسيسات نفتي عربستان، قيمت نفت خام و نفت برنت سير صعودي داشت، نفت خام(WTI)  در شروع کار ۶۲/۷۷ دلار و نفت برنت به ۷۱.۵۵ دلار رسيد.
اما نرخ فعلي نفت خام ۵۹/۸۸ دلار که درصد۹/۲۷ نسبت به روز گذشته و نفت برنت ۶۶/۶۶ دلار که درصد۱۰/۸۳ نسبت به روز گذشته افزايش داشته ا‌ند. اين ارقام نشانگر تأثير يک باره حملات به عربستان است اما کاهش دوباره آن‌ها شبهات ديگري در پي دارد.
وزير نفت عربستان نيز تأييد کرد كه حملات پهپادي روز شنبه (۱۴ سپتامبر) موجب توقف توليد ۵ ميليون ۷۰۰  هزار بشکه در روز شده است. هر چند عبدالعزير بن سلمان گفته اين کشور قادر خواهد بود بخشي از کسري توليد را از محل ذخاير نفتي خود تأمين کند. اما طبق گزارش رويترز عربستان «هفته‌ها» تا رسيدن به ميزان کامل ظرفيت صادرات نفت در پي اين حملات فاصله دارد.
عربستان روزانه حدود ۱۰ ميليون بشکه نفت روانه بازار انرژي جهان مي‌کند که نزديک به ۱۰ درصد بازار نفت است. در اين ميان برخي رسانه‌هاي آمريکايي گزارش کردند حملات پهپادي سنگين به تأسيسات بزرگ نفتي عربستان به نيمي از توليد روزانه اين کشور آسيب وارد کرده است؛ يعني ۵ ميليون بشکه در روز که معادل ۵ درصد از کل نفت عرضه شده به بازارهاي جهان در روز است.
به همين منظور «رسالت» با دو تن از صاحب نظران در اين عرصه به گفت‌وگو پرداخت.
*حملات يمن به تأسيسات عربستان بر بازار جهاني تأثير گذاشته است
محمدعلي خطيبي، نماينده سابق ايران در اوپک در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به از بين رفتن سوپاپ اطمينان غربي‌ها، مي‌گويد: «بازار فعلي نفت نمي‌تواند کمبود ۵ ميليون بشکه نفت عربستان را تحمل كند و بي‌تفاوت باشد زيرا اين يک رويداد بزرگ براي بازار است، حتي گاهي ديده شده که بازار نفت به کمبود يک ميليون بشکه نيز عکس‌العمل نشان داده‌است، بنابراين کم شدن توليد نفت کشوري مانند عربستان که سوپاپ اطمينان غرب است مي‌تواند تضمين توليد نفت مازاد نياز غرب را دچار بحران کند.»
او افزود: «غرب پيش‌ازاين همواره از عربستان به‌عنوان سوپاپ اطمينان استفاده مي‌کرد تا هرزمان و هر مکان که درزمينه توليد نفت به مشکل خورد کمبود بازار جبران شود، عربستان در مشکلاتي که براي صادرات ايران، عراق و ليبي و کشورهاي ديگر به وجود مي‌آمد خلأ نفت کشورها را جبران مي‌کرد، حال اما سوپاپ اطمينان دچار مشکل شده است.» 
خطيبي با تأکيد براين‌که جز ايران کشور ديگري توانايي جبران خلأ نفتي را ندارد، ادامه داد: « هيچ کشور ديگري توانايي جبران خلأ ايجاد شده را ندارد، عربستاني که همواره خلأ نفتي بازار را با ظرفيت مازاد خود تأمين مي‌کرده به مشکل خورده است، بنابراين اين مشکل جدي است و بازار نفت در همين روزها واکنش نشان مي‌دهد و امروز و فردا مي‌توانيم آثار اين حادثه و صدمات به صنعت نفت عربستان را ببينيم.»
نماينده سابق ايران در اوپک تصريح کرد: «اما  براي تحليل دقيق از تأثير اين حادثه بر بازار جهاني بايد ديد صدمات به وجود آمده چقدر است، اگر صنعت نفت عربستان در قسمت‌هاي پالايش يا انتقال دچار مشکل شده باشد مي‌توان تعميرات آنها را سريع انجام داد و طي چند هفته خط لوله يا پالايشگاه را تعمير کرد زيرا اشکال در قسمت‌هاي انتقال و پالايش نمي‌تواند به‌صورت اساسي در توليد، مشکل يا وقفه ايجاد کند.»
او با بيان اين که اگر آسيب‌هاي وارده به خط توليد و تهيه نفت باشد تعمير آنها زمانبر است،‌ گفت: «در جنگ تحميلي نيز دشمنان خطوط لوله‌هاي نفتي ما را مورد هدف قراردادند اما شرکت نفت مدام آنها را تعمير مي‌کرد و زود راه‌اندازي مي‌شد اما برخي تأسيسات صنعت اگر آسيب ببيند زمان تعميراتشان طولاني‌تر خواهد بود. اگر آسيب وارده به قسمت چاه‌هاي توليدي نفت باشد تعمير و بازسازي آن زمان بيشتري مي‌برد، به همين دليل بايد باتوجه به خسارت واردشده به تأسيسات و زمان بازسازي بر ميزان تأثير اين حادثه بر بازار نفت نظر داد.»
خطيبي تداوم حملات يمن‌ را در تأثير بر بازار جهاني بسيار مؤثر خواند و افزود: «نکته مهم ديگر تداوم اين حملات است؛ اگر يمني‌ها به حملات خود ادامه دهند حتي مي‌توانند درروند بازسازي‌ها نيز اخلال ايجاد کنند و مانع تعمير شوند، اکنون يمني‌ها بسيار راحت مي‌توانند صنعت نفت عربستان را زمين‌گير کنند، اما اگر به حملات خود ادامه ندهند سعودي‌ها دوباره صدمات وارده را تعمير مي‌کنند و مشکل خاصي پيش نخواهد آمد.»
نماينده سابق ايران در اوپک ادامه داد:«اگر اکنون در بازار نيازي به نفت ايران باشد کشورهاي مصرف‌کننده تعارف نخواهند کرد و براي خريد راهي پيدا و دوباره نفت ايران را وارد بازار مي‌کنند، بايد ديد آيا وقفه‌اي که در صادرات نفت عربستان به ميزان ۵ ميليون بشکه در روز به وجود آمده جدي و واقعي است يا خير،‌ اکنون تنها پتانسيل قوي در حوزه نفت و کشوري که بالقوه است اما بالفعل نيست ايران است و غير از ايران هيچ کشور ديگري توان افزايش توليد را ندارد.»
*بايد ديد آيا هدف يمن براي کاهش يا قطع صادرات عربستان چقدر جدي و متداوم است
او در پايان ضمن تأکيد بر اهداف يمن از حملات، تصريح کرد: «تمام اتفاقات به برنامه يمن بستگي دارد؛‌ که   هدفشان براي کاهش يا قطع صادرات عربستان چقدر جدي و متداوم است يا خير، کشورهاي صنعتي خودشان ايران را تحريم کردند و اگر کمبود داشته باشند حتماً راهي براي برداشتن آن مانند تحريم‌هاي قبلي پيدا مي‌کنند، زماني که از برجام صحبت شد يکي از دلايلي که غربي‌ها بر توافق برجام اصرار داشتند نياز بازار نفت به نفت ايران بود، يعني يا بايد قيمت‌هاي بالاي هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار را تحمل مي‌کردند يا نفت ايران را مي‌خريدند.»
*ممکن است کاهش ۵ ميليون بشکه نفت در روز، بزرگنمايي خود عربستاني‌ها باشد 
در ادامه نيز نرسي قربان،‌ کارشناس حوزه نفت و انرژي در گفت‌وگو با «رسالت» اين حملات را بر بازار جهاني موثر دانست زيرا قيمت نفت برنت دوشنبه به ۷۲ دلار رسيد، او در ادامه بيان کرد: «حملات يمن بر بازار جهاني نفت تأثير داشته و قيمت نفت برنت بعد از فعال شدن بازار جهاني به ۷۱/۵۱ دلار رسيد، اما مسئله شبهه‌برانگيز اين است که پس گذشت چند ساعت قيمت آن به ۶۶ دلار نزول کرد.»او ضمن گمانه‌زني درمورد ميزان آسيب‌هاي وارده بر تأسيسات نفتي عربستان و بابيان اين‌که ممکن است کاهش ۵ ميليون بشکه نفت در روز بزرگنمايي خود عربستاني‌ها باشد، توضيح داد: «چاه‌هاي نفتي را نمي‌توان بمباران کرد،‌ زيرا ذخاير ۳ هزار متر زيرزمين است اما تأثير اين حملات بر بازار نفت به اين بستگي دارد که تلمبه‌خانه‌ها يا مراکزي که نفت را به پايانه‌هاي صادراتي انتقال مي‌دهند خراب شدند يا خير،‌ به نظر من کاهش ۵ ميليون بشکه نفت عربستان يک بزرگنمايي است و نفت سعودي‌ها ۵ ميليون بشكه کاهش نداشته است، محتمل است که خودشان مي‌خواهند به يک طريقي اين بزرگنمايي را ادامه دهند.»
*شايد سعودي‌ها با بزرگنمايي و افزايش قيمت نفت، درصدد فروش تأسيسات آرامکو باشند
قربان با اشاره به دليل بزرگنمايي درمورد کاهش توليدات نفتي عربستان از سوي سعودي‌ها، گفت: «دليل اين کار مي‌تواند به اجماع عليه ايران مربوط باشد، يا اينکه سعودي‌ها مي‌خواهند قسمتي از «تأسيسات آرامکو» را بفروشند و هرچه قيمت نفت بالاتر باشد به نفع آنهاست، به‌هرحال گمانه‌زني اصلي اين است که اين حادثه نمي‌تواند به‌تنهايي دليل افزايش قيمت نفت باشد.»
اين کارشناس نحوه برخورد با اخبار را در بازارها مؤثر خواند و گفت: «ازطرفي نمي‌توان قيمت نفت را دستکاري کرد اما ممکن است نحوه برخورد با اخبار تأثيرگذار باشد، نفت  برنت زماني که بازار آغاز به کارکرد ۷۲ دلار بود اما بعد از چند ساعت ۶۶ دلار شد درواقع ۶ دلار تغيير کرده حال بايد با قيمت‌ها و تحقيقات بعدي که منتشر مي‌شود بايد ديد چه اتفاقي مي‌افتد.»
او با بيان اين‌که اگر کاهش توليد نفتي عربستان درست باشد قيمت نفت به بيش از ۷۰ دلار مي‌رسد، ادامه داد: «بازار نفت در روزهاي آتي پرتنش خواهد بود و نمي‌توان آن را پيش‌بيني کرد و بستگي دارد آيا واقعاً ۵ ميليون بشکه از عربستان سعودي کاهش‌يافته است يا خير، اگر واقعيت داشته باشد شاهد قيمت‌هاي بالاتري نيز خواهيم بود و هر بشکه نفت به بيش از ۷۰ دلار مي‌رسد، اما اگر فقط بزرگنمايي باشد قيمت نفت بين ۶۰ الي ۷۰ دلار نوسان خواهد داشت.»
نرسي قربان در پايان با اشاره به تأثير انتخابات اسرائيل بر منطقه و انتخاب نشدن نتانياهو خاطرنشان شد: «ما اکنون نفت زيادي صادر نمي‌کنيم، اما ممکن است پس‌ازاين هزار و يک اتفاق بيفتد، ممکن است براي حل مشکلات يمن مذاکراتي ايجاد شود، به‌هرحال بازي درحال تغيير است، همچنين انتخابات روز سه‌شنبه۲۶ شهريور اسرائيل از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، اگر نتانياهو انتخاب نشود ممکن است تغييرات عمده‌اي در سياست‌هاي منطقه‌اي خاورميانه به وجود آيد.»
با تمام اينها مي‌توان گفت حمله متجاوزانه عربستان به يمن اين بار محکم‌تر از دفعات پيش بي‌پاسخ نماند و کشوري که مانند سعودي‌ها از سوي آمريکا و کشورهاي غربي حمايت نمي‌شود با مقاومت توانست به مهم‌ترين تأسيسات نفتي عربستان حمله و بر بازار نفت تأثير بگذارد.
همچنين بعد از اين حملات، ارتش يمن هشدار داد شرکت هاي خارجي تأسيسات نفتي عربستان سعودي در بقيق را ترک کنند زيرا ممکن است هر لحظه تأسيسات آرامکو را هدف قرار دهيم اما بعد از تنش و اظهار نظر سياستمداران، يک مقام نظامي يمن امارات را به خروج از اين کشور تهديد کرد و گفت: اگر امارات از يمن خارج نشود؛ تأسيسات نفتي‌ آن را هم هدف قرار مي‌دهيم.
حال بايد ديد اگر تصميم يمن بر تداوم حملات مدافعانه باشد مي‌توان به متزلزل شدن صادرات نفت عربستان اميدي مطمئن بست يا خير.

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.