شمارش معکوس برای خروج آمریکا از غرب آسیا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15453
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 20 دی 1398 - 22:34 |
«رسالت» به بررسی ابعاد انتقام سپاه پاسداران از تروریست‌های آمریکایی می‌پردازد؛

شمارش معکوس برای خروج آمریکا از غرب آسیا

ترور سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني را مي‌توان بزرگترين خطاي راهبردي آمريکا در منطقه دانست که به دنبال آن بزرگترين پايگاه آمريکايي‌ها در عراق مورد حمله 13 موشک ايراني قرار گرفت و از آن مي‌توان به عنوان نخستين سيلي به صورت نماد استکبار ياد کرد.
شمارش معکوس برای خروج آمریکا از غرب آسیا

|نفيسه امامي|
ترور سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني را مي‌توان بزرگترين خطاي راهبردي آمريکا در منطقه دانست که به دنبال آن بزرگترين پايگاه آمريکايي‌ها در عراق مورد حمله ۱۳ موشک ايراني قرار گرفت و از آن مي‌توان به عنوان نخستين سيلي به صورت نماد استکبار ياد کرد. پايگاه عين‌الاسد که مهمترين پايگاه نظاميان آمريکايي در عراق محسوب مي‌شود منطقه وسيعي را در بر مي‌گيرد و در نقطه‌اي استراتژيک قرار دارد.

ايجاد اين پايگاه جزو افتخارات آمريکايي‌ها در عراق محسوب مي شود، به طوري که رئيس جمهور آمريکا از اين پايگاه ديدن کرده و آن را افتخاري براي کشورش اعلام کرده بود. پايگاه عين الاسد مرکز کنترل بالگردها و تعمير آن ها و آشيانه پهپادهاي آمريکايي و کنترل مرکز سايبري است که بخشي از آنها در پي حمله موشکي ايران منهدم شدند.
سردار حاجي زاده فرمانده مرکز هوافضاي سپاه در تشريح حمله موشکي سپاه به عين الاسد، به وجود مرکز نگهداري و پشتيباني بالگردها و پهپادهاي آمريکايي اشاره کرده که از اهميت بالايي براي آمريکايي ها برخوردار هستند واين عمليات نشان داد دوران اقتدار آمريکا در منطقه و جهان به پايان رسيده است.
 حمله به عين الاسد در واقع دفاع از کشور و مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل انجام گرفت و آمريکا در پي اين حمله موشکي پاسخ مقتدرانه ايران براي حفظ صلح و امنيت کشور را با تمام وجود حس کرد.
موشک هاي شليک شده ايراني را نمي توان اقدامي براي آغاز جنگ عنوان کرد، بلکه براي ايجاد صلح و جلوگيري از اقدامات خصمانه بعدي آمريکا در منطقه صورت گرفت.
حمله ايران به پايگاه نظامي عين الاسد نقطه شروع عمليات اخراج نيروهاي آمريکايي است، اقدامي که نشان مي دهد ديگر منطقه غرب آسیا مکان امني براي آمريکايي ها نيست.
محمد حسن قديري ابيانه کارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با رسالت، پاسخ موشکي ايران به ترور سردار سليماني را از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار دانست و گفت: بعد از جنگ جهاني دوم هيچ دولتي جرئت حمله به پايگاه هاي آمريکايي را در جهان نداشته است، اما مي‌بينيم ايران به بزرگترين پايگاه نظامي آمريکايي ها در عراق حمله مي کند و  در مقابل پاسخي هم از سوي آمريکايي ها داده نمي شود.
وي افزود: عين الاسديکي از مهم ترين و مجهز ترين پايگاه هاي آمريکايي است،  اما وقتي موشک هاي ايراني بدون رهگيري و به درستي به اهداف از پيش تعيين شده اصابت مي کنند، نشان مي دهد که هيچ منطقه و پايگاه نظامي متجاوز به ايران و منافع کشور در امان نخواهد بود. اين حمله هشدار به آمريکايي‌ها بود که جنگ با ايران خسارت زيادي به بار مي آورد و دوران بزن در رو در جهان تمام شده است.
وي افزود: ايران از نظر قدرت موشکي در جهان ابر قدرت به حساب مي آيد، بنابراين توان نظامي ايران و ضعف نيروهاي نظامي آمريکا باعث مي شود تفکر جنگ با ايران از سر دولتمردان آمريکايي زدوده شود.
قديري ابيانه با اشاره به اختلافات به وجود آمده در آمريکا و در پي ترور سردار سليماني گفت: اين اقدام ترامپ باعث به وجود آمدن شکاف در کاخ سفيد، ارتش و مجلس آمريکا شده است به نحوي که کنگره آمريکا اختيارات ترامپ براي آغاز جنگ را محدود و آن را منوط به موافقت کنگره کرده است. علاوه بر اين مايک پنس به تازگي در اظهار نظري گفته است ايران با حمله به پايگاه نظامي عين الاسد تا حدودي آرام شده و مردم آمريکا نبايد نگران حمله مجدد ايران به پايگاه هاي آمريکايي باشد.
وي تصريح‌کرد: مايک پمپئو نيز در بخشنامه‌اي تاکيد کرد هيچ کدام از بخش‌هاي وزارت امور خارجه آمريکا بدون هماهنگي نمي‌توانند با منافقان ديدار و 
گفت و‌گو داشته باشند، زيرا اين کار مي‌تواند موجبات خشم دولت ايران را فراهم کند. اين در حالي است که عده اي در داخل معتقد بودند نبايد ايران اقدامي انجام دهد تا آمريکا عصباني شود، اما حالا مي بينيم اين مسئله برعکس شده و دولت آمريکا از خشم دولت و حاکميت ايران مي هراسد.
 اين کارشناس مسائل سياسي در ادامه گفت: تا پيش از اين کشورهاي عربي و غيرعربي که ميزبان پايگاه هاي نظامي آمريکايي هستند از حضور آنها در کشورشان احساس امنيت مي کردند، اما با حمله موشکي ايران وجود اين پايگاه هاي نظامي را به عنوان تهديدي براي کشورشان محسوب مي کنند به طوري که اين پايگاه ها مي توانند شرايط را براي ايجاد ناامني در اين کشورها فراهم کند، زيرا آمريکا خودسرانه در اين پايگاه ها اقداماتي را انجام مي دهد. 
 قديري ابيانه با تاکيد بر اينکه حمله موشکي ايران به عين الاسد تغييرات زيادي در وضعيت آمريکا در منطقه و ايران به وجود آورده است گفت: حمله موشکي ايران نشان داد اسرائيل که از متحدان اصلي آمريکا در غرب آسیا است هم از تيررس موشک‌هاي ايراني در امان نيست و با اقدام نابخردانه آمريکا، مقدمات نابودي اسرائيل فراهم مي شود. 
قديري ابيانه با اشاره به صحبت‌هاي سردار حاجي‌زاده مبني بر هدف نبودن کشته شدن نيروهاي آمريکايي در عين الاسد گفت: سپاه نشان داد تنها به دنبال از بين بردن نيروهاي نظامي آمريکا نبوده است چرا که اگر هدف کشتن آنها بود بيش از ۵ هزار نفر از نيروهاي آمريکايي با اصابت موشک‌هاي زمين به زمين ايراني کشته مي شدند که البته از بين رفتن اين تعداد هم نمي توانست جبران کشته شدن سردار سليماني باشد. اما با اين وجود آمريکايي‌ها سعي دارند تلفات خود در اين حمله موشکي را از ديد رسانه‌ها و جامعه جهاني پنهان کنند در حالي که آن ها علاوه بر خسارات نظامي تلفات جاني هم داشتند.
 وي اضافه کرد: اصابت ۱۳ موشک ايراني به مواضع آمريکايي ها تنها سيلي از سوي ايران بود و آمريکا مي داند بايد منتظر سيلي هاي بعدي بخصوص از سوي دولت عراق و حشد الشعبي و حزب‌الله لبنان باشد. اقدام سپاه عليه پايگاه آمريکايي، اين کشور را کيش و مات کرد و اين نشان دهنده قاطعيت ايران عليه دشمنان اين کشور است. اين موضع قاطع را مي توان به دليل حضور مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي بعد از به شهادت رسيدن سردار سليماني دانست آمريکا بايد منتظر تحولات وسيع در آينده باشد.
وي خروج آمريکا از عراق و ديگر کشورهاي منطقه را نکته مهم و ضروري دانست و گفت: طبق گفته مقام معظم رهبري، ايران کشورهاي منطقه را دشمن خود نمي داند مگر اينکه آنها اقدامي عليه ايران اعمال کنند که در اين صورت با اقدام متقابل از سوي ايران مواجه مي‌شوند.
قديري ابيانه حمله به عين الاسد را نقطه پاياني براي انحصار قدرت تک بعدي آمريکا عنوان کرد و گفت: ايران مي‌تواند حريف آمريکا باشد و آن را نشان داده است. اين نکته مهمي است که آمريکا اکنون به آن پي برده است.
اين کارشناس سياسي ادامه داد: طي يک هفته گذشته اتفاقاتي رخ داد که مي‌توان آن را نقطه عطفي در منطقه و جهان محسوب کرد. به شهادت رسيدن سردار سليماني، برگزاري مراسم هاي باشکوه در ايران براي او و شهداي همرزمش، مصوبه پارلمان عراق در خروج نيروهاي آمريکايي، اقدام قاطعانه سپاه عليه پايگاه نظامي آمريکا و انفعال اين کشور در برابر اقدامات انجام گرفته، تحولات مهمي را در منطقه رقم زد.
وي با غير قانوني دانستن ترور سردار سليماني و انعکاس آن در رسانه‌هاي آمريکا و جهان گفت: بازتاب رسانه ها در جهان و آمريکا به اندازه اي بود که رسانه‌هاي طرفدار ترامپ هم نمي توانستند اقدام به پنهان کردن آن کنند، زيرا در اين صورت وجهه خود را از دست مي دادند و اين براي کشور ايران پيروزي محسوب مي شود.
قديري ابيانه در پايان صحبت‌هايش اقدام ترامپ را عاملي براي شکست او در انتخابات رياست جمهوري آمريکا دانست و گفت: ترامپ تصور نمي کرد ترور سردار سليماني با چنين تبعاتي همراه باشد و با وجود تحولاتي که رخ داد احتمال شکست او در انتخابات رياست جمهوري آمريکا وجود دارد، زيرا بسياري در داخل اين کشور با اقدامات خصمانه او مخالف هستند و آن را عاملي براي ايجاد ناامني براي کشور و مردم شان مي دانند.
*حمله موشکي ايران به مرکز فرماندهي سايبري آمريکا در عراق
محمد سراج فرمانده پيشين بسيج کارمندان و وزارتخانه هاي کشور و  تحليلگر مسائل سياسي نيز در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به سخنان سردار حاجي زاده در ايجاد خسارت به مراکز نگهداري و پشتيباني بالگردها و پهپادهاي آمريکايي در 
عين الاسد گفت: آمريکا همواره خود را مصون از هر تعرضي در دنيا مي داند و از ابهت و بزرگي خود در جهان سخن گفته به طوري که هرگز در برابر اقدامات و جناياتي که انجام مي دهد خود را پاسخگو نمي‌داند. اين منطق استکباري آمريکاست که در جهان حاکم بود.
سراج افزود: بعد از به شهادت رساندن سردار سليماني هيمنه آمريکا در جهان فرو ريخت و ايران از گزينه هاي زيادي که براي گرفتن انتقام از اين اقدام خصمانه وجود داشت سخن گفت. کارشناسان امنيتي و سياسي گمانه زني هاي مختلفي را از برخورد ايران با آمريکا مطرح مي کردند تا اين که ايران بهترين گزينه را براي هدف قرار دادن موشک هاي خود انتخاب کرد.
سراج به وجود پايگاه هاي مهم آمريکا در نزديکي ايران اشاره کرد و گفت: آمريکا پايگاه‌هاي نزديکتري را به ايران دارد، اما ايران مرکز فرماندهي و کنترل سايبري و نگهداري و پشتيباني پهپاد ها و بالگردهاي آمريکايي را براي حمله انتخاب کرد.
وي تصريح کرد: آمريکايي ها پيش از اين اعلام کرده بودند هزينه‌هاي زيادي براي ايجاد عين الاسد صرف کردند. اين پايگاه نظامي از نظر وسعت به اندازه يک شهر است و از آنجا از سمت غرب سوريه و اسرائيل و از سمت شرق ايران و افغانستان را زير نظر دارند.
سراج خاطرنشان کرد: پايگاه نظامي عين الاسد داراي سه لايه حفاظت شده است اما ايران آنجا را براي حمله انتخاب کرد و به سرعت انتقام خون سردار سليماني و همرزمانش را گرفت چرا که اين خواسته مردم و ملت ايران نيز بود. اين در حالي است که ترامپ بعد از موضع ايران در گرفتن انتقام، تهديد به حمله به ۵۲ نقطه فرهنگي کرده بود، اما ايران شجاعانه مهمترين پايگاه آمريکايي را با اصابت۱۳ موشک مورد حمله قرار داد.
اين کارشناس مسائل سياسي با اشاره به اهميت پايگاه نظامي عين الاسد گفت: در اين مرکز هدايت و کنترل تجهيزات پيشرفته نظامي و مرکز فرماندهي سايبري قرار دارد اما بخشي از اين تجهيزات با حمله ايران منهدم شدند. اين اقدام انتقام به شهادت رساندن سردار سليماني نبود بلکه تنها سيلي بود تا هيمنه آمريکا در جهان بشکند چراکه آنها با ترور سردار سليماني عزت و غيرت ايراني را نشانه گرفتند.
سراج با اشاره به بالا بودن قدرت موشکي ايران در جهان و به روز بودن اين ظرفيت نظامي کشور گفت: آمريکا بعد از توافق برجام همواره سعي در محدود کردن قدرت موشکي ايران داشت زيرا از پيشرفت آن مي هراسيد. اين کشور با استفاده از نيروهاي خود تلاش کرد تا عراق را خلع سلاح کند و از اين طريق رژيم ديکتاتوري صدام را ساقط کرد، درحالي که حداقل امکانات نظامي را از اين کشور گرفته بود.
سراج اضافه کرد: آمريکا و غرب از پتانسيل و ظرفيت بالاي مواضع موشکي ايران آگاه هستند و به همين علت سعي در محدود کردن آن دارند اما آنچه که امروز در برابر متجاوزان از کشور دفاع مي کند، موشک هايي است که با همت جوانان ايراني ساخته شده و داراي دقت بالايي است. موشک هاي دوربرد ايراني قادرند بعد از طي کيلومتر ها به نقطه مورد نظر با دقت بي نظيري اصابت کنند.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای شمارش معکوس برای خروج آمریکا از غرب آسیا بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.