«شفافیت حداکثری» به صحن علنی رسید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36278
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰:۱۰ |
گزارشی از آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت آرا؛

«شفافیت حداکثری» به صحن علنی رسید

موضوع شفافیت آرای نمایندگان جزئی از طرح کلی شفافیت مجلس پیرامون اقدامات، عملکرد و ارتباطات نمایندگان است که نمایندگان تصمیم گرفتند برای ارائه طرحی کارشناسی و پخته، این طرح را بدون فوریت موردبررسی قرار دهند. 
«شفافیت حداکثری» به صحن علنی رسید

گروه سیاسی
موضوع شفافیت آرای نمایندگان جزئی از طرح کلی شفافیت مجلس پیرامون اقدامات، عملکرد و ارتباطات نمایندگان است که نمایندگان تصمیم گرفتند برای ارائه طرحی کارشناسی و پخته، این طرح را بدون فوریت موردبررسی قرار دهند. 
بااین‌حال با پایان یافتن چکش‌کاری و بررسی‌های طرح در کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس، هفته گذشته بیش از ۵۰ نماینده درخواست بررسی بدون نوبت طرح در صحن علنی را داده‌اند.
به گفته محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، مطابق ماده ۱۰۰ قانون آئین‌نامه داخلی، اگر ۵۰ نفر از نمایندگان برای بررسی بدون نوبت امضا  جمع‌آوری کنند و نمایندگان در صحن به این مهم رأی دهند، بدون نوبت موردبررسی قرار خواهد گرفت.  شفافیت حداکثری، یکی از وعده‌های اساسی مجلس یازدهم بود که با شروع به کار آن، این موضوع از همان ابتدا در دستور کار قرار گرفت، طرحی که اکنون بررسی‌ها پیرامون آن در آخرین مرحله خود قرار دارد و منتظر شور دوم نمایندگان در صحن علنی است.
این روزها، حساسیت و در جریان بودن موضوعاتی همچون مقابله با تحریم‌ها، برجام یا دیگر موضوعات قابل‌توجه سیاست خارجی، باعث شده تا نمایندگان بر بررسی هرچه سریع‌تر و بدون فوریت طرح تأکید داشته باشند.
البته این در حالی است كه از سوی برخی سیاسیون کشور انتقاداتی پیرامون محتوای طرح مطرح می‌شود و آن را طرحی سازنده در راستای تحقق شفافیت حداکثری نمی‌دانند. 
 اصل بر شفافیت است
درواقع، استدلال این افراد بر این است که گنجاندن بخشی در طرح مبنی بر امکان‌پذیری رأی‌گیری مخفی با درخواست تعدادی از نمایندگان، موجب دور زدن شفافیت خواهد شد یا شفافیتی مهندسی‌شده توسط مجلس را رقم خواهد زد. 
بااین‌حال، طراحان طرح معتقد هستند اصل طرح کنونی بر شفافیت متکی است، روندی که در دوره‌های قبلی مجلس به‌نوعی خلاف آن پیگیری می‌شد و اصل بر عدم شفافیت بوده است. از سوی دیگر، نمایندگان موافق طرح عنوان می‌کنند موضوعاتی همچون حوزه‌های امنیتی و اطلاعاتی ازجمله مواردی است که برای حفظ مصالح و منافع کشور، نه‌تنها آرا بلکه مذاکرات پیرامونی آن نیز باید مخفی بماند.
چنانکه  مالک شریعتی، نماینده مردم تهران نیز در مصاحبه‌ای درباره آن گفته است: «با اصلاح قانون اصل بر شفافیت است مگر این‌که طبق قانون در موارد امنیتی یا رأی به اشخاص درون مجلس، با منطقی مشخص مخفی می‌ماند، همچنین طبق اصل ۶۹ قانون اساسی در مواردی که نیاز باشد و نمایندگان احساس کنند باید آرا  یا مذاکرات مخفی بماند در قانون پیش‌بینی‌شده بنابراین این‌گونه نیست که همه موارد  حتی مباحثی که آسیب‌زا است را بخواهیم علنی اعلام کنیم.»
اخذ نظرات نمایندگان از طریق سامانه
علاوه بر آن، یکی از مباحث جنجالی در شفافیت آرای نمایندگان، رأی اعتماد به وزراست. موضوعی که به نظر می‌رسد آشکارسازی آن به‌نوعی احتمال بروز جبهه‌بندی میان نمایندگان مجلس و وزرای دولت را تشدید و آن‌ها را در ادامه مسیر تعامل دوجانبه با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.بااین‌حال، کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی به‌عنوان کمیسیون بررسی‌کننده طرح، در جریان بررسی آن سعی کرده تمامی جوانب را درنظر بگیرد تا با اجرایی شدن شفافیت آرای نمایندگان، نه‌تنها اختیار عمل نماینده و ارائه نظر کارشناسی وی تحت‌الشعاع قرار نگیرد بلکه از طریق آن شفافیت حداکثری و الزام به پاسخگویی نماینده در پیشگاه مردم نیز رقم بخورد.با تمام این تفاسیر، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در نشست خبری اخیرش پیرامون تشریح آخرین وضعیت و زمان بررسی طرح در صحن اظهار کرده که «طرح شفافیت آرای نمایندگان در سامانه‌ای، بارگذاری و نظرات نمایندگان درباره آن اخذ شد. چون این طرح به‌صورت فوریتی نیست، در دستور کار مجلس است و پس از بررسی طرح‌های در دستور کار مجلس، در صحن علنی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.