شبکه گفتمان‌ساز نمازهای جمعه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6239
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۳۰ |
شرحی بر حدیث ولایت

شبکه گفتمان‌ساز نمازهای جمعه

تحولات جدید پدید آمده در شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به ریاست حجت الاسلام علی اکبری ضمن جوان سازی ائمه جمعه می رود تا نهاد نماز جمعه به‌عنوان قرارگاه مردمی تحقق بیانیه‌ گام دوم، هدف اصلی خود را دستیابی به نماز جمعه‌ تراز انقلاب اسلامی با ویژگی‌هایی همچون جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی قرار داده و ائمه‌ جمعه سعی کنند نقش خود را در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، متناسب با شرایط کنونی و نیازهای جامعه ایفا کنند.
شبکه گفتمان‌ساز نمازهای جمعه

| حمیدرضا ترقی|
نهاد نماز جمعه در سراسر کشور به‌عنوان یک زنجیره و شبکه‌ به‌هم‌ پیوسته است این مجموعه گسترده، توانایی نهادینه کردن عالی‌ترین و دشوارترین گفتمان ها در موضوعات اصلی و ضروری کشور را دارد. مقام معظم رهبری ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
تحولات جدید پدید آمده در شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به ریاست حجت الاسلام علی اکبری ضمن جوان سازی ائمه جمعه می رود تا نهاد نماز جمعه به‌عنوان قرارگاه مردمی تحقق بیانیه‌ گام دوم، هدف اصلی خود را دستیابی به نماز جمعه‌ تراز انقلاب اسلامی با ویژگی‌هایی همچون جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی قرار داده و ائمه‌ جمعه سعی کنند نقش خود را در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، متناسب با شرایط کنونی و نیازهای جامعه ایفا کنند.
رهبر فرزانه انقلاب در سالگرد تاسیس این نهاد ارزشمند بعد از انقلاب اسلامی نکات مهمی را درراستای تقویت و اثر بخشی بیشتر آن بر افکار عمومی جامعه بیان کردند که دراین مقال در حد وسع بدان می پردازیم :
خواص وویژگی‌های نماز جمعه
۱- «تأمین‌کننده‌ نیاز جامعه به ذکر »
۲- «زمینه‌ساز استقرار گفتمان های عالی و بصیرت‌بخش»
۳- «زمینه‌سازی برای همدلی، یکپارچگی و تألیف قلوب»
ازخواص مذکور در ویژگی های نماز جمعه ۶ ماموریت برای امام جمعه استنباط می شود :
الف)-مردم را به یاد خدا و تقوای الهی متوجه کردن
ب)- گفتمان های عالی نظام را در میان مردم غلبه دادن
ج)-بصیرت بخشی اعتقادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به مردم
د)-فراهم کردن زمینه گسترش همدلی بین آحاد مومنین وجامعه
ه)-ایجاد یکپارچگی و و حدت در جامعه و مردم
و)-تالیف قلوب مخالفین و منتقدین ومعترضین به اسلام و انقلاب و نظام ورهبری
ذکر الهی
اساس کار، ذکر الهی است: وَلا تَنِیا فی ذِکرِی.( ۱) خدای متعال به موسی و هارون در آن موقعیّت حسّاس که دو نفر آدم تنها دارند می روند به طرف یک قدرت جبّار قهّار مسلّطی مثل فرعون با آن همه امکانات، فرمود: وَلا تَنِیا فی ذِکرِی؛ مواظب باشید. بارها فرمود: لا تَخافا اِنَّنی مَعَکُما اَسمَعُ وَ اَرى(۲) -من کمک‌تان می‌کنم، من حمایت‌تان می‌کنم- امّا این را هم فرمود که «لا تَنِیا فی ذِکرِی»؛ کوتاهی نکنید. ذکر الهی وسیله و مایه‌ همه‌ این توانایی‌هایی است که شمردیم و عرض کردیم که بایستی به کار گرفته و استفاده بشود؛ ذکر الهی زمینه‌ همه‌ اینها است. ۲۳ /۱۲/۹۷ مقام معظم رهبری
۱)سوره‌ طه، بخشی از آیه‌ ۴۲
۲) سوره‌ طه، بخشی از آیه‌ ۴۶
امروز جامعه‌ انقلابی ما، مردم مؤمن ما، نیاز به این دارند که این آرامش را، این سکینه را، این طمأنینه و وقار را در خودشان
هرچه بیشتر به وجود بیاورند. «الا بذکر الله تطمئن القلوب». یاد خداست که دلها را در ماجراهای طوفانی دنیا و زندگی حفظ می کند. یاد خدا را مغتنم بشمارید. ایام ماه رجب -همانطور که گفتیم- نزدیک است. دعاهای ماه رجب یک دریایی از معرفت است. در دعا فقط این نیست که انسان دل را به خدا نزدیک می کند؛ این هست، فراگیری هم هست.
​​​​​​​انگليس در اين نامه مدعي شده که تهديد ناوبري در گذرگاه هاي بين المللي غيرقابل قبول است و اين تهديد، يک تنش زايي بزرگ و نگران کننده محسوب مي شود. اين در حالي است که اين نفتکش که توسط نيروي دريايي سپاه توقيف شده است و از مسير خلاف کشتيراني در تنگه هرمز عبور کرده و دستگاه‌ هاي ردياب خود را خاموش و به هشدارهاي جمهوري اسلامي ايران‌ توجهي نداشت از اين رو بر اساس قوانين بين المللي کشتيراني، توقيف شده است. اين در حالي است که ايران از نظر قوانين بين المللي مي تواند از توقيف نفتکش ايراني توسط انگليس به سازمان ملل شکايت کند زيرا باعث ايجاد خلل در حرکت نفتکش ايراني شده است.
الهام امين زاده معاون حقوقي رئيس جمهور در گفت و گو با رسالت درباره اقدام انگليس در شکايت از ايران به شوراي امنيت سازمان ملل گفت: شکايت انگليس از ايران هيچ توجيهي ندارد و اين کشور نمي تواند اقدامي بر عليه ايران انجام دهد. زيرا بر اساس قواعد بين المللي کشورهاي ساحلي، نفتکش هايي که از آب هاي مجاور آنها عبور مي کنند و قواعد و مقررات زيست محيطي و امنيتي را رعايت
نمي کنند مي توانند تا زماني که مقررات را رعايت کنند، توقيف نمايند. شکايت انگليس از ايران هيچ مبناي قانوني ندارد لذا به هيچ نتيجه اي نخواهد رسيد.
امين زاده با تاکيد بر اينکه ايران بايد از توقيف نفتکش ايراني به شوراي امنيت سازمان ملل شکايت کند، تصريح کرد: من چندي قبل اعلام کردم بايد اين شکايت از دولت انگليس مطرح شود که چرا در تنگه جبل الطارق و بدون هيچ دليلي و فقط مبتني بر ادعاهاي واهي نفتکش ايراني را به دليل تحريم سوريه توسط اتحاديه اروپا متوقف کرده اند. اين مسئله و تحريم ارتباطي به کشور ايران و انگليس پيدا نمي کرد لذا بايد ايران اين شکايت را به سازمان ملل مطرح مي کرد.
وي افزود: ايران مي تواند از طريق نماينده خود در سازمان ملل شکايتي را عليه دولت انگليس ثبت کند تا بر اساس ماده ۳۰ طرح مسئوليت بين المللي دولت ها مصوب ۲۰۰۱، توقف توقيف نفتکش ايراني را درخواست کند تا کشتي محموله خود را به مقصد برساند. همچنين بر اساس قوانين، دولت انگليس بايد از ايران عذرخواهي کند و بر اساس ماده ۳۶ طرح مسئوليت بين المللي دولت ها، بايد غرامت و خسارتي که بابت تاخير در زمان رسيدن محموله کشتي به مقصد و نوساناتي که در قيمت محموله ايجاد شده و آسيب ها و ضربه هايي که به ايران وارد شده، پرداخت گردد. اين خسارت از لحظه توقيف تا زمان آزادسازي آن بايد اعمال شود.
معاون حقوقي رئيس جمهور مطرح کرد: ايران مي تواند به صورت قانوني اين شکايت را مطرح کند و خسارت بخواهد و اگر پاسخ مناسبي داده نشود و اقدام درستي در جهت آزادسازي کشتي ايراني انجام نگيرد، اقدام متقابل را براي وادار کردن کشور خاطي انجام دهد. امين زاده درباره توقيف کشتي ايراني توسط عربستان و امکان طرح شکايت از اين کشور گفت: عربستان به دلايل واهي کشتي ايراني را توقيف کرده است و به همين دليل ايران مي تواند از اين کشور شکايت کند زيرا هيچ کشوري نمي تواند مانع تجارت آزاد دريايي و تجارت انرژي ايران شود و هيچ گونه خللي نمي تواند در تجارت دريايي جمهوري اسلامي ايران وارد کند.

نویسنده : حمیدرضا ترقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.