شبکه هاي برون مرزي، مستعد بر هم زدن توازن قدرت رسانه اي غرب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 7291
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۸:۵۲ |
عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌و‌گو با «رسالت» عنوان کرد:

شبکه هاي برون مرزي، مستعد بر هم زدن توازن قدرت رسانه اي غرب

عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) با تأکيد بر اينکه توليد نقيض گزاره هاي خبري نظام سلطه بايد رسالت اول شبکه هاي برون مرزي باشد، اين شبکه ها را مستعد بر هم زدن توازن قدرت رسانه اي غرب دانست.
شبکه هاي برون مرزي، مستعد بر هم زدن توازن قدرت رسانه اي غرب

|فاطمه زارع|
عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) با تأکيد بر اينکه توليد نقيض گزاره هاي خبري نظام سلطه بايد رسالت اول شبکه هاي برون مرزي باشد، اين شبکه ها را مستعد بر هم زدن توازن قدرت رسانه اي غرب دانست.
عادل پيغامي عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) در گفت و گو با «رسالت» درباره نقش رسانه ها در موازنه قدرت گفت: بعد از جنگ جهاني دوم که هژموني سلطه آمريکا به يک نوع يکپارچگي رسيد، در اين زمان موازنه قدرت مخصوصا از سوي اروپايي ها به هم خورده بود و اروپا بعد از جنگ در مقابل آمريکا نمي توانست خودش را نشان دهد، از اين حيث بود که دنيا با جنبش غيرمتعهدها و عدم‌تعهد مواجه شد. مجموعه کشورهايي که سعي کردند مقابل اين هژموني يک جانبه آمريکا مقابله کنند، صرفا در حد نام باقي ماندند و در اين سال ها يکي از حلقه هاي مفقوده کمبود حضور جنبش غير متعهد و عدم تعهد در حوزه رسانه است؛ يعني اين مجموعه نتوانست در مقابل هژموني رسانه اي نظام سلطه آمريکا اقدام فعال و پويايي داشته باشد.
وي گفت: در دهه اخير با فعال شدن برخي کانون ها مانند ايران و جريان هاي
اسلامي مانند لبنان، بحرين، يمن و … خودش را نشان داده که يک نسل جديد از جنبش عدم تعهد را سامان مي دهد و تصور و برداشت من اين است که اين جريان لکوموتيوي براي ساير کشورهاي عضو عدم تعهدها خواهد بود.
پيغامي بر نقش رسانه هاي عضو جنبش عدم تعهد در نشان دادن کاهش قدرت آمريکا تأکيد کرد و گفت: در دو دهه اخير مخصوصا در يک دهه اخير دنيا بيشتر از قبل هم تشنه و هم آماده شنيدن اخبار
يک جانبه گرايي‌هاي آمريکا است، بسيار مشتاق است که بداند نظام سلطه چه شکست هايي خورده و استقبال مي کند از اينکه اخبار شکست هاي نظام سلطه را بشنود. شايد ۵۰ سال قبل چنين فرصتي براي مردم دنيا وجود نداشت، بر همين مبنا در بسياري از مجامع، در فضايي که شايد نامش را ديپلماسي عمومي بتوان گذاشت، شاهد اين ظرفيت نوظهور و اين نوزايي هستيم که به نوعي از مقاومت، کنش و واکنش ايران مقابل نظام سلطه، چه در حوزه مسائل سياسي، چه در بحث برجام و تحريم اقتصادي جوياي اخبار هستند.
وي در همين رابطه افزود: شنيدن جزئيات اخبار آمريکا در قبال کشورهايي مثل ايران، سوريه و …، شکست هم پيمانان آمريکا مثل عربستان در مقابل يمن براي مردم دنيا بسيار شيرين است و مطالبه آن وجود دارد، اينجاست که به راحتي مي شود هم با وجود فرصت هاي ناشي از نوآوري هاي رسانه اي جديد و هم يک ورود حرفه اي و دقيق در عرصه توليد فيد خبري، توليد اخبار و محتواي رسانه اي مناسب، اين رويدادها را پوشش داد. شايد در ۵۰ يا ۶۰ سال پيش فقط چند خبرگزاري مي توانستند به نوعي فيد خبري دنيا را تامين کنند ولي امروزه به راحتي مي بينيم که حتي کانال هاي شکل گرفته در فضاي مجازي هم مي توانند به کمک يک جريان رسانه اي ترکيبي مثل پرس تي وي بيايند و فيد خبري براي دنيا توليد کنند، آنچه که مي توان گفت عمليات رسانه اي پرس تي وي باشد در انتقال اخباري است که آمريکايي ها عليه ملت هاي آزادي خواه چه اقداماتي انجام مي دهند و اين بسيار شيرين تر است و تقاضاي بيشتري براي آن وجود دارد. عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) درباره دستور العملي که پرس تي وي بايد اتخاذ کند تا بتواند روشنگري لازم را در مورد آنچه در جهان در حال وقوع است داشته باشد، گفت: بخشي از مطلب به حالت پدافندي پرس تي وي بر مي گردد، رسانه هاي نظام سلطه روايت مورد نظر خودشان را در رسانه‌هاي‌شان مي پراکنند، اولين اقدام استراتژي به نظر من اين است که پادزهر آن موارد و در واقع مقابله با آن روايت هايي را که آنها سعي دارند ايجاد کنند، سامان دهد. تک تک گزاره هاي خبري که رسانه هاي
نظام سلطه به دنيا مي دهند، نيازمند اين است که نقيضش از سوي پرس تي وي ساخته شود و واقعيت نمايان شود؛ آنها به راحتي واقعيت را با اخبار کذب آنها تلفيق مي کنند و به خورد مردم مي دهند، پرس تي وي بايد به خوبي بتواند آن بخشي از حقيقت را که به کلام آنها آمده به مردم نشان دهد. بخش دوم اين است که فهرستي از تصاوير و روايت هايي که نظام سلطه در ذهن مردم جا انداخته به شکل مشهورات عامه در کشورهاي مختلف مخصوصا انگليسي زبان راه افتاده و به نوعي هجمه اي به آن مشهورات عامه شود.
پيغامي با تکيه بر اثرگذاري‌اي که پرس تي وي در منطقه و جهان دارد، گفت: پرس تي وي بايد يک هيئت انديشه ورز و يک اتاق فکر از متخصصان داشته باشد، ارتباط سيستماتيک رسانه ها با بدنه نخبگاني و دانشگاهي، مطالبه، تقاضا، ارسال سوال و درخواست از بدنه دانشگاهي در بلند مدت باعث توان مضاعف شبکه هاي برون مرزي خواهد شد.
وي با عنوان اينکه پرس تي وي بايد بتواند به زبان فطرت با انسان ها صحبت کند، تصريح کرد: مهمترين عنصر موفقيت و اثر بخش رسانه اي مثل پرس تي وي اين است که بتواند به زبان فطرت با انسان ها صحبت کند، طبيعتا پرس تي وي نبايد رسانه اي شود که صرفا از يک گروهي مثل شيعيان ايران يا نظام و رژيم جمهوري اسلامي ايران حرف بزند، پرس تي وي مي تواند، زباني باشد براي نداي فطرت، مطالبات ذاتي بشر امروز و براي مسائل انساني دنيا. در اين صورت است که به طور فزاينده اي هزاران و ده ها هزار برابر مخاطب پيدا مي کند. در واقع پرس تي وي بايد توان خود را روي فطرت انساني و نه صرفا نگاه مذهبي يا سياسي خاص بگذارد.

نویسنده : فاطمه زارع |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.