سیکل بحران ‌در آمریکا تکمیل می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33162
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴ |
گره کور درکنگره و کاخ سفید؛

سیکل بحران ‌در آمریکا تکمیل می‌شود

 اگرچه افکار عمومی آمریکا و تحلیلگران بین‌المللی، اکنون بر روی انتخابات ریاست جمهوری این کشور و ادعاهای ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات متمرکز هستند اما در انتخابات کنگره( مجلس نمایندگان و سنا) نیز معادلات به‌گونه‌ای بی‌سابقه گره‌خورده است!
سیکل بحران ‌در آمریکا تکمیل می‌شود

گروه بین‌الملل 
 اگرچه افکار عمومی آمریکا و تحلیلگران بین‌المللی، اکنون بر روی انتخابات ریاست جمهوری این کشور و ادعاهای ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات متمرکز هستند اما در انتخابات کنگره( مجلس نمایندگان و سنا) نیز معادلات به‌گونه‌ای بی‌سابقه گره‌خورده است! بر این اساس، اکثریت نسبی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و اکثریت نسبی جمهوری‌خواهان در سنا به‌شدت شکننده است. همین مسئله ممکن است آمریکا را در صورت مشخص شدن نهایی رئیس‌جمهور این کشور تا ماه ژانویه، بار دیگر در بن‌بست قرار دهد. ترکیب نزدیک نمایندگان و سناتورهای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره ، به معنای آن است که بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم در حوزه اقتصادی( خصوصا موضوع بودجه ) سیاست خارجی و اجتماعی برای رئیس‌جمهور مستقر در آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باقی خواهد ماند. 
 عملکرد ضعیف دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان
نمایندگان حزب دموکرات، عملکرد ضعیفی در انتخابات مجلس نمایندگان داشته‌اند.به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، حزب دموکرات در انتخابات سوم نوامبر کنگره، کرسی‌های بسیاری را در مجلس نمایندگان به جمهوری‌خواهان واگذار کرد و از میزان اکثریت آن‌ها کاسته شده است.  به گزارش آسوشیتدپرس، دموکرات‌ها تاکنون با کسب ۲۱۸ کرسی به اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا رسیده‌اند، اما نسبت به انتخابات گذشته
 عملکرد ضعیف‌تری از خودشان به نمایش گذاشته‌اند. جمهوری‌خواهان هم تاکنون به ۲۰۱ کرسی دست‌یافته‌اند.به نظر می‌رسد در کرسی‌های باقی‌مانده نیز جمهوری‌خواهان بتوانند به ۴ کرسی دیگر دست پیدا کنند.در این صورت دموکرات‌ها قادر به کسب ۲۳۰ کرسی و جمهوری‌خواهان موفق به کسب ۲۰۵ کرسی خواهند شد. در کنگره قبلی، کنترل مجلس نمایندگان آمریکا با تعداد نمایندگان بیشتری در اختیار دموکرات‌ها بود. بخشی از کرسی‌هایی که به‌تازگی در کنترل جمهوری‌خواهان قرارگرفته است، در سال ۲۰۱۶ هم در اختیار آن‌ها بود.
 محاسبات دموکرات‌ها نادرست بود 
علی‌رغم آن‌که تصور می‌شد دموکرات‌ها قادر به افزایش اختلاف کرسی‌های خود با جمهوری‌خواهان و حرکت به‌سوی اکثریت مطلق در مجلس نمایندگان هستند، اما نتایج به‌دست‌آمده موقعیت آن‌ها را شدیدا تضعیف کرده است. در این صورت جمهوری‌خواهان می‌توانند ضمن مذاکره با برخی نمایندگان دموکرات
 در رأی‌گیری‌های مهم و تعیین‌کننده، آرای آن‌ها را به سود خود به گردش درآوردند. ضمن آن‌که برخی کارشناسان آمریکایی معتقدند شکاف‌های حزبی میان دموکرات‌ها، درمجموع پررنگ‌تر از جمهوری‌خواهان است. البته در مقابل دموکرات‌ها استدلال دیگری دارند! آن‌ها معتقدند در صورت شکست نهایی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وی به‌شدت آسیب‌پذیر خواهد شد. برخی جمهوری‌خواهان از ترامپ فاصله گرفته و وی را موجب بدنامی حزب متبوع خود دانسته‌اند،اما در مقابل‌عده‌ای دیگر معتقدند که رئیس‌جمهور آمریکا نقطه ثقل جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود و باید کماکان به حمایت از وی ادامه دهند! درهرحال، دموکرات‌ها نیز متقابلا بر روی شکاف‌های موجود در حزب جمهوری‌خواه در کنگره کار خواهند کرد. 
 گره کور در سنا 
این گره کور، در مجلس سنا نیز قابل‌مشاهده است. اگرچه دموکرات‌ها توانستند در انتخابات سنا اختلاف آرای خود با جمهوری‌خواهان را کاهش دهند، اما نتوانستند اکثریت نسبی سنا را به دست بیاورند. مجلس سنا به لحاظ جایگاه تصمیم سازی، از مجلس نمایندگان بااهمیت‌تر است. رقابت در سنا همچنان ۴۸ به ۴۸ باقی‌مانده است. ۴۸ کرسی دموکرات‌ها شامل دو نیروی مستقل می‌شود. از مجموع ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس که در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ به رأی گذاشته شد، فقط تکلیف ۳۱ کرسی روشن شده است.در ایالت جورجیا، تکلیف دو کرسی انتخاباتی هنوز مشخص نیست و قرار است در ماه ژانویه( دی‌ماه ) رقابت دوباره‌ای بر سر آن‌ها صورت گیرد. از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌باشد زیرا در صورت ایجاد بن‌بست در سنا، معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند در کسوت و جایگاه یک سناتور دارای حق رأی باشد. 
نکته مهم‌تر، به غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتار برخی سناتورها بازمی‌گردد. امکان دارد برخی سناتورهای دموکرات در حوزه سیاست خارجی از تصمیمات بایدن و کاخ سفید پیروی نکرده و آن‌ها را به چالش بکشند. در سال ۲۰۱۵ میلادی و در جریان بررسی برجام در سنای آمریکا، ۴ سناتور دموکرات  مانند باب منندز و چاک شومر با آن مخالفت کردند. این در حالی بود که در میان جمهوری‌خواهان، همه سناتورهای وابسته به این حزب مخالفت مطلق خود را با این توافق اعلام کردند. در دوران ریاست جمهوری جرج واکر بوش و در رأی‌گیری سنا در خصوص جنگ عراق نیز ۲۹ سناتور دموکرات با جمهوری‌خواه همراه شدند که هیلاری کلینتون و جو بایدن نیز در لیست آن‌ها قرار داشتند! 
 بازی هنوز تمام نشده است! 
علی‌رغم این‌که اکثر رسانه‌ها  و حتی فاکس نیوز شبکه وابسته به حزب جمهوری‌خواه شکست نهایی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده‌اند، اما رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که بازی هنوز تمام نشده و او معادله را به سود خود بازخواهد گرداند! چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، دونالد اعلام کرده است  که تیم کارزار انتخاباتی او هفته آینده پاسخشان را در ارتباط با «تقلب گسترده و اشتباهات فاحش» در جریان انتخابات در روز سوم نوامبر، دریافت خواهند کرد و بر این اساس نامزد جمهوری‌خواهان گفت که «نشانه‌های پیروزی بسیار نزدیک است.»
وی که ماه‌ها تلاش کرده تا نتایج انتخابات را با «اتهامات اثبات نشده تقلب» تضعیف کند شنبه گذشته متعهد شد که با یک استراتژی قانونی پیش خواهد رفت و امیدوار است نتایج انتخابات در برخی از ایالت‌ها را لغو کند.تا امروز تنها معدودی از سیاستمداران جمهوری‌خواه که اغلب اعضای این حزب در کنگره هستند، تا حد زیادی از استراتژی او حمایت کرده‌ و اغلب آن‌ها سکوت اختیار کرده‌اند.بااین‌حال برخی از جمهوری‌خواهان مانند تا کروز و لیندسی گراهام از ادعای ترامپ مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات حمایت کرده‌اند.د ونالد ترامپ در پیامی آشکار  در صفحه توییتر خود نوشت: «واقعیت ساده این است كه این انتخابات هنوز به پایان نرسیده است. جو بایدن به‌عنوان برنده هیچ ایالتی تأیید نشده است، چه رسد به برخی از ایالات که بسیار مورد مناقشه است و یا ایالاتی که مبارزات انتخاباتی ما دارای چالش‌های قانونی معتبر و قانونی است؛ ایالت‌هایی که می‌تواند پیروز نهایی را تعیین کند.»مجموع موارد ذکرشده، نشان‌دهنده وقوع بحران‌های مزمن سیاسی در آمریکاست. اکنون نه‌تنها سرنوشت و تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامشخص است، بلکه وضعیت سنا و مجلس نمایندگان نیز در عمل ثبات لازم ( جهت پیش‌بینی تصمیم سازی‌های حساس در حوزه‌های سیاسی ، اقتصادی و بین‌المللی آمریکا) را ندارد. بر این اساس فارغ از این‌که در ماه ژانویه چه کسی در مسند قدرت در آمریکا قرار می‌گیرد، با دردسرهای زیادی در مجلس نمایندگان و سنا مواجه خواهد بود که غلبه بر آن‌ها ساده به نظر نمی‌رسد!

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.