سینمایی که منتظر نیست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12124
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۱۷ |
«رسالت» در گفت‌و‌گو با حميد بهمني، موضوع بي توجهي به سينماي مهدويت را بررسي مي کند؛

سینمایی که منتظر نیست

نظريه مترقي مهدويت شيعه، شايسته تر از نظريه جهاني سازي غرب، ظرفيت تشکيل دولت واحد جهاني را داراست؛ در اين خصوص نياز است تا با تمامي ابزارهاي فرهنگي و هنري زمينه براي تحقق اين حوزه مهم فراهم شود.
سینمایی که منتظر نیست

| حسن شجاعي|
نظريه مترقي مهدويت شيعه، شايسته تر از نظريه جهاني سازي غرب، ظرفيت تشکيل دولت واحد جهاني را داراست؛ در اين خصوص نياز است تا با تمامي ابزارهاي فرهنگي و هنري زمينه براي تحقق اين حوزه مهم فراهم شود.
در حال حاضر که بيش از هر زمان ديگر ضرورت هاي تاريخي عصر مهدويت را شاهد هستيم به نظر مي رسد فضاي بسيار مناسبي براي بسط و توسعه فرهنگ مهدويت در قالب هنر فراهم است.
درفضايي که جنگ نرم دشمن به بالاترين حد خود رسيده و تلاش هاي غرب براي کم رنگ کردن فرهنگ مهدويت در تمامي ابعاد اجتماعي و فرهنگي به عينه نمايان است، بر متوليان فرهنگي کشور فرض واجب است تا با تشويق فيلمسازان داخلي زمينه را براي توليد فيلم هاي مرتبط با اين حوزه فراهم آورند تا مقابله درستي در برابر توليدات سينمايي آخر الزماني غرب صورت گيرد. شايد در اين زمينه ساخت فيلم هايي با معني واقعي انتظار و وظايف منتظران منجي بتواند به بي اثر شدن پيام‌هاي غرب کمک کند. چه بسيارند افکار و اذهان تشنه و مشتاقي که در انتظار تماشاي يک فيلم از عدالت گستري و مبارزه حضرت ولي‌عصر (عج) برپرده سينماها و تقويت باورهاي ضعيف شده خود و ديگران هستند و در کشور اسلامي ما که علم تبيين مقدمات ظهور را در دست دارد اين فرصت بيش از همه مورد انتظار است.
با نگاهي به ۴۰ سال فعاليت سينمايي متوليان سينمايي کشور شاهد ساخت کمترين ميزان فيلم با رويکرد مهدويت هستيم که به تعداد انگشتان يک دست هم نمي رسد.
قدمگاه ساخته محمد م هدي عسکر پور، خدانزديک است ساخته علي وزيريان، خدا مي آيد ساخته مجيد مجيدي ، بوي پيراهن يوسف ساخته ابراهيم حاتمي کيا و انيميشن شاهزاده روم تنها آثار سينمايي توليد شده در کشوري است که داعيه پرچمداري عصر ظهور را دارد و براي متوليان فرهنگي آن بايد افسوس خورد که چرا تا اين اندازه در اين زمينه کم کار بوده اند.
در زماني که فيلم هاي زرد گوي سبقت فروش را در سينماهاي کشور از يکديگر مي ربايند و به ارقام چند ميلياردي دست پيدا مي کنند دريغ از ساخت فيلمي با موضوع مهدويت که حتي شنيدن نام آن براي بسياري از اهل هنر نامأنوس است.
اين اتفاق در حالي روي داده که در جهان غرب فيلم هاي آخرالزماني با شتاب و به وفور ساخته مي شود و دشمن با اطلاعاتي که از خود ما استخراج کرده درصدد ضربه زدن به مهدويت است. هزينه توليد سنگين اين فيلم ها و اکران هاي جهاني باعث شده تا نگاه مردم جهان به مسائل آخرالزماني تنها آن چيزي باشد که کمپاني هاي غربي به خورد مخاطبان مي دهند و ما در اين زمينه دست بسته تنها نظاره گر اتفاقات ناميموني هستيم که در حال رخ دادن است.
تهاجم فرهنگي غرب در قالب فيلم و رمان و حتي بازي هاي رايانه اي با موضوع مهدويت به اندازه اي است که جوان و نوجوان ما بدون آنگه از محتوا و اهداف توليد اين آثار آگاهي داشته باشد از آن استفاده کرده و نام بازي ها و فيلم هاي سينمايي توليد شده با اين موضوع به راحتي در ذهن آنها جا خوش مي کند.
اما در کشور ما درگيري و تقابل رسانه ها و متوليان فرهنگي آن‌هم به دليل موضوعات بي اهميت سياسي و جناحي کار را به جايي رسانده که اصلا جايي براي پرداختن به توليد آثاري با حوزه مهدويت وجود ندارد و چرايي آخر الزمان را بايد در آثار دشمنان جست و جو کرد.
شايد يکي از نقایص اين حوزه عدم تعامل بخش فرهنگي کشور با حوزه و دانشگاه است تا براساس ارتباط و نزديکي ديدگاه و افکار يکديگر بتوانند در زمينه توليد محتوايي فاخر اقدام نمايند. در اين زمينه گاه شاهد هستيم که پس از توليد آثار سينمايي که با موضوع ديني و اعتقادي همراه هستند حوزه هاي علميه به مخالفت برخاسته و نسبت به پردازش غير واقعي و يا برخلاف مبناي و اصول فقهي و ديني اين فيلم ها واکنش نشان داده اند. نمونه هايي از اين دست زياد هستند که پس از اکران فيلم، با انتقاد صورت گرفته فيلم از گردونه پخش خارج شده و فارغ از هزينه هاي صورت گرفته فضاي ملتهبي را بر جامعه حکفرما کرده است.
اگر بخواهيم تقصير نپرداختن به سينماي مهدويت را تنها بر گردن متوليان فرهنگي بيندازيم کاري پسنديده نيست بلکه بايد در اين زمينه حوزه و دانشگاه نيز پيش قدم شده و با مخاطب قرار دادن مسئولان فرهنگي کشور آنها را براي ساختن آثار فاخر در اين زمينه تشويق نمايند. شايد يکي از دلايلي که فيلمسازان و تهيه کنندگان کمتر سراغ موضوع سينماي مهدويت مي روند دردسرهايي است که ورود به اين حوزه براي آنها به دنبال دارند و آنها عطاي ساخت را به لقايش مي بخشند.
براي بحث و بررسي بيشتر اين موضوع «رسالت» با حميد بهمني از کارگردانان و نويسندگان سينماي کشور گپ و گفتي ترتيب داده که در ادامه مي خوانيد.
بهمني در ابتدا بخش اعظم کم کاري در حوزه ساخت فيلم هاي فاخر در حوزه مهدويت را بر گردن مسئولان فرهنگي کشور به ويژه وزارت ارشاد اندخته و با اشاره به اينکه مجموعه هاي فرهنگي کشور بودجه هاي زيادي براي پرداختن به حوزه هاي اينچنين دراختيار دارند اما دريغ از اينکه قدمي در اين زمينه برداشته شود مي گويد: به نظر من وزارت ارشاد و رسانه ملي به عنوان دو مجموعه بزرگ فرهنگي کشور وظيفه دارند براساس بودجه هاي مصوب دولتي که در اختيار دارند در اين زمينه توليدات زيادي را روانه بازار فرهنگي کشور کنند اما متأسفانه آنچه در طول اين ۴۰ سال شاهد بوديم نشان از بي توجهي به توليد فيلم هاي با محوريت مهدويت است.
وي ادامه داد: براساس شرايط حاکم بر دستگاه‌هاي اجرايي فرهنگي کشور کمتر توليد کننده اي رغبت مي کند در اين زمينه قدمي بردارد. شايد براي شما جالب باشد که حدود ۲۰ سال پيش سيما فيلم پروژه اي را با محور مهدويت براي اجرا آماده کرد اما بعد از گذشت اين همه سال هنوز از آن خبري نيست و مشخص نيست سرنوشت آن به کجا رسيد.بهمني سپس به وظيفه و نقش حوزه هاي علميه در ترويج و تبليغ پرداختن به توليد آثار فاخر با محور مهدويت اشاره کرد و ادامه داد : به عقيده من در موضوعات ديني و اعتقادي براي اينکه کمتر دچار چالش و مشکل شويم بايد حوزه ورود کرده و با تعيين حدود و خط قرمزها و اعلام آن، راه را براي ساخت فيلم هاي ارزشي و اعتقادي بيش از هميشه فراهم آورد. ضمن اينکه بايد اشاره کنم پرداختن به موضوع مهدويت سختي هاي بسيار زيادي دارد و باتوجه به احاديث و روايات نيازمند کار کارشناسي و تعامل بين اهل فرهنگ و حوزه است تا خداي ناکرده آسيب به همراه نداشته باشد.
اين کارگردان سينما سپس به عدم حمايت لازم از کارگردانان و تهيه کنندگاني که قصد فعاليت در اين حوزه را دارند اشاره کرد گفت: شما ببينيد وزارت ارشاد و مشخصا بنياد سينمايي فارابي که براي توليد آثار سينمايي بودجه خوبي هم دارند در اين زمينه چه حمايتي را از فيلمسازان علاقه مند به توليد آثار سينماي مهدويت داشته اند. خود اين مجموعه ها اصلا در اين سالها هيچ گام تأثير گذاري براي توليد آثاري با حوزه مهدويت انجام نداده اند و نه تنها خود دست به توليد آثار مرتبط نزده اند بلکه هيچ حمايتي هم از علاقه مندان به فعاليت در اين زمينه نداشته اند.
بهمني ادامه داد: رسانه ملي هم در اين زمينه تنها به توليد برنامه هاي مناسبتي و گفت و گو محور بسنده کرده و در هيچ کدام از سريال هاي درجه يک آن نشاني از موضوع مهدويت نيست. به عقيده من الان ديگر زمان تئورپردازي به سر آمده و بايد با اقدامات عملي جوانان و نسل جديد را با استفاده از ابزار قدرتمند سينما بايد با موضوع مهدويت آشنا کرد. در زماني که دنياي غرب با ساخت انواع و اقسام فيلم هاي آخرالزماني تلاش دارد تا افکار وعقايد جهانيان را نسبت به اين موضوع منحرف کرده و در برخي فيلم ها به طور غيرمستقيم حضرت مهدي(عج) را مخاطب قرار مي دهد تا نگاه جهان به موضوع مهدويت را تحت تأثير القائات انحرافي خود قرار دهد آنگاه ما در کشور امام زمان(عج) نان ايشان را مي خوريم و تنها نظاره گر هستيم و قدم از قدم بر نمي داريم.
وي در ادامه نگاه انتقادي خود را به سوي مسئولان و تصميم گيران فرهنگي معطوف داشته و خاطرنشان مي کند: به عقيده من متوليان فرهنگي بايد بخواهند که در اين زمينه کار قوي و خوب توليد شود وگرنه صرف شعار دادن در اين زمينه دردي را دوا نمي کند. بعد از ۴۰ سال از پيروزي انقلاب متأسفانه مديران فرهنگي کشور نتوانسته اند اين نگاه را اصلاح کنند که بايد در سايه خرد جمعي و استفاده از تجارب و نظرات يکديگر به موضوعات مهم و حياتي پرداخته شود. اگر وزارت ارشاد در اين زمينه پيش قدم شده و با استفاده از نقطه نظرات اساتيد حوزه و اهالي هنر شرايطي را فراهم آورد تا موضوع توليد محتواي سينمايي با محوريت مهدويت براي هميشه حل شود آنگاه خواهيم ديد که هنرمندان اين مرز و بوم با عشق و ارادتي که به صاحب الامر(عج) دارند توليدات فاخري را در دستور کار قرار خواهند داد که ان شاء الله بتواند در برابر هجمه هاي فرهنگي غرب به درستي مقابله نمايد.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.