سیبلند فیروزکوه، تفریح در آرامش کوهستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56156
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸ |

 سیبلند فیروزکوه، تفریح در آرامش کوهستان

مجموعه سیبلند فیروزکوه شامل سه دهکده هیجان، کوهستان و آرامش است. دهکده کوهستان بالاترین بخش مجموعه سیبلند است. این دهکده کوهستانی بر فراز ابرها، به وسعت چندین هکتار و در فاصله چند کیلومتری ازهر یک از دو دهکده ی دیگر قرار دارد.
 سیبلند فیروزکوه، تفریح در آرامش کوهستان

 

مجموعه سیبلند فیروزکوه شامل سه دهکده هیجان، کوهستان و آرامش است. دهکده کوهستان بالاترین بخش مجموعه سیبلند است. این دهکده کوهستانی بر فراز ابرها، به وسعت چندین هکتار و در فاصله چند کیلومتری ازهر یک از دو دهکده ی دیگر قرار دارد. مشخصه اصلی این دهکده دید و منظر آن است. جلوه‌ی باشکوه دماوند از فضای این دهکده به خوبی پیداست و چشم انداز زیبای پهنه جنوبی جاده فیروزکوه و ارتفاعات فیروزکوه نیز بر جلوه دید و منظر آن افزوده است.

لمس چشم انداز سیبلند فیروزکوه

تله کابین سیب لند فیروزکوه

دسترسى به دهکده کوهستان از طریق دهکده هیجان که ورودى مجموعه سیبلند و ایستگاه نخست تله کابین فیروزکوه محسوب مى شود، میسر است. مسیر ارتباطى دهکده هیجان به دهکده کوهستان پوشیده از جنگل هاى بکر و بومى ارس است. در منتهى الیه شمالى دهکده کوهستان و در فضایى مشرف به دهکده آرامش و چشم اندازهاى زیبا و سرسبز شمالى، سکوى دید در زمینى به وسعت بسیار زیاد طراحى شده است. در این سکو همچنین دوربینهایى براى مشاهده‌ی مناظر اطراف و تلسکوپ هایى براى رصد ستارگان و ماه در نظر گرفته شده است.

دهکده کوهستان سیبلند بر فراز ابرها

کافی شاپ و رستوران کلبه چوبی سیب لند فیروزکوه

وسعت دهکده کوهستان چندین هکتار است. مانند دیگر بخش های سیبلند کوشش شده که فضاهاى فیزیکى کمترین میزان اشغال فضا از کل پروژه را به خود اختصاص دهند. ارزیابى بخش بندی مکان هاى مناسب براى استقرار فضاهاى طراحى شده توسط شرکت اتریشى »اینپوت« با کمترین آسیب به محیط طبیعى انجام شده و بر این اساس رایدهاى بازى، اسکى مسابقه‌اى، اسکى آموزشى، کت اسکى، سرسره ها، تیوب سواری، راپل، بازى‌هاى کودکان، رختکن و کرایه تجهیزات ورزشی در این دهکده پیش بینى شده است. شرکت »سان کید«؛ پیست و مدرسه اسکى کودکان را طراحى و اجرا مى‌کند که شامل چند مسیر تله اسکى بشقابى و چکشى است. یکی از مرتفع ترین پل‌های کابلى ایران نیز در این دهکده طراحى شده است که رو به دریاچه نمرود و قله دماوند است. طبق طراحى‌هاى صورت گرفته همان فضاهایى که در زمستان به عنوان ورزشهاى زمستانى استفاده مى‌شود در تابستان به ورزشهاى تابستانى اختصاص مى‌یابد. اسکى روى چمن و پاراگلایدر جزو بازى‌هاى تابستانى و براى همه‌ی سنین مناسب است.

پیست اسکی سیبلند فیروزکوه

بخش اقامتی مجتمع سیبلند

مطابق ضوابط و قواعد دهکده هاى اکوتوریستى حجم در نظر گرفته شده براى فضاهاى تجارى این مجموعه ها مشخص و تعریف شده است. رستوران گردان شبیه سیب، رصدخانه، رستوران هاى روباز و سرپوشیده، سکوى دید باز، کافى شاپ و چایخانه سنتى، فضاهایى هستند که صرفا براى رفع نیاز مراجعه کنندگان طراحى شده اند. ساختمان مدیریت دهکده، ایستگاه هاى تله کابین و چندین اقامتگاه چوبى براى اجاره نیز از دیگر پهنه هاى طراحى شده در دهکده کوهستان است. کاربرى هاى دیگر دهکده کوهستان شامل هتل کوهستانى است. هتل کوهستانى در شرقى ترین نقطه دهکده که دید و منظر بسیار زیبایى دارد جانمایى شده است. از آنجایى که سرانه هتل‌هاى کوهستانى متراژ بالایی نیست در این هتل ها نیازى به سالن اجتماعات بزرگ، رستورانهاى متنوع نیست و فضاى مناسبى براى گردشگران تدارك دیده شده است. با در نظر گرفتن مصرف کل روزانه مجموعه سیبلند، توربینهاى بادى نصب شده در دهکده کوهستان میزان قابل توجهی از برق مورد نیاز مجموعه را تامین می‌کنند و این امر نشان از عزم جدى تیم مدیریتى سیبلند براى استفاده از انرژىهاى پاك و تجدید پذیر دارد.

گیاهان دارویی سیبلند فیروکوه

طبیعت فیروزکوه مستعد رویش گیاهان دارویى ارزشمندى است که از دیرباز مورد توجه بسیارى از مردم تهران و اهالى بومى منطقه قرار داشته است. گیاهان دارویى این منطقه پاك و بکر، گنجینه نفیسى براى طب سنتى و انواع طب هاى جایگزین محسوب مى‌شود. بر این اساس بخشى از دهکده کوهستان به پرورش گیاهان دارویى خود-رو که براى بیمارى‌هاى گوارشى و پوستى مثمر ثمر است اختصاص داده شده است. گیاهان دارویى از منظر اقتصادى نیز حائز اهمیت هستند. این نمایشگاه گل و گیاه در بخش غربى دهکده واقع شده است. بر اساس مطالعات صورت ‌گرفته بذر گیاهان کوهستانى در تابستان جمع ‌آورى مى‌شوند تا شرایط پرورش و تکثیر آنها در فضاى نمایشگاه فراهم شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.