سیاستمداری در چند قدمی پایان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91747
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۵۹ |
آدرس‌های پوچ زلنسکی

سیاستمداری در چند قدمی پایان

 اگرچه رسانه‌های غربی در تلاش برای قهرمانسازی از زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هستند، اما واقعیت ماجرا چیزی دیگری است! شکست اوکراین در جنگ با روسیه محرز است و بخش اعظم بار این شکست متوجه رئیس‌جمهوری می‌باشد که به صورتی خودخواسته به مهره بازی خطرناک ناتو در تقابل با مسکو تبدیل شد.
سیاستمداری در چند قدمی پایان

 اگرچه رسانه‌های غربی در تلاش برای قهرمانسازی از زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هستند، اما واقعیت ماجرا چیزی دیگری است! شکست اوکراین در جنگ با روسیه محرز است و بخش اعظم بار این شکست متوجه رئیس‌جمهوری می‌باشد که به صورتی خودخواسته به مهره بازی خطرناک ناتو در تقابل با مسکو تبدیل شد. در این میان، زلنسکی تلاش دارد در آخرین مراحل نبردی که فعلا نشانه‌ای از پیروزی در آن مشاهده نمی‌شود، آدرس‌های غلطی را به نظام بین‌الملل مخابره کند. در این مسیر، زلنسکی تلاش کرده از ظرفیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد استفاده نموده و نسبت به وقوع یک بحران فراگیر در جهان هشدار دهد. البته او ( زلنسکی) هرگز از خود و اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به‌عنوان مقصران این بحران‌سازی نام نخواهد برد.

 ادعاها زلنسکی 
رئیس‌جمهور اوکراین در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم از سوی پوتین هشدار داد. همزمان حملات پهپادی اوکراین به مسکو و کریمه شدت گرفته است.ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا ولادیمیر پوتین را با هیتلر مقایسه کرد و نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم از سوی او هشدار داد.او در گفت‌وگو با برنامه ۶۰ دقیقه این شبکه مدعی شد که نمی‌توان زمان را به عقب بازگرداند اما می‌توان پوتین را متوقف کرد.رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه پرسید اگر  کشورش شکست بخورد، ۱۰ سال دیگر چه پیش خواهد آمد.

 او گفت: اگر روس‌ها به لهستان برسند، جنگ جهانی سوم شروع خواهد شد و  به همین دلیل تمام دنیا باید تصمیم بگیرد که آیا پوتین باید شکست بخورد یا این‌که دنیا یک جنگ جهانی دیگر می‌خواهد.زلنسکی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، وارد نیویورک شده است.  این نشست تا یک هفته ادامه خواهد داشت. در این نشست سران و مقام‌های ارشد بیش از ۱۴۰ کشور دنیا شرکت دارند.

   آنچه زلنسکی نمی‌گوید! 
روایت سازی ناقص زلنسکی در ماجرای جنگ اوکراین قابل‌تأمل است.او اساسا از نقش خود و دولت متبوعش در اصرار بر گسترش ناتو به شرق و تلاش برای محاصره راهبردی روسیه ( با کمک دیگر اعضای ناتو ) سخنی نمی‌گوید. اگرچه در روایتگری غرب، روسیه عامل تجاوز به اوکراین محسوب می‌شود، اما مسلم است که اقدام مسکو، واکنشی در برابر تلاش اعضای پیمان آتلانتیک شمالی برای گسترش ناتو به شرق بوده است؛ اینک زلنسکی آدرس جنگ جهانی سوم را به نظام بین‌الملل مخابره  می‌نماید، حال‌آنکه وی خود قربانی مخمصه ایست که ناتو برای وی ایجاد کرده است. زلنسکی به‌شدت بابت وعده‌های دروغین اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره پیوستن این کشور به ناتو عصبانی و مستأصل به نظر می‌آید. فراتر از آن، بسیاری از تصورات غرب‌گرایان اوکراینی ازجمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کی‌یف در صورت وقوع جنگ تحقق نیافته است و برخی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی نسبت به هزینه‌های هنگفت ناشی از فرسایشی شدن نبرد اوکراین ابراز نارضایتی می‌کنند.بااین‌حال وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هرگز جرئت ندارد سخنی از بدعهدی‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به میان آورد. او چندی پیش نتوانست در نشست لیتوانی« که با هدف بررسی عضویت اوکراین در ناتو برگزار شد» خشم خود را بابت بدعهدی صریح بازیگران غربی کتمان کند. بااین‌حال مقامات آمریکایی و اروپایی به زلنسکی هشدار دادندکه مراقب مواضع خود علیه تنها حامیانش در نظام بین‌الملل باشد. در چنین شرایطی زلنسکی نماد شکست مطلق است و بس! 

 نتیجه بازی در زمین آمریکا و اروپا
رئیس‌جمهور اوکراین در ابعاد و زمینه‌های گوناگون، هزینه هنگفت بازی در زمین آمریکا و اتحادیه اروپا را حس می‌کند. کار به‌جایی رسیده است به‌تازگی ۱۲ کشور اروپایی «که عضو ناتو و اتحادیه اروپا هستند» حتی معافیت غلات و محصولات کشاورزی اوکراینی از تعرفه‌ای گمرکی را زیر سؤال بردند و استمرار این روند را مغایر با منافع اقتصادی خود دانسته‌اند. در چنین شرایطی زلنسکی بیش از هر زمان دیگری بابت بازی در زمین غرب احساس سرخوردگی می‌کند.

باوجوداین، وی آلترناتیوی در مقابل خود نمی‌بیند و صرفا با هزینه‌های یک انتخاب نادرست، پرهزینه و البته جبران‌ناپذیر در عرصه امنیتی و سیاست خارجی خود مواجه است. زلنسکی اکنون خود را محکوم می‌داند که به این بازی دوسر باخت ادامه دهد.او در حقیقت چاره‌ای جز این نمی‌بیند و با استفاده از الفاظ و عباراتی مانند وقوع جنگ جهانی سوم در صورت شکست اوکراین در جنگ ، درصدد لاپوشانی سیاست‌ها و تصمیمات پرهزینه و جبران‌ناپذیر خود در کی‌یف می باشد. زلنسکی  از سویی قدرت عتاب علنی و آشکار مقام‌های آمریکایی و اروپایی (را به دلیل بدعهدی‌های آن‌ها در قبال متحدان غرب در اوکراین) ندارد و از سوی دیگر نمی‌تواند خشم خود را بابت واقعیت‌های شرق اوکراین و نظام بین‌الملل کتمان کند. در چنین شرایطی نباید از زلنسکی به‌عنوان رئیس‌جمهور و سیاستمداری عادی یاد کرد.

 حقیقتی که زلنسکی باید بداند 
صورت‌مسئله در قبال جنگ اوکراین و حوادثی که در قبال آن رخ می‌دهد، کاملا مشخص است!  زلنسکی و همراهانش به‌وضوح دریافته‌اند دیگر باید رویای عضویت در ناتو را برای همیشه به فراموشی بسپارند، زیرا در هرگونه پیمان صلحی که با مسکو در آینده‌ای نزدیک یا دور منعقد شود، عضویت نداشتن اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی کف خواسته‌ها و مطالبات کاخ کرملین خواهد بود.نکته قابل‌توجه این‌که بازیگران غربی نیز این مطالبه را از هم‌اکنون پذیرفته‌اند و در اتاق‌های فکری که با هدف بررسی ابعاد جنگ اوکراین و آینده‌پژوهی آن در غرب (آمریکا و اروپا) برگزار می‌شود، گزینه احتمالی همچون عضویت اوکراین در ناتو برای همیشه کنار گذاشته شده است.چندی پیش  ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو برای نخستین بار پس از وقوع جنگ اوکراین به کی‌یف سفر کرد و دوباره به زلنسکی وعده‌های پوچ درزمینه عضویت کشورش در ناتو داد.این گفتاردرمانی در حالی صورت گرفت که  رهبران ناتو از سال ۲۰۰۴ میلادی «زمان وقوع انقلاب نارنجی» وعده داده بودند اوکراین روزی به ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ملحق خواهد شد! اکنون زلنسکی بیش از هر زمان دیگری نسبت به تبعات سخت بازی خود در زمین غرب آگاه شده است، هرچند که جرئت اقرار به این خطای بزرگ خود را ندارد. 

| منبع خبر : فخرالدین اسدی
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.