سيد مقاومت، جان لبنان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11158
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰:۰۴ |
«رسالت» از ناآرامي‌هاي اخير لبنان و پیامدهای سخنراني سيد حسن نصرالله گزارش مي دهد؛

سيد مقاومت، جان لبنان

لبنان، چهار روز است با عواقب و تبعات ناشي از تحصن معترضين به سياست هاي دولت سعدالدين حريري دست و پنجه نرم مي کند. در چنين شرايطي دبيرکل مقاومت اسلامي لبنان ضمن تأکيد بر نادرست بودن سياست هاي اقتصادي حريري، با استعفاي دولت مخالفت کرده است.
سيد مقاومت، جان لبنان

لبنان، چهار روز است با عواقب و تبعات ناشي از تحصن معترضين به سياست هاي دولت سعدالدين حريري دست و پنجه نرم مي کند. در چنين شرايطي دبيرکل مقاومت اسلامي لبنان ضمن تأکيد بر نادرست بودن سياست هاي اقتصادي حريري، با استعفاي دولت مخالفت کرده است.
سيد حسن نصرالله در سخنراني خود به مناسبت فرا رسيدن اربعين حسيني (ع) تأکيد کرد کشور با خطر واقعي روبه رو است. خطر اول فروپاشي مالي و اقتصادي و خطر دوم وقوع انفجار مردمي در نتيجه راهکارهاي اشتباه است. کسي که به دنبال يافتن راهکار است، آن را فقط در اعمال ماليات بر فقرا و افراد کم درآمد مي بيند. بحث من درباره همه ماليات ها نيست، بلکه ماليات بر فقرا است. ما لبناني ها مي توانيم جلوي فروپاشي اقتصادي و مالي را بگيريم و اينکار نياز به اراده و عزم و ايثار و اخلاص دارد‎ و من با استعفاي دولت لبنان مخالف هستم .
دبير کل مقاومت اسلامي لبنان افزود: همه در لبنان چه کساني که در دولت فعاليت مي کنند و چه کساني که در خارج از دولت هستند بايد نسبت به اوضاع جدي پيش روي کشور احساس مسئوليت کنند. برخي از رهبران و گروه هاي سياسي لبنان از هر گونه مسئوليت گذشته و کنوني شانه خالي مي کنند و عواقب را روي دوش ديگران مي اندازند. همگان در لبنان در خارج از حکومت و داخل آن بايد به مسئوليت هاي خود در برابر شرايط خطرناک کشور عمل کنند. برخي رهبران سياسي به تماشاي شرايط نشسته اند، از مسئوليت خود شانه خالي مي کنند و ديگران را مسئول مي دانند. مقامات نبايد به دنبال تسويه حساب هاي
شخصي با کسي باشند، زيرا اين امر به يک سرنوشت نامعلوم امنيتي و سياسي منتهي خواهد شد. وقتي ماليات بيشتري بر اقشار فقير اعمال مي کنيد، با اين کار کشور را در معرض خطر انفجار قرار مي دهيد.
سيد حسن نصرالله با اشاره به اعتراضات مردمي گفت: مهمترين نتيجه اي که بايد از جنبش مردمي گرفته شود اين است که مسئولان متقاعد شوند که مردم نمي توانند ماليات هاي جديدي را تحمل کنند؛ به ويژه اقشار فقير و کم درآمد. ‎پيام دو روز گذشته مهم بود و تأکيد مي کند که مردم تحمل ماليات هاي جديد را ندارد و به خيابان ها خواهند آمد و نيروهاي امنيتي ناتوان از کنترل مردم خواهند بود.
وي با اشاره به اينکه بحران اعتماد بسيار عميقي ميان مردم و حکومت وجود دارد، ‎از دولت فعلي اين کشور خواست اعتماد سازي را در پيش بگيرد و تأکيد کرد: وقتي دولت اقداماتي را در راستاي اعتماد سازي اتخاذ کند، مردم لبنان خواهند پذيرفت.‎ مردم به مقاومت اعتماد و اطمينان دارند و مي دانند که اگر پولي به مقاومت بدهند، هدر نمي رود.
دبيرکل حزب الله لبنان از تداوم کار دولت فعلي حمايت کرد و گفت: ما استعفاي دولت کنوني را تأييد نمي کنيم.‎ اگر دولت استعفا دهد، اين بدان معني است که دولتي درکار نخواهد بود و تشکيل آن ممکن است دو سال زمان ببرد.‎ نيروهاي سياسي بعد از استعفاي دولت همان ها باقي خواهند ماند و تغيير برخي اسامي چيزي را تغيير نمي دهد.‎ در بحث تشکيل دولت، بيش از وزراء، گروه هاي
سياسي مهم هستند. برخي از دولت تکنوکرات سخن مي‌گويند، در چنين شرايطي که لبنان در آن به سر مي‌برد، دولت تکنوکرات دو هفته نيز دوام نمي‌آورد و هرکسي خواستار چنين دولتي باشد اولين فردي است که آن را ساقط مي‌کند و بايد دولت به کار خود با روح و مسير جديد ادامه دهد و از اتفاقاتي که در دو روز گذشته در لبنان رخ داد عبرت بگيرد.
از سوي ديگر، علي‌رغم اعلام آمادگي سعد حريري، نخست‌وزير لبنان براي کناره‌گيري از قدرت با مهلت‌خواهي ۷۲ ساعته، اما معترضان لبناني ديروز براي سومين روز متوالي به شکل پراکنده در مناطق مختلف اين کشور تظاهرات کردند.در همين راستا، شبکه اسکاي نيوز اعلام کرد که معترضان در بيروت در ميان استقرار قابل توجه نيروهاي امنيتي چهار راه منتهي به کاخ رياست جمهوري را مسدود کردند.طبق گزارش رسانه‌هاي لبناني، معترضان همچنين با آتش زدن لاستيک و قرار دادن موانع بزرگراه زهراني ـ صيدا را نيز مسدود کردند.
همچنين ميدان «کفررمان» در جنوب لبنان نيز توسط معترضان بسته شده و شهروندان لبناني به درخواست‌ها براي بازگشايي اين ميدان بي‌توجه‌اند. صدها لبناني نيز با تجمع در ميدان «رياض الصلح» عليه دولت کشورشان اعتراض کردند.در همين راستا، ارتش لبنان نيز با صدور بيانيه‌اي ضمن اعلام همبستگي با معترضان خواستار همکاري شهروندان لبناني با نيروهاي امنيتي شد. ارتش لبنان همچنين از شهروندان معترض لبناني خواست که مواضعشان را به شکل مسالمت‌آميز بيان کنند و اجازه تجاوز به املاک عمومي و خصوصي را ندهند.
«جبران باسيل» وزير امور خارجه لبنان نيز از کاخ رياست جمهوري در بيروت گفت: آنچه اتفاق افتاده ناشي از انباشت بحران‌هاست. من مردم را مي‌فهمم، اما نمي‌توانم مثل آنها بيان کنم و اگر اوضاع درمان نشود، آينده پيش رو وخيم‌تر است. آنچه اتفاق مي‌افتد، مي‌تواند يک فرصت باشد همان گونه که مي‌تواند به يک فاجعه بزرگ تبديل شود و ما را به آشوب و فتنه بيندازد. اين دو گزينه روشن و متناقض است: يا يک فروپاشي بزرگ يا يک نجات جسورانه.
باسيل با تأکيد بر اينکه مشارکت جريان آزاد ملي(جريان متبوع وي) را نيز در اين اعتراضات درک مي‌کند افزود: اما به آنها هشدار مي‌دهم که پشت هر انتخاب و تصميم اشتباهي کشيده نشوند و آنچه اتفاق مي‌افتد بايد باعث تقويت جايگاه رئيس جمهور و موضع ما و جايگاه همه اصلاح طلبان شود.وي تأکيد کرد: اين تظاهرات‌ها عليه ما کارگرداني نشده است. بسته‌اي از اصلاحات وجود دارد که رئيس جمهور از آن حمايت مي‌کند و بايد عملياتي شود و يک سري پيش نويس اصلاحات اقتصادي را با موضوع برق، فساد و اتلاف بيت المال را تهيه کرده‌ايم.
به دنبال اين موضوع «رسالت» گفت‌وگويي با صاحب‌نظران در اين حوزه داشته که در ادامه مي‌خوانيد.
* پاي آمريکا و عربستان در ميان است
سيد رضا صدرالحسيني، کارشناس مسائل غرب آسيا با اشاره به ناآرامي‌هاي اخير لبنان به «رسالت» گفت: «اتفاقاتي که در لبنان از روز پنجشنبه تاکنون رخ داده به نظر مي‌رسد برنامه سريالي است که توسط سعودي‌ها و آمريکا‌يي‌ها در کشورهاي عضو مقاومت رهبري مي‌شوند. علي‌رغم مشکلات اقتصادي که به دلايل گوناگون اعم از تحريم اقتصادي که از جانب آمريکابي‌ها انجام شده دولت لبنان را مجبور به افزايش ماليات در فضاي مجازي کرده است.»
وي با اشاره به اين‌که لبنان از کشورهايي است که مردم آن استفاده قابل توجهي از فضاي مجازي مي‌کنند، ادامه داد: « اين موضوع باعث شد تا بهانه‌اي دست گروه‌هايي بر ايجاد ناآرامي در لبنان باشيم. مسائل اين چنيني در کشورهاي مختلف قطعا طي يک روز يا يک شب حل و فصل نخواهد شد. اين موضوع را بايد مديران ارشد مخالف حرکت‌هاي نظام سلطه و بالاخص کشورهاي جغرافياي غرب آسيا بدانند که کوچک‌ترين اقدامي مسائل اقتصادي را مي‌تواند دچار فراز و نشيب کرده و مورد سوءاستفاده جريان‌هاي وابسته به سعودي‌ها و آمريکايي‌ها قرار گيرد.»
اين کارشناس مسائل غرب آسيا با بيان اين‌که تشابهي ميان اتفاقات اخير لبنان و اتفاقات دو هفته گذشته عراق وجود دارد، گفت: «اين تشابه را مي‌توان در تغيير شعارها از درخواست‌هاي اقتصادي به موضوعات سياسي و امنيتي عنوان کرد. نکته حائز اهميتي که در ناآرامي‌هاي اخير لبنان شاهد بوديم آن است که برخي در فضاي مجازي ادعا کردند، حزب‌الله در خيابان‌ها با نظام سياسي لبنان مخالف است.»
وي با بيان اين‌که سيدحسن نصرالله با سخناني آب پاکي را روي تمام شايعات ريخت، و تأکيد وي بر حفظ دولت فعلي لبنان درست است گفت: «وي اعلام کرد، حزب‌الله علي‌رغم اين‌که درک بالايي از مشکلات اقتصادي لبنان دارد و خودنيز در رنج است اما درشرايط کنوني هيچ‌گاه به خيابان‌ها نخواهد آمد مگر آنکه اتفاق ويژه‌اي رخ دهد تا حزب‌الله به عنوان معترض به خيابان‌ها بيايد. بنابراين حفظ دولت کنوني لبنان در دستور کار حز‌ب‌الله است و بايد اين اتفاقات و شرايط را بيشتر به سوءمديريت‌هاي دولت حريري توجه کرد. البته گروه‌ها و جريان‌هاي مختلف از جمله حزب سوسياليست ترقي‌خواه به رهبري وليد جنبلاط، حزب قوات لبنان به رهبري سمير جع‌جع و برخي از اعضاي جريان المستقبل در اجراي تصميمات عربستان و آمريکا مبني بر ضربه زدن به مقاومت و همپيمانانش و دولت مشروع لبنان را در دستور کار قرار داده‌اند.»
صدرالحسيني تصريح کرد: «قطعا حل مشکلات اقتصادي يکي از موضوعات اساسي است و در همين رابطه ميشل عون به عنوان رئيس جمهور جمعه شب با تعدادي از نمايندگان معترض گفت‌وگو و اعلام کرد، درباره موضوع افزايش ماليات حتما برخورد منطقي و تجديد نظر کلي صورت خواهد گرفت.»
وي تأکيد کرد: «مردم منطقه غرب آسيا بايد کاملا مراقب حرکات و شيوه‌هاي اعتراضي خود باشند چراکه سعودي‌ها و آمريکايي‌ها با هماهنگي کامل با رژيم صهيونيستي به دنبال ايجاد اغتشاش، به هم ريختگي و سقوط دولت‌هاي اين منطقه هستند.»
* اعتمادي ميان مردم و حکومت لبنان نيست
همچنين، حسين رويوران کارشناس مسائل غرب آسيا با بيان اين‌که ميان مردم و حکومت لبنان متأسفانه هيچ‌گونه اعتمادي وجود ندارد، به «رسالت» گفت: «مردم به دولت به عنوان يک باند مافيايي نگاه مي‌کنند. عوامل ايجاد انفجار اين ناآرامي در جامعه از گذشته وجود داشت و اعلام رندانه وزير ارتباطات مبني بر هزينه ماليات شبکه‌هاي اجتماعي فضاي مجازي نقطه اين انفجار بود، اما اين موضوع صرفا به اين مسئله ارتباط ندارد.»
وي تصريح کرد: «اين انفجار به دليل بودن دست دولت در جيب مردم است يعني دولت هراندازه در اقتصاد با ضعف مواجه مي‌شود به سمت افزايش ماليات حرکت مي‌کند. نکته جالب آن است که اخذ اين نوع ماليات‌ها را در بانک‌ها و پولداران هيچ گونه مشاهده نمي‌شود بنابراين اين نوع رفتار براي مردم قابل قبول نيست در نهايت مردم به نقطه انفجار رسيدند و به خيابان ريختند.»
اين کارشناس مسائل غرب آسيا ادامه داد: «لبنان با کشورهاي ديگر متفاوت است، متأسفانه در لبنان ملوک‌الطوايفي وجود دارد و مذاهب، احزاب کورکورانه از رهبرانشان حمايت مي‌کنند. اين نخستين بار است که مردم فراتر از احزاب و مذاهب به خيابان‌ها آمده و اعتراض مي‌کنند. تصور نمي‌کنم اين اعتراضات با اين وضعيت قادر به استمرار باشد.» وي گفت: «سيدحسن نصرالله نيز اعلام کرد، اگر اين حکومت سقوط کند دو سال زمان مي‌برد تا حکومت بعدي بر سر کار بيايد و شما به هدفتان نخواهيد رسيد، لذا اين حکومت بايد به وظيفه‌اش عمل کند. افرادي که در حاکميت هستند و تاکنون اقدامي انجام نداده‌اند حال بايد وضعيت را اصلاح کنند به چراکه تغيير حکومت شرايط را پيچيده‌تر مي‌کند و همين حکومت توان حل بحران را دارد به شرط اين که نوع نگاهش را نسبت به پولداران و مردم تغيير دهد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.