سهم صفر درصدی‌سفر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12435
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۸:۵۳ |
«رسالت» تبعات افزایش قیمت بنزین بر صنعت گردشگری را بررسی می‌کند؛

سهم صفر درصدی‌سفر

بعد از سهميه‌بندي پيش‌بيني نشده بنزين در کشور، اين موضوع از جهات مختلف مورد بررسي قرار گرفت اما آنچه تاکنون به آن پرداخته نشده‌ در نظر گرفتن سهم گردشگري از سهميه بنزين است.
سهم صفر درصدی‌سفر

| حسن شجاعي- دبیر گروه فرهنگي|
بعد از سهميه‌بندي پيش‌بيني نشده بنزين در کشور، اين موضوع از جهات مختلف مورد بررسي قرار گرفت اما آنچه تاکنون به آن پرداخته نشده‌ در نظر گرفتن سهم گردشگري از سهميه بنزين است.
زماني که خبر افزايش ناگهاني قيمت بنزين اعلام شد فعالان حوزه گردشگري انتظار داشتند تا دولت براي اين حوزه نيز چاره انديشي کرده و اجازه ندهد تا جان بي رمقي که در اين صنعت باقي مانده نيز با اين تدبير بي جان شود.
اما گويا دولتي ها براي حوزه گردشگري ارزشي قائل نشده و حوزه سوخت که در اين صنعت نقش تأثيرگذاري را بر عهده داشته و مي تواند اين بخش را به کلي زمين گير کند را از ياد برده اند.
تجربه افزايش قيمت سوخت در دولت هاي پيشين نيز مسبوق به سابقه است و در آن زمان نيز براي حوزه گردشگري سهيمه اي درنظر گرفته شده بود اما اين‌بار دولت دست فعالان اين حوزه و مردمي که شايد تنها دلخوشي آنها سفر به اطراف و اکناف اين مرز و بوم کهن بود را در پوست گردو گذاشت تا نگراني از رکود اين صنعت بيشتر شود.
به ياد داريم وقتي بنزين در دولت نهم و دهم اجرا مي شد، سهميه‌هاي جداگانه‌اي براي سفر در نظر گرفته شد چرا که سهميه کنوني، براي تردد ماهانه خودرو‌ها در داخل شهر هم کفاف نمي‌دهد چه برسد به برنامه‌ريزي براي سفر و گردشگري و اصلا الان دغدغه مسئولان ممانعت از انتقال فشار افزايش نرخ بنزين به کالاهاي اساسي و افزايش نرخ تورم است تا برنامه‌ريزي براي بحث گردشگري!
با اينکه موضوع گردشگري در فصل زمستان و پاييز نسبت به ساير فصول سال چندان پررنگ به نظر نمي رسد اما اين نگراني وجود دارد که با فرارسيدن ايام نوروز و تعطيلات تابستان اين بي توجهي به حوزه سوخت براي بخش گردشگري مشکلات عديده اي را براي مردم فراهم کند و شايد هم دولتي ها براي آن زمان از تدبير سوخت هديه و يا سوخت سفر استفاده کنند وگرنه اين صنعت با اين تدبير ره به ترکستان خواهد برد.
عليرضا شيخ الاسلامي رئيس مرکز توسعه گردشگري کشورهاي اسلامي در گفت و گو با «رسالت» ضمن گلايه از تصميم گيرندگان سهميه بندي بنزين و با اشاره به اين نکته که صنعت گردشگري با اين تصميم به نابودي کشيده خواهد شد گفت: متأسفانه متوليان اداره کشور با تصميمات اشتباه و نابخردانه بسياري از صنايع کشور را به ورطه نابودي کشانده و با اينکه صنعت گردشگري در اين شرايط اقتصادي و تحريم هاي کشور مي تواند نقش بسيار بزرگي در افزايش توليد ملي در حوزه هاي مختلف داشته باشد اما ناگهان بدون بررسي همه جانبه امور اتفاقاتي مي افتد که جبران آن بسيار دشوار است.
وي با اشاره به اين نکته که صنعت گردشگري بسياري از صنايع مرتبط در حوزه هاي اقتصادي را نيز درگير کرده و براي آنها نيز درآمد زايي مي کند ،گفت: در کشورهايي نظير ترکيه و چين توجه به حوزه گردشگري موجب شده تا صنايع کشاورزي و خدماتي اين کشورها در بالاترين فرم ممکن قرار داشته باشد و شاخص هاي توليد ناخالص ملي افزايش بالايي داشته باشد. اما در ايران تصميمات اينچنيني تنها شاهد افزايش قيمت حامل هاي انرژي و در کنار آن افزايش قيمت ارز خواهيم بود و اين يعني نابودي صنعت گردشگري داخلي.
شيخ الاسلامي در ادامه به تصميمات غيرکارشناسانه و عدم مشورت با اهالي فن اشاره کرده و تصميمات غير فني را يکي از دلايل رکود صنايع مختلف مي داند و مي گويد: بهتر بود قبل از تصميم گيري در اين زمينه با فعالان حوزه گردشگري مشورت هايي صورت مي گرفت تا لااقل تبعات منفي اين طرح کمتر نمود پيدا مي کرد.
اما گويا دوستان در اين تصميم دغدغه هاي ديگري داشتند و تلاش کردند تا در سال هاي پاياني دولت افکار عمومي را از مسائل مهم تر دور کرده و آنها را مشغول تبعات افزايش قيمت بنزين نمايند.
رئيس مرکز توسعه گردشگري کشورهاي اسلامي با تأکيد بر اين نکته که صنايع وابسته به گردشگري نظير هتلداران و صنايع غذايي با کاهش سفرهاي داخلي ضررهاي بسياري را متحمل مي شوند، گفت: زماني‌که مردم به دليل گراني سوخت قادر نباشند تا سفرهاي داخلي را در برنامه داشته باشند آنگاه شاهد خواهيم بود که محل هاي اقامتي و گردشگري با افت پذيرش روبه رو شده و اين موضوع در تعداد زيادي از اين مراکز نمود خواهد يافت. در بخش توليدات مواد غذايي و صنايعي که با هتل داران و مراکز اقامتي در ارتباط هستند نيز اين کاهش سفرها نمود خواهد يافت و شاهد از دست رفتن فرصت هاي شغلي بسياري خواهيم بود.
وي ادامه داد: همانطور که قبلا هم گفتم در کشورهاي صاحب صنعت گردشگري، صنايع مختلف با اين حوزه در ارتباط هستند و درآمدهاي بسيار زيادي از اين بخش عايد آنها مي شود. يعني زماني که صنعت گردشگري آنها رونق دارد ساير صنايع نيز پربار بوده و درآمد سرانه ملي آنها افزايش مي يابد. اما متأسفانه در ايران به دليل بي تدبيري در تصميم هاي کلان نظير همين اتفاقي که براي تعيين نرخ بنزين افتاد، بسياري از صنايع نظير صنعت گردشگري از رونق مي افتد و کسي هم پاسخگوي مشکلات حاصله نيست.
حالا بايد ديد آيا دولت تدبير و اميد فکري به حال سفرهاي مردم خواهد کرد يا نه؟ ضمن اينکه در روزهاي آينده تعطيلات بهمن ماه و سپس تعطيلات نوروز ۹۹ فرصتي براي انجام سفرهاي داخلي خواهد بود به خصوص به شهرهاي جنوبي . همان شهرهايي که قرار بود در فصل زمستان براي ديدن شان تعطيلات يک هفته اي و زمستاني در نظر گرفته شود. اما با اين اوصاف به نظر مي رسد در سفرهاي داخل شهري نيز مردم با مشکل رو به رو شوند چه برسد به سفرهاي بين شهري.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.