سقوط امپراتوری پوشالی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4677
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰:۲۹ |
گزارش رسالت از پیامدهای گسترده سرنگون شدن پهپاد متجاوز آمریکایی توسط پدافند هوایی ایران؛

سقوط امپراتوری پوشالی

پهپاد جاسوسي‌شان بر فراز آب‌هاي ايران به قصد جاسوسي پرواز مي‌کند و رزمندگان پدافند نيروي هوافضاي سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامي بعد از بارها هشدار سرنگونش مي‌کنند؛ اما مي‌گويند ايران يک پهپاد تجسسي آمريکا را سرنگون کرد.
سقوط امپراتوری پوشالی

پهپاد جاسوسي‌شان بر فراز آب‌هاي ايران به قصد جاسوسي پرواز مي‌کند و رزمندگان پدافند نيروي هوافضاي سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامي بعد از بارها هشدار سرنگونش مي‌کنند؛ اما مي‌گويند ايران يک پهپاد تجسسي آمريکا را سرنگون کرد.
در نخستين ساعات بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد، يک فروند پهپاد جاسوسي آمريکايي که درحال تعرض به حريم هوايي کشورمان بود كه توسط پدافند نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي سرنگون شد.
اين هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي در حقيقت مدلي توسعه‌يافته بر پايه پهپاد RQ-4 گلوبال هاوک است که براي عمليات جاسوسي دريايي توسعه پيدا کرده است. شرکت آمريکايي “نورثروپ گرومن” سازنده اين پهپاد است، اين پهپاد گران قيمت و پيشرفته آمريکايي در حقيقت از جمله جديدترين پلتفرم‌هاي اضافه شده به سازمان رزم نيروهاي مسلح آمريکا بوده و تعداد کمي از آن نيز تا به امروز ساخته شده است. بر اساس اطلاعات موجود و آمارهاي رسمي تنها يگان به کار گيرنده اين پهپاد، اسکادران VUP-19 در پايگاه Jacksonville در ايالت فلوريداي آمريکاست که فقط ۲ فروند از اين پهپاد را در اختيار داشته است و اين بدين معناست که سپاه، يکي از ۲ پهپاد عملياتي در اين رده را شکار کرده است.
بر اساس داده‌هاي دريافتي و محاسبات متخصصان سازمان نقشه برداري کشور، پهپاد آمريکايي در مختصات ۲۵۲۹۴۳ شمال عرض جغرافيايي و ۵۷۵۲۲۵ شرق طول جغرافيايي، در ۸ مايلي خط ساحلي جمهوري اسلامي ايران در سواحل هرمزگان حدفاصل «کرتان» و «کوه مبارک» منهدم شده است؛ کوه مبارک يکي از شهرهاي استان هرمزگان در جنوب ايران و شرق استان هرمزگان است.
همچنين لازم به ذکر است محدوده درياي سرزميني براساس کنوانسيون ۱۹۸۲ حقوق درياها، دوازده مايل دريايي (هر مايل دريايي حدود ۱۸۵۲ متر است)، از خط مبدأ ساحل دريا است.
حال اما سرداران آمريکايي گفتند اين پهپاد درحال پرواز بر فراز آب‌هاي بين‌المللي بوده و ايران نقض قانون کرده است. ژنرال جوزف گاستلا، فرمانده نيروي هوايي ستاد فرماندهي مشترک آمريکا، عصر پنجشنبه در يک کنفرانس تلفني با خبرنگاران در پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، گفت پهپاد آمريکايي که با يک فروند موشک زمين به هواي ايران سرنگون شد، در ۳۴ کيلومتري دور از ساحل اين کشور و در ارتفاع بالا در حال پرواز بود.
درحالي که به نوشته ظريف و مقامات مسئول «اين پهپاد در ساعت چهار و پنج دقيقه بامداد در مختصات جغرافيايي (۲۵°۵۹’۴۳″N 57°۰۲’۲۵″E) نزديک کوه مبارک هدف قرار گرفته است.»
واکنش ترامپ اما جالب‌تر از مقامات اين کشور بود و سرنگون شدن پهپاد global Hawk RQ-4 را اشتباه فردي يکي از نظاميان مستقر در پايگاه هوافضا خواند و گفت: نمي‌گويم که آن کشور اشتباه کرده است، بلکه يکي از افراد تحت فرماندهي اشتباه کرده است و اگر اين هواپيماي بدون سرنشين، سرنشين داشت، وضعيت بسيار متفاوت مي‌شد.
ترامپ با بيان اينکه بايد صبر کرد و ديد چه پيش مي‌آيد، گفت: «باورش برايم سخت است که کسي عمدا اين کار را کرده باشد.»
او در پاسخ به اين سوال که آيا اعضاي دولتش دارند او را
به سوي درگيري با ايران هل مي‌دهند، گفت: « به هيچ وجه. در واقع، در بسياري از موارد برعکس است. اما من گفته بودم که مي‌خواهم اين جنگ‌هاي بي‌پايان تمام شوند، تبليغات انتخاباتي من بر اين اساس بود و گفتم که مي‌خواهم از درگيري ۱۹ ساله در افغانستان خارج شوم و ميزان حضورمان را به ميزان قابل توجهي کاهش دادم.»
حال اما از صحبت‌هاي رئيس‌جمهور آمريکا اين چنين برمي‌آيد که سياست‌هاي اين کشور برابر ايران چندان مشخص نيست و حول محور نفع شخصي مي‌چرخد، ترامپ با بيان ديدگاه‌هاي خود و توجه به صحبت‌هاي مشاورانش که او را از جنگ با ايران منع مي‌کنند، بارها هدفش را آشکار کرده که درصدد افزايش راي‌هاي خود در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۰ است و تمام سياست‌هاي خود را بر اين مبنا تنظيم مي‌کند، اما سوال اساسي که اين روزها ذهن همه مردم را به خود مشغول کرده است اين است که رئيس جمهور ايالت متحده آمريکا از يک طرف پيام صلح و دوستي و “گفت‌وگو” مي‌فرستد و از طرف ديگر پهپاد رادارگريز و فوق پيشرفته خود را برفراز آب‌هاي ايران به پرواز درمي‌آورد؛‌ قصدش از اين اقدامات چيست؟ آيا بين ايران و آمريکا درگيري نظامي درخواهد گرفت؟
اما نقض قوانين آشکار توسط آمريکا، نشان از دست پيش ايران در دادگاه‌‌هاي بين‌المللي است،‌ حتي با اطمينان کامل مي‌توان گفت دفاع يک کشور برابر تجاوز کشوري ديگر باعث رخداد جنگ نظامي بين آن‌ها نخواهد شد و سرنگون شدن سند جاسوسي آمريکا نشان از اين است که ايران ترسي از دشمن ندارد حتي اگر اين دشمن کشوري باشد که بيشتر جوامع از آن مي‌ترسند و اگر جاي ايران بودند اين کار را نمي‌کردند.
بنابراين براي بررسي اين اقدام و واکنش‌ها با چند تن از مقامات و صاحب‌نظران اين عرصه به گفت‌وگو نشستيم.
آيت الله موحدي کرماني نايب رئيس دوم مجلس خبرگان رهبري در گفت وگو با رسالت درباره نقض حريم هوايي ايران توسط پهپاد آمريکايي گفت:«آمريکا ورود پهپاد آمريکايي به ايران را رد و عنوان مي کند نقض حريم هوايي ايران اتفاق نيفتاده است در حاليکه اين اظهار نظر دروغي بيش نيست زيرا کار آمريکا دروغ گفتن است. نيروهاي آمريکايي نه داراي عقل درست و نه آشنا به جغرافيا هستند.»
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد:«پهپاد آمريکايي به آب هاي کشور ما وارد شده و به حريم ما تجاوز کرده است. آمريکا به اين مسئله واقف است اما به دروغ عنوان مي کند که آگاهي به اين مسئله نداشته است. چنين اقدامات و عدم صداقت در رفتار آمريکايي ها طي سالهاي اخير به وفور انجام شده است. آنچه که مسلم است پهپاد آمريکايي به حريم هوايي ايران تجاوز کرده و خوشبختانه سرنگون شد.»
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اينکه پهپاد جاسوسي آمريکايي از نوع بسيار پيشرفته محسوب مي شد، گفت:«سقوط اين پهپاد کاري افتخارآفرين توسط کشور ما محسوب مي شود و براي آمريکا هم قدرت بالاي ايران شفاف شد.»
موحدي کرماني درباره شيطنت هاي کشورهاي همسايه در مواجهه با ايران بيان کرد:«تعدادي از کشورهاي همسايه ما که هرازگاهي اقدام به شيطنت در راستاي دشمني با ايران انجام مي دهند، کوچک تر از آن هستند که بتوانند اقدامات مهمي انجام دهند. آمريکا که به عنوان ارباب و نقطه اميد اين کشورها محسوب مي شود نتوانست در برابر ايران هيچ غلطي انجام دهد در نتيجه کشورهاي همسايه ما هم در هيچ جايگاهي براي مقابله با ايران قرار ندارند. »
دبيرکل جامعه روحانيت مبارز تصريح کرد:«سعودي ها با همراهي بعضي از کشورهاي منطقه هم نمي توانند تنش براي ايران و خاورميانه ايجاد کنند زيرا مي دانند وقتي ايران پهپاد آمريکايي را ساقط مي کند، جرات ضربه زدن به ايران را نخواهند داشت.»
موحدي کرماني اظهار کرد:«من اقدام کوبنده ايران در نابود کردن پهپاد آمريکايي را تقدير مي کنم زيرا قدرت بالاي ايران را نشان داد و آمريکا که توهم رياست بر دنيا را در سر دارد، در برابر ايران در موضع خضوع قرار گرفت.»
همچنين احمد توکلي، عضو مجمع تشخيص مصلحت ايران نظام با اشاره با نقض حريم هوايي ايران از سوي آمريکايي‌ها و ارسال پهپاد جاسوسي به خاک ايران و اقدام متقابل ايران در سرنگوني اين پهپاد، در گفت‌وگو با روزنامه رسالت گفت:«هر کشور ديگري جاي ايران بود در برابر اين تعرض آمريکايي‌ها در حريم هوايي کشورش واکنش نشان داده و همين اقدام ايران را براي دفاع از مرزهايش انجام مي‌داد.»
عضو مجمع تشخيص مصلحت ايران با انتقاد به سابقه آمريکايي‌ها در تعرض به حريم کشورهاي ديگر خاطرنشان کرد:«هر کشور مستقلي حافظ مرزهاي کشورش است و اگر کشور ديگري بخواهد از طريق زميني، هوايي يا دريايي وارد مرز کشور ديگري شود بايد مجوز يا پاسپورت داشته باشد».
توکلي با تأکيد بر اقدام قابل دفاع ايران براي برخورد با نقض حريم آمريکايي‌ها و دفاع از حريم کشور، عنوان کرد:«برخورد ايران با اقدام خصمانه آمريکا درست و منطقي بوده است. سابقه دشمني آمريکا ايران ديرينه است. اين اقدام ايران آثار مثبتي را در پي خواهد داشت و منجر به عقب نشيني آمريکايي‌ها مي‌شود و اگر ايران در برابر اين اقدام کوتاه مي‌آمد آمريکايي‌ها متخاصم‌تر مي‌شدند.»
نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي اين اقدام آمريکا را ساختار شکنانه دانست که باعث گسترش تنش در منطقه و جهان مي‌شود و گفت:«اقدام ايران حاکي از اقتدار و قدرت مندي اين کشور در دنيا است و همه جاي جهان نشانه قدرت، اعتماد به نفس و قاطعيت اين کشور در برابر استعمارگران و مورد حمايت ساير کشورها است».
اسماعيل کوثري، جانشين فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران اسلامي نيز در اين باره به رسالت گفت:«ايران با هر کشوري که بخواهد به حريم اين کشور تعدي کند با صلابت و اقتدار برخورد قاطع خواهد کرد».
او با اشاره به اقدام متخاصمانه‌ جويانه آمريکا و نقض حريم هوايي ايران با ارسال پهپاد جاسوسي به مرزهاي اين کشور، در گفت‌وگو با روزنامه رسالت گفت:«آمريکايي‌ها در حال و هوايي جنگ جهاني به سر مي‌برند و فکر مي‌کنند قدرت مطلق در جهان هستند.»
نماينده دو دوره پيشين مجلس شوراي اسلامي افزود:
« آمريکايي‌ها هنوز در اين خيال به سر مي‌برند که مي‌توانند که به هر کشوري که خواستند تجاوز و تعدي کنند و کسي جلو آنها ايستادگي نکند اما ايران براي استقلال خودش هزينه زيادي داده است و بر همين اساس پايبند به دفاع از مرزهاي کشور است و براي هر کشوري که بخواهد به حريم اين کشور تعدي کند با صلابت و اقتدار برخورد قاطع خواهد کرد».
کوثري با تأکيد بر اقدام شجاعانه و قاطعانه نيروهاي مرزي ايران در برخورد با اين اقدام آمريکايي‌ها و انهدام پهپاد جاسوسي اين کشور، خاطرنشان کرد:«آمريکا قصد داشت که به وسيله اين پهپاد جاسوسي قدرت نظامي ايران را آزمايش کند اما اين اقدام آن‌ها با شکست مواجه شد. پدافند مرزي ايران با اقتدار نشان دادند با هر وسيله‌اي از هر نوعي که بدون مجوز قصد ورود به خاک جمهوري اسلامي ايران را داشته باشد با شدترين وجه برخورد خواهد شد.»
جانشين فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران اسلامي با اشاره به ناکام ماندن آمريکايي‌ها در اين برنامه آزمايشي، عنوان کرد:«آمريکايي‌ها فکر مي‌کردند که در اين عمليات موفق خواهند بود اما برداشت غلطي را از قدرت نظامي ايران داشتند و متوجه شدند که در صورت تکرار اين اقدامات با شدترين وجه مواجه خواهند شد که شاهد بودند که پهپاد جاسوسي آن‌ها منهدم و سرنگون شد. اين اقدام بايد درسي براي مسئولان سياسي آمريکا به ويژه ترامپ رئيس جمهور اين کشور باشد که سر عقل بيايد که نبايد با جمهور اسلامي ايران به طور رو در و حتي با پهپادها به صورت آزمايشي مواجه شوند».
کوثري اين اقدام آمريکايي‌ها در منطقه و جهان را موجب گسترش تنش دانست و گفت:«هرچند که اين اقدام قانون شکنانه آمريکا در منطقه و کشورهاي ديگر باعث تشنج مي‌شود اما در هر صورت نيروهاي مرزي ايران قادر هستند که با اقتدار از حريم کشور دفاع کنند.آمريکا و تمامي کشور هايي که با ايران سر ناسازگاري دارند، بدانند که ايران آنقدر توانمندي نظامي دارد که از مرزهاي امنيتي خود به نحو احسن دفاع کند.»
ابوالفضل حسن بيگي نائب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم در ادامه اين گفت‌وگو با رسالت اظهار داشت:«منشور سازمان ملل اين حق را براي تمامي کشورها قائل شده که اگر جسمي حريم زميني، دريايي و هوايي کشوري را نقض کند، در مرحله نخست تذکر دريافت مي‌کند و در صورت عدم تغيير مسير مي‌توان برخورد لازم را نشان داد.»
حسن بيگي با اشاره به موقعيت جغرافيايي محل انهدام پهپاد آمريکايي، بيان کرد:«پهپاد آمريکايي به منطقه‌اي نفوذ کرده بود که دو پالايشگاه عظيم ستاره خليج فارس و بندرعباس که بخش اعظمي از فرآورده هاي نفتي کشور تامين مي‌کنند و بزرگ‌ترين بندر صادرات و واردات کشور در انجا قرار دارد.»
نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه آمريکايي ها تصور نمي کردند که برد پدافند ايران به پهپاد برسد گفت:«پهپاد و يک فروند هواپيما جاسوسي در حال عبور از آسمان کشور بودند که با اعلام تذکر از سوي پدافند، هواپيما جاسوسي با تغيير مسير از سرزمين ما خارج شد اما پهپاد آمريکايي به مسيري مي رفت که هر لحظه امکان داشت براي منافع ملي، پالايشگاه ها، بنادر و شهر پرجمعيت بندر عباس خطراتي به وجود بياورد لذا بعد از طي مسير قانوني در زمان مناسب اقدام موثر صورت گرفت که خطري براي ايران به وجود نيايد.»
وي افزود:«خوشبختانه دانشمندان و جوانان ايراني به گونه اي عمل کردندکه به آمريکايي ها ثابت شد که برد موشکي کشورمان به پهپاد آنها مي رسد.»
حسن‌بيگي با تاکيد بر اقتدار بالاي جمهوري اسلامي و عدم تعارف با هيچ کشوري گفت:«ايران در قامت يک ابر قدرت، سيلي بر صورت شيطان بزرگ زد و کدخداي جهان را سر جاي خود نشاند و اعلام کرد که با افتخار از منابع ملي، سرزمين و پرستيژ بين المللي کشورمان دفاع مي کند. اين اقدامي غرور آفرين، بازدارنده و دفاعي براي ملت ايران و همچنين اقتدار دانشمندان کشورمان بود که در چارچوب قوانين بين المللي انجام شد.»
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اين که حتما در جوامع بين المللي اين اقدام آمريکا محکوم است، عنوان کرد: «وزارت خارجه بايد از طريق سازمان ملل از آمريکايي ها شکايت کند و جريمه ورود به حريم کشورمان و وجه هزينه موشک ايراني را دريافت کند.»
او افزود:«آمريکايي ها به شدت دروغگو هستند وخودشان مشاهده کرده اند که بعد از اينکه پهپاد مورد اصابت قرار گرفت در آب هاي ايران سقوط کرد لذا اگر امروز اعلام مي کنند که در مسير و حريم ايران نبوديم کذب محض است چرا که پس از انهدام لاشه اين پرنده در آب هاي ايران پيدا و به تهران منتقل شد.»
حسن بيگي افزود:«ايران هر نوع حرکتي در منطقه انجام شود را زير نظر دارد و ملاحظه اي با عهدي ندارد. اقتدار ايران در جايگاهي است که آمريکايي ها جرئت نمي کنند به آن چپ نگاه کنند؛ ايران و مقاومت در کنار يکديگر هستند. اسرائيل در زير آرواره آسياب نيروهاي حزب الله، سوريه حماس و ديگران است و مقاومت در روبه‌روي آن قرار مي گيرد چندي قابل شاهد بوديم که سيد حسن نصرالله اعلام کرد که اگر آمريکايي ها به جمهوري اسلامي چپ نگاه کند« حيفا و تل آويو را با خاک يکسان خواهيم کرد.»
اين عضو کميسيون امنيت مجلس تاکيد کرد:«امروز همه مي دانند که انصار الله با ايران پيوند عميقي دارد و اگر آمريکا دست از پا خطا کند اقدامات سرکوب گرانه عليه عربستان سعودي صورت خواهد گرفت و قطعا کشورهاي مصرف کننده نفت بايد نفت را بشکه اي ۲۰۰ دلار خريداري کنند.»
او در پايان خاطر نشان کرد:«آمريکا قادر به جنگيدن با ايران نيست زيرا مي داند هزينه سنگيني دارد. تنگه هرمز در اختيار ايران است و اگر امريکاي ها اشتباهي کنند
مي دانند که با بحران عظيم انرژي مواجه مي شوند بنابراين اولين کشوري که از بعد اقتصادي آسيب مي بيند آمريکا است، کشوري که ۲۱ تريليون دلار بدهي دارد و روز به روز بر اين بدهي افزايش پيدا مي کند لذا فضاي مجازي رسانه هاي وابسته به موساد؛ سيا و انگليس در جهت تضعيف روحيه ملت ايران است.»
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم در راستاي ورود متجاوزانه پهپاد گلوبال هاوک آمريکا به مرز هوايي ايران به رسالت گفت:«آمريکايي ها طي اقدامي بي خردانه و برخلاف موازين و کنوانسيون هاي بين المللي رسما به مرز امنيتي ايران تجاوز کرده و وارد حريم امنيتي رسمي کشور ما شده اند.»
نقوي حسيني ادامه داد:«جمهوري اسلامي ايران همانطور که پيش تر اعلام کرده است که به عنوان يک اصل اساسي و کلي در مقابل هيچ نوع تجاوزگري و ورود به مرزهاي امنيتي هوايي، زميني و دريايي خود با هيچ‌کس تعارف ندارد؛ قطعا با هرمتجاوزي با يک پاسخ قاطع و دندان شکن برخورد خواهد کرد.»
او با اعلام اينکه نيرو هاي نظامي ما هيچ پيامي ازاين هواپيما دريافت نکرده اند گفت:« پهپاد گلوبال هاوک حتي به هشدار نيرو هاي ما نيز توجه اي نکرده است و بر همين اساس نيرو هاي نظامي کشور ما براي انهدام پهپاد جاسوسي گلوبال اقدامات لازم و به موقعي انجام داده اند که بسيار قابل تقدير است.»
او با بيان اين که اين اقدام دو پيام مهم را به دنبال دارد، تشريح کرد:«اول اينکه نشانگر توانمندي نظام جمهوري اسلامي ايران در حوزه دفاعي است، آمريکا و تمامي کشور هايي که با ايران سر ناسازگاري دارند، بدانند که ايران آنقدر توانمندي نظامي دارد که از مرزهاي امنيتي خود به نحو احسن دفاع کند؛ و دوم اينکه نشان دهنده آن است که ايران در حفظ حريم امنيتي و دفاعي خود با هيچ احدي تعارف نداشته و برخورد پشيمان کننده‌اي با متجاوزان خواهد داشت.»
سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس گفت:«کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ضمن محکوم کردن اين تجاوز آشکار از اقدام قاطع و به جاي نيروهاي نظامي، پدافند هوايي و سپاه پاسداران در راستاي حفاظت از آسمان ولايت و امامت قدرداني و حمايت خود را اعام مي‌دارد.»
نقوي حسيني ادامه داد:« قطعا ما در کميسيون امنيت ملي موضوع را با جزئيات بررسي خواهيم کرد و انتظار ما اين است که دستگاه ديپلماسي و معاونت حقوقي دولت و ساير نهاد هاي مربوطه بابت اين اقدام متجاوزانه آمريکا از طريق سازمان ها و نهاد هاي حقوقي بين المللي شکايت و پيگيري هاي لازم را انجام دهد تا ديگر هيچ کشوري به خود اجازه ورود به حريم امنيتي کشور ديگر را ندهد.»
فؤاد ايزدي کارشناس مسائل بين‌الملل هم در اين باره به رسالت گفت:«بهترين پهپاد آمريکايي از نظر فناوري توسط موشکي که با فناوري بومي داخلي در ايران ساخته شده بود مورد هدف قرار گرفته و در نهايت سرنگون شد. اين پهپاد با توجه به سطح بالايي که در سرعتش دارد دنيا را متعحب کرد.»
او ادامه داد:«شما مشاهده کرديد که پهپادهايي از سوي يمن به سمت عربستان با فناوري بسيار ضعيف‌تري حرکت کردند که عربستان نتوانست با کمک آمريکا آنها را سرنگون كند.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل تصريح کرد:«بسياري از جهانيان به اين موضوع معتقد نبود که توانمندي نظامي ايران در حدي باشد تا بتواند بهترين پهپادهاي دنيا را سرنگون کند، حتي برخي از مقامات آمريکايي توانمندي موشکي ايران را فتوشاپ قلمداد مي‌کردند.»
ايزدي با بيان اين که سرنگوني پهپاد آمريکا توسط ايران، شوک عظيمي به جهانيان بود، افزود:«با توجه به سياست خارجي که کشور در ۵-۶ سال گذشته داشته اين ذهنيت در مقامات آمريکايي ايجاد شده بود که هر نوع اجحافي را مي‌توانند نسبت به ايران داشته باشند و در حوزه هسته‌اي، منطقه‌اي و موشکي مي‌توانند محدود کنند؛ با توجه به اين که آمريکا از برجام خارج شد و ايران بناي ماندن در برجام داشت برخي معتقد بودند که اگر حمله نظامي به ايران شود ايران پاسخ نمي‌دهد.»
او ادامه داد: «شرايط کشور پيش از ۱۸ ارديبهشت داشت به سمت شرايط بسيار بحراني بود و در عمل براي کشور مشکلات جدي را ايجاد مي‌کرد. بحث خروج ايران از برجام و سرنگوني پهپاد دشمن نشان از آن بود که ايران کشور قدرتمندي است و در نهايت توانمندي کشورمان به راحتي قابل مهار نيست و نتيجه‌اش وضعيت کنوني کشورمان است که نسبت به پيش از ۱۸ ارديبهشت بسيار بهتر است.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که ايران در مقابل نقض حريم هوايي‌اش از سوي آمريکا بايد چه کند، گفت:«نخستين اقدام ايران که همان سرنگوني اين پهپاد سرنگون بود چرا که هر کشوري براساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل در صورت تعرض کشور ديگري به کشورش حق دفاع از خود را دارد، همچنين ايران اجازه شکايت از آمريکا را هم دارد که تاکنون انجام داده است».
ايزدي تصريح کرد:«اين که در سازمان ملل بتوانيد قطعنامه‌اي را عليه آمريکا بگيريد غيرممکن است، اما ايران اين شکايت را مي‌تواند به مجامع قضائي بين‌المللي ببرد که آمريکا در آنجا حق وتو ندارد بنابراين مي‌تواند اين کشور را محکوم کند.»
او همچنين گفت:«سرنگون کردن پهپاد از سوي ايران را مي‌توان به رساندن پيام به طرف مقابل دانست که اگر آمريکا نسبت به ايران تعرضي داشته باشد ايران حتما پاسخ خواهد داد. برخي مقامات آمريکايي مدعي بودند که توانمندي‌هاي موشکي ايران فتوشاپ است، بنابراين اين ادعاي آنها نياز به اصلاح داشته و نابود کردن يک پهپاد کاملا ذهنيت طرف مقابل را اصلاح مي‌کند.».
اين کارشناس مسائل بين‌الملل گفت:«مسيري كه کشور در حال طي کردن است مسير بسيار بهتري است که بايد آن را ادامه دهد چرا که طرف مقابل با اين گونه گام برداشتن ايران متوجه مي‌شود که در صورت حمله به ايران حتما پاسخ مي‌گيرد.»
در ادامه همچنين حجت‌الاسلام محمد علي آل هاشم نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز در اين باره به «رسالت»‌گفت:«نخست بايد به چندي پيش که مظهر عزت و موجب تقويت روحيه امت حزب‌الله و تمام دل‌باختگان ولايت در اقصي نقاط جهان بود اشاره کنم. پنج‌شنبه دو هفته گذشته موضع ممتاز رهبر فرزانه انقلاب در راستاي تحقير آمريکا و ترامپ احمق کاملا براي همگان روشن شد که چگونه از مواضع جمهوري اسلامي ايران دفاع و پيام آمريکا را از سوي پيام‌رسان تحويل نگرفته و پاسخ ندادند، بنابراين اين موضوع موجب عزت و تقويت روحيه امت حزب‌الله شد.».
او ادامه داد:«پنج‌شنبه‌اي که گذشت رزمندگان اسلام سامانه پدافندي ۱۰۰ درصد ايراني، پهپاد جاسوسي آمريکا را شناسايي کرده و اخطار دادند اما آنها توجهي نکردند؛ بنابراين وظيفه قانوني نيروهاي مسلح ما آن است تا هر پرنده‌اي که قصد ورود به فضاي جمهوري اسلامي ايران را داشته باشد پس از بي‌توجهي به اخطار جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند مورد هدف سامانه پدافندي سوم خرداد سپاه قرار داده و آن را ساقط کند».
امام جمعه تبريز تصريح کرد:«نيروهاي مسلح، بسيجيان غيور، سپاهيان فداکار و ارتشيان غيرتمند ايران با اطاعت از فرماندهي معظم کل قوا هميشه بيدار، آگاه و آمادگي خود را حفظ کرده‌اند. براي همگان روشن است که جمهوري اسلامي ايران هيچ زماني جنگ‌طلب نبوده و نيست.»
او افزود:«بدون ترديد برخي از تندروهاي جنگ‌طلب در آمريکا، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و سران برخي کشورهاي عربي به دنبال آتش افروزي در منطقه هستند؛ اين گروه جنگ‌طلب دست به دست هم داده و با طراحي نقشه‌هاي گوناگون تلاش کردند تا آمريکا را در منطقه وارد جنگ کنند اما بر همگان روشن است که جمهوري اسلامي ايران براي امنيت منطقه به اندازه امنيت خود ارزش قائل است و امنيت خليج فارس و درياي عمان تامين‌کننده امنيت و منافع ملي ايران است».
آل‌هاشم ادامه داد:«بخش مهمي از صادرات و واردات ايران در درياي عمان و خليج فارس انجام مي‌گيرد و به همين دليل همواره جمهوري اسلامي ايران تلاش مي کند تا اين مسير امن باشد اما آتش‌افروزان و جنگ‌طلبان، جمهوري اسلامي ايران را متهم به حمله به نفتکش ها در درياي عمان مي‌کنند اين در حالي است که همگان در جهان مي‌دانند اين موضوع دروغي بيش نيست. همانطور که مسئولان جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام کردند اگر روزي برسد که جمهوري اسلامي ايران تشخيص دهد تنگه هرمز را ببندد اين اقدام به صورت ابدي و مقتدرانه انجام مي‌شود؛ حمله به نفتکش‌ها اقدامي تروريستي بود و در ادامه جمهوري اسلامي ايران آن را محکوم کرد.»
رئيس سابق سازمان عقيدتي سياسي ارتش در پايان گفت:«اين اقدام نيروهاي مسلح پاسخ دندان‌شکن جمهوري اسلامي ايران به آمريکا بود.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.