سفر به عراق، بدون داشتن ویزا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54422
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴ |

سفر به عراق، بدون داشتن ویزا

کشور عراق، همسایه‌ای است که رفت‌وآمد زیادی با مردم آن داریم. سالانه تعداد زیادی مسافر ایرانی به شهرهای زیارتی آن می‌روند و شهرهای ایران نیز مقصد بسیاری از مردم عراقی است.
سفر به عراق، بدون داشتن ویزا

کشور عراق، همسایه‌ای است که رفت‌وآمد زیادی با مردم آن داریم. سالانه تعداد زیادی مسافر ایرانی به شهرهای زیارتی آن می‌روند و شهرهای ایران نیز مقصد بسیاری از مردم عراقی است. همین رفت‌وآمدها، موجب شده تا دولتمردان دو کشور، سختگیری کمتری نسبت به دریافت ویزا برای سفرهای هوایی داشته باشند؛ البته شرایطی هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ویزای عراق

سفر ایرانیان به کشور عراق به قصد زیارت یا انجام امور کاری صورت می‌گیرد. نیاز یا عدم نیاز به ویزای عراق، بستگی به مدت زمان حضور در خاک عراق و مهم‌تر از آن، انتخاب راه زمینی یا هوایی برای ورود به کشور عراق است.

همانطور که می‌دانید، مسافران زیادی از ایران، تنها به قصد زیارت حرم امامان شیعه در شهر‌های عراق وارد خاک این کشور می‌شوند. دو شهر نجف و کربلا، مقصدهای مهم زیارتی هستند که شهر نجف فرودگاهی به نام فرودگاه نجف دارد، اما شهر کربلا در حال حاضر فرودگاه ندارد. بنابراین مسافرانی که قصد سفر هوایی به شهر کربلا را دارند، یا باید مقصد فرودگاه نجف را انتخاب کنند، یا فرودگاه بغداد.

برای آشنایی کامل با فرودگاه نجف کافیست روی آن کلیک کنید تا وارد مقاله کاملی از مجله تخصصی گردشگری یوتراوز شوید. این فرودگاه در قسمت شرقی شهر نجف قرار دارد و یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های عراق است. فاصله فرودگاه نجف تا حرم امیرالمؤمنین تقریباً ۱۰ کیلومتر است و با خودروی سواری، ۲۲ دقیقه در راه خواهید بود.

همچنین مقاله مفصلی نیز درباره معرفی فرودگاه بین المللی بغداد و فاصله آن با شهرهای زیارتی عراق، در مجله گردشگری یوتراوز منتشر شده که برای مطالعه، کافیست روی آن کلیک کنید. فرودگاه بغداد در سمت غربی شهر بغداد و با فاصله ۱۶ کیلومتری از آن قرار گرفته است.

سفر به عراق بدون دریافت ویزا

همانطور که در مقدمه گفتیم، سفرهای هوایی به مقصد عراق، حساسیت کمتری برای دریافت ویزا دارند. طبق تصمیمات گرفته شده، آن دسته از مسافرانی که از طریق خطوط هوایی و با خرید بلیط هواپیما قصد سفر به کشور عراق را دارند، نیاز به ویزای عراق نداشته و تنها با داشتن پاسپورت ایرانی می‌توانند به کشور عراق سفر کنند. برای این مسافران، ویزای فرودگاهی صادر می‌شود که اعتبار آن ۱ ماه و قابل تمدید است. همچنین این مسافران می‌توانند در کنار مسیر هوایی که در برگشت فراهم است، از راه زمینی هم وارد ایران شوند.

بنابراین، پر طرفدارترین بلیط‌های هواپیما به مقصد عراق، بلیط هواپیما تهران به نجف و بلیط هواپیما تهران به بغداد هستند. همچنین زائران زیادی از مشهدالرضا قصد زیارت عتبات عالیات را دارند و بلیط هواپیما مشهد به نجف و یا بلیط هواپیما مشهد به بغداد را خریداری می‌کنند. به این ترتیب، این دو مسیر نیز جزو مسیرهای پر تقاضای هوایی هستند.

با مراجعه به دو لینک مشخص شده، می‌توانید لیست قیمت بلیط‌های هواپیما به مقصد عراق را مشاهده کنید.

البته بلیط هوایی همین مسیرها در برگشت هم فراهم است و مسافران می‌توانند بلیط برگشت را از سایت یوتراوز تهیه کنند. صد البته این امکان برای مسافران عراقی که قصد سفر به ایران را دارند نیز فراهم است.

یوتراوز سامانه گردشگری و ارائه خدمات بلیط هواپیما، قطار و رزرو هتل با پشتیبانی ۲۴ ساعته است که با اطمینان می‌توانید بلیط خود را از این سایت تهیه کنید.

گفتیم که امکان سفر به عراق بدون ویزا، تنها در سفر هوایی امکان‌پذیر است، اما اگر قصد سفر از طریق خطوط زمینی را دارید، اخذ ویزای عراق از اوجب واجبات است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

انواع ویزای عراق

– ویزای انفرادی عراق: این ویزا برای آن دسته افرادی که از طریق راه زمینی قصد ورود به کشور عراق را دارند، الزامی است. در این نوع ویزا، مدت خروج حداکثر سه ماه، مدت اقامت حداکثر یک ماه و اجازه خروج فقط یکبار و غیرقابل تمدید است.

ویزای گروهی عراق: یک نفر به عنوان سرپرست گروه امور اخذ ویزای عراق را انجام می‌دهد. برای مسافرت با ویزای گروهی تمامی اعضا باید به‌ صورت کاروانی سفر کنند و اجازه عبور به تنهایی از مرز را نخواهند داشت. برای ورود به خاک عراق باید فرآیند اخذ ویزای تمام افراد گروه بدون نقص انجام شده باشد. مدت خروج حداکثر سه ماه و مدت اقامت حداکثر یک ماه و اجازه خروج فقط یک بار و غیر قابل تمدید است.

– ویزا طرح سماح: این ویزا مخصوص زائران پیاده در ایام اربعین است که از طریق مرز زمینی قصد ورود به کشور عراق را دارند.

– ویزای کاری: ویزای کاری برای حضور بیش از یک ماه در خاک عراق صادر می‌شود. این ویزا اعتیادیه نام دارد و مدت اعتبار آن سه ماه است. در این نوع ویزا، تنها یک بار حق ورود و خروج به عراق وجود دارد. در نوع دیگری از ویزای کاری به نام ویزای متعدده، مدت اعتبار ویزا متغیر است. ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله صادر می‌شود و در مدت زمان اعتبار ویزا، می‌توان بیش از یک بار به کشور عراق رفت‌وآمد کرد.

– ویزای موافقه: یک برگه موافقه به مسافر از طریق سفارت داده می‌شود که با این برگه به عراق سفر کرده و در عراق لیبل ویزا صادر می‌شود.

قیمت ویزای عراق

در حال حاضر هزینه دریافت ویزای انفرادی عراق حدود ۴۰ دلار است. برای اطلاع دقیق از قیمت ویزا باید به دفاتر صدور ویزای عراق مراجعه کنید.

چگونه ویزای عراق بگیریم؟

برای دریافت ویزای عراق باید با در دست داشتن مدارک لازم به سفارت خانه، کنسولگری های عراق یا دفاتر صدور ویزای عراق مراجعه کنید.

مدارک لازم برای اخذ ویزا

– مدارک لازم برای اخذ ویزای انفرادی:

اصل گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار و دو قطعه عکس رنگی ۳*۴ با زمینه روشن، برای صدور ویزای انفرادی عراق نیاز است. یادتان باشد که حضور صاحب گذرنامه یا بستگان درجه اول، هنگام تحویل مدارک الزامی و معمولا زمان تحویل ویزا بین ۲ تا ۱۰ روز کاری است.

با ویزای عراق می‌توانید به تمام شهرهای عراق به جز اقلیم کردستان سفر کنید. اقلیم کردستان شامل سلیمانیه، کرکوک و اربیل، نیازی به صدور روادید عراق برای متولدین ایران ندارد (فاقد ویزا می‌باشد) ولی اتباع خارجی (افغانستان، پاکستان، هندوستان و…) که قصد سفر به اقلیم کردستان از مسیر ایران را دارند، حتما باید ویزای دولت عراق را تهیه کنند.

– مدارک لازم برای اخذ ویزای گروهی عراق:

برای دریافت ویزای گروهی نیز اصل گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار و دو قطعه عکس رنگی ۳*۴ با زمینه روشن لازم است. اتباع خارجی (افغانستان، پاکستان، هندوستان و … ) با داشتن اقامت ایران و دعوت‌نامه (موافقت نامه) از عراق، می‌توانند با ارائه مدارک نسبت به گرفتن ویزا اقدام کنند.

– مدارک لازم برای اخذ ویزای اعتیادیه:

اصل گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار و دو قطعه عکس رنگی ۳*۴ با زمینه روشن، برای صدور ویزای اعتیادیه عراق لازم است. این ویزا بیشتر برای افرادی که قصد انجام امور کاری در کشور عراق را دارند مناسب است.

شرکت‌ها و نهادهایی که مشغول انجام پروژه‌های اقتصادی در کشور عراق هستند، با ارائه اصل قرارداد عراقی جهت دریافت ویزای اعتیادیه، می‌توانند به اتاق بازرگانی سفارت عراق مراجعه کنند.

– مدارک لازم برای اخذ ویزای متعدده:

اصل گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار و دو قطعه عکس رنگی ۳*۴ با زمینه روشن، برای صدور ویزای اعتیادیه عراق لازم است. مدت اعتبار این ویزا بین ۳ ماه، ۶ ماه و ۱ سال و تعداد دفعات ورود به کشور عراق نامحدود است. همچنین اجازه اقامت حداکثر ۱ ماه است.

دقت کنید که اعتبار گذرنامه برای ویزای ۳ ماهه حداقل ۶ ماه در نظر گرفته شده و چنانچه قصد دریافت ویزا با مدت اعتبار ۶ ماهه دارید، باید اعتبار گذرنامه‌تان بیش از ۶ ماه و برای دریافت ویزای ۱ ساله، باید بیش از ۱ سال باشد.

جمع‌بندی

سفر به کشور عراق به طور مرسوم از مسیر زمینی انجام می‌شود و نیاز به دریافت ویزای کشور عراق دارد که بسته به نوع سفر، باید ویزای مرتبط با آن را دریافت کرد. اما در سفر هوایی به این کشور، دریافت ویزا اجباری نیست و مسافران در فرودگاه مقصد که فرودگاه نجف یا فرودگاه بغداد خواهد بود، می‌توانند ویزای موقت ۱ ماهه که قابل تمدید است دریافت کنند.

در حال حاضر، قیمت بلیط هواپیما به کشور عراق، بسته به مبدا (تهران یا مشهد)، مقصد (نجف یا بغداد) و نوع هواپیما، بین ۲ تا ۳ و نیم میلیون تومان است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.