سریال جمعه‌های خدمت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50476
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲ |
سفر رئیس‌جمهور به استان خراسان جنوبی بررسی شد

سریال جمعه‌های خدمت

رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی سفر کرد. خبری که بازهم مجددا نشان داد این هفته نیز سفر استانی دولت ادامه داشته و بررسی میدانی شرایط و اوضاع استان‌ها و شنیدن صحبت‌های مردم جزء اولویت‌های حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی است.
سریال جمعه‌های خدمت

حانیه مسجودی
رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی سفر کرد. خبری که بازهم مجددا نشان داد این هفته نیز سفر استانی دولت ادامه داشته و بررسی میدانی شرایط و اوضاع استان‌ها و شنیدن صحبت‌های مردم جزء اولویت‌های حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی است.

وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، حجت‌الاسلام رئیسی را در سفر به استان خراسان جنوبی همراهی می‌کنند.
زیارت حرم حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)
 دیدار با مردم و بازدید از معادن پروژه طبس از برنامه‌های حجت‌الاسلام رئیسی در سفر به این شهرستان است و رئیس‌جمهوری پس‌ازآن به بیرجند مرکز استان می‌رود.  رئیس‌جمهور هفته‌های گذشته نیز در سفرهای سرزده در تاریخ پنجم شهریور به استان‌ خوزستان و یازدهم شهریورماه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و روز گذشته، نوزدهم شهریور سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد. با تداوم این رویه و سفرهای استانی از پیش اعلام‌شده یا اعلام‌نشده در روزهای نخست کاری دولت سیزدهم می‌توان به تغییر شرایط امیدوار بود. اکنون شاهد رئیس‌جمهوری هستیم که ترجیح می‌دهد خودش از نزدیک شرایط را بسنجد و به‌جای دریافت گزارش، شخصا گزارش‌های مردمی را جمع‌آوری کند.

مشخص و مبرهن است کشوری مانند ایران که دارای منابع مالی و طبیعی بسیار زیادی است با مدیریت درست و آگاهانه می‌تواند توسعه بیشتری یابد و مسیر آینده‌اش تغییر کند. حال به نظر می‌رسد این تغییر در دولت سیزدهم در حال رخداد است. تغییری که جنسش با وعده‌های دولت روحانی متفاوت است. از جنس ایمان و اعتقاد به توان داخلی و استفاده از فرصت‌های خارجی.
تغییری که ثابت می‌کند دیدگاه جلب اعتماد غربی‌ها و آمریکایی‌ها یک سیاست و نگاه پوسیده و ساده‌لوحانه است. چه‌بسا که ۸ سال تمام شاهد مدیریت این دیدگاه بر کل کشور بودیم و جز تعطیلی کارخانه‌ها و صادرات، کاهش بی‌رویه ارزش پول ملی، گرانی سرسام‌آور مسکن، دست‌درازی دولت در بازار سرمایه، کسری بودجه شدید و وابستگی به درآمد نفت و عدم ایجاد منابع درآمدی جدید و ایجاد بدهی‌های میلیاردی عايده‌ای نداشت.
مدیریت برجامی ۸ سال تمام ثابت کرد که خوش‌رقصی برای غربی‌ها چیزی جز ضرر ندارد و به گفته رهبر انقلاب دولت قبلی درس عبرتی برای تمام مسئولان شد. حال اما سفر رئیس‌جمهور به استان خراسان جنوبی، استانی که بر اساس آخرین ارزیابی‌ها ۱۰۲ طرح سرمایه‌گذاری اولویت‌دار دارد که از این تعداد ۵۸ طرح در بخش صنعت است، می‌تواند نوید جهش تولید و تحقق شعار تعیین‌شده سال ۱۴۰۰ توسط رهبر معظم انقلاب باشد. گویا قرار است از این به بعد شعارها تبدیل به عمل و اقدامات اجرایی دولت منجر به ارتقا اقتصاد و سطح زندگی مردم شود.
 معرفی استان خراسان جنوبی، نیازها و ظرفیت‌ها
از زمان تأسیس استان خراسان جنوبی در کنار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی بیش از ۱۶ سال می‌گذرد و باوجود ظرفیت‌های متنوع ازجمله در بخش‌های کشاورزی، دامداری، معادن، گردشگری و مبادلات مرزی اما همچنان استانی کم برخوردار ازنظر برخی امکانات و زیرساخت‌هاست.

تأمین آب یکی از نیازهای اساسی این منطقه مرزی است به‌ویژه که خشکسالی سال جاری در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و طرح انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی نیز در دست اقدام است.
توسعه زیرساخت‌ها و راه‌های دوبانده، تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن، فروش و صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی، توسعه صنایع معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی ازجمله مطالبات این استان عنوان‌شده است.
 حجت‌الاسلام رئیسی بیستم خردادماه سال ۱۴۰۰: ظرفیت‌های فراوانی در استان خراسان جنوبی وجود دارد
حجت‌الاسلام رئیسی بیستم خرداد امسال در برنامه تلویزیونی گفت‌وگو با مردم خراسان جنوبی گفت: برنامه ما این است که به خراسان جنوبی توجه خاص شود به دلیل این‌که ظرفیت‌ فراوانی در این استان وجود دارد.

وی افزود: سنگ‌هایی که در نهبندان، نقاطی از بیرجند و مناطق دیگر هست می‌تواند منشأ یک تحول اقتصادی باشد که سرمایه‌گذاری جدی نیاز دارد و سرمایه‌گذاران هم حاضرند که با حمایت از آن‌ها و پرداخت تسهیلات، اقتصاد سنگ در خراسان جنوبی اقتصاد فعالی می‌شود.
رئیس‌جمهور گفت: امروز می‌بینیم که استعداد و ظرفیت خراسان جنوبی فوق آن چیزی است که وجود دارد و انجام می‌شود و اقدامات خوبی می‌تواند در جهت رفع محرومیت استان انجام شود.
وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی ازجمله زعفران، زرشک، عناب و انار اظهار داشت: فرآوری این محصولات می‌تواند ارزش‌افزوده زیادی را برای استان ایجاد کند درحالی‌که الان ارزش‌افزوده آن نصیب دیگران می‌شود و اقتصاد خراسان جنوبی می‌تواند اقتصاد مبتنی بر داشته‌های استان باشد.
حجت‌الاسلام رئیسی که نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری است، مهر سال گذشته نیز به‌عنوان رئیس قوه قضائیه به خراسان جنوبی سفر کرد.
استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان هم‌مرز است. 
 ۱۰۲ طرح سرمایه‌گذاری اولویت‌دار در استان خراسان جنوبی
همان‌طور که بالاتر ذکر شد، بر اساس آخرین ارزیابی‌ها ۱۰۲ طرح سرمایه‌گذاری اولویت‌دار در استان خراسان جنوبی شناسایی‌شده که از این تعداد ۵۸ طرح در بخش صنعت است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در تاریخ ۱۷ شهریورماه سال جاری تأکید کرد: این فرصت‌های سرمایه‌گذاری با اشتغال
۶ هزار و ۶۷۰ نفر و حجم سرمایه‌گذاری ریالی ۳۹ هزار و ۶۶۰ میلیون ریال و ۱۹۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی شناسایی‌شده است.
عیسی جعفری گیو  روز چهارشنبه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی که به ریاست معاون استاندار در امور اقتصادی برگزار شد، افزود: از مجموع ۱۰۲ طرح سرمایه‌گذاری در استان ۵۸ طرح در بخش صنعت، ۳۴ طرح در بخش کشاورزی، ۲ طرح در بخش گردشگری و چهار طرح نیز در بخش نیروهای بادی و خورشیدی است.
وی با اشاره به اینکه برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان ۱۲۲ قطعه زمین پیشنهادشده است گفت: ۵۹ طرح در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۲۶ طرح در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و تعدادی هم در اراضی ملی شهرستان‌ها جانمایی شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی به وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در این استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۹ پروژه با سرمایه‌گذاری ۶۸۳ میلیون دلار به بهره‌برداری رسیده است.
وی بابیان اینکه ۲ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با حجم سرمایه‌گذاری ۷۵۴ میلیون دلار در دست اجرا است، اضافه کرد: چهار پروژه با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۳ میلیون دلار هم در دست پیگیری است. تبعه‌هایی از کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه و پاکستان برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی ورود پیدا کردند.
وی افزود: تدوین اطلس سرمایه‌گذاری برای تک‌تک شهرستان‌های خراسان جنوبی در دستور کار است که نقش مؤثری در توسعه سرمایه‌گذاری در استان خواهد داشت.
 پرداخت ۴۱۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار
وی با اشاره به عملکرد استان در اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری افزود: در این زمینه سه هزار و ۷۴ طرح اشتغال‌زایی به مبلغ ۴۱۱ میلیارد تومان در استان ایجادشده که زمینه اشتغال هفت هزار و ۱۱۲ نفر را فراهم کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در قالب پرداخت طرح یارانه دستمزد هم ۳۴۰ کارفرما و هزار و ۷۱۹ کارجو ثبت‌نام کردند و در این خصوص هزار و ۲۹۶ قرارداد منعقد و پنج میلیارد و ۴۰۵ میلیون تومان در قالب این طرح پرداخت‌شده است.
وی اظهار داشت: برنامه سالانه این اداره کل در خصوص ایجاد فرصت شغلی در تعاونی‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی استان در سال جاری ۳۵۶ نفر بوده که تاکنون ۱۸۰ شغل در این زمینه ایجادشده است.
اشرفی از وجود ۹۷۷ تعاونی فعال در گرایش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: تعدادی تعاونی غیرفعال در استان داریم که تلاش ما رونق این تعاونی‌ها در سال جاری است. در سال جاری ۹ تعاونی جدید در استان در بخش‌های مختلفی راه‌اندازی شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی ضمن اشاره به تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا گفت: تاکنون ۶ هزار و ۶۲۹ متقاضی به بانک‌های عامل معرفی شدند و ۷۸ میلیارد تومان در این زمینه تسهیلات پرداخت کردیم.
وی افزود: ۱۰ مؤسسه و بانک عامل در خراسان جنوبی درزمینه پرداخت تسهیلات کرونا فعالیت دارند و افراد آسیب‌دیده از کرونا تا پایان شهریورماه می‌توانند نسبت به دریافت تسهیلات در سامانه کارا اقدام و تا پایان آبان‌ ماه بانک‌های عامل باید تسهیلات موردنظر را پرداخت کنند.
۲۳ پروژه اقتصاد مقاومتی در نوبت تکمیل
سرپرست حوزه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی هم گفت: سال گذشته ۳۱ پروژه اقتصاد مقاومتی را در استان آغاز کردیم که درمجموع پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی دارند.

امیررضا خانی نژاد افزود: امسال برای اجرای ۲۳ پروژه، مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان راداریم و برای اجرای این پروژه‌ها ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی بیان کرد: تاکنون ۴۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان جذب‌شده و ۹۹ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن‌ها موردنیاز است.
خانی نژاد گفت: با توجه به اینکه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی جزء پروژه‌های کلان و خیلی مهم استان است، مسئولان متولی اهتمام ویژه در تخصیص اعتبارات و جذب حداکثری اعتبارات ملی داشته باشند.
 تاریخچه استان خراسان جنوبی
در پایان نیز به تاریخچه استان خراسان جنوبی نگاهی بیندازیم. تا سال ۱۳۸۳ استانی بانام خراسان جنوبی وجود نداشت و سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی همگی در کنار هم استان خراسان را تشکیل می‌دادند. اما در سال ۱۳۸۳ استان خراسان بزرگ به سه استان تفکیک و خراسان جنوبی با مرکزیت شهرستان بیرجند تشکیل شد. پس‌ازآن سال نیز تغییراتی در شهرستان‌های استان انجام شد تا این‌که در حال حاضر استان خراسان جنوبی ازنظر مساحت سومین استان بزرگ کشور است.

استان خراسان جنوبی از شمال با استان خراسان رضوی همسایه است و از غرب به اصفهان و یزد می‌رسد. استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان نیز در جنوب خراسان جنوبی جای گرفته‌اند. شرق استان نیز بخشی از مرز مشترک ایران با کشور افغانستان است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.