سروها خم نمی‌شوند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26643
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱ |
اعلام عزای عمومی در لبنان در پی انفجار بزرگ بیروت ؛

سروها خم نمی‌شوند

آتشی که بر اثر انفجار عظیم و بی سابقه اخیر در بندر بیروت به جان سرزمین سروها افتاده ، هنوز فروکش نکرده است. هزاران نفر در این حادثه کشته و زخمی شده و مطابق آخرین برآوردها، بیش از 300 هزار نفر آواره شده اند. 
سروها خم نمی‌شوند

گروه  بین الملل
آتشی که بر اثر انفجار عظیم و بی سابقه اخیر در بندر بیروت به جان سرزمین سروها افتاده ، هنوز فروکش نکرده است. هزاران نفر در این حادثه کشته و زخمی شده و مطابق آخرین برآوردها، بیش از ۳۰۰ هزار نفر آواره شده اند. 
 وضعیت بحرانی در بیروت 
آنچه امروز در بیروت می گذرد، حزن و اندوه ملت های منطقه را بر انگیخته است. مطابق آخرین برآوردها، نزدیک به یکصد و بیست نفر در این فاجعه کشته و بیش از ۵ هزار نفر زخمی شده اند.بیمارستان های بیروت مملو از زخمی ها بوده و برخی از آسیب دیدگان
 به بیمارستان های دیگر شهرهای لبنان منتقل شده اند. 
حال برخی زخمی ها مساعد نیست و امکان افزایش قربانیان وجود دارد. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در خصوص این انفجار تایید کرد که ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم که در تهیه کودها و بمب‌ها مورد استفاده قرار می گیرد به مدت ۶ سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین بوده است.بنا بر گزارش‌ها، این نیترات آمونیوم از یک کشتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در بندر بیروت مستقر شده تخلیه و سپس در یکی از انبارها ذخیره شده است. نیترات آمونیوم کاربردهای مختلفی دارد  اما دو مورد رایج آن استفاده به عنوان کود کشاورزی و همچنین مواد منفجره است. این ماده شیمیایی در هنگام برخورد با آتش بسیار انفجاری عمل می‌کند و می‌تواند گازهای سمی از جمله اکسیدهای ازت و گاز آمونیاک آزاد نماید.
 عاملان فاجعه باید مجازات شوند 
«وئام وهاب» وزیر مشاور سابق لبنان و رهبر حزب «توحید عربی» در خصوص شرایط جاری در لبنان به «رسالت» می گوید: «آنچه امروز در لبنان می گذرد، تاسف بار است. ما همه در کنار مردم هستیم. بدون شک عاملان این مصیبت و فاجعه باید محاکمه و مجازات شوند. باید مشخص شود که چه کسانی در این ماجرا دست داشته و یا در آن اهمال کاری کرده اند.
 باید مشخص شود که چرا قضات لبنانی، دستور تخلیه این بندر مهم ( بندر بیروت) را از مواد خطرناکی که منجر به فاجعه اخیر شد ، صادر نکرده اند.
در این میان، مسئولین بندر بیروت هم باید پاسخگو باشند.ما تا محاکمه عوامل این فاجعه و مجازات آنها  آرام نخواهیم نشست و در کنار مردم خواهیم بود. “
 تحرکات صهیونیست ها و آمریکایی ها در بندر بیروت مشکوک بود
“فادی بودیه” تحلیلگر لبنانی و مدیر مجله المرایا نیز در گفت و گو با« رسالت» می گوید :
” این حادثه ابعاد نهفته و مهمی دارد که باید مشخص شود. حضور و تحرک هواپیماهای جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر فراز بندر بیروت کاملا مشکوک است.از سوی دیگر، نتانیاهو بارها نسبت به حمله به زیرساخت های لبنان و ایجاد بحران در این کشور هشدار داده است. طی هفته های گذشته و اخیر نیز این هشدارها از سوی رژیم اشغالگر قدس مخابره شده بود. فراتر از آن، نباید فراموش کرد که رژیم صهیونیستی طی سال ها ، 
 ماه ها و هفته های اخیر بارها از سوی جریان مقاومت و ملت لبنان تحقیر شده است. در هر حال، باید ابعاد نهفته این ماجرا روشن شود. باید مشخص شود که این حادثه چگونه رخ داده است.آنچه مسلم است اینکه آمریکا ، رژیم صهیونیستی و متحدان آنها از ناآرام شدن لبنان و بحرانی شدن وضعیت داخلی و امنیتی آن استقبال می کنند. از این رو نباید تحرکات تل آویو و واشنگتن را در فضای فعلی لبنان و منطقه نادیده انگاشت. دشمنی آنها با ملت های منطقه و ملت لبنان، یک دشمنی پایدار و گسترده است. “
انفجاری که در دو کشور دیگر هم  حس شد! 
انفجار بندر بیروت ناشی از منفجر شدن همزمان مقادیر زیادی از مواد آتش‌زا بوده و به گفته شاهدان عینی، ابتدا انفجار کوچک و سپس انفجار شدید رخ داده است.خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شدت انفجار در بندر بیروت به‌قدری مهیب بوده است که ساکنان جزیره قبرس آن را شنیده‌اند.دیده‌بان زمین لرزه اردن اعلام کرد که نیروی انفجار بیروت معادل نیروی زلزله‌ای با قدرت ۴/۵ ریشتر بوده است.«فرحان حق»، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه با الجزیره گفته ۴۸ نفر از پرسنل سازمان ملل و ۲۷ نفر از خانواده‌های آنان در انفجار مهیب در بندر بیروت زخمی شده‌اند.دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت این سازمان به طور جدی در حال کمک به لبنان برای مقابله با پیامدهای این فاجعه است.
 جنجال ترامپ در خصوص انفجار بیروت 
ترامپ در بخشی از سخنان خود، انفجار بیروت را ناشی از یک حمله دانسته است. این ادعای ترامپ، با واکنش مقامات لبنانی مواجه شده است. سفا   رت لبنان در آمریکا اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره انفجار مهیب در بیروت را رد کرد.این سفارتخانه در بیانیه‌ای که به نشریه «نیوز ویک» ارسال کرد نوشت: «تا آنجا که دولت لبنان می‌داند، تا به این لحظه شواهدی به‌دست نیامده است که نشان دهد این حادثه در اثر حمله‌ای عامدانه یا هرگونه بمب‌گذاری اتفاق افتاده باشد. شواهد اولیه حاکی از وقوع انفجار عظیم در یک انبار مواد شیمیایی است و تحقیقات درخصوص علت حادثه همچنان ادامه دارد».
روزنامه «الجمهوریه» درخصوص علت وقوع این انفجار در سرمقاله خود نوشته است عامل احتمالی اول، ۲۷۰۰ تن ماده نیترات آمونیوم مصادره شده از یک کشتی است که از ۶ سال قبل در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت نگهداری می‌‎شده است. روایت دوم این روزنامه می‌گوید که رژیم صهیونیستی این انبار را هدف گرفته بویژه اینکه شاهدان عینی از پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان لبنان قبل از وقوع انفجار سخن گفته‌اند.
ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی در این خصوص از طرف نیوزویک بیان داشت: «به رسانه‌های خارجی گزارش نمی‌دهیم و اظهار نظری نمی‌کنیم».
این اظهارات در حالی مطرح می شود که ترامپ رسما  در نشست خبری با خبرنگاران گفته بود که به نظر می رسد این انفجار ناشی از «یک حمله وحشتناک» باشد.رئیس جمهور آمریکا مدعی شده بود که سران نظامی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که به نظر می‌رسد انفجارهای بیروت ناشی از یک حمله یایک بمب باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.