سرمایه گذاری شفاف،لازمه سینمای امروز - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20599
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹ |
پشت پرده پولشویی در صنعت سینمای کشور؛

سرمایه گذاری شفاف،لازمه سینمای امروز

مسئله پول‌های کثیف در صنعت سینما با انتقاد صاحب‌نظران در محافل سینمایی همراه بوده است. پول‌های مشکوکی که با ورود به این صنعت مشکلات فراوانی را برای اهالی سینما ایجاد می‌کند.
سرمایه گذاری شفاف،لازمه سینمای امروز

‌|معصومه شمسینی غیاثوند‌|
مسئله پول‌های کثیف در صنعت سینما با انتقاد صاحب‌نظران در محافل سینمایی همراه بوده است. پول‌های مشکوکی که با ورود به این صنعت مشکلات فراوانی را برای اهالی سینما ایجاد می‌کند. این سرمایه‌های کثیف در سینما صدای بسیاری از هنرمندان را درآورده است، از کارگردانان تا بازیگرانی که می‌گویند ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما سبب افزایش دستمزد نجومی سوپراستارها شده و بسیاری از هنرمندان را بیکار و در مضیقه اقتصادی قرار داده است.
مسعود جعفری جوزانی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سرشناس سینما و تلویزیون  به‌تازگی در پیامی تصویری برای درگذشت مرحوم سیامک شایقی با انتقاد از ورود پول‌های کثیف به صنعت سینما گفت: « به تنها چیزی که فکر نمی‌کرد سرمایه لعنتی بود که سایه سنگینش را بر سر سینما پهن کرده است. هر چه داشت در طبق اخلاص گذاشت و بیشتر فیلم‌هایش را با سرمایه شخصی خودش و دوستانش ساخت. چیزی نگذشت که تارهای نامرئی و کشنده صاحبان نوکیسه سرمایه به دست‌وپایش پیچیدند.» 
ماجرای ورود پول‌های کثیف و سرمایه‌های مشکوک به سینما به اوایل دهه ۹۰ بازمی‌گردد زمانی که بابک زنجانی در فیلم‌های متعددی سرمایه‌گذاری کرد و بیش از ۱۰۰ فیلم‌نامه از کارگردانان و تهیه‌کنندگان مطرح به دفتر بابک زنجانی راه پیدا کرد. سال‌ها بعد سرمایه‌های مشکوک به سریال‌های نمایش خانگی ازجمله سریال پرحاشیه شهرزاد راه پیدا کرد.
 محمد امامی سرمایه‌گذار این سریال که این روزها به‌عنوان بدهکار نظام بانکی در زندان به سر می‌برند برخی از حامیانش در نامه به رئیس قوه قضائیه خواستار مرخصی این متهم به پولشویی از زندان شدند این موضوع که با انتقاد سخنگوی قوه قضائیه همراه بود باعث شد که زخم‌ چرکین صنعت سینمای کشور دوباره سرباز کند.
محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بابیان اینکه پولشویی در حوزه سینما وجود  دارد می‌گوید: « در سال‌های اخیر با ورود صاحبان سرمایه به‌ویژه آقازاده‌ها به سینما، هنر هفتم  با حاشیه‌های بسیاری همراه شد. در کنار آسیبی که پول‌های کثیف به اقتصاد سینما وارد کرده امروز شاهد بی‌کیفیتی برخی از فیلم‌ها در گیشه سینماها  هستیم.» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس  تأکید کرد: 
« وزارت فرهنگ و ارشاد تنها وزارت خانه‌ای است که می‌تواند در پولشویی سینما ورود به‌موقع پیدا کند. چراکه ورود پول‌های کثیف در عرصه سینما بسیار نگران‌کننده است.»
اینکه وظیفه رسیدگی و مقابله با ورود سرمایه‌ها مشکوک به صنعت سینمای کشور که این روزها با گسترش شیوع ویروس کرونا حال‌وروز مساعدی را ندارد موضوعی است که بارها در محافل و نشست‌های مختلف مطرح‌شده است. سید رضا اورنگ، مدرس سینما و فعال عرصه رسانه می‌گوید: « وظیفه دولت حمایت و هدایت تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران است. 
به نظر من بررسی درستی پول‌های واردشده به سینما، وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد است و اگر این کار را انجام ندهد کوتاهی کرده است.» انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران به تازگی از ورود پول‌های مشکوک به شبکه نمایش خانگی خبر داد و اعلام کرد:
 « ارائه مجوز ساخت ۹ سریال نمایش خانگی از اداره کل مسئول در معاونت سینمایی می‌تواند به تولید سینمای ایران لطمه جدی وارد کند. هیئت‌مدیره این انجمن براین باور است که چنین حرکاتی در کنار ورود احتمالی پول‌های مشکوک قطعا به زیان سینمای ایران خواهد بود.»
مرتضی شایسته، سخنگوی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به  ورود این سرمایه‌های مشکوک در سینمای ایران گفت: « پول سرمایه‌گذاری شده در سینما دودسته است اول پول سرمایه‌گذارانی که از مسیر درست اقتصادی به‌دست‌آمده است که این پول می‌تواند در خدمت صنعت سینما قرار بگیرد برای همین می‌توان بدون مشکلی از پول این سرمایه‌گذاران در صنعت سینما استفاده کرد و لازم است که این سرمایه حفظ شود.» 
این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: « دسته دوم پول‌های مشکوک سرمایه‌گذارانی است که سرمایه آن‌ها مسئله‌دار و موردانتقاد کارشناسان صنعت سینما است. این سرمایه‌های کثیف و مشکوک باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانال‌های مختلف پیگیری شود. ماهیت استفاده از این سرمایه‌ها باید مشخص شود که با چه نیتی با آن فیلم ساخته می‌شود.»عضو هیئت‌مدیره انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران درباره چگونگی مقابله با پول‌های کثیف به سینمای کشور خاطرنشان کرد: « برای مقابله با ورود پول‌های کثیف به صنعت سینما باید قبل از دریافت مجوز و پروانه ساخت یک فیلم، تهیه‌کننده آن به انجمن تهیه‌کنندگان سینمای ایران معرفی شود بعد از ارزیابی انجمن و تأیید صلاحیت به مراجع ذی‌صلاح معرفی شود.  اگر سرمایه‌گذار مشکلی نداشت و آدم موجه و خوش‌نامی بود با احترام از او استقبال شود در غیر این صورت مجوز ساخت فیلم به این تهیه‌کننده داده نشود اما مسئله مهم این است که بین سرمایه خوب یا بد تفاوت قائل شد.»

نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.