سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي همتي مضاعف مي‌طلبد! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3166
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳ |

سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي همتي مضاعف مي‌طلبد!

پيش از اين نوشتيم که در آن سال هاييکه رئيس جمهور محترم در وصفش گفتند "..... ديديد که ما دنبال آن بوديم که قيمت ارز را بالا ببريم جامعه مي آورد پايين. حريف نمي شديم ما مي‌گفتيم ارز ۳۰۰۰ تومان اما مردم مي گفتند ارز ۲۰۰۰ توماني." ، با تثبيت غيرواقعي نرخ دلار نه تنها واردات بي رويه بلکه قاچاق – از مبادي رسمي و غير رسمي – توليد را نفس انداخت.
سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي همتي مضاعف مي‌طلبد!

بابک حيدري
۱)پيش از اين نوشتيم که در آن سال هاييکه رئيس جمهور محترم در وصفش گفتند “….. ديديد که ما دنبال آن بوديم که قيمت ارز را بالا ببريم جامعه مي آورد پايين. حريف نمي شديم ما مي‌گفتيم ارز ۳۰۰۰ تومان اما مردم مي گفتند ارز ۲۰۰۰ توماني.” ، با تثبيت غيرواقعي نرخ دلار نه تنها واردات بي رويه بلکه قاچاق – از مبادي رسمي و غير رسمي – توليد را نفس انداخت.
۲)با رها شدن فنر نرخ غيرواقعي نرخ دلار درارديبهشت سال ۱۳۹۷ و قدرت نمايي عوامل متعدد رواني ناشي از تحريم و شيطنت اذناب ايالات متحده در منطقه و به تبع آن افزايش غير واقعي نرخ دلار،صرفه اقتصادي براي واردات و قاچاق کالا کاهش يافت و فرصت مناسب براي توليد و توليد کننده و رونق صنعت فراهم آمد.
۳)سابقه نه ماهه رياست آقاي همتي بر بانک مرکزي حکايت از تلاش فراوان ايشان و همکاران شان در مديريت نرخ دلار با لطايف الحيل رواني و اقتصادي و بانکي است که البته نتيجه آن افزايش نرخ دلار از ۹۵۰۰تومان به ۱۵۰۰۰تومان در روزهاي جاري است که خروجي آن نامساعد تر شدن شرايط براي واردات بي رويه و فرصت طلايي براي رونق توليد و حتي صادرات محصولات داخلي است.
۴)از مهمترين شعارهاي آقاي همتي ،اصلاح سيستم بانکي بوده و هست و با شيوه هاي مختلف توانسته اند در مديريت – و کاهش – بدهي بانک ها به بانک مرکزي اقدامات موثري انجام دهد اما آنچه در اين روزهايي که در سايه افزايش نرخ دلار- رونق واردات و قاچاق کاهش يافته و فرصت براي رونق توليد و صنعت فراهم شده است- لازم و ضروري است تامين سرمايه در گردش واحد هاي صنعتي توسط سيستم بانکي است که از يک سو وظيفه ذاتي بانک ها است و از سوي ديگر از مهمترين رسالت هاي بانک مرکزي و رياست آن و صد البته مصداق آرايش جنگي بانک مرکزي و سيستم بانکي است.
هر چند تامين به موقع و موثر سرمايه در گردش واحد هاي صنعتي در گرو هماهنگي مثلث سيستم بانکي،وزارت صمت و صنعتگران اين مرزو بوم است که به طور قطع با هدايت راهبردي سران قوا خواهدتوانست ابزار تحريم را نه تنها با تامين نياز داخلي، بلکه با گشودن روزنه هاي صادرات محصولات توليد کشورمان، کند و خنثي نمايد اما صدور اين فرمان طلايي و مهيا نمودن سازوکارهاي اجرايي و عملياتي آن در حيطه اختيارات رياست محترم بانک مرکزي است که اميد است هر چه زودتر نصرت عبدالناصر همتي به رونق توليد در قالب تامين سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي ، روزنه هاي جديد و موثري را براي شکوفايي اين مرز وبوم بگشايد.

نویسنده : بابک حيدري |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.