سردرگمی پمپئو در ماجرای اوکراین‌گیت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10186
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۰۲ |
تحلیل رسالت از گزارش نشریه هیل

سردرگمی پمپئو در ماجرای اوکراین‌گیت

فشارها بر رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا و اعضاي دولت اين کشور بر سر ماجراي اوکراين گيت همچنان ادامه دارد. دونالد ترامپ به شدت از اينکه افشاي ابعاد پنهان و گسترده اين ماجرا، به پاشنه آشيل وي در انتخابات رياست جمهوري سال 2020 تبديل شود.نگران است.
سردرگمی پمپئو در ماجرای اوکراین‌گیت

فشارها بر رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا و اعضاي دولت اين کشور بر سر ماجراي اوکراين گيت همچنان ادامه دارد. دونالد ترامپ به شدت از اينکه افشاي ابعاد پنهان و گسترده اين ماجرا، به پاشنه آشيل وي در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ تبديل شود.نگران است. از سوي ديگر، دموکرات‌ها معتقدند که در کنار انجام تحقيقات امنيتي در اين پرونده، بايد اين موضوع را تا انتخابات رياست جمهوري سال آِينده و با هدف تضعيف موقعيت ترامپ و جمهوري‌خواهان دنبال کرد.
چنانچه نشريه هيل گزارش داده است، اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا (دموکرات‌هايي که هم اکنون در اکثريت قرار دارند ) اعلام کرده اند که مي‌خواهند با توجه به تشديد بررسي‌ها در خصوص معاملات دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا با اوکراين, برکنار شوند.مسلما در ماوراي اين خواسته، اهداف ديگري نيز مطرح مي باشد. آنها اخيرا فهرستي از مقامات سابق و فعلي وزارت خارجه را در نامه‌اي براي مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا ارسال و اعلام کردند هر يک از اين افراد بايد در ماه اکتبر براي مصاحبه نزد کميته‌هاي مجلس نمايندگان حاضر شوند. درخواست برکناري مقامات وزارت خارجه آمريکا ( که در پرونده اوکراين دخيل بوده اند )، به نوعي تهديد غير مستقيم پمپئو و ترامپ از سوي دموکرات‌ها محسوب مي شود. از اين رو به نظر مي رسد وزير خارجه آمريکا در برابر اين موضوع مقاومت کند.
مقاماتي که دموکرات‌ها خواهان برکناري آنها هستند، عبارتند از ماري يوانويچ سفير سابق در اوکراين، کورت ولکر سفير سابق در ناتو و نماينده ويژه ترامپ براي مذاکرات اوکراين، جورج کنت مشاور معاون وزارت خارجه، تي. اولريش برشبل مشاور وزارت خارجه و گوردن ساندلند سفير در اتحاديه اروپا.رئيس جمهور ايالات متحده طي روزهاي اخير متهم شده است که زلنسکي رئيس جمهور اوکراين را براي اهداف سياسي تحت فشار گذاشته است تا در خصوص جو بايدن نامزد دموکرات رياست جمهوري آمريکا بررسي کند.
مطابق آنچه نشريه هيل و ديگر رسانه هاي آمريکايي مطرح کرده اند، دونالد ترامپ تا کنون نتوانسته است رويکرد اقناع گرايانه اي در خصوص اين پرونده داشته باشد. همين مسئله باعث شده است تا اقبال افکار عمومي آمريکا براي استيضاح و برکناري آمريکا بيشتر شود. نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان ايالات متحده که تا کنون مخالف استيضاح ترامپ بود، هم اکنون از اين موضوع دفاع کرده و بر حمايت اکثريت جامعه آمريکا از استيضاح و برکناري رئيس جمهور آمريکا صحه گذاشته است. در مقابل، ترامپ سعي دارد به هر نحو ممکن مانع از تأثيرگذاري اين موضوع بر جامعه سياسي ايالات متحده و رأي دهندگان آمريکايي شود. با اين حال به نظر مي رسد رئيس جمهور ايالات متحده در اين پروژه به شدت ناکام مانده است! آخرين نظرسنجي ها نشان مي دهد که ۹۰ درصد از طرفداران حزب دموکرات، حدود ۶۰ درصد از رأي دهندگان مستقل و ۱۵ درصد از جمهوري‌خواهان، از استيضاح رئيس جمهور جنجالي کشورشان حمايت مي کنند. لازم به ذکر است که بسياري از تحليلگران معتقدند با توجه به حضور پررنگ جمهوري‌خواهان در مجلس سناي آمريکا ، تعداد حاميان استيضاح ترامپ به ۶۷ سناتور نخواهد رسيد. از اين رو برکناري ترامپ توسط کنگره عملا منتفي خواهد بود. براي برکناري ترامپ از قدرت، لاز م است دو سوم اعضاي مجلس نمايندگان و سنا، با اين موضوع موافق باشند. با اين حال دموکرات‌ها معتقدند که کليت طرح استيضاح ترامپ، منجر به تضعيف موقعيت سياسي و اجتماعي وي خواهد شد. موضوعي که بر روي نتيجه انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ نيز تأثيرگذار خواهد بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.