سربازی از مسکو تا پاکدشت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38856
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰:۰۰ |
اولویت های رئیس مجلس پس از بازگشت از روسیه دنبال شد

سربازی از مسکو تا پاکدشت

پس از آغاز به‌کار مجلس یازدهم و وعده‌ها برای رسیدگی به مطالبات مردم، یکی از اقدامات قابل توجه مجلسی‌ها حضور در بین مردم است. در این بین جدای از بازدیدهای گروهی و حضور نمایندگان در بین مردم، رئیس مجلس شورای اسلامی هم از همان ابتدا سفرهای استانی خود را با عنوان «نظارت میدانی» آغاز کرد.
سربازی از مسکو تا پاکدشت

پس از آغاز به‌کار مجلس یازدهم و وعده‌ها برای رسیدگی به مطالبات مردم، یکی از اقدامات قابل توجه مجلسی‌ها حضور در بین مردم است. در این بین جدای از بازدیدهای گروهی و حضور نمایندگان در بین مردم، رئیس مجلس شورای اسلامی هم از همان ابتدا سفرهای استانی خود را با عنوان «نظارت میدانی» آغاز کرد.
نظارت‌های میدانی ریاست مجلس که در دوره جدید پارلمان شاهد آن هستیم از استان خوزستان شروع شد و با سفر به سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری ادامه پیدا کرد. در این بین بازدیدهای سرزده و حتی شبانه قالیباف از واحدهای تولیدی شمس‌آباد، منطقه ۱۲ تهران، بیمارستان امام خمینی (ره)، کارخانه صنعتی پاکدشت و… را نیز نباید از یاد برد.
اگرچه برخی حامیان دولت و چهره‌های سیاسی از این سفرها به عنوان «سفرهای انتخاباتی» یاد می‌کنند، اما همین سفرها نیز دو نکته بسیار مهم دارد. نکته اول اینکه اینگونه سفرها می‌تواند کلید حل بسیاری از گره‌های زندگی مردم و استان‌ها باشد. این بازدیدها هم باعث می‌شود تا با مشکلات و نقاط توسعه نیافته شهرستان‌ها آشنا شد و هم اطلاعات دقیقی به قانون‌گذاران پارلمان در جهت حل مشکلات و رسیدگی به مطالبات مردمی می‌دهد.نکته دوم این است که حضور در بین مردم امیدبخش است. در این روزها که به واسطه مدیریت ضعیف دولتمردان، معیشت و اقتصاد مردم به وضعیت بدی دچار شده است، حضور یک مقام بلندپایه نظام موجی از امید در دل مردم ایجاد می‌کند و به آن‌ها این نوید را می‌دهد که هم مشکلات می‌تواند حل شود و هم مسئولین با شرایط زندگی جامعه آشنا هستند. بر کسی هم پوشیده نیست که بارها ثابت شده مردم دوست دارند مقامات را در بین خود ببینند و صدایشان را به گوش آن مسئول برسانند.شامگاه ۲۴ تیرماه قالیباف در گفت‌وگوی زنده با مردم گفت: «نمی‌شود پشت درهای بسته برای مشکلات مردم تصمیم گرفت.» این سخن را می‌توان یک راهبرد و یک نگاه برای حل مشکلات کشور دانست. طبیعتا حضور در بین مردم باعث می‌شود گرفتاری‌ها و سختی‌ها را به چشم خود دید و برای آن تصمیم‌گیری کرد؛ همچنین نمی‌شود نماینده مردم بود و در بین مردم نبود، و در اتاق‌ها و صندلی‌ها نشسته و برای سرنوشت یک ملت تصمیم گرفت. لذا می‌توان گفت حضور میدانی و پیگیری، یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای حل مشکلات می‌باشد.
مجلسِ در راس امور
قالیباف در روزهای ابتدایی ریاست خود در مجلس در خصوص رویه کاری خانه ملت اظهار داشت: «واقعیت این است که مجلس دوره قبل در راس امور و آن طوری که مردم از آن انتظار داشتند نبود؛ علی رغم همه زحماتی که دوستان کشیده بودند مردم توقع و انتظار بیشتری داشتند.»
حالا امروز و ۸ ماه بعد از روی کار آمدن پارلمان جدید، می‌توان گفت مجلس دارد در جایگاه اصلی خود قرار می‌گیرد.
یازدهمین دوره مجلس در همین مدت کوتاه، طرح‌های بزرگی از جمله اقتصادی، فسادستیزی، سیاسی و شفافیت را در دست پیگیری داشته که برخی از آن‌ها از جمله قانون اقدام راهبردی مسئله هسته‌ای، قانون مالیات بر خانه‌های خالی، طرح‌هایی در جهت بهبود بازار مسکن، آغاز مبارزه با فساد از خانه ملت با کنار گذاشتن تاجگردون و… به نتیجه رسیده است. در کنار همه این‌ها همچنین مجلس یازدهم برای تقویت بعد نظارتی پارلمان ابتکار عمل «نظارت میدانی مجلس» را هم در نظر گرفته تا با سرکشی به استان‌ها و شهرهای محروم، دیگر گزاره مجلس فقط در پایتخت است، واقعیت نداشته باشد. در مجموع می‌توان گفت امروز مجلس در راس امور است و جهت خدمت به مردم فعالیت می‌کند.
 از روسیه به پاکدشت؛ ادامه سفرهای نظارت میدانی
رئیس مجلس که در شهریور ماه در بین مردم اهواز گفته بود: «تکلیف شرعی، انقلابی و انسانی ما در مجلس رفع مشکلات مردم بخصوص مناطق محروم است.» در تازه‌ترین بازدید میدانی خود، تنها ساعاتی پس از بازگشت از سفر راهبردی خود به روسیه، صبح روز پنج شنبه (۲۳ بهمن ماه) وارد شهرستان پاکدشت شد و از نزدیک در جریان مشکلات این شهرستان قرار گرفت.
گوش شنوای رئیس مجلس برای مشکلات مردم
پس از انتشار خبر حضور رئیس مجلس در پاکدشت، جمعی از مردم برای رساندن صدای خود به گوش رئیس قوه مقننه، در مقابل فرمانداری تجمع کردند. قالیباف نیز با آنکه برای آغاز جلسه جمع‌بندی نظارت میدانی، وارد ساختمان فرمانداری و محل برگزاری جلسه شده بود، با تجمع مردم در مقابل فرمانداری به میان آن‌ها رفت و ساعتی پیگیر مشکلات آن‌ها شد.
پس از آن رئیس مجلس در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی تازه خود، اظهار داشت: اولویت رسیدگی ما به مشکلات مردم مناطق محروم است، شرق استان تهران محروم‌تر از غرب استان است و به همین دلیل به شرق استان تهران سفر کردیم.
وی گفت: وظیفه مجلس شورای اسلامی قانون گذاری و نظارت می‌باشد و مردم از نماینده مجلس توقع ویژه دارند که کار بنده و همکارانم در مجلس را سخت کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در بازدیدی که از کمربندی پاکدشت داشته‌ایم پروژه ۱۳ سال است بلاتکلیف مانده و واقعا چه اتفاقی افتاده که این پروژه تکمیل نمی‌شود؟ و به جرأت می توانم بگویم مشکل این پروژه مالی نیست و جای دیگریست که باید اصلاح شود.
قالیباف گفت: بعضی از تصمیمات کارشناسی استان تهران در اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شود و در بین مردم متضرر می‌شوند؛ مردم شرق استان تهران نیازمند مترو هستند و می‌توان شرق و غرب استان را از طریق مترو به هم وصل کرد.
وی با بیان اینکه عدم نظارت کارشناسی باعث شد تا پروژه مترو تهران ۱۰ سال عقب بماند، تاکید کرد: پروژه مترو جنوب شرق تهران در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه کشور در حال بازنگری است و هفته آینده مجددا به مجلس ارائه می‌شود، اولویت بودجه سلامت، معیشت، محرومیت زدایی، تولید، اشتغال و رفاه مردم است. وی تصریح کرد: بیش از نیمی از هزینه ساختمان زمین آن است و با صندوق‌های زمین و مسکنی که در این قانون مجلس دیده است مخصوصا برای قشر محروم و مستضعف تهیه خانه را آسان‌تر کنیم. امروز افراد اگر یک شیفت کار کنند تمام حقوقشان هم کفاف حل معضل مسکن‌شان نخواهد بود. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام مسائل استان تهران در برنامه هفتم لحاظ خواهد شد، گفت: چند موضوع جدی در سال ۱۴۰۰ مانند کمربندی پاکدشت برای ساکنین و مسافرین سمنان و خراسان مورد توجه قرار می‌گیرند. بحث بیمارستان پیشوا و قطار شهری دشت ورامین اولویت مردم، دولت و مجلس خواهد بود. 
 انتظار مردم؛ حضور مسئولین در کف جامعه
در پایان باید گفت برخلاف آنچه که مخالفان مجلس اظهارمی  دارند، نظارت میدانی مجلس نه تنها ثمربخش بوده و نتایج قابل قبولی داشته، بلکه می‌تواند گامی روبه‌جلو باشد برای دیگر مسئولین نظام که با حضور در بین مردم، مشکلات را به عینه ببینند و پای درددل ولی‌نعمتانی که می‌گویند بنشینند. یقینا یکی از موضوعات اساسی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی همین ارتباط مستقیم با مردم است. یعنی همین که مردم بدانند مسئولان مثل خودشان هستند و اگر مشکلی هست برای همه هست و اگر رفاهیات هم هست، برای همه هست. خود این، یکی از دستاوردهای اصلی اقدام رئیس مجلس است. 
همچنین در کنار سفرهای نظارتی آقای قالیباف، آقای رئیسی ،رئیس قوه قضائیه نیز نظارت میدانی را به نحوه دیگری انجام می‌دهند و به عنوان رئیس دستگاه قضا پیگیر مسائل هستند. حالا در سویی دیگر انتظار می‌رود همین رویه نیز، از جانب مسئولان دولتی خصوصا رئیس دولت تدبیر و امید انجام شود. درست است که آقای روحانی پس از دو دوره ریاست خود بر صندلی رئیس جمهوری، کارنامه‌ای قابل قبول ندارد، اما حضور در بین مردم و شنیدن صدایی که به‌واسطه مدیریت وی بر کشور دچار سختی شده و از زندگی امروز رنج می‌برند، می‌تواند تسکینی باشد بر دردهای امروز جامعه و امیدی باشد برای بهتر شدن وضعیت کشور.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.