ساز ناکوک ترامپ با جهان! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 7694
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰:۳۹ |
صدرالحسینی در گفت‌وگو با «رسالت» عنوان کرد؛

ساز ناکوک ترامپ با جهان!

خروج آمريکا از پيمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي طي 2 سال گذشته را مي‌توان يک رويه دانست، به گونه‌اي که برخي صاحب‌نظران در عرصه بين‌الملل معتقدند که آمريکا به دنبال برتري يکجانبه گرايي بر چندجانبه گرايي است.
ساز ناکوک ترامپ با جهان!

خروج آمريکا از پيمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي طي ۲ سال گذشته را مي‌توان يک رويه دانست، به گونه‌اي که برخي صاحب‌نظران در عرصه بين‌الملل معتقدند که آمريکا به دنبال برتري يکجانبه گرايي بر چندجانبه گرايي است.
شخصيت حقوقي دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي تمام جهان مشهود است و همگان مي‌دانند که او شخصيت سياسي ندارد و تنها يک دلال اقتصادي بوده و تصورش آنگونه است هرجا پول و اقتصاد وجود داشته باشد مي‌تواند قدرت را از آن خود کند.
ترامپ طي سخنان جديدي در جمع کارگران يک کارخانه شيميايي در ايالت «پنسيلوانيا» مطرح کرد: «در صورت نياز از سازمان تجارت جهاني هم خارج مي شويم.». اين سخنان ترامپ براي نخستين بار نيست چرا که خروج او از نهادها و سازمان‌هاي بين‌المللي مشاهده شده است. نخستين بار خروج آمريکا از برجام بود که پس از آن اين کشور با تنش‌هاي بسياري مواجه شد چراکه از توافقي سرباز زد که خود زير آن را امضا کرده بود.
بسياري از صاحب‌نظران در حوزه بين‌الملل معتقدند تهديد ترامپ درباره خروج آمريکا از «سازمان تجارت جهاني» به جهت ترجيح يکجانبه‌گرايي بر چندجانبه‌گرايي است. در مقابل برخي ديگر از صاحب‌نظران معتقدند سخنان اخير او تنها جنبه انتخاباتي دارد تا در ميان مردم آمريکا دست به فرافکني زده و بتواند مجددا بر کرسي رياست جمهوري ايالات متحده آمريکا بنشيند اما سيدرضا صدرالحسيني معتقد است: «اين اقدامات و سخنان نشاندهنده افول و عدم توانمندي آمريکا براي مديريت مجامع بين‌المللي است.»
* اقدامات ترامپ به ضرر جامعه جهاني و مردم آمريکا محسوب مي‌شود
سيد رضا صدرالحسيني، کارشناس مسائل بين‌الملل در اين باره به «رسالت» گفت: «با نگاهي به روند تحولات داخلي آمريکا پس از سپرده شدن کليد کاخ سفيد به ترامپ بسياري از عملکردهاي او در حوزه داخلي و بين‌المللي تاثيرات شگرفي را به جاي گذاشته است. خروج آمريکا از سازمان‌هاي متعدد که ساليان سال آمريکايي‌ها در آنان حضور داشتند حتي بسياري از اين سازمان‌ها را خودشان بنا کرده بودند توجه بسياري از ناظران سياسي را به خود جلب کرده است.»
او با طرح سؤالي مبني بر اين‌که آيا آمريکا از مجموعه يا مرکزي به نام «تجارت جهاني» خارج خواهد شد، افزود: «اين تهديدي است که اخيرا ترامپ در گفت و شنود با تعدادي از کارگران آمريکايي مطرح کرده است، البته در ظاهر اقدامات ترامپ غيرمعقول و غيرکارشناسانه است که با روندهاي گذشته آمريکا هيچ هم‌خواني ندارد اما به نظر مي‌رسد اين اقدامات را بايد در فضا، شعارها، گفت‌وگو و بيانيه‌هاي انتخاباتي ترامپ استخراج کرد.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل تصريح کرد: «ترامپ در حال عملياتي کردن بسياري از گفته‌ها و قول‌هايي است که در زمان انتخابات مطرح کرده بود. به نظر مي‌رسد خروج از مجمع جهاني تجارت براي آن است تا بتواند با دست باز با رقباي تجاري خود از جمله چين روبه‌رو شود. به طور قطع برخي از اقدامات ترامپ به ضرر جامعه جهاني و مردم آمريکا محسوب مي‌شود و برخي از آنها نيز براي افزايش درآمد مردم آمريکا مفيد است.»
صدرالحسيني گفت: «هنوز نظر قطعي درباره خروج يا عدم خروج آمريکا از مجمع جهاني تجارت وجود ندارد اما به نظر مي‌رسد با توجه به سخت‌شدن درگيري‌هاي اقتصادي آمريکا با ديگر کشورها از جمله اتحاديه اروپا و چين، آمريکايي‌ها را واداشته تا اين تصميم را که در حوزه اختيارات ترامپ است، بگيرد. به هر حال براي پي بردن به نظر نهايي و تاثيرات مثبت يا منفي اين اقدام بايد صبر کرد.»
* سخنان ترامپ از عدم توانمندي آمريکا در مديريت مجامع بين‌المللي است
کارشناس مسائل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که تاچه اندازه اينگونه تهديدات ترامپ جنبه انتخاباتي دارد، افزود: «بخشي از اقدامات ترامپ جنبه داخلي و در شرايطي که به آستانه تبليغات و فضاي انتخاباتي آمريکا نزديک مي‌شويم جنبه تبليغاتي به خود مي‌گيرد اما امروز درباره اين موضوع که عدم حضور در مجامع بين‌المللي نشانه ابرقدرتي باشد را بايد گفت جاي شک و شبهه دارد.»
او ادامه داد: «حضور در مجامع بين‌المللي و تأثيرگذاري روي اين مجامع امروزه در انديشه سياسي بيشتر تاثيرگذار است تا انزواطلبي. اگر آمريکايي‌ها در قالب انزواطلبي ادعاي ابرقدرتي کنند قطعا اين موضوع مورد شک ميان کشورهاي ديگر خواهد شد.»
صدرالحسيني همچنين گفت: «هر کشوري در زماني مي‌تواند ادعا کند که قدرت مطلق است و آمريکا زماني مي‌تواند ادعاي ابرقدرتي کند که ده‌ها سازمان اقتصادي، تجاري، سياسي، مالي، امنيتي و نظامي را مديريت کند و خود نيز در آن سازمان‌ها قرار داشته باشد، اما به نظر مي‌آيد زمان هژمون آمريکا در اين سازمان‌ها و مجامع بين‌الملل به اتمام رسيده و پيش از اين‌که تشخيص دهيم آيا تمام اين اقدامات انتخاباتي است يا خير، بايد توجه کرد اين اقدامات نشاندهنده افول و عدم توانمندي آمريکا براي مديريت مجامع بين‌المللي است.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.