سازه فلزی یا اسکلت فلزی - شرکت عمرانی و مهندسی ایستاسازه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 80757
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۱۹ |

سازه فلزی یا اسکلت فلزی – شرکت عمرانی و مهندسی ایستاسازه

سازه فلزی یا به زبان عامیانه تر اسکلت فلزی، سازه ای ساخته شده از قطعات فلزی است که به عنوان اسکلت بندی ساختمان جهت تحمل بار های وارده و ایجاد استحکام در بنا، طراحی و ساخته می شود. این سازه یکی از اصلی ترین انواع سازه های ساختمانی بوده و نسبت به سازه های دیگر مثل بتنی و چوبی، به مواد اولیه کمتری احتیاج دارد.
سازه فلزی یا اسکلت فلزی – شرکت عمرانی و مهندسی ایستاسازه

سازه فلزی یا اسکلت فلزی – شرکت عمرانی و مهندسی ایستاسازه

سازه فلزی بکار رفته در پروژه ساختمانی – شرکت ایستاسازه

سازه فلزی و اجزای آن

سازه فلزی یا به زبان عامیانه تر اسکلت فلزی، سازه ای ساخته شده از قطعات فلزی است که به عنوان اسکلت بندی ساختمان جهت تحمل بار های وارده و ایجاد استحکام در بنا، طراحی و ساخته می شود. این سازه یکی از اصلی ترین انواع سازه های ساختمانی بوده و نسبت به سازه های دیگر مثل بتنی و چوبی، به مواد اولیه کمتری احتیاج دارد.

در ساخت سازه فولادی اجزای مختلفی مثل ستون، خرپا، تیر و غیره را با جوش، پیچ و یا پرچ به یکدیگر متصل می کنند. نحوه اتصال اجزا و شکل و ترکیب نهایی آن ها، با توجه به مشخصات کاربردی پروژه، طراحی و اجرا می شود. بر اساس نوع کاربرد ساختمان، مقاطع فولادی می توانند اشکال و اندازه های مختلفی داشته باشند.

از ویژگی های برجسته فولاد، می توان به استحکام بالا، وزن کم و مقاومت بالا در برابر تغییر شکل اشاره کرد. به همین علت، استفاده از اسکلت فلزی در ساخت ساختمان های با دهانه بزرگ، مرتفع و سنگین بسیار رایج است. به عنوان مثال، در ساخت ساختمان های صنعتی سنگین، برج ها، زیر ساخت ها، پل ها، ترمینال های فرودگاه ها و چندین نمونه دیگر، از اسکلت فلزی استفاده می شود.

از انواع سازه‌های فولادی (اسکلت فلزی) می توان به سازه های قاب (برای تیر ها و ستون ها)، شبکه ای (سازه مشبک یا گنبدی)، پیش تنیده، خرپایی، قوسی، پل قوسی، پل کابلی، پل معلق، و پل خرپایی اشاره کرد.

سازه مرکب

https://file.tesmino.ir/images/2023/01/images_1674653630.jpg

نمای شماتیک از ساختار سازه مرکب- شرکت ایستاسازه

سازه مرکب و چگونگی تشکیل آن

سیستم سازه مرکب از ستون های بتنی و تیرهای فولادی تشکیل شده است و به عنوان سازه ای جدید و کارآمد شناخته می شود. در سیستم های سازه ای مرکب ظرفیت استهلاک انرژی از طریق تیرهای فولادی و سختی کافی از طریق بتن مسلح ایجاد می شود.

با توجه به مزایای استفاده از فولاد و بتن به طور هم زمان، استفاده از این سیستم در ساخت سازه رو به افزایش می باشد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی همراه باشید و با ویژگی های سازه های مرکب آشنا شوید. در دهه‌های اخیر تحقیقات زیادی در زمینة مقاومت سیستم‌های مختلط بتن و فولاد در برابر نیروهای جانبی انجام شده است که از آن جمله سیستم‌ها می‌توان سیستم قاب خمشی شامل ستون بتنی و تیر فولادی را مورد توجه قرار داد.

همان گونه که در بالا نیز اشاره شد سیستم های مرکب، ترکیبی از ستون های بتنی و تیرهای فولادی می باشد. به کارگیری بتن و فولاد در سازه ها نقش زیادی در بهبود رفتار سازه در جهت افزایش مقاومت و شکل پذیری دارد.

استفاده از بتن در ستون ها و به کاربردن قشر فوقانی بتنی به همراه آرماتوربندی مناسب می تواند با جلوگیری از کمانش ها جزئی و کلی در ارتقاء رفتارهای لرزه ای تاثیرگذار باشد.

بهبود جریان انتقال تنش ها، فراهم کردن دیافراگم موثر، جایگزین مناسبی به عنوان ورق پیوستگی، بهبود رفتار و عملکرد اتصال، تامین انسجام و یکپارچگی سیستم در جهت مقابله با گسیختگی و تامین مقاومت جانبی به وسیله شکل پذیری مطلوب از دیگر مزایای استفاده از بتن در سازه های فولادی است که در آن ها استفاده از فولاد برای ضوابط شکل پذیری به تنهایی کارآمد نیست.

استفاده از بتن و فولاد در ساخت و سازها به صورت گسترده صورت می گیرد.  بتن به عنوان مصالحی با قیمت مناسب و سختی بالا شناخته می شود و در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم است.

فولاد نیز از دیگر مصالحی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این محصول به تنهایی در ساخت ستون در سازه های بلند غیر اقتصادی می باشد. علاوه براین استفاده از فولاد در سازه های بلند تغییر شکل های جانبی زیادی به همراه دارد.

سازه بتنی

https://file.tesmino.ir/images/2023/01/images_1674653635.jpg

اسکلت بتنی بکار رفته در ساختمان سازی – شرکت ایستا سازه

اسکلت بتنی یا همان سازه بتنی می تواند در ساخت بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرد به خصوص این روزها در بسیاری از پروژه های اسکلت سازی ساختمان مدرن هم از اسکلت بتنی ساختمان استفاده می شود. از این سازه بتنی می توان در پله ها ، ستون، فونداسیون و انواع مکان ها دیگر استفاده نمود و ساختمان و سازه را در برابر لرزش و یا اتفاقات دیگر مقاوم کرد. بهتر است بدانید برای ساخت یک سازه بتنی عموما از بتن آرمه استفاده می کنند.

مواد تشکیل دهنده بتن آرمه عبارت اند از:

  • سیمان
  • شن
  • ماسه
  • فولاد
  • میلگرد ساده
  • میلگرد آجدار

تاریخچه اسکلت بتنی

در تعریف اولیۀ بتن آمده است که این متریال یک مادۀ چسبنده است که معمولا در نتیجۀ  فعل و انفعال سیمان‌های هیدرولیکی و آب حاصل می‌شود. با توجه به این تعریف، می‌توان اولین استفاده از چنین مصالحی را در چندین قرن پیش هم مشاهده کرد. اما ساخت و اجرای بتن به آن صورت که امروزه می‌شناسیم، به اوایل قرن بیست میلادی برمی‌گردد. بتن نیز مانند تمام متریال و مصالح دیگر در صنعت ساختمان‌سازی، به صورت مداوم در حال ارتقای کیفیت و کارآیی است و هر روز شاهد اجراهای متفاوتی از این ماده خصوصا در پل‌ها و سدها هستیم.

همه چیز درباره اسکلت بتنی

همان گونه که اشاره داشتیم، یکی از مقاوم ترین اسکلت ها در برابر زلزله و باد و عوامل آسیب زا هستند به شرط آن که طراحی آن ها درست انجام شود و به علاوه اجرای آن ها به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. یک اسکلت بتنی شامل موارد زیر است:

  • پی و فونداسیون
  • ستون ها
  • تیر های اصلی و فرعی
  • دیوار های برشی و …
  • سقف

برای طراحی و اجرای تمامی این المان های سازه ایی به مهارت کافی نیاز است در غیر این صورت سازه از ایمنی کمی برخوردار خواهد بود. در قسمت های بعدی مقاله به بررسی نکات بسیار مهم درباره سازه های بتنی می پردازیم، که می تواند دید شما را نسبت به این نوع از سازه ها تغییر دهد. با ما باشید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.