سازهای خاکی دوباره کوک شدند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12684
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۹:۰۵ |
گزارش «رسالت» از مراسم بزرگداشت ارکستر جنگ

سازهای خاکی دوباره کوک شدند

تجليل از نوازندگان ارکستر سمفونيک تهران در دوران دفاع مقدس به همت بنياد فرهنگي هنري رودکي با عنوان ويژه برنامه «بزرگداشت موسيقي جنگ» در تالار وحدت تهران برگزار شد.
سازهای خاکی دوباره کوک شدند

|حسن شجاعي|
تجليل از نوازندگان ارکستر سمفونيک تهران در دوران دفاع مقدس به همت بنياد فرهنگي هنري رودکي با عنوان ويژه برنامه «بزرگداشت موسيقي جنگ» در تالار وحدت تهران برگزار شد.
اين برنامه با اجراي زنده اعضاي پيشکسوت ارکستر سمفونيک تهران و گروه کر اين مجموعه آغاز شد و اين گروه پس از اجراي زنده سرود ملي کشورمان به اجراي قطعه خاطره انگيز «بانگ آزادي» به خوانندگي محمد گلريز پرداخت. پس از اجراي اين قطعه نوبت به اجراي يکي از آثار ماندگار دوران دفاع مقدس با عنوان «خجسته باد اين پيروزي» رسيد. بعد از اجراي اين قطعه‌ها کليپي از هنرمندان پيشکسوت ارکستر سمفونيک تهران به نمايش درآمد. در اين فيلم هنرمنداني چون محمد گلريز، محمد جعفري بهنام صدابردار پيشکسوت موسيقي، ارسلان کامکار، شاهرخ شيردوست و جهانگير زماني به بيان خاطرات خود از حضور ارکستر سمفونيک تهران در جبهه‌ها در هشت سال دفاع مقدس پرداختند.
محمدرضا سوقندي مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور ايثارگران در حاشيه اين مراسم در گفت و گو با «رسالت» ضمن برشمردن جايگاه موسيقي در فرهنگ ملي ما گفت: موسيقي، ادبيات، شعر و تصنيف همزاد انسان بوده و در غم و شادي، سختي‌ها و آساني‌ها حضور دارند و هر آنجا که زندگي هست موسيقي و هنر هم وجود دارد. هنرهايي که در بستر فرهنگ ايراني اسلامي هزار و چند صد سال پيشينه دارند. حتي پس از پيروزي انقلاب اسلامي هنرمندان تمامي عرصه‌ها برخاسته از ايمان به مردم و عشقي که در دل داشتند، صادقانه حضور پيدا کردند. وقتي هم که جنگ به ما تحميل شد و ما از آن به واقع به عنوان دوران دفاع مقدس ياد مي‌کنيم باز هم اين هنرمندان بودند که ادبيات مقاومت و پايداري در شعر و شعور آنها درآميخته و آثار ماندگاري خلق شد.
وي با اشاره به شرايط امروز کشور و فشار اقتصادي حاصل از تحريم هاي دشمنان بر ملت ايران ادامه داد: امروز در جنگ اقتصادي نيز ما نيازمند نقش و هنرآفريني هنرمندان عزيزمان در کنار مردم هستيم. ما هم اکنون در گام دوم انقلاب اسلامي ضمن احترام به پيشکسوتان و پيشگامان هنر و ارج نهادن به هنرشان نيازمند بازتوليد آثار گذشته با زبان نسل جديد هستيم. شما مطمئن باشيد هنرچون ابزار خلق فرهنگ است قطعا با خلاقيت خويش اين مسير را ادامه مي‌دهد.
سوقندي ادامه داد: اساسا ادبيات انقلاب اسلامي عناصري دارد که يکي از مهم ترين آنها بر بستر حقايق صورت گرفته است. انقلاب اسلامي و دوران دفاع مقدس رويا نبود و آنچه امروز از آن دوران بيان مي‌شود، چيزي جز واقعيت نيست. اميدواريم جوانان خلاق اين عرصه به پيروي از هنرمندان پيشکسوت پا به ميدان بگذارند و در اشاعه فرهنگ ايراني -اسلامي و آنچه در گذشته داشتيم تلاش کنند. ما اگر نتوانسته‌ايم براي نسل تشنه امروز که دل در گرو فرهنگ ايراني اسلامي دارند، آب گوارا تهيه کنيم و لاجرم به سراغ آب‌هاي آلوده رفته‌اند، آنها مقصر نيستند؛ ما بايد خودمان را ملامت کنيم که اين نسل را نشناختيم تا به اندازه نيازشان معارف اسلامي و دفاع مقدس منتقل کنيم و کاري کرديم که آنها سراغ آب‌هاي آلوده رفتند. اما بنده معتقدم امروز هم دير نيست و ما مي‌توانيم تصميم‌هاي خوب گرفته و روزهاي خوبي را در عرصه انقلاب اسلامي داشته باشيم.
در ادامه اين مراسم يکبار ديگر ارکستر بازسازي شده‌ دوران دفاع مقدس به صحنه آمد و به رهبري محمدرضا صفي و خوانندگي محمد گلريز قطعاتي را اجرا کرد. در بخشي از اين مراسم محمد گلريز از مهرداد کاظمي خواننده انقلابي کشورمان يادي کرد و براي گرامي‌داشت مقام اين هنرمند، بخش‌هايي از قطعه‌ «اي ساربان» را با همراهي فلوت و پيانو اجرا کرد. «اي ساربان» قطعه‌اي ماندگار از آثار موسيقي دوران دفاع مقدس است که آهنگسازش حسن رياحي است.
اين مراسم با قدرداني از اعضاي ارکستر بازسازي شده‌ جنگ ادامه يافت. در اين بخش مهدي افضلي مدير عامل بنياد فرهنگي هنري رودکي، سيد عباس عظيمي مديرعامل موسسه هنرمندان پيشکسوت و سوقندي مشاور وزير ارشاد در امور ايثارگران به صحنه آمدند تا هدايا و لوح تقدير هنرمندان را به آنها تقديم کنند.
بخش پاياني اين مراسم به اجراي قطعه‌ «اي ايران» با همنوازي و همخواني اعضاي ارکستر بازسازي شده‌ دوران دفاع مقدس همراه بود.
بعد از اجراي اين بخش نوبت به بخش قدرداني از هنرمندان ارکستر سمفونيک تهران در دوران دفاع مقدس در حضور مهدي افضلي مدير عامل بنياد فرهنگي هنري رودکي، سيد عباس عظيمي مديرعامل موسسه هنرمندان پيشکسوت و مشاور وزير ارشاد در امور ايثارگران رسيد که در اين بخش احمد عزيز، جهانگير زماني، شاهرخ شيردوست، بهروز اسلامي، هوشنگ گنج بر، محمدرضا جعفري بهنام، مهرداد کاظمي، زنده ياد کيومرث ميرداديان، زنده ياد امير بهشتي، محمد گلريز، منوچهر پناهي نژاد، سيامک ميرداديان، حسن زهري، رضا صنعتي نژاد، محمد علي لقا، مسعود عالمي، غلامعلي صابري، محمدرضا صفي، بابک ميرداديان، علي اکبر فيض، علي حيدري، محمدرضا داور پناه مورد تجليل قرار گرفتند.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.