زنگ خطر براي بايدن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 5307
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰:۲۸ |
تحلیل رسالت از گزارش CNN

زنگ خطر براي بايدن

معادلات انتخابات رياست جمهوري آمريكا دوباره پيچيده شده ست! کاهش 10 درصدي محبوبيت جو بايدن معاون رئيس جمهور سابق ايالات متحده آمريکا در نظرسنجي هاي اخير، شوک سختي را به وي و همراهانش وارد ساخته است
زنگ خطر براي بايدن

معادلات انتخابات رياست جمهوري آمريكا دوباره پيچيده شده ست! کاهش ۱۰ درصدي محبوبيت جو بايدن معاون رئيس جمهور سابق ايالات متحده آمريکا در نظرسنجي هاي اخير، شوک سختي را به وي و همراهانش وارد ساخته است. بر اساس تازه ترين نظرسنجي شبکه CNN، محبوبيت بايدن با ۱۰ درصد کاهش نسبت به ماه قبل،به ۲۲ درصد رسيده است. اين در حالي‌است که سناتور کاملا هريس، توانسته است آراي خود را از هشت درصد در ماه گذشته به ۱۷ درصد افزايش داده و به اصلي ترين رقيب بايدن در رقابت‌هاي درون حزبي دموکرات‌ها تبديل شود.
نکته جالب توجه اينکه سناتور اليزابت وارن نيز با کسب ۱۵ درصد آراي شرکت کنندگان درنظرسنجي، در رتبه سوم و بالاتر از برني سندرز ( که با ۱۴ درصد آرا در رتبه چهارم قرار دارد)، قرار گرفته است. در صورتي که روند فعلي ادامه پيدا کند، احتمال موفقيت کاملا هريس در برابر بايدن افزايش خواهد يافت.
در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۰۸ ميلادي، اختلاف آراي هيلاري کلينتون و اوباما بسيار زياد بود،به گونه اي که هيچ کس تصور پيروزي اوباما و حتي رقابت تنگانگ او با هيلاري کلينتون را نمي کرد. با اين حال در نهايت باراک اوباما توانست متعاقب پيروزي در ايالت آيووا( اولين ايالت کوچکي که انتخابات درون حزبي دموکرات‌ها در آن برگزار مي شود ) بر رقيب خود غلبه پيدا کند و سپس موج پيروزي اوليه خود را به ديگر ايالات نيز منتقل کند.
هم اکنون سندرز نسبت به تکرار اين ماجرا در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ نگران است. اين نگراني در صورتي تشديد مي شود که اليزابت وارن يا کاملا هريس پس از برگزاري انتخابات در چند ايالت اول، تصميم بگيرند به نفع ديگري کنار بروند. در اين صورت تجميع آراي اين دو و هدايت آنها به سود يک نامزد ، قدرت مانور بايدن در انتخابات درون حزبي دموکرات‌ها را به شدت کاهش خواهد داد. از سوي ديگر، «هافينگتون پست» مدلي آماري ارائه کرده که نشان مي‌دهد دونالد ترامپ رئيس‌جمهور جمهوري‌خواه آمريکا از هم‌اکنون رقابت ۲۰۲۰ را به رقباي خود از حزب دموکرات واگذار کرده است.پيشتر نيز براي پيش‌بيني درستِ پيروزي چشمگير دموکرات‌ها در انتخابات ميان‌دوره‌اي کنگره که سال ۲۰۱۸ برگزار شد، به اين مدل آماري که بر مبناي نظرسنجي نيست، استناد شده است.
اين مدل که از سوي خانم رِيچِل بايتکوفِر استاد دانشگاه «کريستوفر نيوپورت» در ايالت ويرجينياي آمريکا ارائه شده نشان مي‌دهد ترامپ آراء سه ايالت «پنسيلوانيا»، «ميشيگان» و «ويسکانسين» را که کليد فتح کاخ سفيد در رقابت ۲۰۲۰ است، از دست خواهد داد و به اين ترتيب، راه را براي پيروزي رقيب باز مي‌کند.ازجمله دلايلي که در سال ۲۰۱۶ به پيروزي ترامپ منجر شد؛ تعلل راي‌دهندگان دموکرات براي حضور در مراکز راي‌دهي به دليل اطمينان کاذب به پيروزي هيلاري کلينتون عنوان مي‌شود حال آنکه در انتخابات ۲۰۲۰، انتظار مي‌رود که حضور حداکثري طرفداران اين حزب نتيجه را به گونه ديگري رقم بزند.از سوي ديگر، اين مدل روي هيچ نامزد خاصي تمرکز ندارد و مي‌گويد رقيب دموکرات ترامپ هرکه باشد؛ از شانس پيروزي برخوردار است مگر اينکه شخص ساختارشکني مثل سناتور برني سندرز باشد.پيش‌بيني مي‌شود که دموکرات‌ها در انتخابات پيش رو ۲۷۸ راي الکترال را از آن خود کنند در حالي‌که اين رقم براي ترامپ ۱۹۷ راي است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.