زنگ خطر بحران تهیه کاغذ کتاب درسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8432
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴ |
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» عنوان کردند؛

زنگ خطر بحران تهیه کاغذ کتاب درسی

بوي نوي کاغذ کتاب‌هاي درسي براي بسياري از ما يادآور خاطرات دوران مدرسه در ماه مهر است. بسياري از ما بي‌صبرانه مشتاق تحويل کتاب‌هاي درسي در ابتداي سال تحصيلي بوديم،
زنگ خطر بحران تهیه کاغذ کتاب درسی

معصومه شمسيني غياثوند |
بوي نوي کاغذ کتاب‌هاي درسي براي بسياري از ما يادآور خاطرات دوران مدرسه در ماه مهر است. بسياري از ما بي‌صبرانه مشتاق تحويل کتاب‌هاي درسي در ابتداي سال تحصيلي بوديم، اما اين روزها قبل از آنکه زنگ سال تحصيلي به صدا دربيايد زنگ خطر کمبود کتاب‌هاي درسي براي سال تحصيلي ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ به صدا درآمده است.
ذوعلم، معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي وزارت آموزش و پرورش به‌تازگي درباره تأمين کاغذ گفت: «متأسفانه مشکل ما در اين زمينه حل‌نشده است و همه درصدد آن هستند که مشکل کاغذ حل شود. ما توانستيم از طريق توليدات داخلي کاغذ را تأمين کنيم اما نگرانيم که تا مهر سال ۹۹ در تأمين کتب درسي خللي وارد شود.»
معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي ادامه داد: تا الان ۴ ماه هم برنامه موردنظرمان براي تأمين کاغذ عقب هستيم و زمان زيادي مي‌گذرد اما هنوز نگراني ما برطرف نشده است. وزير صمت و سرپرست آموزش‌وپرورش قول دادند که کاغذها را تأمين کنند. ما به ۴۵ هزار تن کاغذ نياز داريم اما تنها سه هزار تن تأمين‌شده است.
مشکل ارز دولتي براي تأمين کتاب‌هاي درسي اين روزها دغدغه بسياري از مسئولان فرهنگي کشور است چراکه تهيه کتاب درسي دانش آموزان از اهميت زيادي برخوردار است. اين در حالي است که رضا رحماني، وزير صمت مي‌گويد: «بر اساس آخرين مصوبه هيئت دولت، ارز اختصاصي به کاغذ کتاب‌هاي درسي و روزنامه همان ارز ۴۲۰۰توماني است. اگرچه انواع کاغذ اعم از صنفي، صنعتي و غيره وجود دارد ولي ارز اختصاصي به کاغذ کتاب‌هاي درسي و روزنامه تغييري نکرده و همان ارز ۴۲۰۰ توماني است.»
*ارز دولتي منجر به رانت‌خواري و بحران وضع کاغذ شده است
برخي از کارشناسان معتقد هستند که ارز ۴۲۰۰توماني به کاغذ به‌هيچ‌عنوان کاهش قيمت کاغذ را به همراه نداشته است بلکه در مقابل اين ارز دولتي منجر به ايجاد رانت‌خواري و بحران وضعيت کاغذ شده است.
ميرحمايت ميرزاده، سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، در گفت‌وگو با «رسالت» درباره بحران کاغذ براي تهيه کتاب‌هاي درسي اظهار بي‌اطلاعي کرد و اظهار داشت: «کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به‌تازگي جلسه‌اي با حضور مسئولان آموزش‌وپرورش برگزار کرد که مسئولان اين وزارتخانه اين مشکل را نه به‌صورت کتبي و نه شفاهي مطرح نکردند.»
هرچند که وزارت آموزش‌وپرورش با سرپرست اداره مي‌شود اما موضوع بحران کاغذ براي تهيه کتاب‌هاي درسي موضوعي بود که کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به آن ورود پيدا کرد.
عليرضا سليمي، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي هم در گفت‌وگو با «رسالت» خاطرنشان کرد: «وزارت آموزش‌وپرورش امسال براي تهيه کاغذ کتاب‌هاي درسي با مشکل مواجه نبوده است و کتاب‌هاي درسي در حال توزيع شدن است.»
عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اينکه براي سال آينده چه برنامه‌اي بايد براي مقابله با اين بحران در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: «هرچند که وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که براي تهيه کاغذ کتاب درسي امسال با مشکل مواجه نيست و در جلسه‌اي اين موضوع با سرپرست آموزش‌وپرورش موردبررسي قرار گرفت اما به‌طور قطعي براي سال آينده با مشکل مواجه خواهد بود.»
سليمي در پاسخ به اينکه کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي چه برنامه‌اي براي مقابله با بحران کاغذ خواهد داشت، عنوان کرد «مجلس شوراي اسلامي مجري اين برنامه نيست و تنها بر اين موضوع نظارت دارد.»
*مشکل تأمين کاغذ بايد از مدت‌ها قبل توسط دولت حل مي‌شد
درحالي‌که بيش از ۸۰ درصد کاغذ مورد نياز کشور وارداتي است، وزارت آموزش و پروش بايد از مدت‌ها قبل در اين رابطه چاره‌انديشي مي‌کرد. اصغر مسعودي، عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد: «مشکل تأمين کاغذ بايد از مدت‌ها قبل توسط دولت حل مي‌شد زيرا در اين شرايط هر روشي مد نظر قرار بگيرد با اين مشکلات مواجه خواهيم بود.»
اين عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از اينکه بر روند توزيع کاغذ نظارت‌ نشده است، اظهار داشت: «قبل از آن‌که مقام معظم رهبري دستور پيگيري ويژه در اين‌باره را بدهند يا معاون اول رئيس‌جمهور جلسه بگذارد، ارز کاغذ توزيع‌شده بود و مسئولان در اين رابطه نظارتي نداشتند، به همين دليل معلوم نيست ارز دولتي کاغذ به چه صورت توزيع‌شده است.»اتخاذ تصميم جدي براي آينده وضيعت تهيه کاغذ براي کتاب‌هاي درسي موضوعي است که لازم است مسئولان آموزش‌وپرورش تدبير جدي براي آن در نظر بگيرند، جمشيد جعفر پور، رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در اين باره مي‌گويد: «وزارت آموزش‌وپرورش بايد تدبيري اتخاذ کند که کتاب‌هاي درسي در هر مقطع براي استفاده حداقل پنج سال در نظر گرفته شود. همچنين سازوکاري ايجاد کند که کتاب‌هاي مقاطع مختلف بين ورودي‌هاي جديد در گردش باشد و نياز به چاپ مجدد کتاب‌هاي درسي کاهش يابد.»
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي معتقد است: «علاوه بر تبيين برنامه‌هاي کلان و سياست‌گذاري‌هاي کلي جهت حل مشکل کاغذ، راه‌حل‌هايي مانند گسترش مراکز مبادله کتاب به خصوص کتب درسي تأثير مهمي در حل معضل کمبود کاغذ دارد.»

نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.