زمان پاسخگويي كسي مسئول نيست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 2025
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 25 فروردین 1398 - 22:22 |
رئيس سابق سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با رسالت:

زمان پاسخگويي كسي مسئول نيست

رئيس سابق سازمان جنگل‌ها با اشاره به ساخت و ساز در بستر حريم رودخانه ها، گفت: دستگاه هاي مسئول در اين زمينه متعددند و مسئوليت ها مشخص نيست. در زمان اخذ اعتبارات همه مسئول اند اما در زمان پاسخگويي کسي مسئول نيست. حتي اقدامات انجام شده دستگاه ها باهم در تضاد و تعارض هستند.
زمان پاسخگويي كسي مسئول نيست

رئيس سابق سازمان جنگل‌ها با اشاره به ساخت و ساز در بستر حريم رودخانه ها، گفت: دستگاه هاي مسئول در اين زمينه متعددند و مسئوليت ها مشخص نيست. در زمان اخذ اعتبارات همه مسئول اند اما در زمان پاسخگويي کسي مسئول نيست. حتي اقدامات انجام شده دستگاه ها باهم در تضاد و تعارض هستند.
فرود شريفي در گفت‌وگو با رسالت اظهار کرد: وقوع سيل يک رخداد طبيعي است. زماني که بارش از ميزان معيني که ظرفيت جذب و نفوذ و نگهداري در زمين است فراتر برود مازاد آن به صورت رواناب در مجاري، مسيل ها، بسترها و نهايتا رودخانه ها در تبعيت از شيب زمين حرکت مي کند.
وي ادامه داد: بي ترديد اگر در مسير حرکت، مواد معلق قابل حمل وجود داشته باشد به پايين دست حمل مي شود و اين مواد مي تواند مجاري عبور سيل را مسدود کرده و مانع حرکت سيل به پايين دست شود. اگر در مسير حرکت موانع فيزيکي ايجاد شده باشد موجب کندگي حرکت و گرفتگي بيشتر مسير شده و با تجمع آب سيل شديد و شديدتر مي شود. هرچقدر قسمت هاي بالادست دخل و تصرف اعم از جنگل تراشي، نابودي پوشش گياهي، غيرقابل نفوذ کردن مسيل، آسفالت خيابان و ايجاد مناطق مسکوني بيشتر باشد باعث کم کردن نفوذ آب به داخل خاک و شدت پيدا کردن سيل مي شود.
رئيس سابق سازمان جنگل تاکيد کرد: در اغلب سيل هايي که در پايان سال قبل و ابتداي امسال شاهد بوديم، شدت بارندگي بي سابقه و حداقل استثنايي طي ۵۰ سال گذشته نازل شده است. براين اساس بايد گفت سيل يک معلول است. براي مقابله با معلول بايد روي علت کار کرد. آيا اين امکان وجود داشت که از بارش که علت است ممانعت کرد؟ جواب منفي است. قبل از بارش مي بايست پيش بيني مي شد اگر بارش در اين حد نازل شود، امکان استفاده و مديريت آن با حفاظت خاک، پوشش گياهي، آبخيزداري، آبخوانداري، سدهاي زيرزميني، مخازن تاخيري، سيل بند و پيش بيني مجاري کافي جهت عبور جريان فراهم شده است؟ آيا اين اقدامات انجام شده؟ آيا مسئوليت ها قبل از اين موضوع مشخص و هماهنگي وجود دارد؟ بايد جواب داد متاسفانه خير.
شريفي با بيان اينکه ساخت و ساز در بستر حريم رودخانه، رسوب گذاري مجاري عبور سيل، ايجاد موانع، از بين بردن شيب با کور کردن مجاري سرريز کننده همه به صورت يک سنت درآمده، افزود: مسئول آن قانونگذاران، مجريان و رسيدگي کنندگان هستند در واقع دستگاه هاي مسئول در اين زمينه متعددند و مسئوليت ها مشخص نيست. در زمان اخذ اعتبارات همه مسئول اند اما در زمان پاسخگويي کسي مسئول نيست. حتي اقدامات انجام شده دستگاه ها باهم در تضاد و تعارض هستند.
به گفته وي اگر در زمينه تصرف در ساخت و ساز در حريم رودخانه تجديدنظر صورت نگيرد، به صورت دوره اي بايد شاهد رويدادهاي تلخي مانند سيل اخير و خسارات گسترده تري باشيم.
وي با اشاره به اينکه برخي از دستگاه ها مانند سدسازان از فرصت استفاده کرده و هم اکنون مسير را به انحراف مي برند و مي گويند بايد سدسازي انجام شود، افزود: غافل از اينکه در سيل شيراز يا ماسوله يا گلابدره اصلا امکان احداث سد نيست و وجود سد و تمرکز آب خود خطر مضاعفي ايجاد مي کند. مثلا در خوزستان که تعداد قابل توجهي سد در بالادست آن وجود دارد آيا مشکل حل شده؟ خود سد اگر بشکند چه اتفاقي خواهد افتاد؟ آيا سيل سد بالادست خود را هم کنترل مي کند.
وي ادامه داد: نقشه هاي پهنه بندي سيل مناطق سيل گير حوزه هاي سيل خيز توسط پژوهشکده حفاظت خاک و آبخيزداري تهيه شده است و در دستگاه هايديگر هم به صورت پراکنده مطالعاتي صورت گرفته اما اين مطالعات يا نقشه ها تا به صورت الزام درنيايد مشکل حل نمي شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای زمان پاسخگويي كسي مسئول نيست بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.