ریسک پذیری ویژگی افراد موفق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56152
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ |

ریسک پذیری ویژگی افراد موفق

افراد موفق چه ویژگی هایی دارند؟ یکی از سوالاتی که در شرایط سخت یا در زمان مشکلات از خودمان می‌پرسیم. فکر می کنیم. آنها چیزی را خلق یا کشف کرده اند. اما چطور؟ شاید بتوان گفت استقامت و ریسک پذیری دو ویژگی مشترک تمام افراد موفق است. در این مقاله میخواهیم به ریسک پذیری بپردازیم.
ریسک پذیری ویژگی افراد موفق

افراد موفق چه ویژگی هایی دارند؟ یکی از سوالاتی که در شرایط سخت یا در زمان مشکلات از خودمان می‌پرسیم. فکر می کنیم. آنها چیزی را خلق یا کشف کرده اند. اما چطور؟ شاید بتوان گفت استقامت و ریسک پذیری دو ویژگی مشترک تمام افراد موفق است. در این مقاله میخواهیم به ریسک پذیری بپردازیم.

فرض کنید دو شخصیت الف و ب در یک شرکت همکار هستند. شخصیت الف همواره به دنبال کسب مهارت‌های جدید است. وی عاشق تفریحات هیجانی است و از کوچک‌ترین فرصت‌ها استفاده می‌کند تا عده‌ای را همراه خود به بانجی جامپینگ، آفرود و سایر تفریحات با هیجان بالا ببرد. همچنین این فرد ترجیح می‌دهد بخشی از درامد خود را روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌‌گذاری کند. چیزی که شاید بدون داشتن دانش کافی، منجر به از بین رفتن ارزش سرمایه‌اش خواهد شد.

برای مطالعه در مورد ریسک پذیری و ماهیت آن، مقاله ریسک پذیری چیست را مطالعه کنید.

در مقابل، شخصیت ب فردی ملاحظه کار است که ترجیح می‌دهد در حیطه فعالیت خودش دانش کافی داشته باشد، ولی لزوما علاقه‌ای به کسب مهارت‌های جدید ندارد. تفریح این فرد تماشای سریال و فیلم‌های روز دنیاست، از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف فراری بوده و همواره به دنبال طی کردن زندگی‌اش در آرامش است.

به نظر شما، کدام یک از این شخصیت‌ها، ریسک پذیری را بهتر درک کرده است؟ آیا شخصیت الف و ب به یک میزان از زندگی خود لذت می‌برند؟

باید بدانید که ریسک پذیری ترس دارد، ولی ترسی که فقط در ذهن انسان و تفکر انسان شکل می گیرد. همان طور که گفتیم می تواند منشا آن در کودکی و تجربیات تلخ گذشته باشد. ریسک پذیری حرکت از شرایط ساکن و امن به سوی یک تجربه جدید است و از همین رو است که افراد نمی خواهند این حالت امن را از دست بدهند.

این تجربه جدید به علت اینکه ناشناخته است و فرد چیزی از آن نمی داند می تواند موجب ترس شود .در چنین شرایطی باید انسان ریشه یابی کند و بداند که چرا حاضر نیست به سوی شرایط جدید حرکت کند؟ قطعا با یافتن پاسخ و حل این مشکلات می تواند آینده ای به مراتب روشن تر ایجاد نماید.برای این که بیشتر با ریسک پذیری و افراد ریسک پذیر آشنا شوید، بهتر است ویژگی‌های آن‌ها را بدانید. افراد ریسک پذیر عموما:

  1. عاشق هیجان بالا هستند.
  2. به شغل‌هایی با چاشنی هیجان و خطر بیشتر گرایش دارند
  3. ماجراجو و به دنبال کسب تجربه‌های جدید هستند.
  4. شاید همیشه این هیجان، خطرناک نباشد، اما برای آن‌ها لذت‌بخش است.
  5. در سنین کم بیشتر نسبت به هیجان علاقه نشان می‌دهند.
  6. روحیه کارآفرینی در آن‌ها زیاد است

ویژگی افراد ریسک پذیر:

وقتی از ریسک صحبت میکنیم بسیاری فکر میکنند منظورمون بی گذار به آب زدن بوده و خطر را به جان خریدن. در حالی که مرز باریکی بین رفتار ریسک پذیری و حماقت وجود دارد. افراد ریسک پذیر که عموما موفق می شوند ویژگی هایی را در خود پرورش داده اند که باعث می شود خطرات ناشی از ریسک را کاهش دهند و حداکثر استفاده را از شرایط موجود ببرند.

       ۱. فکر کردن به واقعیت ها

زمانی که میخواهید خطرات و منافع یک کار را بسنجید باید واقع بینانه جوانب مختلف آن را بسنجید. دروغ هایی که به خودمی گوییم در بسیاری از اوقات باعث می شود خطرات یا ریسک های احتمالی را بسیار کمتر از واقعیت ببینیم و همین امر موجب می شود ریسک پذیری برای ما مانند یک بمب خطرناک باشد.

  1. داشتن روحیه خلاقیت

یکی از دست آوردهای ریسک پذیری در زندگی فردی، افزایش روحیه خلاقیت است. افراد ریسک پذیر دائماً دنیاهای جدید را کشف می کنند. آن ها برای شناخت درست از این دنیاها با مسئل و مشکلات نیز مواجه می شوند. در این زمان ذهن خود را به درستی پرورش می دهند. برای عبور از مشکلات دست به اختراعات جدید می زنند و هر روز خلاقیتی جدید از خود بروز می دهند. قطعاً افراد ریسک پذیر و شجاع هستند که می توانند به راحتی ایده ها و نظریات خود را مطرح و از آن بهره برداری کنند.

  1. مثبت اندیشی

بسیاری از اوقات چیزی که به آن خطر یا ریسک میگوییم اصلا وجود خارجی ندارد. در واقع ذهن ما آن ترس یا ریسک را به وجود آورده و با بدبینی نسبت به افراد یا موقعیت ها فرصت خود را برای رشد و تسوعه از دست می دهیم. افراد موفق مثبت اندیش هستند و همواره سعی میکنند بر نکات مثبت افراد تمرکز کنند.

تفاوت افراد موفق و ناموفق در ریسک پذیری:

رخی افراد به خاطر ترس از شکست دست به شروع کاری نمی زنند. چنین افرادی همیشه برای خود دلیل تراشی می کنند. آنها فکر می کنند: اگر بخواهم این کار را انجام دهم، فلان اتفاق بد رخ خواهد داد!

افراد ناموفق:
تمام عمر خود را در فکر اگرهایشان صرف خواهند کرد.
با حسرت به افراد موفق نگاه می کنند.
عامل پیروزی افراد را شانس و امکاناتی که در اختیار داشته اند، می دانند.

افراد موفق:

همواره به پیروزی می اندیشند.
اگر با شکستی مواجه شوند، عوامل شکست را بررسی می کنند.
سعی می کنند این عوامل را از سر راه بردارند.
از شکست مانند اهرمی برای پیروزی استفاده می کنند.
از قدرت هوش و تفکری که دارند به نحو احسن استفاده می کنند.
قدرت ریسک پذیری را درخود تقویت می کنند.

ریسک پذیری در زندگی

ریسک پذیری در زندگی چیزی جز افزایش اعتماد به ‌نفس نیست! زمانی که مطمئن باشید رهبری زندگی خود را به دست دارید و با اعتماد به نفس کامل در مسیر انتخاب‌های خود قدم بر می‌دارید، خطر کردن را در زندگی خود پیاده‌سازی کردید. اما افزایش اعتماد به نفس هم با اجرای راهکارهای عمقی و ریشه‌ای و البته مداوم ممکن است که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را در مقاله اعتماد به نفس از مجله بوکاپو مطالعه کنید.

سوال اینجاست که چرا ریسک پذیری در زندگی ضروری است؟ علت این است که شما تصمیم‌گیرنده نهایی در انتخاب‌های زندگی خودتان هستید. اگر قرار باشد مدام از ریسک کردن بهراسید و دست به دامن افراد دیگر برای تایید تصمیماتتان باشید، آیا در زمان تنهایی نیز می‌توانید به سادگی انتخاب کنید؟

خطر کردن رفتاری است که اگر دارای محدودیت و بی حد و مرز نباشد پیامدهای خوبی به دنبال نخواهد داشت. اصول ریسک پذیری شامل : مشخص کردن مرزهای خطر، انعطاف پذیری در نتایج و تحمل شکست در ریسک‌ها، شناخت خصوصیات اخلاقی خود، شناخت ریسک‌های بی فایده و ارزش ریسک‌ها

 

 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.